Samarin drijfstangen topic

Producten en mededelingen van onze sponsors
Bericht
Auteur
snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Samarin drijfstangen topic

#1 Bericht door snel » 23 feb 2010, 12:22

Een jaar of 3 geleden ben ik begonnen met de Samarin drijfstangen te importeren.
Intussen zijn deze stangen in Nederland een begrip geworden.
Omdat de kleine Samarin fabriek altijd de kwaliteit en houdbaarheid als belangrijkste neemt ,en de prijs die daarbij ontstaat is bijzaak.
Dientengevolge zijn Samarin stangen nooit goedkoop.
Maar wel betrouwbaar en zeer goed.

Voor Kreidler zijn een aantal stangen interessant:

1. Kreidler stang met 14mm toplager ,75 euro
Deze drijfstang is een normale gesmede stang met een IKO zilverlager.
Hij is vrij licht aan de bovenkant ,dit geeft een iets minder trillende motorloop bij getunede motoren.

2. Kreidler Van Veen met 12mm toplager ,159 euro
Deze drijfstang is mijn eigen ontwerp. Hij is gefreesd en heeft een IKO zilverlagerkooi die ook gefreesd is en losse naalden heeft.
Het bigendoog is tamelijk dik ,om ovaal worden te voorkomen.
Het is de bedoeling dat deze drijfstang tegen bronzen schijven aan loopt.

3. Minarelli AM6 met 12mm toplager ,99 euro
Deze is populair omdat hij ook gefreesd is ,met gefreesde IKO zilverkooi.
Maar voor een lagere prijs. Daarbij is deze drijfstang onder 12mm breed ,wat de levensduur aanmerkelijk bevordert. (vooral bij big-bore)
Wel moet hiervoor de krukas uitgdraaid worden.
En de krukas moet "vers" zijn. De Minarelli pen is precies 16mm ,waar een Kreidler pen een zeer lichte overmaat heeft.
Dit geeft dus iets minder perspassing.
Vermoeide oude krukassen willen wel eens te weinig klemmen.

Naast deze drijfstangen levert Samarin nog meer leuke drijfstangen die soms gebruikt worden in Kreidler projekten.
Bijv 90mm lang van Derbi (13mm breed ,12 pen boven) ,91mm lang van Zündapp (10mm breed ,12 pen boven) en 88mm lang van Fantic (12mm breed ,12pen boven)

Voor 18mm bigend heeft Samarin een racedrijfstang met 12mm pistonpen in het assortiment.

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#2 Bericht door snel » 23 feb 2010, 12:31

samarin foto's
Op de eerste foto zie je duidelijk het "olielepeltje" een trechtervormige uitholling die van de drijfstang lopende olie in het bigend leidt.
Is een effectief hulpje bij roterende inlaat motoren ,waarin deze drijfstang het meest word gebruikt.

Op de tweede foto zie je hoe de lagerkooi van boven helemaal plat is.
Dit is gedaan om zijn draagvlak zo groot mogelijk te maken ,en zo de belasting te verdelen. (met name het "door de olie zakken" tegengaan )
Dit soort lagers worden ook wel eens "flat cage" genoemd.

Ze bestaan met vast gemonteerde naalden ,en ook word soms losse naalden gebruikt.
Bijlagen
foto1.JPG
foto1.JPG (2.44 KiB) 16153 keer bekeken
foto2.JPG
foto2.JPG (2.14 KiB) 16153 keer bekeken
foto3.JPG
foto3.JPG (2.14 KiB) 16153 keer bekeken
Laatst gewijzigd door snel op 23 feb 2010, 19:35, 2 keer totaal gewijzigd.

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#3 Bericht door snel » 23 feb 2010, 12:33

samarin kreidler rs
Bijlagen
Foto 0724.JPG
Foto 0724.JPG (85.15 KiB) 16149 keer bekeken
samarin2006.JPG
samarin2006.JPG (23.38 KiB) 16149 keer bekeken

Gebruikersavatar
Carre
Berichten: 2041
Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door Carre » 23 feb 2010, 12:36

lijken me zeker topproducten!

Misschien moet je alleen nog even investeren in een goede digitale camera :wink:

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19185
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 497 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#5 Bericht door dijk » 23 feb 2010, 12:53

leuke informatie over de drijfstangen die je levert voor kreidler.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9762
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

#6 Bericht door Maarten » 23 feb 2010, 17:16

De snelle jongens in Zoetermeer, oa. Marco en Nico zweren ook bij de Samarin drijfstangen. In het blok dat Nico voor mij bouwt met Malossi scootercilinder in SB komt er ook een Samarin drijfstang in. (Zat een Rito drijfstang in het door Homoet geprepareerde blok)

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#7 Bericht door Ries » 23 feb 2010, 17:48

Maarten schreef:De snelle jongens in Zoetermeer, oa. Marco en Nico zweren ook bij de Samarin drijfstangen. In het blok dat Nico voor mij bouwt met Malossi scootercilinder in SB komt er ook een Samarin drijfstang in. (Zat een Rito drijfstang in het door Homoet geprepareerde blok)
Welke uitvoering komt er in jouw blok Maarten?

mvg Ries

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19185
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 497 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#8 Bericht door dijk » 23 feb 2010, 18:10

Ries schreef:
Maarten schreef:De snelle jongens in Zoetermeer, oa. Marco en Nico zweren ook bij de Samarin drijfstangen. In het blok dat Nico voor mij bouwt met Malossi scootercilinder in SB komt er ook een Samarin drijfstang in. (Zat een Rito drijfstang in het door Homoet geprepareerde blok)
Welke uitvoering komt er in jouw blok Maarten?

mvg Ries
ik denk de duurste ries :wink:

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#9 Bericht door snel » 23 feb 2010, 19:49

Ik heb nog wat extra info bij de plaatjes toegevoegd.

Over het verschil tussen kooien met losse naalden en met vaste wil ik even opmerken dat bij de gefreesde "flat cage" kooien de naalden vast blijven zitten dmv. keepjes die men aan de binnenzijde inperst.
Bij de dunnere kooien kiest men er dan soms voor om dit niet te doen.
Het keepje is immers weer een verzwakking.
De 16x21x10 flatcage heeft losse naalden ,de dikkere 16x22x12 heeft ze vastzitten.

Overigens zijn zilverkooien ook gewoon van staal.
Ze zijn alleen verzilverd.
Het zilver is een goede warmtegeleider ,oppervlakte word er egaal door wat spanningen verminderd en het voorkomt staal op staal wrijving.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9762
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

#10 Bericht door Maarten » 23 feb 2010, 20:20

Ries schreef:
Maarten schreef:De snelle jongens in Zoetermeer, oa. Marco en Nico zweren ook bij de Samarin drijfstangen. In het blok dat Nico voor mij bouwt met Malossi scootercilinder in SB komt er ook een Samarin drijfstang in. (Zat een Rito drijfstang in het door Homoet geprepareerde blok)
Welke uitvoering komt er in jouw blok Maarten?

mvg Ries
Welk type cilinder of welk type drijfstang?

Nou weet ik alle details niet precies, maar Nico heeft er ook zijn eigen vakmanschap ingestopt om alles zo mooi mogelijk in orde te maken (enkele geheimen van de smid, oa voor de smering van het big-end). Ik wil (en zal) ook tzt uitgebreid verslag van gaan doen van het blok zoals Nico dat voor mij in orde maakt. Ik heb het allemaal maar uitbesteed...

klemmertje
Berichten: 261
Lid geworden op: 22 feb 2007, 21:12
Locatie: (Pea)nut(s)-village
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door klemmertje » 23 feb 2010, 22:13

snel schreef:Ze zijn alleen verzilverd.
Het zilver is een goede warmtegeleider ,oppervlakte word er egaal door wat spanningen verminderd en het voorkomt staal op staal wrijving.
Inderdaad, ook een aanhanger van het Samarin verhaal. (Misschien krijg ik wel een fikse korting van Snel op de volgende Samarin drijfstang als ik nog een paar keer post?) :wink:

Even een losse flodder mijnerzijds... :oops:

Voor zover ik weet heeft smeerolie een zeer goede hechting aan (ver)zilver(de) oppervlakken.
Aangezien smeerolie en lagers grote vrienden van elkaar zijn laat zich het resultaat voorspellen. :roll:

Succes ermee,

Klemmertje

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#12 Bericht door snel » 23 feb 2010, 22:35

Samarin is maar een heel klein fabriekje.
Dit is Jose Marin ,de oprichter van Samarin en tevens de man van de techniek.
Hij heeft het vak geleerd in de raceafdeling van Bultaco.

Het is jammer dat wij een talenprobleempje hebben ,want ik denk dat ik nog wel het een en ander van hem zou kunnen leren.
Hopelijk blijft hij nog lang in staat de scepter te zwaaien in zijn bedrijf ,hij is niet meer de jongste.

Foto is genomen 2008 op de Intermot beurs in Keulen.
Bijlagen
samarin jose marin intermot 2008.jpg
samarin jose marin intermot 2008.jpg (63.63 KiB) 15721 keer bekeken

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door marinus » 23 feb 2010, 23:41

Veel heel veel weet je niet...en hangt altijd af van de
uitvoering,...nauwkeurigheid van werk.

Maar voor mij is een vertrekpunt altijd zeker, dat zijn de drijfstangen van Samarin.
Veel geld,....Duur nee,....kies als je een behoorlijk getunde fiets hebt altijd voor het beste zeker op dit onderdeel en goedkoop word het dan vanzelf,...het zijn de beste stangen.

Marinus

Gebruikersavatar
koepelsekreidler
Berichten: 3371
Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
Locatie: schagerbrug
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#14 Bericht door koepelsekreidler » 24 feb 2010, 00:15

Maarten schreef:De snelle jongens in Zoetermeer, oa. Marco en Nico zweren ook bij de Samarin drijfstangen. In het blok dat Nico voor mij bouwt met Malossi scootercilinder in SB komt er ook een Samarin drijfstang in. (Zat een Rito drijfstang in het door Homoet geprepareerde blok)

uiteindelijk willen we allemaal een scootler :lol: :lol: :lol: :lol:

al moeten er de koelribben van een mahle opgelast worden

(bijwijze van spreken ik bedoel niet echt lassen natuurlijk je moet zo op je woorden letten ))

maar een scootler zal het zijn :scooter



mart

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#15 Bericht door lazy rider » 24 feb 2010, 00:33

koepelsekreidler schreef:
Maarten schreef:De snelle jongens in Zoetermeer, oa. Marco en Nico zweren ook bij de Samarin drijfstangen. In het blok dat Nico voor mij bouwt met Malossi scootercilinder in SB komt er ook een Samarin drijfstang in. (Zat een Rito drijfstang in het door Homoet geprepareerde blok)

uiteindelijk willen we allemaal een scootler :lol: :lol: :lol: :lol:

al moeten er de koelribben van een mahle opgelast worden

(bijwijze van spreken ik bedoel niet echt lassen natuurlijk je moet zo op je woorden letten ))

maar een scootler zal het zijn :scooter



mart
Mart,
moet voor jouw toch geen probleem zijn om een ribje te bakken .

Ik hoor alleen maar positieve geluiden over de samarin drijfstangen .
Onder het extreme geweld van mijn sprinter is er toch weleens één gesneuveld .
Prijs kwaliteit verhouding is goed te noemen .
Zijn erg mooi CNC gefreest maar dat kan ook nadelen hebben .
Maar voor de rest een top product .

Johan

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

#16 Bericht door nozems » 24 feb 2010, 06:15

scooter of niet,zolang het er inderdaad 'uitziet' als het origineel,dan is alles toegestaan :wink: :lol:

Hoop oprecht de de baas van deze fabriek nog lang de scepter zal zwaaien,Samarin is de top,van alles wat ik hoor :D

Gebruikersavatar
koepelsekreidler
Berichten: 3371
Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
Locatie: schagerbrug
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#17 Bericht door koepelsekreidler » 24 feb 2010, 09:55

lazy rider schreef:
koepelsekreidler schreef:
Maarten schreef:De snelle jongens in Zoetermeer, oa. Marco en Nico zweren ook bij de Samarin drijfstangen. In het blok dat Nico voor mij bouwt met Malossi scootercilinder in SB komt er ook een Samarin drijfstang in. (Zat een Rito drijfstang in het door Homoet geprepareerde blok)

uiteindelijk willen we allemaal een scootler :lol: :lol: :lol: :lol:

al moeten er de koelribben van een mahle opgelast worden

(bijwijze van spreken ik bedoel niet echt lassen natuurlijk je moet zo op je woorden letten ))

maar een scootler zal het zijn :scooter



mart
Mart,
moet voor jouw toch geen probleem zijn om een ribje te bakken .

Ik hoor alleen maar positieve geluiden over de samarin drijfstangen .
Onder het extreme geweld van mijn sprinter is er toch weleens één gesneuveld .
Prijs kwaliteit verhouding is goed te noemen .
Zijn erg mooi CNC gefreest maar dat kan ook nadelen hebben .
Maar voor de rest een top product .

Johan

johan geloof me ik heb meer ribjes gebakken dan me lief is

tonnen het is in kilo s niet meer uit te drukken


maar wel leuk dat bultaco genoemd wordt waren het niet martin mijwaart en jan thiel die hun techniek overhevelde naar dit merk om er nog iets van te maken
zeg maar een jamathi clown zo zie je maar komt er weer een neerlands tintje aan dit verhaal

toch wel benieuwd of er toen ook al samarin gebruikt werd

er zal vast een Harry Potter zijn die daar weer alles van weet

mart



mart

klemmertje
Berichten: 261
Lid geworden op: 22 feb 2007, 21:12
Locatie: (Pea)nut(s)-village
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door klemmertje » 24 feb 2010, 12:00

marinus schreef:Veel heel veel weet je niet...en hangt altijd af van de
uitvoering,...nauwkeurigheid van werk.

Maar voor mij is een vertrekpunt altijd zeker, dat zijn de drijfstangen van Samarin.
Veel geld,....Duur nee,....kies als je een behoorlijk getunde fiets hebt altijd voor het beste zeker op dit onderdeel en goedkoop word het dan vanzelf,...het zijn de beste stangen.

Marinus
Hallo Marinus,

Ik ben het niet altijd met je eens, maar hier heb ik niets aan toe te voegen.

Zo zie ik het ook, en niet anders.

Succes ermee,

Klemmertje

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#19 Bericht door TonK » 24 feb 2010, 13:14

koepelsekreidler schreef: ..... maar wel leuk dat bultaco genoemd wordt waren het niet martin mijwaart en jan thiel die hun techniek overhevelde naar dit merk om er nog iets van te maken
zeg maar een jamathi clown zo zie je maar komt er weer een neerlands tintje aan dit verhaal

toch wel benieuwd of er toen ook al samarin gebruikt werd

er zal vast een Harry Potter zijn die daar weer alles van weet

mart
In de Bultaco werden t/m 1981 de Jamathi motoren gebruikt die Thiel en Mijwaart al in 1974 gebouwd hebben.

Veel raceteams maakten in die periode gebruik van krukassen/drijfstangen van de Duitse fabrikant Hoeckle.

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#20 Bericht door snel » 24 feb 2010, 13:36

Jose Marin werkte bij het oude Bultaco ,in de "tss tijd"

Dus voornamelijk 125 en 250cc racers.
Bijlagen
louis.jpg
louis.jpg (15.89 KiB) 15416 keer bekeken

Gebruikersavatar
koepelsekreidler
Berichten: 3371
Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
Locatie: schagerbrug
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#21 Bericht door koepelsekreidler » 24 feb 2010, 13:46

TonK schreef:
koepelsekreidler schreef: ..... maar wel leuk dat bultaco genoemd wordt waren het niet martin mijwaart en jan thiel die hun techniek overhevelde naar dit merk om er nog iets van te maken
zeg maar een jamathi clown zo zie je maar komt er weer een neerlands tintje aan dit verhaal

toch wel benieuwd of er toen ook al samarin gebruikt werd

er zal vast een Harry Potter zijn die daar weer alles van weet

mart
In de Bultaco werden t/m 1981 de Jamathi motoren gebruikt die Thiel en Mijwaart al in 1974 gebouwd hebben.

Veel raceteams maakten in die periode gebruik van krukassen/drijfstangen van de Duitse fabrikant Hoeckle.

hoeckle dat was het ik kon er niet meer opkomen

tnx Ton

mart

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#22 Bericht door TonK » 24 feb 2010, 13:48

snel schreef:Jose Marin werkte bij het oude Bultaco ,in de "tss tijd"

Dus voornamelijk 125 en 250cc racers.
Camp-Kreidler 1967.
Bijlagen
Rinus Kamp - Kreidler @ Oldebroek 2007.jpg
Rinus Kamp - Kreidler @ Oldebroek 2007.jpg (98.18 KiB) 15398 keer bekeken

Gebruikersavatar
koepelsekreidler
Berichten: 3371
Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
Locatie: schagerbrug
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#23 Bericht door koepelsekreidler » 24 feb 2010, 14:06

op de website van hoeckle een prachtig filmpje over productieproces

voor techneuten bijna porno ik weet het is geen samarin.... maar het laat wel zien , machine gebruik en warmte hardings processen voor de algemeene ontwikkeling niet verkeerd .......

http://www.hoeckle.com/content.php?id=3 ... production

mart

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#24 Bericht door snel » 16 mar 2010, 20:20

Nieuw modelletje.

Speciaal voor heftig getunede Kreidlers ,waar het 10mm brede lagertje een beetje overbelast raakt.
Deze heeft een 12mm breed zilverlager ,net als de bekende Min.AM6 stang.
Alleen hier is ook de overmaatse Kreidler pen 16,015mm weer gemonteerd.
Dus geen risico op wegdraaiende krukwangen.
En als toplager gewoon 14x18 ,zodat gewone 14mm pen Kreidler zuigers passen.
Lengte is 85mm ,net als standaard.

Je moet dus wel je krukwangen uit laten draaien ,drijfstang is breder.
Gebruik liefst ook bronzen axiaal-loopringen
Bijlagen
Picture 386.jpg
Picture 386.jpg (63.38 KiB) 14961 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tijmen104
Berichten: 921
Lid geworden op: 08 okt 2006, 19:51
Locatie: Oosthuizen ( NH )
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#25 Bericht door Tijmen104 » 16 mar 2010, 20:27

interestant martijn, wat is de prijs van dit type drijfstang?

Plaats reactie