Luc/Creanotive: Ftt uitlaten serie of opmaat

Producten en mededelingen van onze sponsors
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Luc/Creanotive: Ftt uitlaten serie of opmaat

#1 Bericht door Luc » 12 jul 2009, 12:55

Het werd tijd om over de uitlaat een nieuw topic te openen. De bedoeling is om hier informatie te verstrekken over het nut van een correcte uitlaat.

Aanzet tot Ftt uitlaten
Het Kreidler/Minarelli (Eitankblok) gaat wel is waar niet alleen over de uitlaat, maar het is wel een belangrijk onderdeel hiervan en maakt het verschil tussen onmiddellijk succes of een lange zoektocht naar vermogen, lees maar eens elders op dit forum.
De uitlaat voor dit project, berekend in dec 2007, is normaal zoals ik al vele jaren ook voor derden ook doe. Het was voor de eerste keer dat ik deze samen met Creanotive (Nico) in serie heb laten maken voor de 70cc stage6 ombouw sets voor geforceerde koeling.
viewtopic.php?t=30836&postdays=0&postorder=asc&start=0

Inmiddels zijn meerdere types beschikbaar
Ftt6012, Ftt7012 en Ftt8012, respectivelijk voor 60cc, 70cc en 80cc getunede motoren. De maximum toerentallen liggen rond de 12.000rpm en kunnen afhankelijk van de rest van de set-upnog enigszins varieren.
Deze uitlaten liggen bij Nico en kunnen daar op aanvraag getest worden.[/b]
En er komen meer pijpen, waarbij de keuze nog veel gedetailleerder zal worden. Het is geheel afhankelijk van de vraag. Alle uitlaten kunnen ook met de demper vast aan de laatste conus geleverd worden.
Uiteraard kunnen ook opmaat uitlaten gemaakt worden, de kosten hiervan liggen (indien geen tijdsdruk) bijna op gelijk niveau als van een serie uitlaat.

Losse bocht:
1. Is bedoeld voor enige ruimte tot aanpassing van het toerental, ook de pijpbevestiging heeft die ruimte om verplaatsing mogelijk te maken.
Behalve de 8012, deze wordt geleverd met vast bocht.
2. De standaard tailpijp is opzettelijk groter gemaakt om met een inzetstukje de juiste diameter te bepalen. Een kleiner diameter geeft meer vermogen bij hogere toerentallen en omgekeerd is een grotere diameter gunstig voor de lagere toerentallen. Dit heeft te maken met de gemiddelde uitlaattemeratuur. Lees waarschuwing verderop in deze tekst.

Ombouw standaard scooter pijpen
In het verleden heb ik ook wel eens aan een standaard merk gedacht om deze met een paar veranderingen om te bouwen, maar ik heb ten eerste niet alle maten van die pijpen en weet daarom bij het berekenen ook niet wanneer die toevallig in de buurt komen. Bovendien moet deze standaard pijp dan ook niet zo duur zijn als van bestaande topmerken zoals Bidalot, want dan wordt zo'n pijp niet goedkoop maar juist onbetaalbaar.

Scooteruitlaten
In de scootermarkt zijn zeer veel goed presterende pijpen te koop, maar die zijn meestal flink aan de prijs ook. De moeilijkheid en daarmee ook het succes, zit hier in het uitzoeken welke pijp sluit goed aan op jouw setup en dan moet hij nog goed omgebouwd worden ook. Ik kan dat aan de buitenkant ook niet voor 100% zien en zou hem daarom moeten opmeten en doorrekenen i.c.m. met de gekozen set-up.
De wat grotere afwijkingen zijn wel in een opslag vast te stellen.

Een goede uitlaat alleen is dus in het geheel geen garantie dat hij ook optimaal zal presteren. Het is voor 100% afhankelijk van de combinatie met de set-up en de juiste afstelling.
Het moet gewoon één geheel vormen en goed afgesteld zijn. Klopt dit niet dan wordt het maximaal berekende toerental niet gehaald en gaan er eveneens vele pk's verloren.


Doorrekenen neemt twijfel weg
Dus doorrekenen van een bestaande uitlaat kan zeker zijn nut hebben. Zoals bij Marco's RS-S, die heeft een scooterpijp gebruikt en deze op de goede manier gemonteerd. Het geheel heb ik doorgerekend en hem gezegd dat ik hem wel kon evenaren, maar niet of nauwelijks verbeteren. Althans, dit was de conclusie in de zomer van 2009.
Onlangs (maart 2010) moest ik vaststellen dat het een te vlugge conclusie was. In een nieuwe berekening bleek dat er nog ruime winst te halen was, zelfs met een aanzienlijk grotere powerband. Zie de opmerking van Marco over de Ftt8012 in zijn topic viewtopic.php?t=29508&postdays=0&postor ... start=1150

Berekening is ca 98%
Strikt genomen is er natuurlijk ook maar één goede oplossing voor een berekende 100% pijp, als het gaat om het behalen van het maximum vermogen. Maar als het max. vermogen niet als hoogste doel wordt gesteld, maar bijvoorbeeld het hoogst haalbare gemiddelde vermogen voor de sprint of het korte racecircuit, dan zal de pijp zeker anders uit de berekening komen.
Met berekenen weet je in elk geval wat je aan het doen bent en wat er aan toerental uit moet komen en is het geen gokwerk meer. Ook al heb je kennis van uitlaten, zonder berekenen mis je een hoop belangrijke informatie en blijft het ook voor een kenner toch gokwerk. Blijken de uitkomsten van de berekening niet te kloppen met de praktijk, dan is er wat aan de hand en kun je veel gerichter naar het probleem opzoek.

Op zoek naar vermogen hoofdstuk 5
Zelfs de beste tuners kunnen het niet zonder berekenen, althans als het gaat om de optimale uitlaat. Lees maar eens hoeveel tijd en moeite door Piet Plompen (technisch brein achter het lange tijd bestaande wereldsnelheidsrecord) en Henk van Kessel (50cc wereldkampioen en tevens een 2t allesweter) gestoken is in een onderzoek naar de ideale 2T pijp. Zelfs zij bleken niet in staat bestaande fabriekspijpen overall te verbeteren. Vreemd dat er nog steeds tuners zijn die denken het wel zonder te rekenen te kunnen.

GP uitlaten
Wil je die 2% nog wegwerken, dan zul je heel wat testwerk moeten doen. Ik kreeg ooit een reactie van een zeer ervaren tuner die daar een half jaar experimenteren voor nodig had en toen tot een miniscule verandering kwam die ook nog eens geen extra pk opleverde, maar het karakter naar zijn wens licht verbeterde. Voor GP fabikanten is dat laatste procentje natuurlijk wel van belang. Bovendien zoeken zij naar het hoogste gemiddelde vermogen, want dat is op het circuit veel belangrijker dan het piekvermogen waarover de meesten het hebben. Dat betekent dat men voor verschillende circuits ook verschillende uitlaten gebruiken.
Iets dat ook bij hen zeker geen gokwerk is, maar gebaseerd op diepgaand wetenschappelijk onderzoek. En dat is heden ten dage niet meer zonder de computer te doen. Het testwerk voor het motorvermogen richt zich dan ook voornamelijk op stromingstechniek en electronica en vind in eerste instantie plaats achter de computer en daarna pas op de testbank. De uitlaat valt in de eerste genoemde categorie en de ontsteking in de tweede.

Setup en doelafhankelijk
Geen enkele setup 100% gelijk is, kleine verschillen kunnen vragen om kleine verschillen in de optimale uitlaat. Ook dat valt in die 2% experimenteer ruimte, zolang het gaat om maximaal vermogen.
Bij de vele uitlaten die ik hier het forum passeren zijn die verschillen tientallen procenten.

Relatie ontstekingstijdstip-uitlaat
Bij een tweetakt is de zuiverheid van het mengsel dat moet verbranden bij elk toerental anders. Deze wordt steeds beter (zuiverder) tot aan het toerental van het maximale koppel. En omdat de snelheid van de verbranding hiervan afhankelijk is zal het tijdstip van het ontsteken dus ook anders moeten zijn. De verbranding zal met het verbeteren van de cilindervulling steeds sneller verlopen. Om de maximale druk nu op het juiste moment te laten plaatsvinden zal de ontsteking dus steeds later moeten plaatsvinden.
Op het moment van de optimale vulling (= maximum koppel) dient de ontsteking dus ook optimaal te staan.

Omdat de schokgolf in de uitlaat zeer belangrijk is voor een juiste cilindervulling is deze mede bepalend voor het ontstekingstijdstip.
Het mag duidelijk zijn dat als de uitlaat niet past bij de setup, cq cilindertuning, dat dan de cilindervulling nooit optimaal kan worden en dat betekent dat het tijdstip van de ontsteking altijd vroeger moet staan dan normaal. Met een verkeerde uitlaat wordt het moeilijk zoeken naar de het juiste tijdstip, omdat meestal toch getracht wordt de standaard instelling aan te houden. Het tijdstip moet in dat geval altijd vroeger staan dan normaal en is daarmee nog steeds geen herstel van het vermogen van de verkeerde uitlaat.

Belangrijkste voorbeelden van niet "passende uitlaten"
1. Inhoud correspondeert niet met de motorinhoud.
Gevolgen: oververhitting, motor wordt veel warmer dan met een wel goed berekende uitlaat, max. toerental wordt niet gehaald, geen maximaal vermogen, moeilijk afstelbare carburateur.
2. Optimale toerental van de cilinder is niet gelijk aan die van de uitlaat.
Gevolgen: deuk in vermogen, extreem vlakke of sterk aflopende vermogenscurve, geen maximaal vermogen, moeilijk afstelbare ontsteking.

Belangrijke waarschuwingen
1. Het zomaar wat verschillende uitlaten testen kan dus een groot risico betekenen. Doe je dit toch, houdt dan de temperatuur van de motor in de gaten. Ook bij luchtkoeling kan dat met een meting onder de bougie.
2. Dat geldt dus ook voor uitlaten die verkeerd berekend zijn.
3. Alle uitlaten hebben voor de tegendruk een kleine einddoorlaat, bij expansiepijpen noemen we dat tailpijp.
Deze kunnen bij teveel langzaam rijden verstopt raken door koolaanslag. Dat betekent dat na verloop van tijd de doorgang steeds kleiner wordt en daarmee de temperatuur steeds hoger.
Het mag duidelijk zijn dat wanneer je dat niet in de gaten houd oververhitting en motorschade het gevolg is.
4. Uitlaatberekenen in de juiste vorm is vrij gecompliceerd en dat betekent dat een goed programma geld waard is en niet gratis wordt weggegeven. Er is namelijk zeer veel energie ingestoken om zo ver te komen. Alle programma's die wel worden vrijgegeven is leuk studiemateriaal maar vewacht hierbij niets van het resultaat.
5. Er zijn zeker goede professionele programma's, maar die zijn meestal niet te betalen en dan heb ik het over meer dan 10mile. Goede betaalbare ben ik tot heden niet tegen gekomen en de meest gangbare heb ik wel getest of zelfs in huis.

Met een goed berekende setup blijft de temperatuur lager
Hiervoor stond beschreven wat er allemaal mis kan gaan met een verkeerde uitlaat.
Omgekeerd kun je vaststellen dat met een goed berekende set-up en uitlaat, de motortemperatuur altijd lager blijft. Zelf heb ik dit onlangs nog een kunnen vastellen met de 20pk Kreidler/Minarelli. Ondanks dat het een kleine cilinder is (bestemd voor geforceerde koeling) maar wel met een grote Kreidlerkop, bleef de temperatuur bij 80/90 km/h op ca 85 graden en ruim boven de 100km/h werd het nog net geen 100 graden. Dit bevestigt mede dat ook de ontsteking goed afgesteld staat.

Belangrijke informatie voor zelfbouwers
Stel je vooraf goed op de hoogte waaraan je gaat beginnen. Met een beetje uitlaattheorie ben je er nog lang niet. Ik verwijs nog maar eens naar het bekende artikel öp zoek naar vermogen" Ook zij laten theoriën uit diverse bekende tuningsliteratuur de revue passeren. Zoals Frits Overmars, Gordon Jennings, Ir. Pavel Husak en Ir.P.E. Irving. Lees vanaf hoofdstuk 5 https://www.kreidler.nl/artikelen/opzoe ... rmogen.pdf

Een paar Ftt praktijk voorbeelden
Onderstaande voorbeelden zijn allemaal gebaseerd op één enkele berekening:

Yamaha RD350 72pk
Voor de machine van John Huyben, zijn zowel de uitlaten berekend als een indicatie gemaakt voor de ontstekingcurve. Bovendien werd ahv een filpmje het vermogen berekend met het gevolg die dit voor de gearing had. 72pk bij 9300rpm aan het achterwiel
http://rd350.motormuizen.nl/phorum/read ... 173,page=8

Sprinten in USA
Bij de eerste sprint begin 2009 reed hij met de nieuwe uitlaat direct naar de overwinning, lees zijn verhaal viewtopic.php?t=31327&highlight=usa

TSR berekeningen Dezelfde Amerikaan reed daarvoor met TSR die ik direct herkende toen hij mij de maten stuurde.
http://www.2stroke-tuning.nl/thread.php?postid=12186

Racen in Portugal Deze Portugees heeft al meerdere berekeningen gehad en rijdt nu ook met een UltraSapI ontsteking. Het team is 3e geworden voor het Portugees 80cc kampoenschap 2009.
Voor 2010 zijn nieuw berekende uitlaten en verbrandingskamers gemaakt, die hun toppositie verder lijkt te versterken. viewtopic.php?t=31220&highlight=portugal

110cc de Jager De enige van de vele NL tuners die er openlijk vooruitkomt mijn berekeningen te gebruiken.
viewtopic.php?t=28242&postdays=0&postor ... &start=250

De Ftt4P wordt inmiddels door Homoet gemaakt.
Dik Baan heeft toestemming deze te verkopen en laat ze bij Homoet maken.

Nog een extreem voorbeeld
Dat een goede berekening ook werkt bij een andere cilinderinhoud blijkt wel uit bijgaande video. Hier is gokwerk volkomen uit deze boze, goede voorbeelden kon de aanvrager en ik ook niet vinden. En realiseer je dat ik voor een berekening slechts één kans krijg. Eerst het juiste toerental bepalen en dan ook nog eens realiseren is hierbij het belangrijkste. Hoeveel pijpen moet je maken om hier achter te komen als je het niet kunt uitrekenen?

Groeten,
Luc

Ftt 7012 in de praktijk


Ftt 7014 video
[/quote]


Progamma cone:
http://2stroke-tuning.nl/media/index.ph ... archMode=f

baja 5b ss home made pipe
Bijlagen
Yamaha RD350 met Ftt uitlaten. 72pk aan het achterwiel bij  9300 rpm
Yamaha RD350 met Ftt uitlaten. 72pk aan het achterwiel bij 9300 rpm
RD350Fttuitlaten.jpg (49.45 KiB) 26759 keer bekeken
Ftt7012 uitlaat voor Eitank project 15-17pk bij 11.500 rpm
Ftt7012 uitlaat voor Eitank project 15-17pk bij 11.500 rpm
Ftt7012uitlaat2.jpg (75.59 KiB) 27147 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Luc op 28 apr 2010, 23:22, 53 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 495 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#2 Bericht door dijk » 12 jul 2009, 13:20

goed dat je deze topic hebt gemaakt luc. kunnen hier mensen hun ei kwijt over berekende uitlaten.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 jul 2009, 13:27

dijk schreef:goed dat je deze topic hebt gemaakt luc. kunnen hier mensen hun ei kwijt over berekende uitlaten.
De bestaande uitlaten topic is al 47 pagina's
viewtopic.php?t=9694&highlight=uitlaat+topic

Enzo

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#4 Bericht door Luc » 12 jul 2009, 22:12

Enzo-tvdzijden schreef:
dijk schreef:goed dat je deze topic hebt gemaakt luc. kunnen hier mensen hun ei kwijt over berekende uitlaten.
De bestaande uitlaten topic is al 47 pagina's
viewtopic.php?t=9694&highlight=uitlaat+topic

Enzo
Ik heb een uitleg zoals hierboven staat niet kunnen vinden.
Om dat nu ergens tussen 47 pag's te verstoppen leek mij niet de manier om de informatie snel beschikbaar te hebben.
Het verhaal wordt tzt nog aangepast, vandaar een nieuw topic.
Mocht het anders moeten dan lees ik het wel.

Gr. Luc

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#5 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 jul 2009, 22:16

Dat bedoelde ik Luc. Tijd voor een verse topic.
Veel te groot geworden.

Enzo

Gebruikersavatar
Writer
Berichten: 956
Lid geworden op: 03 jul 2005, 23:14
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Oktober

#6 Bericht door Writer » 12 jul 2009, 22:20

Luc,

Ga je na oktober uit de lucht? waarom gaat dan je site uit de lucht?

Paul

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#7 Bericht door Luc » 12 jul 2009, 22:32

Thierry ik had het andersom opgevat!
GeoCities is closing on October 26, 2009.
On October 26, 2009, your GeoCities site will no longer appear on the Web, and you will no longer be able to access your GeoCities account and files.
Ik denk niet dat ik hem hier wil aanhouden. Mijn e-mail staat door gebruik te maken van geocities ook op een zwarte lijst en daar wil ik wel eens vanaf.
Soms komen e-mails geheel niet door.

Gr. Luc

Gebruikersavatar
rick rol
Berichten: 3332
Lid geworden op: 30 sep 2004, 19:06
Locatie: noordwijkerhout
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#8 Bericht door rick rol » 12 jul 2009, 22:37

Blijft een mooie uitlaat luc....ik ga morgen eens ff buurten bij nico ...kijken of er wat voor mij bij zit

Rick

Gebruikersavatar
Hans van Kuijen
Berichten: 817
Lid geworden op: 13 aug 2006, 15:33
Locatie: Den Haag - Zuid west
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#9 Bericht door Hans van Kuijen » 13 jul 2009, 22:34

Vanmiddag even het pijpje onder m'n Kreidlertje gehad :D nu even afwachten tot de 60cc uitvoering beschikbaar is .

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#10 Bericht door Luc » 15 sep 2009, 10:59

Kreidler4Life schreef:
Luc schreef:
volvofan_volvo schreef:ben niet de enigste een ander uit t'westland rijd met een 100cc kreidler
zelfde probleem boring 52,5 slag 48 niet boven de 10.000 rpm te krijgen
onderin gigantisch sterk. 4 uitlaten al geprobeerd tevens een berekende opmaat uitlaat.

die van hem en die van mijn is gewoon niks boven in,hij heeft de zelfde timingen.
geen booster of fluiter's, en gewoon zuigergestuurd met een 24 keihin(echte) met boch ontsk. dus zeg t maar..... :-k
Meer dan 10k is toch echt wel mogelijk.
Wat denk je van 100cc karts tot ca 19k en 125cc wegracers ca 14k, mijn 90cc sprinter 14.3k.
Dus ook aan die berekende opmaat klopt iets niet.

gr. Luc
die berekening komt bij jou vandaan trouwens. maar dat terzeide.

ding van arjan trekt als een monster beresterk onderin alleen bovenin is die niet zo sterk als een 60cc, misschien komt het door te grote tandwielen, of misschien is het gewoon geen toerenjanker. maar we blijve proberen en komt vanzelf goed zeg ik.

"Misschien" is geen optie voor mij. Je weet het of je weet het niet en dan kun je zoals die andere die je noemt nog lang zoeken en vanzelf gaat het zeker niet.
Wil je een snellere en meer zekere oplossing dan zijn die er ook!

Ik heb dit uit het topic van de 96cc van Ruud naar hier gehaald om uit de reactie wat te kunnen leren.
Ik heb echter van Volvofan en/of kreidler4life tot op heden geen enkele reactie ontvangen.

Misschien moeten zij dit topic van de 110cc en 23pk Kreidler van de Jager eens lezen, of eens goed naar het 90cc sprintfilmpje kijken waar 14.3k wordt gedraaid. http://www.youtube.com/watch?v=yArHDX8DB8Q Genemuiden 1 2007
Allemaal in één keer berekende uitlaten, dus geen enkele na-tuning op testbanken aan de orde geweest.

Groeten,
Luc
Laatst gewijzigd door Luc op 15 sep 2009, 14:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#11 Bericht door Luc » 15 sep 2009, 11:00

De nieuwe Ftt6012 (60cc versie) is inmiddels gereed en ligt bij Ocin, om getest te worden.
Bedenk wel dat voor een goed resultaat het minimaal een beetje getunde cilinder moet zijn.

Voor een standaard of bijna standaard cilinder is een verlengde 4P een betere en goedkopere oplossing.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
MichielJ
Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
Berichten: 2343
Lid geworden op: 13 okt 2006, 22:47
Locatie: Leidschenveen / 's-Gravenhage
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door MichielJ » 15 sep 2009, 13:13

Luc schreef:De nieuwe Ftt6012 (60cc versie) is inmiddels gereed en ligt bij Ocin, om getest te worden.
Bedenk wel dat voor een goed resultaat het minimaal een beetje getunde cilinder moet zijn.

Voor een standaard of bijna standaard cilinder is een verlengde 4P een betere en goedkopere oplossing.

Groeten,
Luc
Luc, ik had het al eens aangezwengeld maar ik denk dat er voor standaard en lichtgetunede 50cc best markt is. Zitten deze ook nog in de planning :?: :idea:

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#13 Bericht door Luc » 15 sep 2009, 14:14

Michel, De meeste aanvragen zijn voor opgevoerde 2t motoren, zoals racers, sprinters en snelle standaard machines van 50 tot 250cc.

Voor minder getunede geeft men vaak de voorkeur aan het uiterlijk van een originele uitlaat.

Groeten,
Luc

ocin
Berichten: 720
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:16
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#14 Bericht door ocin » 15 sep 2009, 23:13

:D Dit initiatief is een welkome ontwikkeling binnen de tunings wereld.

Veelal ziet men op tegen de kostprijs en of de gewenste verbetering gehaald wordt bij het eventueel willen aanschaffen van een speciale performance pijp.

Omdat ik zelf deze hobby hoog in het vaandel heb en bekend ben met de uitlaat twijfels, bied ik deze unieke service aan.

Tevens kan men ook desgewenst testen met SP 50 en de SP 60 van JTMX Racing en de creanotive special 50-60cc pijp.

Let wel;

Zelf sleutelen.

Uitlaten worden niet uitgeleend voor langere duur.

Altijd instructies opvolgen voor het op en af rijden.

Voor tunings advies en diens meer waardoor ik mijn werkzaamheden moet neerleggen of problemen moet oplossen kost 25 euro per uur.

Alleen op afspraak.

Mvg,
Nico
06-27498731

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#15 Bericht door Andre » 17 sep 2009, 09:49

Net als michiel hou ik mijn cilinder zo goed als standaard om het allemaal maar wat langer heel te houden.
Ik rij liever dan dat ik sleutel, dit doe ik al genoeg.

Als jullie een mooie pijp hebben voor een standaard 99er die beter presteerd dan de homoet 4p of standaard rs uitlaat houd ik me aanbevolen.
Prijs maakt niet uit zeker niet als het beter gaat lopen.
Dus nico als je een mooie pijp hiervoor hebt graag, model maakt ook niet uit.

Gebruikersavatar
d.verburg
Berichten: 537
Lid geworden op: 30 sep 2006, 12:55
Locatie: Kudelstaart
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#16 Bericht door d.verburg » 17 sep 2009, 14:45

Andre schreef:Net als michiel hou ik mijn cilinder zo goed als standaard om het allemaal maar wat langer heel te houden.
Ik rij liever dan dat ik sleutel, dit doe ik al genoeg.

Als jullie een mooie pijp hebben voor een standaard 99er die beter presteerd dan de homoet 4p of standaard rs uitlaat houd ik me aanbevolen.
Prijs maakt niet uit zeker niet als het beter gaat lopen.
Dus nico als je een mooie pijp hiervoor hebt graag, model maakt ook niet uit.
Hier sluit ik mij bij aan Andre en natuurlijk Michiel!

Een goede snelle pijp is altijd welkom!

Dennis

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

#17 Bericht door Zatopek » 17 sep 2009, 15:39

Andre schreef:Net als michiel hou ik mijn cilinder zo goed als standaard om het allemaal maar wat langer heel te houden.
Ik rij liever dan dat ik sleutel, dit doe ik al genoeg.

Als jullie een mooie pijp hebben voor een standaard 99er die beter presteerd dan de homoet 4p of standaard rs uitlaat houd ik me aanbevolen.
Prijs maakt niet uit zeker niet als het beter gaat lopen.
Dus nico als je een mooie pijp hiervoor hebt graag, model maakt ook niet uit.
Een verlengde 4p presteert op een standaard SB beter als een RS uitlaat en ook beter als een gewone 4p.

Te koop bij Dick Baan en Van Homoet. Deze uitlaten zijn niet helemaal unaniem met de ooit door Luc Foekema gemaakte verlengde 4p. Daarom presteren de uitlaten te koop bij Baan en Van Homoet niet zo goed op een getunede cylinder (houdt tegen boven de 10.500 RPM) maar met een standaard SB kom je daar toch niet, dus....................

Kortom, het is een goede uitlaat voor een standaard SB of standaard kleine Breitwand.

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#18 Bericht door Andre » 17 sep 2009, 16:27

Ik wil gewoon een berekende uitlaat dus geen copie, van een copie van een copie van 30 jaar geleden, ik denk dat het gewoon nog beter kan.
De uitlaten die homoet maakt zijn goed en lopen lekker maar een uitlaat op maat is volgens mij net weer wat beter.
Ik wacht ff op een andwoord van nico of Luc :)

De uitlaat hierboven op de foto is in mijn ogen een meesterwerk waar ik graag mee zou rijden op een standaard 99er als dit mogelijk is.

Gebruikersavatar
JanWillem
Berichten: 1237
Lid geworden op: 25 nov 2004, 12:01
Locatie: Alkmaar / Huizen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#19 Bericht door JanWillem » 17 sep 2009, 21:06

De Ftt4P wordt inmiddels door Homoet verkocht.
http://www.geocities.com/lucfoekema//Ex ... t4PNL.html

Wat bedoel je hiermee Luc?

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#20 Bericht door Luc » 17 sep 2009, 23:42

JanWillem schreef:De Ftt4P wordt inmiddels door Homoet verkocht.
http://www.geocities.com/lucfoekema//Ex ... t4PNL.html

Wat bedoel je hiermee Luc?
Precies wat er te lezen staat.
Andre schreef:Ik wil gewoon een berekende uitlaat dus geen copie, van een copie van een copie van 30 jaar geleden, ik denk dat het gewoon nog beter kan.
De uitlaten die homoet maakt zijn goed en lopen lekker maar een uitlaat op maat is volgens mij net weer wat beter.
Ik wacht ff op een andwoord van nico of Luc :)

De uitlaat hierboven op de foto is in mijn ogen een meesterwerk waar ik graag mee zou rijden op een standaard 99er als dit mogelijk is.
Andre, als er genoeg belangstellenden zijn dan ga ik zeker een werk van maken.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
JanWillem
Berichten: 1237
Lid geworden op: 25 nov 2004, 12:01
Locatie: Alkmaar / Huizen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#21 Bericht door JanWillem » 18 sep 2009, 08:23

Luc, ik vind dat je schitterende dingen maakt, maar waarom weet Homoet dan niet dat ze jouw uitlaten verkopen?

ocin
Berichten: 720
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:16
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#22 Bericht door ocin » 18 sep 2009, 08:41

JanWillem schreef:Luc, ik vind dat je schitterende dingen maakt, maar waarom weet Homoet dan niet dat ze jouw uitlaten verkopen?
Beste JanWillem waar ben je op uit, waarschijnlijk ken je het hele verhaal niet.

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#23 Bericht door danahi » 18 sep 2009, 08:45

Jij vast wel Nico, dus kom leg het even uit...

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#24 Bericht door Luc » 18 sep 2009, 09:15

Is mijn webiste verhaal dan niet duidelijk genoeg?
Wat valt daar nog meer over uit te leggen?

http://www.geocities.com/lucfoekema//Ex ... t4PNL.html

En goede ontwerpen worden nu eenmaal altijd gekopieerd, ook zonder overleg met de ontwerper!
Niemand heeft mij ooit rechtstreeks gevraagd ze te mogen maken.

De basis was natuurlijk wel van Homoet zelf, maar de verandering erop is wel zo belangrijk, dat het een compleet ander (lees beter) resultaat heeft.

Ik had natuurlijk zelf een nog wel betere kunnen ontwerpen, maar vond deze variant, voor de vele Kreidler gebruikers van de 4P wel zo aardig.
Van mijn kant dus bepaald niet commercieel zou je kunnen zeggen.

Groeten,
Luc
Laatst gewijzigd door Luc op 18 sep 2009, 10:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JanWillem
Berichten: 1237
Lid geworden op: 25 nov 2004, 12:01
Locatie: Alkmaar / Huizen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#25 Bericht door JanWillem » 18 sep 2009, 09:15

ocin schreef:
JanWillem schreef:Luc, ik vind dat je schitterende dingen maakt, maar waarom weet Homoet dan niet dat ze jouw uitlaten verkopen?
Beste JanWillem waar ben je op uit, waarschijnlijk ken je het hele verhaal niet.
Daarom vroeg ik netjes wat hij ermee bedoeld, maar jammer dat hij dan zo reageert,

Plaats reactie