EMOT droge koppelingen (nieuw topic)
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
EMOT droge koppelingen (nieuw topic)
Hier is net NIEUWE droge koppeling topic.
Het oude was een rommeltje geworden.
In deze topic info over mijn droge koppeling.
Deze koppeling is al weer 3 jaar op de markt ,en heeft daarmee het voordeel dat hij echt getest is.
De koppeling is toentertijd ontstaan na observatie van hetgeen voorhanden was.
Daar zag ik nadelen in ,en die wilde ik aanpakken.
Het geluk was dat Wiebe Plantinga in die tijd ook zoekende was naar een droge koppeling voor zijn 90cc sprinter.
Wij bleken het vrij snel eens over hoe het eruit moest zien ,en zodoende hebben we toen in korte tijd samen een ontwerp gemaakt.
In de loop der tijd zijn er nog wel wat kleinigheden gewijzigd ,maar de basis was een schot in de roos.
Nog steeds durf ik te beweren dat dit de sterkste en meest praktijkgerichte racekoppeling op de markt is.
Hij is sterk ,slijtagearm ,en alle onderdelen zijn uitwisselbaar.
De slijtdelen zijn zelfs gewoon overal te koop ,dus mocht ik om een of andere reden niet kunnen leveren ,kan men zich toch van onderdelen voorzien.
De bediening gaat zeer licht ,en veerdruk is eenvoudig aan te passen.
Dit komt mede doordat ik geen Kreidler diafragmaveer heb gebruikt.
In racerij telt resultaat ,en niet hoe het er uit ziet.
Om die reden ziet hij er ook niet uit als een soort Van Veen kopie.
Hij ziet eruit als een racekoppeling zoals de rest van de wereld die op zijn racemotoren bouwt.
De standaard Kreidlerplaten zijn slecht geschikt ,en de veeltand platen van de latere Kreidler racers zijn veel te duur om zelf te moeten maken.
(vooral omdat ze dan misschien nog niet zo goed zijn als platen die je simpel kunt kopen)
Bijgaand een plaatje van de allereerste koppeling ,die op Wiebes sprinter nog steeds dienst doet.
Het oude was een rommeltje geworden.
In deze topic info over mijn droge koppeling.
Deze koppeling is al weer 3 jaar op de markt ,en heeft daarmee het voordeel dat hij echt getest is.
De koppeling is toentertijd ontstaan na observatie van hetgeen voorhanden was.
Daar zag ik nadelen in ,en die wilde ik aanpakken.
Het geluk was dat Wiebe Plantinga in die tijd ook zoekende was naar een droge koppeling voor zijn 90cc sprinter.
Wij bleken het vrij snel eens over hoe het eruit moest zien ,en zodoende hebben we toen in korte tijd samen een ontwerp gemaakt.
In de loop der tijd zijn er nog wel wat kleinigheden gewijzigd ,maar de basis was een schot in de roos.
Nog steeds durf ik te beweren dat dit de sterkste en meest praktijkgerichte racekoppeling op de markt is.
Hij is sterk ,slijtagearm ,en alle onderdelen zijn uitwisselbaar.
De slijtdelen zijn zelfs gewoon overal te koop ,dus mocht ik om een of andere reden niet kunnen leveren ,kan men zich toch van onderdelen voorzien.
De bediening gaat zeer licht ,en veerdruk is eenvoudig aan te passen.
Dit komt mede doordat ik geen Kreidler diafragmaveer heb gebruikt.
In racerij telt resultaat ,en niet hoe het er uit ziet.
Om die reden ziet hij er ook niet uit als een soort Van Veen kopie.
Hij ziet eruit als een racekoppeling zoals de rest van de wereld die op zijn racemotoren bouwt.
De standaard Kreidlerplaten zijn slecht geschikt ,en de veeltand platen van de latere Kreidler racers zijn veel te duur om zelf te moeten maken.
(vooral omdat ze dan misschien nog niet zo goed zijn als platen die je simpel kunt kopen)
Bijgaand een plaatje van de allereerste koppeling ,die op Wiebes sprinter nog steeds dienst doet.
- Bijlagen
-
- wiebe 2006.JPG (64.65 KiB) 11296 keer bekeken
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 20:17
- Locatie: Zuidwolde, Drenthe
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
De prijs voor een hele complete koppeling is 850 euro.Andre schreef:Ik zie beide topics voor het eerst, ik moet zeggen petje af weer.
Er is nu voor ieder wat wils en je kunt alle kanten op.
Ik zie alleen deze koppeling nog niet op je site staan, ik was benieuwd naar de prijs.
gaaf hoor
Dat is dus inclusief deksel en recht vertande primair aandrijving.
- Andre
- Berichten: 3357
- Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
- Locatie: Heos zeeland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
ala zundappsnel schreef:Ja ,ik heb nu zelf ook een jaar geracet met een Kreidler (met een deksel met de olieplug opzij) en ik werd gestoord van dat olievullen met de racer op zijn kant.Andre schreef:rechtsboven is dit vul opening voor de olie?
Klaar daarmee ,vuldop bovenop.
mooie oplossing, minder kans op een vlek in de schuur.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
- Jan. K
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 28 nov 2003, 18:05
- Locatie: Haarlemmermeer
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
ikke gebruik wel explorer, volgens insiders zelfs uit het jaar kruik, toch zie ik plaatjes, mooie plaatjes...Robert1 schreef:Als je Internet Explorer gebruikt zie je inderdaad geen plaatjes.
IE gebruikers schaam je diep!:lol: Er zijn al jaren betere browsers gratis te verkrijgen. Firefox bijvoorbeeld.
Maargoed, Martijn gaf aan dit topic schoon en netjes te houden, laten we dat maar doen dan .
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Kijk, meneer Kreidler was lang niet gek hoor.snel schreef:Ja ,ik heb nu zelf ook een jaar geracet met een Kreidler (met een deksel met de olieplug opzij) en ik werd gestoord van dat olievullen met de racer op zijn kant.Andre schreef:rechtsboven is dit vul opening voor de olie?
Klaar daarmee ,vuldop bovenop.
Zijn olievulpunt is gelijk olienivo controlepunt.
Dat is voor het vullen van ondergeschikt belang, maar wel handig.
Overigens bestaan er ook trechtertjes met een tuit voorzien van knik.
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Je kan ook gewoon beide toepassen op je carter deksel ,ik heb het orginele punt van kreidler laten zitten en aan de bovenkant een vul stop / carter ontluchting gemaakt .TonK schreef:Kijk, meneer Kreidler was lang niet gek hoor.snel schreef:Ja ,ik heb nu zelf ook een jaar geracet met een Kreidler (met een deksel met de olieplug opzij) en ik werd gestoord van dat olievullen met de racer op zijn kant.Andre schreef:rechtsboven is dit vul opening voor de olie?
Klaar daarmee ,vuldop bovenop.
Zijn olievulpunt is gelijk olienivo controlepunt.
Dat is voor het vullen van ondergeschikt belang, maar wel handig.
Overigens bestaan er ook trechtertjes met een tuit voorzien van knik.
Dat is ook een mogelijkheid .
Maar wederom en mooi product van martijn .
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Bijkomend probleem is dat die dekseltjes met olieniveauplug een te laag niveau hebben ,ze zijn namelijk afgekeken van de GP blokken.
En die hebben twee oliekamers.
Ik vind mijn oplossing beter.
Erin en eruit moet simpel gaan.
Dat is racepraktijk toch ,Ton ?
Meneer Kreidler vond ook dat een oliekeerring om de schakelas niet hoeft.
Ik vind persoonlijk ook van wel.
ik mag graag een beetje rebels denken
En die hebben twee oliekamers.
Ik vind mijn oplossing beter.
Erin en eruit moet simpel gaan.
Dat is racepraktijk toch ,Ton ?
Meneer Kreidler vond ook dat een oliekeerring om de schakelas niet hoeft.
Ik vind persoonlijk ook van wel.
ik mag graag een beetje rebels denken
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Ik ken je wel een beetje Martijn (rebels mannetje)snel schreef:Bijkomend probleem is dat die dekseltjes met olieniveauplug een te laag niveau hebben ,ze zijn namelijk afgekeken van de GP blokken.
En die hebben twee oliekamers.
Ik vind mijn oplossing beter.
Erin en eruit moet simpel gaan.
Dat is racepraktijk toch ,Ton ?
Meneer Kreidler vond ook dat een oliekeerring om de schakelas niet hoeft.
Ik vind persoonlijk ook van wel.
ik mag graag een beetje rebels denken
De oude GP motoren hadden idd een verschillend nivo voor de versnellingsbak en primaire tandwieloverbrenging, het latere type niet.
In mijn racepraktijk ging er olie in de motor op de werkbank, tussendoor verversen was een zeldzaamheid.