Luc/Creanotive: Ftt uitlaten serie of opmaat

Producten en mededelingen van onze sponsors
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
JanWillem
Berichten: 1237
Lid geworden op: 25 nov 2004, 12:01
Locatie: Alkmaar / Huizen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#26 Bericht door JanWillem » 18 sep 2009, 09:16

Luc schreef:Is mijn webiste verhaal dan niet duidelijk genoeg?
Wat valt daar nog meer over uit te leggen?

http://www.geocities.com/lucfoekema//Ex ... t4PNL.html

En goede ontwerpen worden nu eenmaal altijd gekopieerd, ook zonder overleg met de ontwerper!
Niemand heeft mij ooit gevraagd ze te mogen maken.

Groeten,
Luc
Tuurlijk..... het is mij duidelijk.

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#27 Bericht door danahi » 18 sep 2009, 09:43

Ah, ik begrijp het nu ook. Je mag zonder te vragen de uitlaat van iemand anders kopieren en lichtelijk aanpassen.

En als het dan weer andersom gaat moet het wel gevraagd worden...

oh nee ik begrijp het toch niet...

Het zal allemaal wel, kip en ei verhalen. Het zou me niks verbazen als beide partijen delen gekopieerd hebben van anderen die niet vermeld worden.

Gebruikersavatar
JanWillem
Berichten: 1237
Lid geworden op: 25 nov 2004, 12:01
Locatie: Alkmaar / Huizen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#28 Bericht door JanWillem » 18 sep 2009, 09:51

Ik begrijp inmiddels dat het gaat om de verlengde 4p die Dick Baan verkoopt.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#29 Bericht door Luc » 18 sep 2009, 10:03

danahi schreef:Ah, ik begrijp het nu ook. Je mag zonder te vragen de uitlaat van iemand anders kopieren en lichtelijk aanpassen.

En als het dan weer andersom gaat moet het wel gevraagd worden...

oh nee ik begrijp het toch niet...

Het zal allemaal wel, kip en ei verhalen. Het zou me niks verbazen als beide partijen delen gekopieerd hebben van anderen die niet vermeld worden.
Dahani, Jij snapt er nog steeds helemaal niets. Je hebt kennelijk mijn webite ook niet gelezen!

Als mensen mij vragen hoe een 4P verbetert kan worden, wat zou jij als ontwerper dan doen?
Een geheel nieuwe was beter geweest, maar dat was niet aan de orde,.
Ik heb hiervoor geen basis van een ander nodig.

En als vervolgens blijkt dat die aanpassing op zo'n 4P, niet een beetje maar een totaal andere uitlaat in karakter oplevert, dan wordt dat uiteraard weer gekopieerd.

Niets kip en ei dus, velen hebben nu eenmaal zo'n 4P en kunnen dus aan de slag als ze dat willen.

Ik hoop dat je het nu wel begrijpt?

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#30 Bericht door Luc » 18 sep 2009, 10:16

Ik heb inmiddels van Jan Willem vernomen, dat Homoet ze wel maakt in opdracht van Dick Baan, maar niet zelf verkoopt.
Dick heeft mij wel ooit via via gevraagd om ze te mogen maken, waarop ik ja gezegd heb, maar rechtstreeks is hierover nooit contact geweest.
Geheel onterecht is de verkoop dus nu ook weer niet.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#31 Bericht door danahi » 18 sep 2009, 10:47

En toch snap ik het nu wel, of ik je site nu wel of niet gelezen heb.

Het blijkt dus niet zo zwart wit te zijn als je het eerst deed voorkomen en op je site vermeld staat.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#32 Bericht door Luc » 18 sep 2009, 13:57

danahi schreef:En toch snap ik het nu wel, of ik je site nu wel of niet gelezen heb.

Het blijkt dus niet zo zwart wit te zijn als je het eerst deed voorkomen en op je site vermeld staat.
Gelezen?? Er staat hierover niets op m'n website!!

Gr. Luc

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#33 Bericht door danahi » 18 sep 2009, 14:17

Rustig rustig, je hebt helemaal gelijk. Het stond in de eerste post in dit topic met een verwijzing naar je site.

Het spijt me, het was een vergissing. Lees het niet verkeerd, het is geen aanval of poging je onderuit te halen ofzo hoor.

De bijdrage die je levert aan tweetakt / kreidler / deze site heeft erg veel waarde voor heeeel veel van de lezers / gebruikers.

Gebruikersavatar
rick rol
Berichten: 3332
Lid geworden op: 30 sep 2004, 19:06
Locatie: noordwijkerhout
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#34 Bericht door rick rol » 18 sep 2009, 14:43

Ik heb een uitlaat berekening laten maken door Luc en die hebben we bij Nico in een grafiek gezet en een vergelijking gemaakt met een homoet chrome 6p uitlaat ...............in de grafiek gaat de uitlaat die luc berekent heeft 1500 toeren meer leveren en 1,5pk meer dus een opmaat uitlaat heeft wel duidelijk functie ...nu moet ik wachten tot Ruud rvs hem gaat maken voor me en dan ben ik er klaar voor .Dit zijn mensen die wel degelijk goed weten waar ze mee bezig zijn in niet zomaar iets in elkaar bakken.

Okkmeerdere mensen zoals Marcel O hebben een berekende uitlaat van luc en is telkens weer een schot in de roos dus wie nog twijfelt :?:

RR

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

#35 Bericht door Zatopek » 18 sep 2009, 17:17

Even het complete verhaal, anders krijgen we weer indianenverhalen :wink:

Ooit heb ik destijds gevraagd aan Luc of hij een uitlaat kon maken die net zoveel toeren maakt als een 6p en net zoveel kracht onderin als een 4p....

Luc is toen voor mij aan de slag gegaan en heeft een hele goede uitlaat gemaakt die aan de verwachtingen voldeed. Destijds nog met een losse bocht. Deze losse bocht moest wel anders gemaakt worden (lees knik) omdat deze anders niet gemonteerd kon worden. Deze uitlaat presteerde goed op een licht getunede cylinder maar ook op een zwaarder getunede cylinder en ook beter op een standaard SB t.o.v. een 4p of RS-uitlaat. Eigenlijk dus een allround uitlaat...............

Het toerental kon niet helemaal gehaald worden zoals bij een 6p maar de kracht van deze uitlaat onderin was duidelijk erg goed en zelfs beter dan een standaard 4p.

Omdat ik zo enthousiast was heb ik het daarover met Dick Baan gehad en hij vroeg mij hoe ik aan deze uitlaat kwam. Hij vroeg toen aan mij of ik aan Luc wilde vragen of hij ze na mocht maken. Luc vond dat verder best.

Ik heb toen bij Dick Baan twee verchroomde verlengde 4p uitlaten besteld, eentje met glaswol gedempt en een mechanisch gedempte. Helaas presteren deze uitlaten toch niet zo goed als de door Luc Foekema zelf gemaakte uitlaat. Dick heeft ze zo laten maken dat ze met een gewone bocht gemonteerd kunnen worden. Dat doet natuurlijk wel afbreuk aan de prestaties.

Mijn ervaring is dat deze uitlaten onderin goed presteren, eigenlijk bij elke cylinder van 50-60cc. Alleen loop je bij 10.500 RPM tegen de zo bekende muur aan. Ongetwijfeld een gevolg van het niet precies (kunnen en willen) namaken van de Foekema uitlaat met de juiste maten.

Voor een licht getunede of standaard cylinder welke niet meer dan 10.500 RPM maakt zijn deze uitlaten welke nu verkocht worden door Dick Baan en Chris van Homoet gewoon goed.

Wil je een betere uitlaat voor je wat zwaarder getunede cylinder, neem dan een 6p, een Rion uitlaat of nog beter, neem dan een nieuwe 60cc uitlaat berekend door Luc Foekema.

Ik heb er gisteren even mee getest en het is gewoon top. Wel kan het altijd voorkomen dat een andere uitlaat nog beter presteert maar met deze nieuwe uitlaat is een hele goede "standaard" gezet voor de 60cc cylinders.

Ze zijn er ook in 70cc uitvoering. En mogelijk komen ze ook in 50cc uitvoering.

Nico en Luc kunnen alles maken of laten maken wat je wilt en ze hebben de kennis ook in huis. Dat is al meerdere malen bewezen.

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#36 Bericht door Andre » 20 sep 2009, 12:01

Andre schreef:Ik wil gewoon een berekende uitlaat dus geen copie, van een copie van een copie van 30 jaar geleden, ik denk dat het gewoon nog beter kan.
De uitlaten die homoet maakt zijn goed en lopen lekker maar een uitlaat op maat is volgens mij net weer wat beter.
Ik wacht ff op een andwoord van nico of Luc :)

De uitlaat hierboven op de foto is in mijn ogen een meesterwerk waar ik graag mee zou rijden op een standaard 99er als dit mogelijk is.
Andre, als er genoeg belangstellenden zijn dan ga ik zeker een werk van maken.

Groeten,
Luc[/quote]

Luc hou me op de hoogte, als jullie wat hebben dan maak ik een keer een afspraak, iets voor in de winter?
Heeft nico een testbank?

gr Andre

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

#37 Bericht door Enzo-tvdzijden » 20 sep 2009, 12:05

Andre schreef:Heeft nico een testbank?

gr Andre
De wijk uitrijden :wink:

Enzo

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#38 Bericht door Andre » 20 sep 2009, 12:15

1 of 2 pk meer merk je haast niet tjerry.

terwijl dit wel een enorme winst zou zijn als je nu 6,5pk hebt en je gaat dan naar 7 a 8 pk.

Dit is alleen duidelijk op een bank.

jij hebt toch ook zo'n soort pijp onder de 73er?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

#39 Bericht door Enzo-tvdzijden » 20 sep 2009, 12:23

Andre schreef:jij hebt toch ook zo'n soort pijp onder de 73er?
SP60 André. Het was een probeersel die snellere cilinder.
Ik heb nooit fijn afgesteld. Kan dus veel beter.
Maar voorlopig heb ik wel al 5.000 KM op zitten.
Nergens aan gedraaid, alleen olie ververst, bougie vervangen (W3 naar B9), Twin-air gewassen en de ketting gesteld.
Door de Van Veen 6-bak met andere primair recht vertand is dit meer een acceleratie Kreidler dan hardloper. Met lichte tegenwind kan ik in de 6 rijden met 13/33.

Enzo

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#40 Bericht door Andre » 20 sep 2009, 12:35

we wachten alles ff af, het moet toch kunnen op een standaard 99er.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

#41 Bericht door Enzo-tvdzijden » 20 sep 2009, 12:39

Andre schreef:we wachten alles ff af, het moet toch kunnen op een standaard 99er.
Ik denk dat er in onze groep ook 2 potentiële kandidaten zijn.

Enzo

Gebruikersavatar
d.verburg
Berichten: 537
Lid geworden op: 30 sep 2006, 12:55
Locatie: Kudelstaart
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#42 Bericht door d.verburg » 20 sep 2009, 14:24

Zet mij ook maar op de lijst kandidaten maar dan voor standaard 97er.
Als het goed is heeft nico mijn poortgegevens nog staan op zijn pc.

Dennis

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#43 Bericht door Luc » 01 okt 2009, 11:08

De starttekst van die topic is wat aangevuld, het belangrijkste staat hieronder:

Relatie ontstekingstijdstip-uitlaat
Bij een tweetakt is de zuiverheid van het mengsel dat moet verbranden bij elk toerental anders. Deze wordt steeds beter (zuiverder) tot aan het toerental van het maximale koppel. En omdat de snelheid van de verbranding hiervan afhankelijk is zal het tijdstip van het ontsteken dus ook anders moeten zijn. De verbranding zal met het verbeteren van de cilindervulling steeds sneller verlopen. Om de maximale druk nu op het juiste moment te laten plaatsvinden zal de ontsteking dus steeds later moeten plaatsvinden.
Op het moment van de optimale vulling (= maximum koppel) dient de ontsteking dus ook standaard te staan.

Omdat de schokgolf in de uitlaat zeer belangrijk is voor een juiste cilindervulling is deze mede bepalend voor het ontstekingstijdstip.
Het mag duidelijk zijn dat als de uitlaat niet past bij de setup, cq cilindertuning, dat dan de cilindervulling en ook het tijdstip van de ontsteking nooit de standaard juiste waarde kan hebben.
Met een verkeerde uitlaat wordt het moeilijk zoeken naar de het juiste tijdstip, omdat meestal toch getracht wordt de standaard instelling aan te houden. Het tijdstip moet in dat geval altijd vroeger staan en is daarmee nog steeds geen correctie voor het vermogen van de verkeerde uitlaat.

Belangrijkste voorbeelden van niet "passende uitlaten"
1. Inhoud correspondeert niet met de motorinhoud.
Gevolgen: oververhitting, max. toerental wordt niet gehaald, geen maximaal vermogen, moeilijk afstelbare carburateur.
2. Optimale toerental van de cilinder is niet gelijk aan die van de uitlaat.
Gevolgen: deuk in vermogen, of extreem vlakke of sterk aflopende vermogenscurve, geen maximaal vermogen, moeilijk afstelbare ontsteking.

Belangrijke waarschuwingen
1. Het zomaar wat verschillende uitlaten testen kan dus een groot risico betekenen. Doe je dit toch, houdt dan de temperatuur van de motor in de gaten. Ook bij luchtkoeling kan dat met een meting onder de bougie.
2. Alle uitlaten hebben voor tegendruk kleine einddoorlaten, bij expansiepijpen noemen we dat tailpijp.
Deze kunnen verstopt raken door koolaanslag. Dat betekent dat na verloop van tijd de doorgang steeds kleiner wordt en daarmee de temperatuur steeds hoger.
Het mag duidelijk zijn dat wanneer je dat niet in de gaten houdt oververhitting en motorschade het gevolg is.

Alle Ftt pijpen hebben een grotere diameter tailpijp, mede voor de koolaanslag en een verwisselbaar inzetstuk.
Na verwijdering van de demper kan het inzetstuk eruit en gereinigd worden.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: De uitlaat voor tweetakten

#44 Bericht door Luc » 16 okt 2009, 15:55

De starttekst van het topic is weer wat aangevuld, tevens een nieuw voorbeeld erbij van een RD350 Yamaha, wat zich begin dit jaar afspeelde.
http://rd350.motormuizen.nl/phorum/read ... 173,page=8
Topic start:
viewtopic.php?t=31375&postdays=0&postorder=asc&start=0

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#45 Bericht door Luc » 02 jan 2010, 22:31

Dat een goede berekening ook werkt bij een andere cilinderinhoud blijkt wel uit bijgaande video.
Hier is gokwerk volkomen uit deze boze, goede voorbeelden kon de aanvrager zelf en ook ik niet vinden.
Het juiste toerental bepalen en ook realiseren is hierbij het belangrijkste.

Groeten,
Luc

baja 5b ss home made pipe

Gebruikersavatar
BESTMAN
Winnaar Kreidlerverkiezing 2011
Berichten: 4103
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:17
Locatie: mooiste plekje op de veluwe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#46 Bericht door BESTMAN » 02 jan 2010, 22:46

das ook mooi speelgoed.
daar zit wel pit in :clap

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#47 Bericht door Luc » 02 apr 2010, 20:41

Ik heb mij vergist, dus moet hier wat corrigeren.

Zomer vorig jaar heb ik bij de doorrekening van de uitlaat van Marco's RS gemeld dat ik de prestaties niet kon verbeteren t.o.v. de toenmalig scooter uitlaat.

Bij een onlangs gemaakte berekening voor de 80cc Kreidler van een ander forumlid kwam ik erachter dat dit wel mogelijk was.
Het vermogen was dus wel te verhogen en dat zelfs met een bredere powerband dan daarvoor.
Bij de berekening was het al zichtbaar, dus hebben direct maar 2 stuks laten maken, een voor ..... (volgt) en een test exemplaar, die Marco niet meer terug wil geven.
Sorry Willy, maar misschien wil Marco hem nog wel even uitlenen??

Vanmiddag was ik bij Nico en kwam op het juiste moment (niet afgesproken) aan en heb zelf met een proefrit het resultaat kunnen vaststellen.
Voor de zekerheid hebben we ook de instelling van de Sigma gecontroleerd en deze stond zelfs iets negatiever dan de werkelijkheid.
Niet veel maar 0.6%, dus dat mag er nog bijgeteld worden.
viewtopic.php?p=532888#532888

Groeten,
Luc
Bijlagen
MarcoRS-S-Ftt8012.jpg
MarcoRS-S-Ftt8012.jpg (98.7 KiB) 10667 keer bekeken

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10825
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

#48 Bericht door Henk 3bakvoet » 07 apr 2010, 16:11

Luc schreef:Dat een goede berekening ook werkt bij een andere cilinderinhoud blijkt wel uit bijgaande video.
Hier is gokwerk volkomen uit deze boze, goede voorbeelden kon de aanvrager zelf en ook ik niet vinden.
Het juiste toerental bepalen en ook realiseren is hierbij het belangrijkste.

Groeten,
Luc

baja 5b ss home made pipe
Nog een stukje berekent uitlaatwerk van luc voor de mini small bore spartemet 30 cc (sprinter)
Bijlagen
30cc.jpg
30cc.jpg (94.12 KiB) 10426 keer bekeken

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#49 Bericht door Luc » 07 apr 2010, 17:56

Dank je Henk, die Spartamet is al een oude berekening.
Dit was de reactie over die uitlaat in juli 2005:

beste luc hierbij dan eindelijk een paar foto,s van mijn sparta-met racer op
de foto,s kan je de uitlaat goed zien. we hebben al proef gedraaid het
resultaat was overweldigend zeer snel opnemen en een heel mooie sound uit de uitlaat. de mensen die er bij waren tijdens het proefdraaien waren er stil van geworden.we moeten eerdaags nog ergens proefdraaien voor de fijn afstelling. het eerste wat nog moet gebeuren is het monteren van een
toerenteller. is reeds besteld.een analoog model. tot 9000rpm.als we dan gereden hebben stuur ik nog wel een mail!!!!!!!!!!
groetjes PM

Ik denk dat deze er in de huidige berekening net wat anders uit komt te zien. Maar ik vond deze wel leuk. En het geluid was er ook naar.

Groeten,
Luc

Bijlagen
spartametracer1i.jpg
spartametracer1i.jpg (78.17 KiB) 10334 keer bekeken

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19185
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 497 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#50 Bericht door dijk » 07 apr 2010, 18:42

blijft een grappig ding zo de spartamet :mrgreen:

Plaats reactie