50 cc SB met membraan
-
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
- Locatie: Tiel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: 50 cc SB met membraan
Mijn waarneming,...en waarom Alexander het verschil niet merkt.
Mijn uitgangspunt is altijd geweest,...hoe krijg ik zoveel mogelijk brandstof boven de zuiger binnen het juiste tijdsframe en vorm.
Dus ging ik er heel lang geleden al vanuit om van zoveel mogelijk walletjes te eten (30 jaar geleden met 750cc. 2-takten) en het werkte.
Nu sinds 3-jaar met de vingerhoedjes ben ik toch tot andere inzichten gekomen,...naar mate de toerentallen gaan toe nemen gaan een aantal zaken een ander leven leiden.
Zo ook in dit geval,...lang heb ik gereden in de constructie van Alexander,..maar al snel; liep ik tegen weerstanden aan die ik niet kon verklaren.
Had wel vermoedens maar die druiste totaal tegen de mij gewortelde gedachtenlijn in....begon met het super flowen van de zuiger aan de binnenzijde,...aanloop binnenzijde boosters in de zuiger om zo veel mogelijk in een rechte lijn t.o.z van de stroming rechtreeks af membraam te realiseren zodat er tussen de 2 stromings hoeken zo veel mogelijk rust onstond.
Het bracht niets en het werd eigelijk alleen maar slechter.
Na het achterwegen laten van de boosters in de zuiger maakte ik een sprongetje voorwaarts en dit heeft zich daarna keer op keer herhaalt.
Maar nu de vraag waarom,...die is leuker dan het resultaat,....kan het niet onderbouwen...maar naarmate de spoeltijden korter worden en dus de mengselsnelheid hoog op loopt veranderd het gedrag van het mengsel en veranderd het tijdsframe van de stroming rechtstreeks van het membraam over de zuiger heen t.o.v de spoeling onder de zuiger door,...de verandering in stroming in het tijdsframe is niet liniair maar kwadratisch.
En naar waarschijnlijkheid heeft dit natuurlijk een relatie met de timing van je uitlaat poort en de pulstijd van je pijp,.......je zal er maar wakker van liggen
Begrijp het dus niet,...maar weet wel heel zeker dat ze elkaar nadelig beinvloeden.
De rede dat Alexander hier niets van merkt is hoofdzakelijk gelegen in het feit dat hij met veel lagere toerentallen werkt.
Een groot voordeel hebben de booster in zuiger zeker wel....je houd zonder meer een veel kouder zuigerdek door het koude megsel dat onder de zuiger door stroomt. (zeer aanzienlijk kouder)
Groet,..
Marinus
Mijn uitgangspunt is altijd geweest,...hoe krijg ik zoveel mogelijk brandstof boven de zuiger binnen het juiste tijdsframe en vorm.
Dus ging ik er heel lang geleden al vanuit om van zoveel mogelijk walletjes te eten (30 jaar geleden met 750cc. 2-takten) en het werkte.
Nu sinds 3-jaar met de vingerhoedjes ben ik toch tot andere inzichten gekomen,...naar mate de toerentallen gaan toe nemen gaan een aantal zaken een ander leven leiden.
Zo ook in dit geval,...lang heb ik gereden in de constructie van Alexander,..maar al snel; liep ik tegen weerstanden aan die ik niet kon verklaren.
Had wel vermoedens maar die druiste totaal tegen de mij gewortelde gedachtenlijn in....begon met het super flowen van de zuiger aan de binnenzijde,...aanloop binnenzijde boosters in de zuiger om zo veel mogelijk in een rechte lijn t.o.z van de stroming rechtreeks af membraam te realiseren zodat er tussen de 2 stromings hoeken zo veel mogelijk rust onstond.
Het bracht niets en het werd eigelijk alleen maar slechter.
Na het achterwegen laten van de boosters in de zuiger maakte ik een sprongetje voorwaarts en dit heeft zich daarna keer op keer herhaalt.
Maar nu de vraag waarom,...die is leuker dan het resultaat,....kan het niet onderbouwen...maar naarmate de spoeltijden korter worden en dus de mengselsnelheid hoog op loopt veranderd het gedrag van het mengsel en veranderd het tijdsframe van de stroming rechtstreeks van het membraam over de zuiger heen t.o.v de spoeling onder de zuiger door,...de verandering in stroming in het tijdsframe is niet liniair maar kwadratisch.
En naar waarschijnlijkheid heeft dit natuurlijk een relatie met de timing van je uitlaat poort en de pulstijd van je pijp,.......je zal er maar wakker van liggen
Begrijp het dus niet,...maar weet wel heel zeker dat ze elkaar nadelig beinvloeden.
De rede dat Alexander hier niets van merkt is hoofdzakelijk gelegen in het feit dat hij met veel lagere toerentallen werkt.
Een groot voordeel hebben de booster in zuiger zeker wel....je houd zonder meer een veel kouder zuigerdek door het koude megsel dat onder de zuiger door stroomt. (zeer aanzienlijk kouder)
Groet,..
Marinus
Laatst gewijzigd door marinus op 08 feb 2011, 09:15, 3 keer totaal gewijzigd.
- Lieuw
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
- Locatie: Winkel (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: 50 cc SB met membraan
5-bak schreef:hallo alexander,
wat zijn nu ongeveer de kosten en wat moet er aan het carter worden bewerkt?
gr
aan het Carter hoeft niets bewerkt te worden
Groeten Alexander
- Niekjuh
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
- Locatie: Enschede
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: 50 cc SB met membraan
Komt dit niet gewoon, omdat er een wereld van verschil tussen snelheid van het mengsel en de zuiger zit?marinus schreef: de verandering in stroming in het tijdsframe is niet liniair maar kwadratisch.
-
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
- Locatie: Tiel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: 50 cc SB met membraan
Niet gewoon vanzelfsprekend maar zou wel degelijk ook van invloed kunnen zijn.
Het heeft raakvlakken met wat ik eerder schreef.
Ook de vraag betreffende de lengte verschillen in kanalen spelen in een korter tijdsframe een veel grotere rol.
En tot welk toerental doet je carter nog mee,...onder invloed van het korter wordende tijdsframe zullen gassen het carter meer en meer overslaan en zullen stromingen meer en meer tussen krukas en zuiger plaats vinden, of doet het carter alleen maar dienst tijdens het starten.......zou maar zo kunnen.
Tja het is het zelfde als vissen........je kan het niet zien....of toch wel,......spuit al je met mengsel in aanraking komende delen bij blok momtage in met aftekenlak, ook spoelkanalen cilinder,.ook binnenkant zuiger.
Rij er 10 km. mee en trek de boel uit elkaar en ga een dag zitten koekeloeren.
Groet,..
Marinus
Het heeft raakvlakken met wat ik eerder schreef.
Ook de vraag betreffende de lengte verschillen in kanalen spelen in een korter tijdsframe een veel grotere rol.
En tot welk toerental doet je carter nog mee,...onder invloed van het korter wordende tijdsframe zullen gassen het carter meer en meer overslaan en zullen stromingen meer en meer tussen krukas en zuiger plaats vinden, of doet het carter alleen maar dienst tijdens het starten.......zou maar zo kunnen.
Tja het is het zelfde als vissen........je kan het niet zien....of toch wel,......spuit al je met mengsel in aanraking komende delen bij blok momtage in met aftekenlak, ook spoelkanalen cilinder,.ook binnenkant zuiger.
Rij er 10 km. mee en trek de boel uit elkaar en ga een dag zitten koekeloeren.
Groet,..
Marinus
- Niekjuh
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
- Locatie: Enschede
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: 50 cc SB met membraan
Dan zou je natuurlijk ook mooi kunnen zien waar je "stroming" eventueel een rare hoek gaat maken door een oneffenheid die je bijv zelf over het hoofd hebt gezien.
Leuk om te proberen
Leuk om te proberen
- huib
- Berichten: 2242
- Lid geworden op: 19 dec 2002, 21:39
- Locatie: Rotterdam
- Gegeven waarderingen: 9 keren
- Ontvangen waarderingen: 15 keren
Re: 50 cc SB met membraan
Mooie cilinder, beetje jammer van dat membraam maar goed, zijn toch allemaal leuke ontwikkelingen in kreidler land. Mooie verhalen van Marinus, daar steken we nog is wat van op
- Bijlagen
-
- bjgf.jpg (36 KiB) 5246 keer bekeken
- pax00l
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
- Locatie: ROTTERDAM
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: 50 cc SB met membraan
Ja ik vind het wel allemaal mooi spul,en goed gemaakt,maar ik zie liever dat de carb korter op de cilinder zit als met een bocht,wil je er 100% winst van hebben,in het verleden hadden ik ook cil waar de poorten niet zo goed uit kwamen voor zuiger gestuurd ,dus kwam er en membraam op,konden we toch weer de straat op,maar wel de carb zo dicht op de cilinder.
GR LOUIS
GR LOUIS
- Lieuw
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
- Locatie: Winkel (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: 50 cc SB met membraan
pax00l schreef:Ja ik vind het wel allemaal mooi spul,en goed gemaakt,maar ik zie liever dat de carb korter op de cilinder zit als met een bocht,wil je er 100% winst van hebben,in het verleden hadden ik ook cil waar de poorten niet zo goed uit kwamen voor zuiger gestuurd ,dus kwam er en membraam op,konden we toch weer de straat op,maar wel de carb zo dicht op de cilinder.
GR LOUIS
Hoi Louis,
We hebben bewust gekozen voor deze oplossing met het membraanhuis in het midden vanwegen de symetrische spoeling. Maar ook omdat het uitgangspunt was om een goede cross cilinder te maken waar de carburateur er recht achter komt te zitten en dan zo kort mogelijk erop zit. De straat versie is dus een bewust gekozen compromise.
Groeten ALexander
- kreidler-holland
- Berichten: 3781
- Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: 50 cc SB met membraan
heb hier en daar bij een bekende ook het verschil mogen merken met een langspruitstuk !,
krijg je toch merkbaar meer koppel van,
krijg je toch merkbaar meer koppel van,
- Lieuw
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
- Locatie: Winkel (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: 50 cc SB met membraan
VOORJAAR !!!!!
En eindelijk tijd gehad om de 50cc eens op de bank te zetten.
Setup:
50cc membraan cilinder
21 mm
SP60 pijp ( die had ik nog zo liggen )
Sproeier 96
Standaard Bosch ontsteking
Verder nog niets aan afstelling gedaan.
Hoopvol begin voor ons ..........
Grt Alexander
En eindelijk tijd gehad om de 50cc eens op de bank te zetten.
Setup:
50cc membraan cilinder
21 mm
SP60 pijp ( die had ik nog zo liggen )
Sproeier 96
Standaard Bosch ontsteking
Verder nog niets aan afstelling gedaan.
Hoopvol begin voor ons ..........
Grt Alexander
- Bijlagen
-
- Jager_50cc.jpg (72.71 KiB) 4720 keer bekeken
- dijk
- Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
- Berichten: 19179
- Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
- Gegeven waarderingen: 481 keren
- Ontvangen waarderingen: 64 keren
Re: 50 cc SB met membraan
niet verkeerd alex de waardes nu al.Lieuw schreef:VOORJAAR !!!!!
En eindelijk tijd gehad om de 50cc eens op de bank te zetten.
Setup:
50cc membraan cilinder
21 mm
SP60 pijp ( die had ik nog zo liggen )
Sproeier 96
Standaard Bosch ontsteking
Verder nog niets aan afstelling gedaan.
Hoopvol begin voor ons ..........
Grt Alexander
- Theove
- Moderator
- Berichten: 3053
- Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
- Locatie: Gelderland
- Gegeven waarderingen: 248 keren
- Ontvangen waarderingen: 54 keren
- Contacteer:
Re: 50 cc SB met membraan
Zo, dat zijn zeker mooie waarden en daar is meer uit te halen.
Maakt toch nog flink toeren vind ik.De rede dat Alexander hier niets van merkt is hoofdzakelijk gelegen in het feit dat hij met veel lagere toerentallen werkt.
- Theove
- Moderator
- Berichten: 3053
- Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
- Locatie: Gelderland
- Gegeven waarderingen: 248 keren
- Ontvangen waarderingen: 54 keren
- Contacteer:
Re: 50 cc SB met membraan
Tuurlijk Niek maar mijn beeld bij de meeste sets van de Jager is dat deze zo rond de 10 a 11k zitten (kan ook beeldvorming zijn hoor).
Bijna 13k vind ik in die zin hoog dat ik niet veel setjes zie die boven de 13 a 13,5k komen.
Maar vergeet niet dat ik geen deskundige ben.
Bijna 13k vind ik in die zin hoog dat ik niet veel setjes zie die boven de 13 a 13,5k komen.
Maar vergeet niet dat ik geen deskundige ben.
- nozems
- Berichten: 10471
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 237 keren
- Ontvangen waarderingen: 223 keren
Re: 50 cc SB met membraan
Ik vindt er een hele mooie lijn in zitten, je ziet om bij 50cc het vermogen op te krikken je het toerental gewoon flink moet laat stijgen, wel lijkt het in mijn ogen zo te zijn dat een snelle 2tact het beste presteert als het max vermogen bij 12a12500rpm wordt afgegeven, daarboven lijkt ie ademnood te krijgen, het koppel lijkt daarom dan ook niet meer evenredig toe te nemen, de klap wordt minder hard.En een expansie uitlaat lijkt dan ook het beste te functioneren.
En hoogtoerig is maar een relatief begrip, ik vindt alles wat al knap boven de 11k rpm weet uit te komen al vrij hoogtoerig, en in mijn ogen wordt het praktisch nut van een kreidler teniet gedaan, maar dat kan net zo goed een eigen overtuiging zijn.
De Jager laat keer op keer zien dat ze overal toe in staat zijn, en ze blijken daar zoals zo vaak het geval is weer eens heel innovatief te zijn!
En hoogtoerig is maar een relatief begrip, ik vindt alles wat al knap boven de 11k rpm weet uit te komen al vrij hoogtoerig, en in mijn ogen wordt het praktisch nut van een kreidler teniet gedaan, maar dat kan net zo goed een eigen overtuiging zijn.
De Jager laat keer op keer zien dat ze overal toe in staat zijn, en ze blijken daar zoals zo vaak het geval is weer eens heel innovatief te zijn!
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 17 feb 2007, 18:42
- Locatie: ermelo
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: 50 cc SB met membraan
Komt idd al een mooi vermogen uit!
Wat het toerental van optimaal presteren betreft: de meeste sobw-ers zitten kwa topvermogen tussen de 13- en 14000k.
Wat het toerental van optimaal presteren betreft: de meeste sobw-ers zitten kwa topvermogen tussen de 13- en 14000k.