Samarin drijfstangen topic
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Samarin drijfstangen topic
Een jaar of 3 geleden ben ik begonnen met de Samarin drijfstangen te importeren.
Intussen zijn deze stangen in Nederland een begrip geworden.
Omdat de kleine Samarin fabriek altijd de kwaliteit en houdbaarheid als belangrijkste neemt ,en de prijs die daarbij ontstaat is bijzaak.
Dientengevolge zijn Samarin stangen nooit goedkoop.
Maar wel betrouwbaar en zeer goed.
Voor Kreidler zijn een aantal stangen interessant:
1. Kreidler stang met 14mm toplager ,75 euro
Deze drijfstang is een normale gesmede stang met een IKO zilverlager.
Hij is vrij licht aan de bovenkant ,dit geeft een iets minder trillende motorloop bij getunede motoren.
2. Kreidler Van Veen met 12mm toplager ,159 euro
Deze drijfstang is mijn eigen ontwerp. Hij is gefreesd en heeft een IKO zilverlagerkooi die ook gefreesd is en losse naalden heeft.
Het bigendoog is tamelijk dik ,om ovaal worden te voorkomen.
Het is de bedoeling dat deze drijfstang tegen bronzen schijven aan loopt.
3. Minarelli AM6 met 12mm toplager ,99 euro
Deze is populair omdat hij ook gefreesd is ,met gefreesde IKO zilverkooi.
Maar voor een lagere prijs. Daarbij is deze drijfstang onder 12mm breed ,wat de levensduur aanmerkelijk bevordert. (vooral bij big-bore)
Wel moet hiervoor de krukas uitgdraaid worden.
En de krukas moet "vers" zijn. De Minarelli pen is precies 16mm ,waar een Kreidler pen een zeer lichte overmaat heeft.
Dit geeft dus iets minder perspassing.
Vermoeide oude krukassen willen wel eens te weinig klemmen.
Naast deze drijfstangen levert Samarin nog meer leuke drijfstangen die soms gebruikt worden in Kreidler projekten.
Bijv 90mm lang van Derbi (13mm breed ,12 pen boven) ,91mm lang van Zündapp (10mm breed ,12 pen boven) en 88mm lang van Fantic (12mm breed ,12pen boven)
Voor 18mm bigend heeft Samarin een racedrijfstang met 12mm pistonpen in het assortiment.
Intussen zijn deze stangen in Nederland een begrip geworden.
Omdat de kleine Samarin fabriek altijd de kwaliteit en houdbaarheid als belangrijkste neemt ,en de prijs die daarbij ontstaat is bijzaak.
Dientengevolge zijn Samarin stangen nooit goedkoop.
Maar wel betrouwbaar en zeer goed.
Voor Kreidler zijn een aantal stangen interessant:
1. Kreidler stang met 14mm toplager ,75 euro
Deze drijfstang is een normale gesmede stang met een IKO zilverlager.
Hij is vrij licht aan de bovenkant ,dit geeft een iets minder trillende motorloop bij getunede motoren.
2. Kreidler Van Veen met 12mm toplager ,159 euro
Deze drijfstang is mijn eigen ontwerp. Hij is gefreesd en heeft een IKO zilverlagerkooi die ook gefreesd is en losse naalden heeft.
Het bigendoog is tamelijk dik ,om ovaal worden te voorkomen.
Het is de bedoeling dat deze drijfstang tegen bronzen schijven aan loopt.
3. Minarelli AM6 met 12mm toplager ,99 euro
Deze is populair omdat hij ook gefreesd is ,met gefreesde IKO zilverkooi.
Maar voor een lagere prijs. Daarbij is deze drijfstang onder 12mm breed ,wat de levensduur aanmerkelijk bevordert. (vooral bij big-bore)
Wel moet hiervoor de krukas uitgdraaid worden.
En de krukas moet "vers" zijn. De Minarelli pen is precies 16mm ,waar een Kreidler pen een zeer lichte overmaat heeft.
Dit geeft dus iets minder perspassing.
Vermoeide oude krukassen willen wel eens te weinig klemmen.
Naast deze drijfstangen levert Samarin nog meer leuke drijfstangen die soms gebruikt worden in Kreidler projekten.
Bijv 90mm lang van Derbi (13mm breed ,12 pen boven) ,91mm lang van Zündapp (10mm breed ,12 pen boven) en 88mm lang van Fantic (12mm breed ,12pen boven)
Voor 18mm bigend heeft Samarin een racedrijfstang met 12mm pistonpen in het assortiment.
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
samarin foto's
Op de eerste foto zie je duidelijk het "olielepeltje" een trechtervormige uitholling die van de drijfstang lopende olie in het bigend leidt.
Is een effectief hulpje bij roterende inlaat motoren ,waarin deze drijfstang het meest word gebruikt.
Op de tweede foto zie je hoe de lagerkooi van boven helemaal plat is.
Dit is gedaan om zijn draagvlak zo groot mogelijk te maken ,en zo de belasting te verdelen. (met name het "door de olie zakken" tegengaan )
Dit soort lagers worden ook wel eens "flat cage" genoemd.
Ze bestaan met vast gemonteerde naalden ,en ook word soms losse naalden gebruikt.
Op de eerste foto zie je duidelijk het "olielepeltje" een trechtervormige uitholling die van de drijfstang lopende olie in het bigend leidt.
Is een effectief hulpje bij roterende inlaat motoren ,waarin deze drijfstang het meest word gebruikt.
Op de tweede foto zie je hoe de lagerkooi van boven helemaal plat is.
Dit is gedaan om zijn draagvlak zo groot mogelijk te maken ,en zo de belasting te verdelen. (met name het "door de olie zakken" tegengaan )
Dit soort lagers worden ook wel eens "flat cage" genoemd.
Ze bestaan met vast gemonteerde naalden ,en ook word soms losse naalden gebruikt.
- Bijlagen
-
- foto1.JPG (2.44 KiB) 16153 keer bekeken
-
- foto2.JPG (2.14 KiB) 16153 keer bekeken
-
- foto3.JPG (2.14 KiB) 16153 keer bekeken
Laatst gewijzigd door snel op 23 feb 2010, 19:35, 2 keer totaal gewijzigd.
- Ries
- Medewerker Sectie FAQ
- Berichten: 6830
- Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 25 keren
Welke uitvoering komt er in jouw blok Maarten?Maarten schreef:De snelle jongens in Zoetermeer, oa. Marco en Nico zweren ook bij de Samarin drijfstangen. In het blok dat Nico voor mij bouwt met Malossi scootercilinder in SB komt er ook een Samarin drijfstang in. (Zat een Rito drijfstang in het door Homoet geprepareerde blok)
mvg Ries
- dijk
- Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
- Berichten: 19185
- Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
- Gegeven waarderingen: 497 keren
- Ontvangen waarderingen: 64 keren
ik denk de duurste riesRies schreef:Welke uitvoering komt er in jouw blok Maarten?Maarten schreef:De snelle jongens in Zoetermeer, oa. Marco en Nico zweren ook bij de Samarin drijfstangen. In het blok dat Nico voor mij bouwt met Malossi scootercilinder in SB komt er ook een Samarin drijfstang in. (Zat een Rito drijfstang in het door Homoet geprepareerde blok)
mvg Ries
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Ik heb nog wat extra info bij de plaatjes toegevoegd.
Over het verschil tussen kooien met losse naalden en met vaste wil ik even opmerken dat bij de gefreesde "flat cage" kooien de naalden vast blijven zitten dmv. keepjes die men aan de binnenzijde inperst.
Bij de dunnere kooien kiest men er dan soms voor om dit niet te doen.
Het keepje is immers weer een verzwakking.
De 16x21x10 flatcage heeft losse naalden ,de dikkere 16x22x12 heeft ze vastzitten.
Overigens zijn zilverkooien ook gewoon van staal.
Ze zijn alleen verzilverd.
Het zilver is een goede warmtegeleider ,oppervlakte word er egaal door wat spanningen verminderd en het voorkomt staal op staal wrijving.
Over het verschil tussen kooien met losse naalden en met vaste wil ik even opmerken dat bij de gefreesde "flat cage" kooien de naalden vast blijven zitten dmv. keepjes die men aan de binnenzijde inperst.
Bij de dunnere kooien kiest men er dan soms voor om dit niet te doen.
Het keepje is immers weer een verzwakking.
De 16x21x10 flatcage heeft losse naalden ,de dikkere 16x22x12 heeft ze vastzitten.
Overigens zijn zilverkooien ook gewoon van staal.
Ze zijn alleen verzilverd.
Het zilver is een goede warmtegeleider ,oppervlakte word er egaal door wat spanningen verminderd en het voorkomt staal op staal wrijving.
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9762
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
Welk type cilinder of welk type drijfstang?Ries schreef:Welke uitvoering komt er in jouw blok Maarten?Maarten schreef:De snelle jongens in Zoetermeer, oa. Marco en Nico zweren ook bij de Samarin drijfstangen. In het blok dat Nico voor mij bouwt met Malossi scootercilinder in SB komt er ook een Samarin drijfstang in. (Zat een Rito drijfstang in het door Homoet geprepareerde blok)
mvg Ries
Nou weet ik alle details niet precies, maar Nico heeft er ook zijn eigen vakmanschap ingestopt om alles zo mooi mogelijk in orde te maken (enkele geheimen van de smid, oa voor de smering van het big-end). Ik wil (en zal) ook tzt uitgebreid verslag van gaan doen van het blok zoals Nico dat voor mij in orde maakt. Ik heb het allemaal maar uitbesteed...
-
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 21:12
- Locatie: (Pea)nut(s)-village
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Inderdaad, ook een aanhanger van het Samarin verhaal. (Misschien krijg ik wel een fikse korting van Snel op de volgende Samarin drijfstang als ik nog een paar keer post?)snel schreef:Ze zijn alleen verzilverd.
Het zilver is een goede warmtegeleider ,oppervlakte word er egaal door wat spanningen verminderd en het voorkomt staal op staal wrijving.
Even een losse flodder mijnerzijds...
Voor zover ik weet heeft smeerolie een zeer goede hechting aan (ver)zilver(de) oppervlakken.
Aangezien smeerolie en lagers grote vrienden van elkaar zijn laat zich het resultaat voorspellen.
Succes ermee,
Klemmertje
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Samarin is maar een heel klein fabriekje.
Dit is Jose Marin ,de oprichter van Samarin en tevens de man van de techniek.
Hij heeft het vak geleerd in de raceafdeling van Bultaco.
Het is jammer dat wij een talenprobleempje hebben ,want ik denk dat ik nog wel het een en ander van hem zou kunnen leren.
Hopelijk blijft hij nog lang in staat de scepter te zwaaien in zijn bedrijf ,hij is niet meer de jongste.
Foto is genomen 2008 op de Intermot beurs in Keulen.
Dit is Jose Marin ,de oprichter van Samarin en tevens de man van de techniek.
Hij heeft het vak geleerd in de raceafdeling van Bultaco.
Het is jammer dat wij een talenprobleempje hebben ,want ik denk dat ik nog wel het een en ander van hem zou kunnen leren.
Hopelijk blijft hij nog lang in staat de scepter te zwaaien in zijn bedrijf ,hij is niet meer de jongste.
Foto is genomen 2008 op de Intermot beurs in Keulen.
- Bijlagen
-
- samarin jose marin intermot 2008.jpg (63.63 KiB) 15721 keer bekeken
-
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
- Locatie: Tiel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Veel heel veel weet je niet...en hangt altijd af van de
uitvoering,...nauwkeurigheid van werk.
Maar voor mij is een vertrekpunt altijd zeker, dat zijn de drijfstangen van Samarin.
Veel geld,....Duur nee,....kies als je een behoorlijk getunde fiets hebt altijd voor het beste zeker op dit onderdeel en goedkoop word het dan vanzelf,...het zijn de beste stangen.
Marinus
uitvoering,...nauwkeurigheid van werk.
Maar voor mij is een vertrekpunt altijd zeker, dat zijn de drijfstangen van Samarin.
Veel geld,....Duur nee,....kies als je een behoorlijk getunde fiets hebt altijd voor het beste zeker op dit onderdeel en goedkoop word het dan vanzelf,...het zijn de beste stangen.
Marinus
- koepelsekreidler
- Berichten: 3371
- Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
- Locatie: schagerbrug
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Maarten schreef:De snelle jongens in Zoetermeer, oa. Marco en Nico zweren ook bij de Samarin drijfstangen. In het blok dat Nico voor mij bouwt met Malossi scootercilinder in SB komt er ook een Samarin drijfstang in. (Zat een Rito drijfstang in het door Homoet geprepareerde blok)
uiteindelijk willen we allemaal een scootler
al moeten er de koelribben van een mahle opgelast worden
(bijwijze van spreken ik bedoel niet echt lassen natuurlijk je moet zo op je woorden letten ))
maar een scootler zal het zijn
mart
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Mart,koepelsekreidler schreef:Maarten schreef:De snelle jongens in Zoetermeer, oa. Marco en Nico zweren ook bij de Samarin drijfstangen. In het blok dat Nico voor mij bouwt met Malossi scootercilinder in SB komt er ook een Samarin drijfstang in. (Zat een Rito drijfstang in het door Homoet geprepareerde blok)
uiteindelijk willen we allemaal een scootler
al moeten er de koelribben van een mahle opgelast worden
(bijwijze van spreken ik bedoel niet echt lassen natuurlijk je moet zo op je woorden letten ))
maar een scootler zal het zijn
mart
moet voor jouw toch geen probleem zijn om een ribje te bakken .
Ik hoor alleen maar positieve geluiden over de samarin drijfstangen .
Onder het extreme geweld van mijn sprinter is er toch weleens één gesneuveld .
Prijs kwaliteit verhouding is goed te noemen .
Zijn erg mooi CNC gefreest maar dat kan ook nadelen hebben .
Maar voor de rest een top product .
Johan
- koepelsekreidler
- Berichten: 3371
- Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
- Locatie: schagerbrug
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
lazy rider schreef:Mart,koepelsekreidler schreef:Maarten schreef:De snelle jongens in Zoetermeer, oa. Marco en Nico zweren ook bij de Samarin drijfstangen. In het blok dat Nico voor mij bouwt met Malossi scootercilinder in SB komt er ook een Samarin drijfstang in. (Zat een Rito drijfstang in het door Homoet geprepareerde blok)
uiteindelijk willen we allemaal een scootler
al moeten er de koelribben van een mahle opgelast worden
(bijwijze van spreken ik bedoel niet echt lassen natuurlijk je moet zo op je woorden letten ))
maar een scootler zal het zijn
mart
moet voor jouw toch geen probleem zijn om een ribje te bakken .
Ik hoor alleen maar positieve geluiden over de samarin drijfstangen .
Onder het extreme geweld van mijn sprinter is er toch weleens één gesneuveld .
Prijs kwaliteit verhouding is goed te noemen .
Zijn erg mooi CNC gefreest maar dat kan ook nadelen hebben .
Maar voor de rest een top product .
Johan
johan geloof me ik heb meer ribjes gebakken dan me lief is
tonnen het is in kilo s niet meer uit te drukken
maar wel leuk dat bultaco genoemd wordt waren het niet martin mijwaart en jan thiel die hun techniek overhevelde naar dit merk om er nog iets van te maken
zeg maar een jamathi clown zo zie je maar komt er weer een neerlands tintje aan dit verhaal
toch wel benieuwd of er toen ook al samarin gebruikt werd
er zal vast een Harry Potter zijn die daar weer alles van weet
mart
mart
-
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 21:12
- Locatie: (Pea)nut(s)-village
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Hallo Marinus,marinus schreef:Veel heel veel weet je niet...en hangt altijd af van de
uitvoering,...nauwkeurigheid van werk.
Maar voor mij is een vertrekpunt altijd zeker, dat zijn de drijfstangen van Samarin.
Veel geld,....Duur nee,....kies als je een behoorlijk getunde fiets hebt altijd voor het beste zeker op dit onderdeel en goedkoop word het dan vanzelf,...het zijn de beste stangen.
Marinus
Ik ben het niet altijd met je eens, maar hier heb ik niets aan toe te voegen.
Zo zie ik het ook, en niet anders.
Succes ermee,
Klemmertje
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
In de Bultaco werden t/m 1981 de Jamathi motoren gebruikt die Thiel en Mijwaart al in 1974 gebouwd hebben.koepelsekreidler schreef: ..... maar wel leuk dat bultaco genoemd wordt waren het niet martin mijwaart en jan thiel die hun techniek overhevelde naar dit merk om er nog iets van te maken
zeg maar een jamathi clown zo zie je maar komt er weer een neerlands tintje aan dit verhaal
toch wel benieuwd of er toen ook al samarin gebruikt werd
er zal vast een Harry Potter zijn die daar weer alles van weet
mart
Veel raceteams maakten in die periode gebruik van krukassen/drijfstangen van de Duitse fabrikant Hoeckle.
- koepelsekreidler
- Berichten: 3371
- Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
- Locatie: schagerbrug
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
TonK schreef:In de Bultaco werden t/m 1981 de Jamathi motoren gebruikt die Thiel en Mijwaart al in 1974 gebouwd hebben.koepelsekreidler schreef: ..... maar wel leuk dat bultaco genoemd wordt waren het niet martin mijwaart en jan thiel die hun techniek overhevelde naar dit merk om er nog iets van te maken
zeg maar een jamathi clown zo zie je maar komt er weer een neerlands tintje aan dit verhaal
toch wel benieuwd of er toen ook al samarin gebruikt werd
er zal vast een Harry Potter zijn die daar weer alles van weet
mart
Veel raceteams maakten in die periode gebruik van krukassen/drijfstangen van de Duitse fabrikant Hoeckle.
hoeckle dat was het ik kon er niet meer opkomen
tnx Ton
mart
- koepelsekreidler
- Berichten: 3371
- Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
- Locatie: schagerbrug
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
op de website van hoeckle een prachtig filmpje over productieproces
voor techneuten bijna porno ik weet het is geen samarin.... maar het laat wel zien , machine gebruik en warmte hardings processen voor de algemeene ontwikkeling niet verkeerd .......
http://www.hoeckle.com/content.php?id=3 ... production
mart
voor techneuten bijna porno ik weet het is geen samarin.... maar het laat wel zien , machine gebruik en warmte hardings processen voor de algemeene ontwikkeling niet verkeerd .......
http://www.hoeckle.com/content.php?id=3 ... production
mart
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Nieuw modelletje.
Speciaal voor heftig getunede Kreidlers ,waar het 10mm brede lagertje een beetje overbelast raakt.
Deze heeft een 12mm breed zilverlager ,net als de bekende Min.AM6 stang.
Alleen hier is ook de overmaatse Kreidler pen 16,015mm weer gemonteerd.
Dus geen risico op wegdraaiende krukwangen.
En als toplager gewoon 14x18 ,zodat gewone 14mm pen Kreidler zuigers passen.
Lengte is 85mm ,net als standaard.
Je moet dus wel je krukwangen uit laten draaien ,drijfstang is breder.
Gebruik liefst ook bronzen axiaal-loopringen
Speciaal voor heftig getunede Kreidlers ,waar het 10mm brede lagertje een beetje overbelast raakt.
Deze heeft een 12mm breed zilverlager ,net als de bekende Min.AM6 stang.
Alleen hier is ook de overmaatse Kreidler pen 16,015mm weer gemonteerd.
Dus geen risico op wegdraaiende krukwangen.
En als toplager gewoon 14x18 ,zodat gewone 14mm pen Kreidler zuigers passen.
Lengte is 85mm ,net als standaard.
Je moet dus wel je krukwangen uit laten draaien ,drijfstang is breder.
Gebruik liefst ook bronzen axiaal-loopringen
- Bijlagen
-
- Picture 386.jpg (63.38 KiB) 14961 keer bekeken