Full race krukassen EMOT
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Full race krukassen EMOT
Al sinds enige tijd werk ik samen met een paar handige vrienden aan het produceren van krukassen voor racegebruik.
Er is best veel moois te koop ,maar naar mijn mening was er nog ruimte voor verbetering.
De kernpunten zijn:
-Goed staal ,juiste harding en precies gemaakt.
-Juiste balansfaktor.
-Samarin ECM drijfstang.
-Zo hoog mogelijke krukas-stijfheid.
-Meer gewicht.
De bovenste 3 punten spreken voor zich.
Het laatste punt is misschien nieuw voor een aantal mensen.
Een Kreidler racer ,die met huidige middelen zeer veel vermogen levert, en waarbij meestal de krukas de enige primaire vliegwielmassa is levert een bruikbaarder en vaak ook iets hoger vermogen af door wat meer vliegwielmassa.
En daarbij word hij ook nog eens rijdbaarder.
Dit is geen nieuwe uitvinding ,de krukas waarmee Jan de Vries wereldkampioen werd was duidelijk zwaarder als standaard.
Prettig is ook dat een zwaardere krukas prima te combineren valt met meer stijfheid.
Krukas-stijfheid is een andere voorwaarde voor een hoog vermogen.
Mijn idee daarbij was om de krukas in de omgeving van de bigendpin zo massief mogelijk te laten.
Dus geen spannende gaten met aluproppen erin ,en geen delen wegfrezen.
Om de balans weer kloppend te krijgen worden aan de onderzijde zwaarmetaal proppen gebruikt.
Een dure methode ,maar in mijn optiek doen we het goed ,of we doen het niet....
Een prototype krukas draait al sinds de winter op testbank en nu ook op het circuit in een brommerracer in Duitsland.
De theorieen lijken te kloppen.
Ondanks het feit dat de rijder een doodsimpel Airsal cilindertje heeft ,en daarmee tegen een fabrieksteam met Malossi MHR-teamkit en titaniumuitlaat moet opboksen heeft hij steeds de snellere rondetijden.
De eerste krukassen zullen vermoedelijk in de loop van juli leverbaar zijn.
Het gaat daarbij om 50cc met Samarin stang L=85 en 12mm pistonpen.
Andere versies zijn gepland ,of op aanvraag.
Op de fotos zie je de wangen na het harden ,vandaar die prut die erop zit.
Hierna word alles geslepen.
In de twee gaten onderin komen stukken zwaarmetaal.
De blinde gaatjes bovenin blijven open.
Er is best veel moois te koop ,maar naar mijn mening was er nog ruimte voor verbetering.
De kernpunten zijn:
-Goed staal ,juiste harding en precies gemaakt.
-Juiste balansfaktor.
-Samarin ECM drijfstang.
-Zo hoog mogelijke krukas-stijfheid.
-Meer gewicht.
De bovenste 3 punten spreken voor zich.
Het laatste punt is misschien nieuw voor een aantal mensen.
Een Kreidler racer ,die met huidige middelen zeer veel vermogen levert, en waarbij meestal de krukas de enige primaire vliegwielmassa is levert een bruikbaarder en vaak ook iets hoger vermogen af door wat meer vliegwielmassa.
En daarbij word hij ook nog eens rijdbaarder.
Dit is geen nieuwe uitvinding ,de krukas waarmee Jan de Vries wereldkampioen werd was duidelijk zwaarder als standaard.
Prettig is ook dat een zwaardere krukas prima te combineren valt met meer stijfheid.
Krukas-stijfheid is een andere voorwaarde voor een hoog vermogen.
Mijn idee daarbij was om de krukas in de omgeving van de bigendpin zo massief mogelijk te laten.
Dus geen spannende gaten met aluproppen erin ,en geen delen wegfrezen.
Om de balans weer kloppend te krijgen worden aan de onderzijde zwaarmetaal proppen gebruikt.
Een dure methode ,maar in mijn optiek doen we het goed ,of we doen het niet....
Een prototype krukas draait al sinds de winter op testbank en nu ook op het circuit in een brommerracer in Duitsland.
De theorieen lijken te kloppen.
Ondanks het feit dat de rijder een doodsimpel Airsal cilindertje heeft ,en daarmee tegen een fabrieksteam met Malossi MHR-teamkit en titaniumuitlaat moet opboksen heeft hij steeds de snellere rondetijden.
De eerste krukassen zullen vermoedelijk in de loop van juli leverbaar zijn.
Het gaat daarbij om 50cc met Samarin stang L=85 en 12mm pistonpen.
Andere versies zijn gepland ,of op aanvraag.
Op de fotos zie je de wangen na het harden ,vandaar die prut die erop zit.
Hierna word alles geslepen.
In de twee gaten onderin komen stukken zwaarmetaal.
De blinde gaatjes bovenin blijven open.
- Bijlagen
-
- IMG_0396.JPG (63.91 KiB) 14796 keer bekeken
-
- IMG_0399.JPG (64.63 KiB) 14796 keer bekeken
- Kreidler freak
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 16 apr 2008, 15:00
- Locatie: Expert doos nr9
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Bijgaand een plaatje van de proto-krukas van de brommerracer. (Geen Kreidler)
Duidelijk te zien zijn de zwaarmetalen proppen en de tamelijk massieve wangen rond de pen.
Bestellingen voor "de tweede ronde" worden al aangenomen.
De eerste 5 stuks hebben allemaal slag 39,7mm en 85mm lange drijfstang.
Maar dit kan ook anders.
Bij Samarin loopt een bestelling van speciaal voor mij geproduceerde drijfstangen met 16x21x12 losse naalden zilverkooi en een lengte van 87mm.
Deze zijn ook voor de racekrukassen productie bedoeld.
Duidelijk te zien zijn de zwaarmetalen proppen en de tamelijk massieve wangen rond de pen.
Bestellingen voor "de tweede ronde" worden al aangenomen.
De eerste 5 stuks hebben allemaal slag 39,7mm en 85mm lange drijfstang.
Maar dit kan ook anders.
Bij Samarin loopt een bestelling van speciaal voor mij geproduceerde drijfstangen met 16x21x12 losse naalden zilverkooi en een lengte van 87mm.
Deze zijn ook voor de racekrukassen productie bedoeld.
- Bijlagen
-
- krukas.jpg (64.7 KiB) 14732 keer bekeken
-
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Tijdens het rijden met een liggende cilinder heeft de rijder er weinig last van , ik weet van Spaan dat hij op zijn Huvo (staande cil.) zijn laarzen en handen werden ingetaped omdat hij anders de wedstrijd niet uit kon rijden vanwegen de trillingen.snel schreef:Ja ,bij liggende motoren is trillen niet zo'n probleem ,zeggen ze....ze zeggen wel meer.
Ik heb momenteel ook een trillertje onder mijn frame.
Zodra ze klaar zijn gaat er snel een van deze speciale krukassen in.
Dan zal het wel beter worden.
Trilling is nergens goed voor ,dat kost alleen maar pk's.
-
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
- Locatie: Tiel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Hier is veel behoefte aan,...ook voor een aantal wegkreidlers.
Als ik warm draai moet ik hem vast binden.
Wel moet gezegd zijn, dat de soort klomp all. (zuiger) ook een rol zal spelen in de balansfactor.
Trilling is altijd fout,...ook als het heel blijft,...het kost gewoonweg vermogen.
Het komt wat vreemd over,...maar ik ben ervan overtuigd dat bij diverse snelle wegkreidlers de onderbouw afbreekt door dit fenomeen......en dat zijn er veel.
Als dit voor een redelijke prijs te koop komt dan doe je je zelf een plezier.
Marinus
Als ik warm draai moet ik hem vast binden.
Wel moet gezegd zijn, dat de soort klomp all. (zuiger) ook een rol zal spelen in de balansfactor.
Trilling is altijd fout,...ook als het heel blijft,...het kost gewoonweg vermogen.
Het komt wat vreemd over,...maar ik ben ervan overtuigd dat bij diverse snelle wegkreidlers de onderbouw afbreekt door dit fenomeen......en dat zijn er veel.
Als dit voor een redelijke prijs te koop komt dan doe je je zelf een plezier.
Marinus
-
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 02 jul 2004, 22:32
- Locatie: LIESHOUT
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Super idee , met een balansfactor van 23% van de rito ga je zeker geen punten schoren!!!marinus schreef:Hier is veel behoefte aan,...ook voor een aantal wegkreidlers.
Als ik warm draai moet ik hem vast binden.
Wel moet gezegd zijn, dat de soort klomp all. (zuiger) ook een rol zal spelen in de balansfactor.
Trilling is altijd fout,...ook als het heel blijft,...het kost gewoonweg vermogen.
Het komt wat vreemd over,...maar ik ben ervan overtuigd dat bij diverse snelle wegkreidlers de onderbouw afbreekt door dit fenomeen......en dat zijn er veel.
Als dit voor een redelijke prijs te koop komt dan doe je je zelf een plezier.
Marinus
-
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
- Locatie: Tiel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Graag wil ik de relatie weten tussen boring 44mm. MBA en RSP versus (die gewichten ken ik uiteraard) Barikit 40 mm.
Dus op weedschaal met die nieuwe barikit.
Het gewichts verschil 40/44mm. los ik op door het materiaal t.b.v. membraam aanpassing zo uit te voeren dat ik op het Barikit gewicht uitkom.
Marinus
Dus op weedschaal met die nieuwe barikit.
Het gewichts verschil 40/44mm. los ik op door het materiaal t.b.v. membraam aanpassing zo uit te voeren dat ik op het Barikit gewicht uitkom.
Marinus
- RS3001
- Berichten: 1781
- Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
- Locatie: Drenthe
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
marinus schreef: Trilling is altijd fout,...ook als het heel blijft,...het kost gewoonweg vermogen.
Het komt wat vreemd over,...maar ik ben ervan overtuigd dat bij diverse snelle wegkreidlers de onderbouw afbreekt door dit fenomeen......en dat zijn er veel.
Mee eens, zelf afgelopen week nog ondervonden...
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:07
- Locatie: nijmegen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Full race krukassen EMOT
Fraai werk die krukas!
Dat iets hogere topvermogen door wat meer vleigwielmassa, is daar ook een theoretische uitleg voor?
Ik kan er zelf niet veel zinnigs bij bedenken. Ik weet wel dat er bij de 125cc racers van nu wel eens voor een wat zwaardere
krukas wordt gekozen om, als de achterband zijn grip verliest, wat meer controle/ tijd te hebben om te reageren.
Met weinig vliegwielwerking kan een achterwiel zonder grip snel doorspinnen, waardoor het motertoerental toeneemt, en het motervermogen dus ook. En dan lig je dus op je snuffert voordat je weet wat er gebeurt is.
Maar op een snel circuit wordt toch weer een lichte kruk gemonteerd.
Voor normale stervelingen is de controle van een doorspinnend 50cc achterwiel denk ik niet van toepassing.
Maar als er ergens nog iets wat topvermogen te winnen valt wil ik er graag van weten, en begrijpen.
Edwin
Dat iets hogere topvermogen door wat meer vleigwielmassa, is daar ook een theoretische uitleg voor?
Ik kan er zelf niet veel zinnigs bij bedenken. Ik weet wel dat er bij de 125cc racers van nu wel eens voor een wat zwaardere
krukas wordt gekozen om, als de achterband zijn grip verliest, wat meer controle/ tijd te hebben om te reageren.
Met weinig vliegwielwerking kan een achterwiel zonder grip snel doorspinnen, waardoor het motertoerental toeneemt, en het motervermogen dus ook. En dan lig je dus op je snuffert voordat je weet wat er gebeurt is.
Maar op een snel circuit wordt toch weer een lichte kruk gemonteerd.
Voor normale stervelingen is de controle van een doorspinnend 50cc achterwiel denk ik niet van toepassing.
Maar als er ergens nog iets wat topvermogen te winnen valt wil ik er graag van weten, en begrijpen.
Edwin