EMOT cilinders

Producten en mededelingen van onze sponsors
Bericht
Auteur
snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

EMOT cilinders

#1 Bericht door snel » 16 feb 2010, 19:38

En hier dan het topic over een ander projekt van EMOT.
De 50cc classicrace cilinders.

Dit projekt loopt ook al weer heel wat jaren ,maar het laatste jaar is het in een stroomversnelling geraakt.
Dat komt omdat we nu allemaal weten hoe het moet.
De kernmalletjes maken ,welk zand ,welke gieterij ,hoe te bewerken ,nikasil ,en niet te vergeten....waar de pk's zitten.

De cilinders van het laatste jaar hebben intussen bewezen dat ze bijv. de veel gebruikte Malossi MHR team cilinder partij kunnen geven.
Dit was ons eerste doel ,en dat beschouwen we nu als gehaald.

Het volgende doel is om iets te maken dat duidelijk sneller is ,dat zal nog even duren ,maar ik denk dat ons dat ook nog gaat lukken.

Verder word nu het "bijprodukt" membraancilinder verder onder de loep genomen.
Er gaan dit jaar een paar mensen mee grasbaan racen.
Tevens wil ik er een op mijn straatbrommer gaan uitontwikkelen ,maar dan een 65cc variant.

Hieronder een foto van de allereerste gietsels.
Bijlagen
Foto 0726.JPG
Foto 0726.JPG (49.17 KiB) 16768 keer bekeken

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#2 Bericht door snel » 16 feb 2010, 19:43

hier meer fotos van de eerste versies.
Deze hier zijn met membraan ,de roterende versie is technisch hetzelfde. (maar dan zonder inlaatgat en zonder membraanhuis)
Bijlagen
Foto 0945.JPG
Foto 0945.JPG (23.31 KiB) 16761 keer bekeken
Foto 0948.JPG
Foto 0948.JPG (90.5 KiB) 16761 keer bekeken
Foto 0946.JPG
Foto 0946.JPG (18.26 KiB) 16761 keer bekeken

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#3 Bericht door snel » 16 feb 2010, 19:57

Versie twee heeft duidelijk andere spoelpoorten.
Deze versie is qua poorten gelijk aan hetgeen in mijn Uhl-Stein zit.
Ook rijdt bijv. Jan Bok met deze cilinders.
Bijlagen
Foto 0280.jpg
Foto 0280.jpg (64.52 KiB) 16743 keer bekeken
Foto 0283.jpg
Foto 0283.jpg (62.68 KiB) 16743 keer bekeken
Foto 0282.jpg
Foto 0282.jpg (60.12 KiB) 16743 keer bekeken
Picture 309.jpg
Picture 309.jpg (64.02 KiB) 16743 keer bekeken

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#4 Bericht door snel » 16 feb 2010, 19:59

Nog meer...
Bijlagen
Picture 324.jpg
Picture 324.jpg (60.67 KiB) 16737 keer bekeken
Hoppe blok.JPG
Hoppe blok.JPG (64.56 KiB) 16737 keer bekeken

Gebruikersavatar
KreidlerRS
Berichten: 169
Lid geworden op: 06 jun 2007, 13:26
Locatie: Duitsland
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#5 Bericht door KreidlerRS » 16 feb 2010, 20:13

:clap :clap :clap

endlich etwas ohne gehäuse membran oder drehschieber


gruß dirk

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#6 Bericht door snel » 16 feb 2010, 20:41

Iemand vroeg of er ook curves van zijn.
Ja hoor ,deze bijvoorbeeld.
Interessant is wat twee verschillende pijpen hier al aan het karakter doen.
Dat was ook de test die hier werd gedaan.
Bijlagen
Picture 106.jpg
Picture 106.jpg (63.93 KiB) 16691 keer bekeken

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#7 Bericht door snel » 16 feb 2010, 21:04

En omdat we toch bezig zijn....hier is het laatste prototype.
Het is zeker niet gezegd dat deze uitlaatpoort sneller is dan de "vlinderpoort" die in de productieversie zit.
Maar als je het niet probeert ,weet je het nooit.

De kop heeft een experimentele verandering aan de waterhuishouding.
De verbrandingskamer is ook in de nieuwste productie cilinderkits aanwezig.
Bijlagen
Picture 342.jpg
Picture 342.jpg (63.84 KiB) 16673 keer bekeken
Picture 341.jpg
Picture 341.jpg (62.61 KiB) 16673 keer bekeken
Picture 343.jpg
Picture 343.jpg (60.32 KiB) 16673 keer bekeken
Picture 338.jpg
Picture 338.jpg (63.21 KiB) 16673 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tijmen104
Berichten: 921
Lid geworden op: 08 okt 2006, 19:51
Locatie: Oosthuizen ( NH )
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#8 Bericht door Tijmen104 » 16 feb 2010, 22:59

ziet er allemaal netjes uit Martijn :thumbleft Alleen lijken bij de versie met fluitpoorten de spijltjes erg dun of vertekend de foto?

Gebruikersavatar
Harwin
Berichten: 1102
Lid geworden op: 14 sep 2004, 07:49
Locatie: Wedde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door Harwin » 16 feb 2010, 23:11

erg mooi weer martijn

nu denk ik ook te weten van dat poortmalletje laatst, waarvoor die bedoeld was ha ha

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#10 Bericht door snel » 16 feb 2010, 23:18

Tijmen104 schreef:ziet er allemaal netjes uit Martijn :thumbleft Alleen lijken bij de versie met fluitpoorten de spijltjes erg dun of vertekend de foto?
Dik zijn ze niet ,maar er zit best wel wat materiaal in ,de foto vertekent een beetje.
Ze lopen redelijk lang naar achter en zijn wat taps.
Zie de foto van de binnenkant ,daar zijn ze duidelijk dikker.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#11 Bericht door TonK » 16 feb 2010, 23:42

snel schreef:Iemand vroeg of er ook curves van zijn.
Ja hoor ,deze bijvoorbeeld.
Interessant is wat twee verschillende pijpen hier al aan het karakter doen.
Dat was ook de test die hier werd gedaan.
Van de Uhl-Stein blijkbaar, dus de roterende inlaat versie.

De blauwe uitlaat doet het een stuk netter, de rode is rijp voor de klikko. :wink:

De heer fos zou zijn soft aan de bovenzijde iets kunnen aanpassen.

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#12 Bericht door snel » 17 feb 2010, 00:10

Yep,
De rode pijp heeft als enige leuke pluspunt dat hij door blijft lopen.
De blauwe bouwt sneller af.

De blauwe is de pijp die ik ook los verkoop.

Gebruikersavatar
Lieuw
Berichten: 804
Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
Locatie: Winkel (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#13 Bericht door Lieuw » 17 feb 2010, 09:13

Ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig naar de koppel kromme :o

Groeten Alexander

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#14 Bericht door snel » 17 feb 2010, 09:46

Ja,maar die heb ik niet in mijn huiscomputer zitten.
De geplaatste curve is er een die ik hier toevallig had.
Is ook niet de hoogste of zo.

Deze is ook niet de hoogste.
Dit is de oude cilinder nog ,met de 6 spoelpoorten.
De nieuwe is breder met zijn curve.
Is een oude run van Jan Bok ,is intussen duidelijk verder ,ook met deze cilinder.
Bijlagen
curve 2.JPG
curve 2.JPG (48.26 KiB) 16337 keer bekeken

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#15 Bericht door TonK » 17 feb 2010, 11:41

Lieuw schreef:Ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig naar de koppel kromme :o

Groeten Alexander
Koppelkromme Uhl-Stein van blauwe lijn in vermogenskromme Picture 106

Nm t.o.v. toerental
Bijlagen
koppelkromme.jpg
koppelkromme.jpg (22.16 KiB) 16275 keer bekeken

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#16 Bericht door pax00l » 17 feb 2010, 13:37

He SNEL OF MARTIJN zo kan ik jou als oud CRTer ,wat is de meer waarde van de kop,dat dat dicht is op een paar sleuven na
kijk dat het spul gaat,daar twijfel ik niet aan bij jou
maar die kop kan ik even niet vatten #-o

GR LOUIS

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#17 Bericht door snel » 17 feb 2010, 14:11

Hallo Louis,
Het zit hem in de waterhuishouding.
Die is wel erg simpel bij de Van Veen cilinder.
Onder erin ,langs de zijkanten omhoog en hup van boven er weer uit.
Het is mooier om de waterstroom echt over de verbrandingskamer te dwingen.
Dat proberen we hier te doen.

@ Ton..geen idee waar je hem vandaan hebt ,maar hij klopt best aardig.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#18 Bericht door TonK » 17 feb 2010, 15:51

Als de vermogenskromme Picture 106 klopt, klopt de koppelkromme ook, daar is hij uit afgeleid.

Het is een vingeroefening voor mezelf, als elektronisch rekenvel gebruiker van het eerste uur (+/- 1978) dienen de kunstjes van de grijze cellen zo af en toe wakker geschud te worden.

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#19 Bericht door pax00l » 17 feb 2010, 19:34

jA OKE MARTIJN dat is mijn nou duidelijk ga zo door jonge :clap :clap

GR LOUIS

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: EMOT cilinders

#20 Bericht door snel » 19 aug 2010, 22:19

Hoera ,eerste prototype van het nieuwe model is gegoten !

De eerste cilinder met het DRM-Jamathi model is gegoten en gelukt.
We zijn hier al een poosje mee bezig.
In de onschuldig ogende cilinder schuilt moderne techniek ,veel dingen die zijn ontdekt en ontwikkeld op de Uhl-Stein Kreidler racer.

De getoonde cilinder is nog niet afgedraaid ,hij word dus nog korter ,er gaat een stuk van de bovenrand en de cilinderkop af.
Het gaatje onderin de cilinder word afgedopt.

De waterkoeling is verder doorontwikkeld , eea. is direkt van de laatste Aprilia GP racers nagemaakt.
Het water komt onder de uitlaat langs binnen.
Gaat dan omhoog en via de achterkant komt het in de buitenste ring van de kop terecht.
Van daar stroomt het naar voren en gaat via de opening nar de binnenste ring.
Hier stroomt het over de verbrandingsruimte ,en stroomt dan de kop weer uit.
Al het koelwater MOET dus langs de uitlaat en over de verbrandingskamer.
Volgens mij is er nog geen enkele tuningcilinder op de markt die dat zo goed heeft ?

De losse binenkop is rond (makkelijk op de draaibank te maken) en zit met korte boutjes vast.
De Cilinder zit met korte tapeinden in de waterbak vastgeschroefd met dopmoeren.

Je ziet in de kop de gesloten buitenring en de opening naar de middenkamer.
(de buitenring heeft een klein gietprobleempje ,dat moet nog beter)
Achterin de buitenring worden nog een paar instroomgaten geboord.

We zijn zeer benieuwd hoe hij het gaat doen..!
Er komt er in ieder geval een op mijn nieuwe racer voor 2011.

Versie met membraaninlaat is ook weer gepland.
Bijlagen
CIMG1202-1.JPG
CIMG1202-1.JPG (64.41 KiB) 15175 keer bekeken
CIMG1205-1.JPG
CIMG1205-1.JPG (64.44 KiB) 15175 keer bekeken
CIMG1258-1.JPG
CIMG1258-1.JPG (64.44 KiB) 15175 keer bekeken
CIMG1252-1.JPG
CIMG1252-1.JPG (64.25 KiB) 15175 keer bekeken

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19178
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 477 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: EMOT cilinders

#21 Bericht door dijk » 19 aug 2010, 22:42

dat gaat weer wat worden martijn,leuk voor de DRM-Jamathi rijders.

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: EMOT cilinders

#22 Bericht door snel » 19 aug 2010, 22:59

Past ook prima op zo'n groen/oranje "Van Veen".
Ze hebben er nu toch ook allemaal het verkeerde model op zitten.
Er hoort een klein Van Veen cilindertje op die "Jan de Vries-replica" niet de grote kitcilinder ,zoals jij ongetwijfeld ook weet.......

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13581
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 584 keren
Ontvangen waarderingen: 804 keren

Re: EMOT cilinders

#23 Bericht door Caspar » 20 aug 2010, 12:29

Complimenten voor al dit moois :clap
EMOT, De Jager, JTMX , Creanotive, Luc Foekema en vele anderen : Alemaal ontwikkelingen die ik graag zie.
Kreidler leeft als nooit tevoren !

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19178
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 477 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: EMOT cilinders

#24 Bericht door dijk » 20 aug 2010, 16:35

snel schreef:Past ook prima op zo'n groen/oranje "Van Veen".
Ze hebben er nu toch ook allemaal het verkeerde model op zitten.
Er hoort een klein Van Veen cilindertje op die "Jan de Vries-replica" niet de grote kitcilinder ,zoals jij ongetwijfeld ook weet.......
dat klopt martijn :mrgreen:

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: EMOT cilinders

#25 Bericht door snel » 21 aug 2010, 18:42

nog een plaatje.
Bijlagen
CIMG1244.JPG
CIMG1244.JPG (64.96 KiB) 15016 keer bekeken

Plaats reactie