Cnc-parts: Nieuwe +17,5 PK natte koppeling (2010)

Producten en mededelingen van onze sponsors
Bericht
Auteur
RmC
Berichten: 669
Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
Locatie: koudekerk aan den rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#26 Bericht door RmC » 14 feb 2010, 15:28

lazy rider schreef:In de sprint gebruiken we al jaren en kogellagertje in de drukplaat zonder problemen .
Een axile /taatslager geeft wel wat meer ruimte voor de drukstift is een optie .
En standaard wordt er geen lager toegepast. Alleen een bronze busje had ook gekund .
Maar dit is toch minder slijtage gevoelig ,en het geheel valt mooi gelijk met de diafragma plaat zodat het er ook nog netjes uitziet .

Johan
uit nieuwsgierigheid:

Hebben jullie nou gelast aan de dekplaat? of is het vuil wat je ziet rondom het middenstuk?

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#27 Bericht door danahi » 14 feb 2010, 15:44

lazy rider schreef:In de sprint gebruiken we al jaren en kogellagertje in de drukplaat zonder problemen .
Een axile /taatslager geeft wel wat meer ruimte voor de drukstift is een optie .
En standaard wordt er geen lager toegepast. Alleen een bronze busje had ook gekund .
Maar dit is toch minder slijtage gevoelig ,en het geheel valt mooi gelijk met de diafragma plaat zodat het er ook nog netjes uitziet .

Johan
Het was maar een suggestie. Ik neem aan dat dit voldoende getest en goed gebleken is. De bedoeling van het kogeltje tussen de drukstifte heeft nu de functie van het opvangen van het draaien, dus theoretisch is het lager niet nodig.

Ik denk dat er wel markt voor is, en ik neem aan dat je het ook op een rechtvertand tandwiel kunt monteren...

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#28 Bericht door lampie » 14 feb 2010, 15:48

ziet er weer mooi uit hoor. en voor de prijs zeker een intersante koppeling voor meer vermogen..

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#29 Bericht door lazy rider » 14 feb 2010, 18:01

RmC schreef:
lazy rider schreef:In de sprint gebruiken we al jaren en kogellagertje in de drukplaat zonder problemen .
Een axile /taatslager geeft wel wat meer ruimte voor de drukstift is een optie .
En standaard wordt er geen lager toegepast. Alleen een bronze busje had ook gekund .
Maar dit is toch minder slijtage gevoelig ,en het geheel valt mooi gelijk met de diafragma plaat zodat het er ook nog netjes uitziet .

Johan
uit nieuwsgierigheid:

Hebben jullie nou gelast aan de dekplaat? of is het vuil wat je ziet rondom het middenstuk?
Wat je ziet is blauwsel om te kijken waar het te pas is ,en of er iets aanloop zodat je kan zien waar er nog wat weggehaald moet worden .
In dit geval was de zeskant iets te pas .

Johan

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#30 Bericht door caveman » 14 feb 2010, 19:49

Hee die Johan wederom komt er weer iets moois uit de de schuur...

ziet er weer helemaal gelikt uit. :clap

greetz cave

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#31 Bericht door Luc » 14 feb 2010, 21:36

danahi schreef:
lazy rider schreef:In de sprint gebruiken we al jaren en kogellagertje in de drukplaat zonder problemen .
Een axile /taatslager geeft wel wat meer ruimte voor de drukstift is een optie .
En standaard wordt er geen lager toegepast. Alleen een bronze busje had ook gekund .
Maar dit is toch minder slijtage gevoelig ,en het geheel valt mooi gelijk met de diafragma plaat zodat het er ook nog netjes uitziet .

Johan
Het was maar een suggestie. Ik neem aan dat dit voldoende getest en goed gebleken is. De bedoeling van het kogeltje tussen de drukstifte heeft nu de functie van het opvangen van het draaien, dus theoretisch is het lager niet nodig.

Ik denk dat er wel markt voor is, en ik neem aan dat je het ook op een rechtvertand tandwiel kunt monteren...
Het is beslist geen vinding van de laatste jaren. Wij gebruikten vroeger (eind jaren 60) al een lagertje. De ervaring leerde dat het kogeltje wel eens te heet werd en zodoende vast gesmolten zat aan de pen.
Als ik het niet in mijn 50cc sprinter met natte koppeling en dubbele diafragmaveer had gehad dan had ik niet een start kunnen maken.

Mooie koppeling maar ik zie nog een zwakke plek die het zonder aanpassing niet gaat houden.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#32 Bericht door lazy rider » 14 feb 2010, 21:43

Luc schreef:
danahi schreef:
lazy rider schreef:In de sprint gebruiken we al jaren en kogellagertje in de drukplaat zonder problemen .
Een axile /taatslager geeft wel wat meer ruimte voor de drukstift is een optie .
En standaard wordt er geen lager toegepast. Alleen een bronze busje had ook gekund .
Maar dit is toch minder slijtage gevoelig ,en het geheel valt mooi gelijk met de diafragma plaat zodat het er ook nog netjes uitziet .

Johan
Het was maar een suggestie. Ik neem aan dat dit voldoende getest en goed gebleken is. De bedoeling van het kogeltje tussen de drukstifte heeft nu de functie van het opvangen van het draaien, dus theoretisch is het lager niet nodig.

Ik denk dat er wel markt voor is, en ik neem aan dat je het ook op een rechtvertand tandwiel kunt monteren...
Het is beslist geen vinding van de laatste jaren. Wij gebruikten vroeger (eind jaren 60) al een lagertje. De ervaring leerde dat het kogeltje wel eens te heet werd en zodoende vast gesmolten zat aan de pen.
Als ik het niet in mijn 50cc sprinter met natte koppeling en dubbele diafragmaveer had gehad dan had ik niet een start kunnen maken.

Mooie koppeling maar ik zie nog een zwakke plek die het zonder aanpassing niet gaat houden.

Groeten,
Luc
Luc ,

als je de versterkings ring bedoeld ,deze wordt bij de koppeling geleverd moet alleen nog gedraaid worden .

Gr,Johan

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#33 Bericht door Luc » 14 feb 2010, 21:47

Nee Johan, dat heb ik gelezen en is inderdaad alleen van belang bij hoge toeren.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#34 Bericht door lazy rider » 14 feb 2010, 21:51

Luc ,
Wat is volgens jou dan het zwakke punt ?

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#35 Bericht door Luc » 14 feb 2010, 22:23

Die platte kantjes in het hart van het binnenhuis houden het niet in een aluminium uitvoering, alleen met splines gaat het wel, mits er tenminste een stalen ring achter gelegd wordt.
De meesten rijden echter met platte kantjes en kunnen deze koppeling dus niet gebruiken, tenzij je het hart vervangt door een stalen binnenstuk.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10278
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

#36 Bericht door Andy » 14 feb 2010, 22:59

Is dat 7075 alu niet sterk genoeg dan.

Deze was volgens mj ook van hetzelfde alu gemaakt en leverbaar met platte kanten.

Andy,
Bijlagen
6plaats koppeling.jpg
6plaats koppeling.jpg (16.14 KiB) 8435 keer bekeken

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10278
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

#37 Bericht door Andy » 14 feb 2010, 23:02

Gevonden !!!

Andy
Bijlagen
Kupplungskorb-Fläche (Small).jpg
Kupplungskorb-Fläche (Small).jpg (41.24 KiB) 8427 keer bekeken

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10278
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

#38 Bericht door Andy » 14 feb 2010, 23:06

Hier zit ie in mijn blok ingebouwd...

Andy,
Bijlagen
malossi blok 02 001 (Small).jpg
malossi blok 02 001 (Small).jpg (61.03 KiB) 8424 keer bekeken

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#39 Bericht door lazy rider » 14 feb 2010, 23:17

luc,

7075 T6 is een soort aluminium wat vele malen sterker is dan het orginele kreidler binnen korfje.
plus bij onze koppeling moet ook het stalen ringetje gemonteerd worden, net zoals bij het orginele korfje.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10278
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

#40 Bericht door Andy » 14 feb 2010, 23:20

Klasse Johan en voor een vriendelijke prijs... kant en klaar...

Andy,

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#41 Bericht door Luc » 14 feb 2010, 23:22

Andy, zelfs in stalen uitvoering is het moeilijk heel te houden wanneer er sprake is van een flink vermogen.
Johan heeft daar zelf, kan ik mij herinneren, genoeg problemen mee gehad.
De spline bevestiging is niet voor niets uitgevonden.
Ook de droge koppelingen worden voor platte kantjes niet met een aluminium binnenkorf geleverd.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10278
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

#42 Bericht door Andy » 14 feb 2010, 23:27

Beperking is dus het asje en niet de korf Luc :idea:

Volgens mij is de spline ook beter in balans...

Andy,

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 482 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#43 Bericht door dijk » 14 feb 2010, 23:30

wat scheelt in gewicht johan met een stalenbinnenkorf :?:
Bijlagen
Herschaalde kopie van 000_1992.jpg
Herschaalde kopie van 000_1992.jpg (98.28 KiB) 8394 keer bekeken

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#44 Bericht door lazy rider » 14 feb 2010, 23:34

Luc schreef:Andy, zelfs in stalen uitvoering is het moeilijk heel te houden wanneer er sprake is van een flink vermogen.
Johan heeft daar zelf, kan ik mij herinneren, genoeg problemen mee gehad.
De spline bevestiging is niet voor niets uitgevonden.
Ook de droge koppelingen worden voor platte kantjes niet met een aluminium binnenkorf geleverd.

Groeten,
Luc
Luc ,

Onze koppeling is met platte kantjes en splines te verkrijgen ,
En zolang de passing van de platte kanten goed is zal deze uitgevoerd in aluminium 7075 T6 zeker niet defect gaan .

En luc het vergelijk met mijn sprinter met 27,6 pk gaat niet op bij deze koppeling . Onze koppeling is zeker geschikt voor meerdan 20 pk nat en is zelf uitvoerbaar met 6 platen .Maar de doelstelling is om een betaalbare natte koppeling te maken die meer dan 17,5 pk aan kan .
Dus geen appels met peren vergelijken .

Johan

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#45 Bericht door lazy rider » 14 feb 2010, 23:47

dijk schreef:wat scheelt in gewicht johan met een stalenbinnenkorf :?:
Jeroen ik weet niet hoeveel het scheelt in gewicht daar heb ik nog geen vergelijking van .
Maar onze binnenkorf is licht en super sterk en heeft door de grote hoeveelheid oppervlakte van de laser gesneden metalen binnenplaten weinig slijtage en zal minder inslaan .
En de platen hebben een veel grotere kurk oppervlakte en 12 pootjes die in de buitenkorf vallen,en het geheel past ook nog zonder aanpassingen in het standaard carter.
En de zeskant waarmee de drukplaat werkt is ook uniek te noemen en zeer sterk ,hier kan zeker niets defect aan gaan en met de orginele diafragma veer behoud het ook nog de kreidler look .

Johan
Laatst gewijzigd door lazy rider op 15 feb 2010, 02:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#46 Bericht door Luc » 14 feb 2010, 23:49

Zolang het vermogen niet te hoog is zal het wel lukken.
Maar voor 20pk kun je het echt wel vergeten.
Maar genoeg zo we gaan het zien.

Groeten,
Luc

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#47 Bericht door dolle aad » 14 feb 2010, 23:59

Andy schreef:Beperking is dus het asje en niet de korf Luc :idea:

Volgens mij is de spline ook beter in balans...

Andy,

zijn ook Twee losse aan elkaar aangehechte delen , :(dus K`Vrees het ergste


SOMS duidelijk zelfs te zien #-o
(praat ik over platte kanten want spline heb ik niet )
ja ,Onbalans door slingering is zware belasting .

Tlijkt mij een zeer redelijk prijsaanbod.

dus Met nieuwe broze binnen bus en diafragma veer

.
Laatst gewijzigd door dolle aad op 15 feb 2010, 00:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#48 Bericht door lazy rider » 15 feb 2010, 00:01

Luc schreef:Zolang het vermogen niet te hoog is zal het wel lukken.
Maar voor 20pk kun je het echt wel vergeten.
Maar genoeg zo we gaan het zien.

Groeten,
Luc
Luc ,

Binnenkort zal we hem uitvoerig gaan testen op de RS van Erwin en zullen de resultaten van de testbank uitwijzen tot hoeveer we kunnen gaan .
We kunnen altijd nog een zesde plaat monteren en dan is ook 20 pk en meer haalbaar .
ik zal de test grafieken uitvoerig op dit topic laten zien en kijken wie er hier gelijk heb .



Gr , Johan
Laatst gewijzigd door lazy rider op 15 feb 2010, 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#49 Bericht door Luc » 15 feb 2010, 00:15

Oh, ga je weer beginnen, ik heb uitsluitend het zwakke punt aangewezen, omdat ik durf te beweren hier enige ervaring mee te hebben.
Wat hiermee gedaan wordt is mij om het even.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
koepelsekreidler
Berichten: 3371
Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
Locatie: schagerbrug
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#50 Bericht door koepelsekreidler » 15 feb 2010, 00:21

mischien is een tip om eerst eens de mechanische eigenschappen van
7075 t6 te bestuderen of google eens zinkalloys ???????

alvorens van een foto te concluderen dat het het stuk gaat #-o

ja met de materialen van rond 1800 en zeilschepen van balsahout en slangeklemmetjes van staal 37

bij de echte bromfietsen laten ze op dit materiaal rustig 200 pk los

en wat hoor je vaak dat de mannen naast de baan staan met een kapot koppelings korfje......... not!!!!!!!!!

ja johan het enige nadeel van 7075 t6 dat dit aluminium wel roest in zeewater

maar je was niet van plan naar engeland te rijden vanaf het strand toch

ik bak nog maar weer een biefstuk

gerard joling zou zeggen ik heb er de krach niet meer voor


mart

Plaats reactie