Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jun 10, 2015 2:36 pm 
Offline

Geregistreerd: zo nov 06, 2005 10:26 pm
Berichten: 2089
Woonplaats: omg.Assen
Wat mij nog steeds verwondert is waarom er niet veel meer mensen met de Brisk ZS bougie rijden..?
Ik heb al zo vaak spectaculaire resultaten gezien op de testbank.
Het werkt niet bij elke motor en set-up ,maar als het werkt is het de goedkoopste extra pk ooit.

Set-up waarbij het werkt:
race-ontsteking van HPI-PVL-MVT-Motoplat ,en naar het schijnt ook de Bosch sterontsteking.
motor met tuning ,ook bigbores.
toerental bij topsnelheid ca. max 13.500 rpm.
-cupracers ,crossers ,sportief straatgebruik.

Het bijzondere van de ZS bougie zit hem in de dikke isolator met de opgedampte geleidende ringen.
De vonk springt van de midden electrode over op de eerste ring ,dan de tweede ring en dan naar de metalen buitenmantel.
Dit is dus de enige echte multi-spark bougie. Een vonk vanuit de ontsteking resulteert in meerdere vonken in de verbrandingskamer.
Hieruit volgt ook de noodzaak voor een sterke ontsteking.

De vonk heeft de mogelijkheid zijn pad van de minste weerstand te kiezen.
Hij kan zich aanpassen op uitblaas effecten bij bepaalde toerentallen en condities.
Dan "schuilt" de vonk achter de electrode tot de natte koude aanval weer voorbij is.
Resultaat is een beter accelererende motor en een hoger vermogen.
Dit is bijvoorbeeld vaak merkbaar bij de cupracers met hun weinig subtiele Dell Orto UB carburateurs.

De Brisk LR08ZS speciaal voor onze snelle tweetakten is alleen bij EMOT te koop voor 14,50 euro.
Hij heeft altijd lange schroefdraad. Dus ndien nodig een busje onderleggen.


Bijlagen:
brisk_zs.jpeg
brisk_zs.jpeg [ 4.53 KiB | 9898 keer bekeken ]
Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jun 10, 2015 6:39 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 24, 2008 6:06 pm
Berichten: 362
Woonplaats: omgeving westland
werkt deze ook bij een kokosan 6v


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jun 10, 2015 6:54 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 04, 2003 10:10 pm
Berichten: 9036
Woonplaats: het emperisch centrum der RS,en
Hoi Martijn, ik heb reeds met de LS gereden, wat een normaal model bougie is, dit model/vorm bougie heb je eens en keer eerder gepresenteerd (dacht ik). Maar het verhaal daarbij was dat je een hele sterke ontsteking nodig had, is dit nu aangepast en kun je dit straffeloos toepassen bij een oude Bosch MHKZ ontsteking?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jun 10, 2015 7:17 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 10, 2002 2:43 pm
Berichten: 8739
Woonplaats: Zuid-Oost Limburg
Klinkt veelbelovend en plausibel.
De reden dat ik er niet aan durf is mijn angst dat de vonk van de midden electrode naar de zuiger gaat.
Maar wat de boer niet kent. ....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jun 10, 2015 7:26 pm 
Allemaal verkooppraatjes, de enige bougie die ik heb gehad (en nog enige heb) zijn van het merk Champion, deze zijn niet in de handel te koop maar werden gebruikt in de Honda HRC fabriekscrossers van zo`n 25 jaar geleden.
Na elke manche moet de elektrode afstand opnieuw worden bijgesteld omdat de elektroden als het ware mee verbranden als een soort katalysator.
Op een Kawasaki KX 500 gaf deze bougie 3 pk vermogenswinst zonder enige andere aanpassing.


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: wo jun 10, 2015 7:35 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 10, 2002 2:43 pm
Berichten: 8739
Woonplaats: Zuid-Oost Limburg
Ik geloof de vermogenswinst tot het tegendeel bewezen is.
Martijn is geen domme jongen.

Wel heb ik in het verleden al veel bougies en beloften voorbij zien komen.

Omdat ik zelf met een RSP -Zuiger en een krappe squish rijdt durf ik er nog niet aan.
Maar ik twijfel niet aan Martijn.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jun 10, 2015 7:43 pm 
http://www.briskusa.com/sites/default/f ... imized.pdf


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: wo jun 10, 2015 8:39 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 04, 2003 10:10 pm
Berichten: 9036
Woonplaats: het emperisch centrum der RS,en
Casper een squish moet ook niet te ruim staan, anders is de werking van de squish spleet teniet gedaan en mis je daardoor koeling. Ik denk dat je bedoeld dat je met een hoge compressie verhouding rijdt? Nu ga ik off topic, ik ben echt heel erg benieuwd, weet niet of er al mensen mee rijden?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jun 10, 2015 8:39 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za apr 04, 2009 5:32 pm
Berichten: 718
Woonplaats: almere
Ik rij nu met een ngk B9evx en ik zie dat de warmtegraad van een brisk 08 overeen komt met een ngk 10. Ik zie dat ze ook een L10zs hebben zonder weerstand, dacht wel eens gehoord te hebben dat een weerstand in een bougie niet altijd gewenst is. Zijn deze ook leverbaar ?

Gr Thijs


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jun 10, 2015 9:20 pm 
Offline
circuit rijder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jul 25, 2003 12:36 pm
Berichten: 2979
Woonplaats: Paramaribo
De Engelsen zeggen "The Proof is in the Pudding". Een klant van me heeft zijn BMP 60cc setje door Martijn op de bank laten afstellen. De door Martijn gepresenteerde bougie bracht bij deze klant werkelijk 1Pk extra op. Uiteindelijk kwam die op 16,34 Pk aan het achterwiel. Ik heb de vermogensuitdraaien gezien en de klant was getuige dat het verwisselen van de bougie die ene Pk extra bracht....... Dit wil niet zeggen dat deze vermogenswinst voor iedere setup geldt maar het is de moeite waard om het uit te proberen..


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jun 10, 2015 9:58 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 04, 2003 10:10 pm
Berichten: 9036
Woonplaats: het emperisch centrum der RS,en
Kijk dus toch, blijft de vraag overeind of een oude MHKZ dit ook fijn vindt? Wellicht heeft Martijn hier ook antwoord op?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jun 10, 2015 10:13 pm 
Offline

Geregistreerd: di nov 29, 2005 2:44 pm
Berichten: 2512
Werkt alleen met een CDI oftewel MHKZ


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jun 11, 2015 9:42 am 
Offline

Geregistreerd: zo nov 06, 2005 10:26 pm
Berichten: 2089
Woonplaats: omg.Assen
@ Fladderak ,mijn testbank vertelt zeker ook verkooppraatjes ?
@ Nozems ,is nog niet getest. Het hangt ook nog een beetje van de conditie van zo'n oude ontsteking af en bijv. van je compressieverhouding.
@ Midde ,de LR08ZS is speciaal voor mij gemaakt ,en is de enige goede voor een snellopend tweetaktje.
@ Caspar ,dat is inderdaad wel iets om op te letten. Even afstand zuiger-bougie checken. Moet wel meer dan 3mm zijn. Anders ringetje onderleggen.

Betreffende de warmtegraad ,maak je daar maar minder zorgen over.
De bougie kan rondom overal vonken en heeft dus weinig last van vervuiling.

Ik heb een theorie dat hoe meer je spoeling afwijkt van het optimale ,hoe meer de ZS bougie prestatieverbetering geeft.
Het zijn opvallend vaak bigbores ,cilinders met zelfgemaakte extra kanalen en dergelijke waar de mooiste resultaten bereikt worden.
In een hoogvermogende 50cc racer (20pk-16.000toeren) is het effect nagenoeg nul (afgezien ook van het feit dat de ZS bougie bij zo'n motor kapot gaat)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jun 11, 2015 10:38 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za apr 04, 2009 5:32 pm
Berichten: 718
Woonplaats: almere
Hoe zit het dan met de weerstand in de bougie ? Ik heb nu een bougie zonder weerstand en een bougiedop met weerstand, kan ik die brisk er zo in draaien mits de punt minimaal 3mm van de zuiger af blijft of moet ik dan ook een bougiedop monteren zonder weerstand omdat deze al in de brisk bougie zit ? Op zich wil ik best zo'n bougie proberen.

Gr Thijs


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jun 11, 2015 10:44 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 10, 2002 2:43 pm
Berichten: 8739
Woonplaats: Zuid-Oost Limburg
Normaal pak je dan een dop zonder weerstand en is het probleem opgelost.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jun 11, 2015 11:10 am 
Offline

Geregistreerd: zo nov 06, 2005 10:26 pm
Berichten: 2089
Woonplaats: omg.Assen
2x weerstand kan trouwens ook niet al te veel kwaad.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jun 11, 2015 11:56 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 04, 2003 10:10 pm
Berichten: 9036
Woonplaats: het emperisch centrum der RS,en
Klinkt goed allemaal, zou het ook effect hebben bij een hele tamme bigbore? En het is toch niet zo dat je oude ontsteking hierdoor overwerkt raakt? Je leest weleens over gedonder bij bv de kokusan die heel kritisch schijnt te zijn kwa bougie type.?!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jun 11, 2015 1:07 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 17, 2011 10:41 pm
Berichten: 1026
Woonplaats: mvhl
Martijn,

Als je zo,n bougie monteerd moet je dan ook de afstelling wijzigen en of controleren?

,Erik


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jun 11, 2015 4:17 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za dec 20, 2008 12:47 am
Berichten: 2452
Woonplaats: Beverwijk
fladderak schreef:
Allemaal verkooppraatjes, de enige bougie die ik heb gehad (en nog enige heb) zijn van het merk Champion, deze zijn niet in de handel te koop maar werden gebruikt in de Honda HRC fabriekscrossers van zo`n 25 jaar geleden.
Na elke manche moet de elektrode afstand opnieuw worden bijgesteld omdat de elektroden als het ware mee verbranden als een soort katalysator.
Op een Kawasaki KX 500 gaf deze bougie 3 pk vermogenswinst zonder enige andere aanpassing.

Welke soort katalysator verbrandt mee?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jun 11, 2015 8:05 pm 
Offline

Geregistreerd: zo nov 06, 2005 10:26 pm
Berichten: 2089
Woonplaats: omg.Assen
@ Nozems ,het wil niet met een Kokusan.
@ Erik de L ,theoretisch niet.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jun 11, 2015 10:02 pm 
Offline

Geregistreerd: ma mei 28, 2007 5:12 pm
Berichten: 259
Woonplaats: Heemskerk
WAT MIJ OPVALT ALS IK DE AFBEELDINGEN VAN DEZE BOUGIE BEKIJK IS,DAT HIJ GEEN INWENDIGE RUIMTE HEEFT.
DIT IS DE RUIMTE TUSSEN DE STALEN SCHROEFDRAADMANTEL EN DE ISOLATOR ROND DE MIDDEN-ELEKTRODE,
BIJ HET BEREKENEN VAN CILINDERKOPPEN HOUDEN WIJ REKENING MET DEZE RUIMTE =0.2 CC.
OOK DE PYRAMIDE-VORMIGE ELEKTRODE ZAL ZO'N 0,2 CC ZIJN,
BIJ LAAG GECOMPRIMEERDE MOTOREN IS DIT GEEN PROBLEEM EN ZAL DE BOUGIE GEEN EFFECT HEBBEN.
BIJ EEN GETUNDE 50 CC MET EEN COMPRESSIE VAN BV 1;14 ZAL DE COMPRESSIE 1:15 WORDEN.
OPPASSEN IS DUS WEL GEBODEN


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jun 12, 2015 8:04 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 15, 2007 8:45 pm
Berichten: 1268
Woonplaats: Goor
Hoe zal deze het in een gilera 125 doen?
Heb er hier wel eentje liggen maar kan nog niet proberen daar ink nog
Aan het opbouwen ben
In mijn cupper bracht deze geen verbetering
Minder toeren, waarschijnlijkis hier de hogere compressie oorzaak van, maar mag naar mijn mening niet uitmaken , daar wij aral 102 ultimate gebruiken


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 6:17 pm 
Offline

Geregistreerd: zo nov 06, 2005 10:26 pm
Berichten: 2089
Woonplaats: omg.Assen
Meer compressie resulteert in minder toeren ,klopt precies.
Bovendien vraagt een zeer hoge compressie extra vonkvermogen. (Wat er dan misschien net niet genoeg is voor deze bougie)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2015 9:53 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 17, 2011 10:41 pm
Berichten: 1026
Woonplaats: mvhl
Een ideale bougie heeft naar mijn mening geen masa elektrode. Die zit een optimale verbranding alleen maar in de weg!
Het lijkt me wel logisch dat je bij een opgevoerde 2tak de afstelling er op aan met passen. Vooral als je 1 pk winst boekt. Er veranderd dan nogal wat in het motortje...

,Erik


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2015 10:10 am 
De reclame " Brisk ZS ,de bougie die WEL meer vermogen geeft." lijkt een beetje op een Specsavers commercial het werkt alleen als je motor aan verschillende vereisten voldoet


Omhoog
  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl KreidlerMarkt - Koop en Verkoop van Kreidler Florett en Onderdelen. De Jager Kreidler - Tuning & Kreidleronderdelen, rechtvertande koppelingen, nieuwe 6-bakken, membranen.
Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!

KreidlerMarkt

Koop en Verkoop van Kreidler en Onderdelen.
Kreidler Florett Marktplaats op Facebook.
Veiling - Kauf und Verkauf - MarketPlace!
WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6.
Uw advertentie op Kreidler.nl!