Full race krukassen EMOT

Producten en mededelingen van onze sponsors
Bericht
Auteur
snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Full race krukassen EMOT

#1 Bericht door snel » 16 jun 2010, 22:42

Al sinds enige tijd werk ik samen met een paar handige vrienden aan het produceren van krukassen voor racegebruik.

Er is best veel moois te koop ,maar naar mijn mening was er nog ruimte voor verbetering.

De kernpunten zijn:
-Goed staal ,juiste harding en precies gemaakt.
-Juiste balansfaktor.
-Samarin ECM drijfstang.
-Zo hoog mogelijke krukas-stijfheid.
-Meer gewicht.

De bovenste 3 punten spreken voor zich.
Het laatste punt is misschien nieuw voor een aantal mensen.
Een Kreidler racer ,die met huidige middelen zeer veel vermogen levert, en waarbij meestal de krukas de enige primaire vliegwielmassa is levert een bruikbaarder en vaak ook iets hoger vermogen af door wat meer vliegwielmassa.
En daarbij word hij ook nog eens rijdbaarder.
Dit is geen nieuwe uitvinding ,de krukas waarmee Jan de Vries wereldkampioen werd was duidelijk zwaarder als standaard.

Prettig is ook dat een zwaardere krukas prima te combineren valt met meer stijfheid.
Krukas-stijfheid is een andere voorwaarde voor een hoog vermogen.
Mijn idee daarbij was om de krukas in de omgeving van de bigendpin zo massief mogelijk te laten.
Dus geen spannende gaten met aluproppen erin ,en geen delen wegfrezen.
Om de balans weer kloppend te krijgen worden aan de onderzijde zwaarmetaal proppen gebruikt.
Een dure methode ,maar in mijn optiek doen we het goed ,of we doen het niet....

Een prototype krukas draait al sinds de winter op testbank en nu ook op het circuit in een brommerracer in Duitsland.
De theorieen lijken te kloppen.
Ondanks het feit dat de rijder een doodsimpel Airsal cilindertje heeft ,en daarmee tegen een fabrieksteam met Malossi MHR-teamkit en titaniumuitlaat moet opboksen heeft hij steeds de snellere rondetijden.

De eerste krukassen zullen vermoedelijk in de loop van juli leverbaar zijn.
Het gaat daarbij om 50cc met Samarin stang L=85 en 12mm pistonpen.
Andere versies zijn gepland ,of op aanvraag.

Op de fotos zie je de wangen na het harden ,vandaar die prut die erop zit.
Hierna word alles geslepen.
In de twee gaten onderin komen stukken zwaarmetaal.
De blinde gaatjes bovenin blijven open.
Bijlagen
IMG_0396.JPG
IMG_0396.JPG (63.91 KiB) 14796 keer bekeken
IMG_0399.JPG
IMG_0399.JPG (64.63 KiB) 14796 keer bekeken

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3055
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 250 keren
Ontvangen waarderingen: 55 keren
Contacteer:

#2 Bericht door Theove » 16 jun 2010, 22:52

Ben erg benieuwd.

Weer een mooi initiatief :clap

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#3 Bericht door Luc » 16 jun 2010, 22:58

Martijn, Mooie ontwikkeling, ik heb zeker belangstelling.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
Kreidler freak
Berichten: 1327
Lid geworden op: 16 apr 2008, 15:00
Locatie: Expert doos nr9
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#4 Bericht door Kreidler freak » 16 jun 2010, 23:07

Als mijn blok wel een keer gesplitst moet worden komt deze dr in als de prijs dat toelaat. lijkt mij echt vele malen beter vergeleken met het andere op de markt.

goed bezig zo.

Gr Joey

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#5 Bericht door snel » 16 jun 2010, 23:19

Bijgaand een plaatje van de proto-krukas van de brommerracer. (Geen Kreidler)
Duidelijk te zien zijn de zwaarmetalen proppen en de tamelijk massieve wangen rond de pen.

Bestellingen voor "de tweede ronde" worden al aangenomen.
De eerste 5 stuks hebben allemaal slag 39,7mm en 85mm lange drijfstang.
Maar dit kan ook anders.

Bij Samarin loopt een bestelling van speciaal voor mij geproduceerde drijfstangen met 16x21x12 losse naalden zilverkooi en een lengte van 87mm.
Deze zijn ook voor de racekrukassen productie bedoeld.
Bijlagen
krukas.jpg
krukas.jpg (64.7 KiB) 14732 keer bekeken

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#6 Bericht door Ed.P » 16 jun 2010, 23:31

Mooi spul Martijn . wat voor balans factor heb je gebruikt ?

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#7 Bericht door snel » 16 jun 2010, 23:35

Na veel op en neer (je hoort van 23 tot 55%) hebben we besloten om voor ongeveer de gulden middenweg te gaan.
Alleen bij Kreidler ,oftewel liggende cilinders hoor je zoveel verschillende getallen.
Voor staande cilinders is het allemaal veel duidelijker ,binnen ca 10%.

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#8 Bericht door Ed.P » 16 jun 2010, 23:42

Ik vraag het hierom , ik had zelf zo,n krukje gemaakt die het erg goed deed , nu heb ik er eentje van een bepaald merk waarbij ik na het warmdraaien aan de andere kant van de werkplaats sta , je bent bij mij op de zaak geweest dus je weet dat het een behoorlik stukje is :wink:

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#9 Bericht door snel » 16 jun 2010, 23:51

Ja ,bij liggende motoren is trillen niet zo'n probleem ,zeggen ze....ze zeggen wel meer.
Ik heb momenteel ook een trillertje onder mijn frame.
Zodra ze klaar zijn gaat er snel een van deze speciale krukassen in.
Dan zal het wel beter worden.
Trilling is nergens goed voor ,dat kost alleen maar pk's.

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#10 Bericht door Ed.P » 17 jun 2010, 00:07

snel schreef:Ja ,bij liggende motoren is trillen niet zo'n probleem ,zeggen ze....ze zeggen wel meer.
Ik heb momenteel ook een trillertje onder mijn frame.
Zodra ze klaar zijn gaat er snel een van deze speciale krukassen in.
Dan zal het wel beter worden.
Trilling is nergens goed voor ,dat kost alleen maar pk's.
Tijdens het rijden met een liggende cilinder heeft de rijder er weinig last van , ik weet van Spaan dat hij op zijn Huvo (staande cil.) zijn laarzen en handen werden ingetaped omdat hij anders de wedstrijd niet uit kon rijden vanwegen de trillingen.

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door marinus » 17 jun 2010, 00:26

Hier is veel behoefte aan,...ook voor een aantal wegkreidlers.
Als ik warm draai moet ik hem vast binden.

Wel moet gezegd zijn, dat de soort klomp all. (zuiger) ook een rol zal spelen in de balansfactor.
Trilling is altijd fout,...ook als het heel blijft,...het kost gewoonweg vermogen.

Het komt wat vreemd over,...maar ik ben ervan overtuigd dat bij diverse snelle wegkreidlers de onderbouw afbreekt door dit fenomeen......en dat zijn er veel.

Als dit voor een redelijke prijs te koop komt dan doe je je zelf een plezier.

Marinus

rion
Berichten: 1268
Lid geworden op: 02 jul 2004, 22:32
Locatie: LIESHOUT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#12 Bericht door rion » 17 jun 2010, 02:26

marinus schreef:Hier is veel behoefte aan,...ook voor een aantal wegkreidlers.
Als ik warm draai moet ik hem vast binden.

Wel moet gezegd zijn, dat de soort klomp all. (zuiger) ook een rol zal spelen in de balansfactor.
Trilling is altijd fout,...ook als het heel blijft,...het kost gewoonweg vermogen.

Het komt wat vreemd over,...maar ik ben ervan overtuigd dat bij diverse snelle wegkreidlers de onderbouw afbreekt door dit fenomeen......en dat zijn er veel.

Als dit voor een redelijke prijs te koop komt dan doe je je zelf een plezier.

Marinus
Super idee , met een balansfactor van 23% van de rito ga je zeker geen punten schoren!!!

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19185
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 498 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#13 Bericht door dijk » 17 jun 2010, 06:17

dat is zeker mooi spul martijn.

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#14 Bericht door snel » 17 jun 2010, 09:00

Inderdaad ,de zuiger (gewicht) heeft veel met de balans te maken.
Deze krukas is berekend op de Barikit racezuiger ,die vrij licht is.

Dus voor andere zuigers (vooral grotere) gaan we andere krukassen maken.

Maar eerst binnenkort de praktijktest betreffende de gekozen balansfaktor.

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door marinus » 17 jun 2010, 09:31

Hoi,...

Wat weegt een barikit precies?

Groet

rion
Berichten: 1268
Lid geworden op: 02 jul 2004, 22:32
Locatie: LIESHOUT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#16 Bericht door rion » 17 jun 2010, 09:54

marinus schreef:Hoi,...

Wat weegt een barikit precies?

Groet
Zelfde als een RSP 40mm

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door marinus » 17 jun 2010, 10:56

Nieuw of vorig model RSP?

Gebruikersavatar
Tijmen104
Berichten: 921
Lid geworden op: 08 okt 2006, 19:51
Locatie: Oosthuizen ( NH )
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#18 Bericht door Tijmen104 » 17 jun 2010, 11:04

je hebt nu ook de nieuwe barikit zuigers, die zijn 9gram lichter en volgens mij is de balancering daar op afgestemd als ik martijn goed begrijp.

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#19 Bericht door marinus » 17 jun 2010, 11:16

Graag wil ik de relatie weten tussen boring 44mm. MBA en RSP versus (die gewichten ken ik uiteraard) Barikit 40 mm.

Dus op weedschaal met die nieuwe barikit.

Het gewichts verschil 40/44mm. los ik op door het materiaal t.b.v. membraam aanpassing zo uit te voeren dat ik op het Barikit gewicht uitkom.

Marinus

rion
Berichten: 1268
Lid geworden op: 02 jul 2004, 22:32
Locatie: LIESHOUT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#20 Bericht door rion » 17 jun 2010, 12:18

marinus schreef:Nieuw of vorig model RSP?
Model met 12mm pistonpen en 1 mm veer.

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#21 Bericht door snel » 17 jun 2010, 18:19

Sorry ,ik zit nu thuis.
Heb hier wel een weegschaal ,maar geen zuiger.
En ik kom deze week niet meer op de "zaak".
Ik ga naar de Sachsenring.
Kan een ander misschien even wegen ?

Gebruikersavatar
Tijmen104
Berichten: 921
Lid geworden op: 08 okt 2006, 19:51
Locatie: Oosthuizen ( NH )
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#22 Bericht door Tijmen104 » 17 jun 2010, 18:27

ik heb ze hier nog alleen met gaten en aangekoekt aluminium........ :roll:

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#23 Bericht door snel » 17 jun 2010, 22:01

Je moet er mee rijden ,je moet ze niet bakken !

Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#24 Bericht door RS3001 » 17 jun 2010, 22:08

marinus schreef: Trilling is altijd fout,...ook als het heel blijft,...het kost gewoonweg vermogen.
Het komt wat vreemd over,...maar ik ben ervan overtuigd dat bij diverse snelle wegkreidlers de onderbouw afbreekt door dit fenomeen......en dat zijn er veel.


Mee eens, zelf afgelopen week nog ondervonden...

Eddy
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:07
Locatie: nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Full race krukassen EMOT

#25 Bericht door Eddy » 22 jun 2010, 00:07

Fraai werk die krukas!
Dat iets hogere topvermogen door wat meer vleigwielmassa, is daar ook een theoretische uitleg voor?
Ik kan er zelf niet veel zinnigs bij bedenken. Ik weet wel dat er bij de 125cc racers van nu wel eens voor een wat zwaardere
krukas wordt gekozen om, als de achterband zijn grip verliest, wat meer controle/ tijd te hebben om te reageren.
Met weinig vliegwielwerking kan een achterwiel zonder grip snel doorspinnen, waardoor het motertoerental toeneemt, en het motervermogen dus ook. En dan lig je dus op je snuffert voordat je weet wat er gebeurt is.
Maar op een snel circuit wordt toch weer een lichte kruk gemonteerd.
Voor normale stervelingen is de controle van een doorspinnend 50cc achterwiel denk ik niet van toepassing.
Maar als er ergens nog iets wat topvermogen te winnen valt wil ik er graag van weten, en begrijpen.
Edwin

Plaats reactie