Cnc-parts: Nieuwe +17,5 PK natte koppeling (2010)

Producten en mededelingen van onze sponsors
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 5662
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:52
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#51 Bericht door Andry » 15 feb 2010, 08:45

Voor pietje puk en de pette flat.

7075T6 allu. zelf ook gebruikt voor diverse doeleinden waar veel krachten op komen te staan. Top Spul.

http://en.wikipedia.org/wiki/7075_aluminium_alloy

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#52 Bericht door lazy rider » 15 feb 2010, 08:50

@mart

Jammer dat er van te voren al weer conclusie getrokken worden .
Kritisch zijn mag .
Maar dit materiaal wordt al jaren bij andere merken motoren toegepast .
En als je kijk in de cross wereld zoals bij KTM en suzuki ,honda noem al de grote merken maar op ,daar wordt dit materiaal al jaren toegepast .
En dan zou het voor een kreidler niet goed zijn :-k
Jammer dat er zo gereageerd wordt .
Ik weet zeker dat we een hele mooie en sterke koppeling hebben gemaakt voor een betaalbare prijs.

Johan

Gebruikersavatar
Lieuw
Berichten: 804
Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
Locatie: Winkel (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#53 Bericht door Lieuw » 15 feb 2010, 09:16

Ik ben wel nieuwsgierig naar het totale gewicht van de koppeling.
Naarmate de koppeling groter wordt zal het gewicht ook toenemen ondanks alle aluminium delen. Hierdoor wordt de versnellingsbak belasting alleen maar groter.

Het blijft een moeilijk geheel:

- Gewicht van het ontwerp
- Materiaal
- Versnellingsbak belasting ( er hangt tenslotte een berg gewicht aan het einde van
de as
- Over te brengen vermogen ( een overbemeten koppeling zal de tandwielen in de bak
slopen) een te kleine zal de boel doen slippen.

Persoonlijk denk ik dat daar het probleem bij Marco´s RS-S zat. Een veel te goede/zware/overbemeten koppeling hierdoor kregen de tandwielen het vermogen altijd meet een klap te verwerken ! En geloof me daar gaan ze van kapot!!

Ook vraag ik me af of de versterkingsring nog wel past in het deksel, ik ga ervan uit van wel natuurlijk ! Hoe ga je deze vast zetten ? Lassen zal gevolgen hebben op de opstaande kanten van de korf.

Allemaal dingen waar je rekening mee dient te houden, maar dat hoef ik Johan niet uit te leggen natuurlijk.

Geen aanval op je ontwerp maar een kritische beoordeling wordt niet geschuwd (dit is wederzijds denk ik :D )


M.v.g Alexander
Laatst gewijzigd door Lieuw op 15 feb 2010, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 495 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#54 Bericht door dijk » 15 feb 2010, 09:17

lazy rider schreef:
dijk schreef:wat scheelt in gewicht johan met een stalenbinnenkorf :?:
Jeroen ik weet niet hoeveel het scheelt in gewicht daar heb ik nog geen vergelijking van .
Maar onze binnenkorf is licht en super sterk en heeft door de grote hoeveelheid oppervlakte van de laser gesneden metalen binnenplaten weinig slijtage en zal minder inslaan .
En de platen hebben een veel grotere kurk oppervlakte en 12 pootjes die in de buitenkorf vallen,en het geheel past ook nog zonder aanpassingen in het standaard carter.
En de zeskant waarmee de drukplaat werkt is ook uniek te noemen en zeer sterk ,hier kan zeker niets defect aan gaan en met de orginele diafragma veer behoud het ook nog de kreidler look .

Johan
ok johan bedankt voor de informatie :!:

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10331
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 343 keren

#55 Bericht door Andy » 15 feb 2010, 09:38

Hier wordt het voor gebruikt :idea:

7075 is widely used for construction of aircraft structures, such as wings and fuselages. [3] Its strength and light weight are also desirable in other fields. Rock climbing equipment, bicycle components, and hang glider airframes are commonly made from 7075 aluminium alloy. The bicycle industry is also using 7005 and 6061 aluminium alloys. Hobby grade R/C's commonly use 7075-T6 and 6061 for chassis plates. One interesting use for 7075 is in the manufacture of M16 rifles for the American military. It is also commonly used in shafts for lacrosse sticks.

Due to its strength, low density, thermal properties and its polishability 7075 is widely used in mould tool manufacture. This alloy has been further refined into other 7000 series alloys for this application namely 7050 and 7020.

Andy,

Gebruikersavatar
Flacko
Berichten: 2490
Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#56 Bericht door Flacko » 15 feb 2010, 09:43

Mooi stukje vakwerk Johan !

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#57 Bericht door lazy rider » 15 feb 2010, 09:59

Lieuw schreef:Ik ben wel nieuwsgierig naar het totale gewicht van de koppeling.
Naarmate de koppeling groter wordt zal het gewicht ook toenemen ondanks alle aluminium delen. Hierdoor wordt de versnellingsbak belasting alleen maar groter.

Het blijft een moeilijk geheel:

- Gewicht van het ontwerp
- Materiaal
- Versnellingsbak belasting ( er hangt tenslotte een berg gewicht aan het einde van
de as
- Over te brengen vermogen ( een overbemeten koppeling zal de tandwielen in de bak
slopen) een te kleine zal de boel doen slippen.

Persoonlijk denk ik dat daar het probleem bij Marco´s RS-S zat. Een veel te goede/zware/overbemeten koppeling hierdoor kregen de tandwielen het vermogen altijd meet een klap te verwerken ! En geloof me daar gaan ze van kapot!!

Ook vraag ik me af of de versterkingsring nog wel past in het deksel, ik ga ervan uit van wel natuurlijk ! Hoe ga je deze vast zetten ? Lassen zal gevolgen hebben op de opstaande kanten van de korf.

Allemaal dingen waar je rekening mee dient te houden, maar dat hoef ik Johan niet uit te leggen natuurlijk.

Geen aanval op je ontwerp maar een kritische beoordeling wordt niet geschuwd (dit is wederzijds denk ik :D )


M.v.g Alexander
De korf is maar een iets groter dan de orginele korf van kreidler .
De winst van deze koppeling zit in het kurk oppervlakte van de platen omdat de binnenkorf iets kleiner is heb je meer oppervlakte .
De buitenkorf is van gewicht lichter dan de orginele korf van kreidler .
Het belangrijkste is dat het zwaartepunt niet verder naar buiten is komen te liggen wat bij een droge of verhoogde koppeling meestal het geval is.
Zodat de krachten op je assen en bak grotere worden ,daar is dus bij deze koppeling geen spraken van .

De laser gesneden metalen binnenplaten hebben dus ook een veel groter oppervlakte en het zeskant systeem van de drukplaat zorgt er ook voor dat de boutjes en de lippen zoals bij de oude koppeling van kreidler niet meer kunnen afbreken .


De versterking ring zal nodig zijn bij hogere toerentallen van 16 k en meer ,
Maar deze past nog wel in het deksel als je deze op 3/4 van hoogte monteerd ,er zijn meerdere opties om deze te bevestigen in ons geval zullen we deze er iets op krimpen en verlijmen , je kan er ook en klein klinklnageltje in maken.Hiervoor zijn genoeg manieren voor .

De totale koppeling is lichter dan de orginele kreidler koppeling dus zal zeker geen probleem zijn .

Groeten Johan

RmC
Berichten: 669
Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
Locatie: koudekerk aan den rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#58 Bericht door RmC » 15 feb 2010, 11:25

lazy rider schreef:@mart

Jammer dat er van te voren al weer conclusie getrokken worden .
Kritisch zijn mag .
Maar dit materiaal wordt al jaren bij andere merken motoren toegepast .
En als je kijk in de cross wereld zoals bij KTM en suzuki ,honda noem al de grote merken maar op ,daar wordt dit materiaal al jaren toegepast .
En dan zou het voor een kreidler niet goed zijn :-k
Jammer dat er zo gereageerd wordt .
Ik weet zeker dat we een hele mooie en sterke koppeling hebben gemaakt voor een betaalbare prijs.

Johan
de kritische noot slaat volgens mij niet direct op het materiaal. meer op de combinatie van het materiaal met de constructie (6 kant). er moet niet vergeten worden dat het een 1 cilinder is, deze krijgen alles kapot door de grote mate van oneenparigheid in combinatie met hoge vermogens.

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#59 Bericht door lazy rider » 15 feb 2010, 12:43

RmC schreef:
lazy rider schreef:@mart

Jammer dat er van te voren al weer conclusie getrokken worden .
Kritisch zijn mag .
Maar dit materiaal wordt al jaren bij andere merken motoren toegepast .
En als je kijk in de cross wereld zoals bij KTM en suzuki ,honda noem al de grote merken maar op ,daar wordt dit materiaal al jaren toegepast .
En dan zou het voor een kreidler niet goed zijn :-k
Jammer dat er zo gereageerd wordt .
Ik weet zeker dat we een hele mooie en sterke koppeling hebben gemaakt voor een betaalbare prijs.

Johan
de kritische noot slaat volgens mij niet direct op het materiaal. meer op de combinatie van het materiaal met de constructie (6 kant). er moet niet vergeten worden dat het een 1 cilinder is, deze krijgen alles kapot door de grote mate van oneenparigheid in combinatie met hoge vermogens.
Met koppelingen en grote vermogens hebben we meer dan genoeg ervaring op gedaan .
Deze koppeling is niet te vergelijken met de vermogens die we bij de sprint hadden 27,6 pk .
Deze koppeling is dus ook ontworpen voor een vermogens van 15 tot 20 pk en de voorwaarden was dat het een plug en play systeem zou worden .
Wat in de bestaande carters zou passen zonder veranderingen te hoeven aanbrengen dan is dit het maximale wat eruit te halen is ,groter past gewoon niet meer .
En door de maximale diameter te benutten en een groter kurk oppervlakte toe te passen is deze koppeling geschikt voor vermogens van 20 pk in 5 plaat uitvoering in zesplaat zal dit nog meer zijn ,maar dat zullen de test bank gegevens uitwijzen
En ik denk dat velen vergeten dat een orginele koppeling van kreidler ook al een vermogen van ongeveer 15 pk kan hebben .Dus dan is de +17,5 pk van onze koppeling zeker geen probleem .

We hebben het geheel van aluminium 7075 T6 gemaakt om het gewicht ongeveer het zelfde te houden al de orginele koppeling van kreidler .
En is met platte kantjes en splines uitvoering te verkrijgen

En we hebben de originele kreidler look behouden .
En het moest een betaalbaar concept zijn .

Johan

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#60 Bericht door lazy rider » 15 feb 2010, 22:27

Update :

Technische gegevens toegevoegd in eerste post :!: .


Johan

Gebruikersavatar
huib
Berichten: 2242
Lid geworden op: 19 dec 2002, 21:39
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

#61 Bericht door huib » 15 feb 2010, 23:09

Mooie oplossing :clap topper

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#62 Bericht door snel » 16 feb 2010, 13:46

Zit je een weekeind in het buitenland ,blijkt er al weer een koppeling gemaakt...

Mijn observaties;

Betr. het gat met twee platte kanten...kan goed gaan ,kan fout gaan.
Weet ik niet zeker ,is bij mijn koppeling uit voorzichtigheid uit staal.
Maar dat zou in dit ontwerp ingewikkeld worden (dan worden het twee delen ,verbinding nodig) ,en dan gaat de lage prijs weer naar de knoppen.

Betr. 7075 T6 ,dat is superspul ,als de buitenkorf daar toevallig ook van gemaakt is ben ik niet bang voor openbuigende lippen.
Hier spreek ik wel uit ruime ervaring met mijn eigen korf uit dit materiaal.

Betr. de platen...heee ,die komen me vagelijk bekend voor :)

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#63 Bericht door lazy rider » 16 feb 2010, 14:42

snel schreef:Zit je een weekeind in het buitenland ,blijkt er al weer een koppeling gemaakt...

Mijn observaties;

Betr. het gat met twee platte kanten...kan goed gaan ,kan fout gaan.
Weet ik niet zeker ,is bij mijn koppeling uit voorzichtigheid uit staal.
Maar dat zou in dit ontwerp ingewikkeld worden (dan worden het twee delen ,verbinding nodig) ,en dan gaat de lage prijs weer naar de knoppen.

Betr. 7075 T6 ,dat is superspul ,als de buitenkorf daar toevallig ook van gemaakt is ben ik niet bang voor openbuigende lippen.
Hier spreek ik wel uit ruime ervaring met mijn eigen korf uit dit materiaal.

Betr. de platen...heee ,die komen me vagelijk bekend voor :)
Martijn ,

De gehele koppeling is van 7075 T6 gemaakt dus ook de buitenkorf .
En die koppelings platen komen gewoon bij jou vandaan zijn super mooi en groot kurk oppervlak, ik heb in mijn eerste post netjes vermeld dat deze gewoon in de handel verkrijgbaar zijn :)
En over de platte kantjes wederom als de passing goed is en de moer zit niet los gaat dit niet kapot ,7075 T6 is sterker dan het materiaal waar standaard de binnenkorf van gemaakt word .

Johan

Gebruikersavatar
ruud rvs
Berichten: 206
Lid geworden op: 07 nov 2007, 19:48
Locatie: voorschoten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#64 Bericht door ruud rvs » 16 feb 2010, 18:05

Ziet er heel netjes uit :clap :shock:
Gaat deze koppeling zwaarder koppelen, (koppelingshendel)
dan de standaard kreidler uitvoering????
Groetjes Ruud........

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#65 Bericht door lazy rider » 16 feb 2010, 18:30

ruud rvs schreef:Ziet er heel netjes uit :clap :shock:
Gaat deze koppeling zwaarder koppelen, (koppelingshendel)
dan de standaard kreidler uitvoering????
Groetjes Ruud........
Er zit de zelfde diafragma veer op als een RS dus de +100 kg veer .
De koppeling ontkoppelt vrij soepel .
Waarschijnlijk het zelfde als je nu gewend ben.

Johan

Marco RS-S
Berichten: 597
Lid geworden op: 29 nov 2007, 22:13
Locatie: zoetermeer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#66 Bericht door Marco RS-S » 16 feb 2010, 18:39

Ziet er mooi uit Johan... :shock:
Of het nou van pisbakkenstaal is gemaakt of goud, ik vind hem er mooi uit zien. en als jij zegd dat het goed blijft geloof ik dat zomaar :wink:
Ocin en ik hebben ook een andere koppeling gebouwd(8plaats nat)
werk perfect!!!!!! wel met twee veren. het gaat tenslotte toch om de druk die de platen bij elkaar houd toch??
mijn koppeling gaat buitengewoon licht :shock: dit komt mede dat we de koppelingshaan omgeraaid hebben. en een goeie teflonkabel gebruikt hebben.
mooi produkt en voor een goede prijs lijkt mij.

Marco RS-S2 :mrgreen:

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 495 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#67 Bericht door dijk » 16 feb 2010, 18:49

en anders een verlengde koppelingshaan er op :wink:

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#68 Bericht door lazy rider » 16 feb 2010, 19:25

De koppeling is zo gemaakt dat je ook nog een extra veertje tussen de boutjes en diaframa kan plaatsen , mogelijkheden genoeg te bedenken , maar dat is niet de bedoeling van deze set .
Het moet plug en play zijn en goed functineren zonder aller hande trucjes uit te moeten halen.
@ Marco het gaat om de kurk oppervlakte van je platen en de veer druk die palen hoeveel pk 's en koppel je erop los kan laten .
En natuurlijk nog een heleboel rand factoren en bla bla .
Voor mij is het belangrijkste dat hij doet waar ik hem voor ontworpen heb + 17,5 pk en dat het heel blijft .
En hoeveel die + is zullen we op de testbank wel zien .

Johan

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Cnc-parts: Nieuwe +17,5 PK natte koppeling (2010)

#69 Bericht door lazy rider » 17 jan 2011, 09:55

We hebben onze koppeling nu ook toegevoegd aan onze webshop in de groep special parts .

Johan
Bijlagen
IMG_2502.jpg
IMG_2502.jpg (30.75 KiB) 8488 keer bekeken
IMG_2493.jpg
IMG_2493.jpg (45.25 KiB) 8488 keer bekeken
IMG_2496.jpg
IMG_2496.jpg (40.11 KiB) 8488 keer bekeken

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Cnc-parts: Nieuwe +17,5 PK natte koppeling (2010)

#70 Bericht door lazy rider » 17 jan 2011, 09:57

:D
Bijlagen
IMG_2129.jpg
IMG_2129.jpg (25.7 KiB) 8484 keer bekeken
IMG_2494.jpg
IMG_2494.jpg (32.1 KiB) 8484 keer bekeken
IMG_2495.jpg
IMG_2495.jpg (34.01 KiB) 8484 keer bekeken
IMG_2492.jpg
IMG_2492.jpg (40.27 KiB) 8484 keer bekeken

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Cnc-parts: Nieuwe +17,5 PK natte koppeling (2010)

#71 Bericht door Niekjuh » 17 jan 2011, 10:51

Blijft een prachtig stukje vakwerk!

Weet je inmiddels al of het ook heel blijft bij de wat grotere vermogens?

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Cnc-parts: Nieuwe +17,5 PK natte koppeling (2010)

#72 Bericht door lazy rider » 17 jan 2011, 11:01

Niekjuh schreef:Blijft een prachtig stukje vakwerk!

Weet je inmiddels al of het ook heel blijft bij de wat grotere vermogens?
We hebben er inmiddels aardig wat klanten rondrijden met onze koppeling ook met vermogens van 20 pk .
Nog geen klachten van ontvangen :D

Johan

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Cnc-parts: Nieuwe +17,5 PK natte koppeling (2010)

#73 Bericht door Niekjuh » 17 jan 2011, 11:13

Toppie!

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Cnc-parts: Nieuwe +17,5 PK natte koppeling (2010)

#74 Bericht door caveman » 17 jan 2011, 11:24

ziet er weer toppie uit Johan

greetz cave

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Cnc-parts: Nieuwe +17,5 PK natte koppeling (2010)

#75 Bericht door snel » 25 jan 2011, 21:03

Ik wilde dat ik 'm zelf bedacht had.
Een innovatief stukje werk ,en een waardige opvolger van de natte koppelingen die ik vroeger leverde.
Die hadden al die zelfde koppelingsplaatjes erin.
Maar niet al die speciaal gefreesde delen.

Plaats reactie