getikte 4-bak?? - geratel en grammel uit mijn blok :)

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#1 Bericht door -Johnny- » 16 okt 2002, 17:09

Beste leute!

ik heb sinds enige tijd een ratelend geluid uit mijn blok! het is niet echt en geweldig geluid...het lijkt tevens of hij wat meer weerstand heeft, komt iets moeilijker op toeren zeg maar...de krukaslagers zijn al eens vervangen en de small end is ok goed...het is een ratelend en tegenwoordig ook scheurend geluid, het word naarmate ik er langer meer rondrijd erger!

iemand enig ID? :D

jan-willem
Berichten: 199
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:27
Locatie: maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door jan-willem » 16 okt 2002, 21:56

moooh
check ff je olie peil als dat nog goed is dan hebben je lagers denk gewoon hun best tijd gehad.....

mzzl j-w

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door Mario TT » 16 okt 2002, 22:36

Johnny jij was toch degene met die hele hoge compressie , en degene waarvan ik zei dat je snel weer last zou krijgen van je lagers. En je haalt toch ook zelf je bak open?

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#4 Bericht door -Johnny- » 16 okt 2002, 22:37

mooooh ;) oliepijl is flex, houd ik regelmatig bij (lek-lek...) er zijn nieuwe koppelingsdelen gemonteerd (nieuwe platen en korf) duz daar ken het niet aan liggen...enn ik dacht zelf dat lagers meet een jankend/schurend/schreeuwend geluid maakten...maargoed, het zou maak zo kunnen... :cool:

SjorsT
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door SjorsT » 16 okt 2002, 23:02

Als je een nieuwe koppelingswiel gemonteerd hebt en het oude tandwiel van de krukas hebt laten zitten, kan dat het probleem zijn.Altijd tanwielen met paren vernieuwen, nooit een en het oude laten zitten. Dit kan ook een jankend geluid geven.

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#6 Bericht door -Johnny- » 19 okt 2002, 19:39

SjorsT; bedankt voor je reactie, ik wist (uit ervaring) dat ik tandwielen bij elkaar moet houden...de buitenste korf is ook niet vervangen, slechts de binnenste. aan de koppelings/krukastandwielen is dus niets gewijzigd. het zou wel eens de big-end lagering kunnen zijn deze keer? <krukas, en small end waren nieuw>...

Mario; ik heb meerdere blokken. dit is een blok met SB <omgetapt, die andere is met mijn originele cylinder> alleen is dit blok nog nooit gereviseerd. het was misschien wel verstandig om het blok in zijn geheel te reviseren i.p.v. alleen de krukaslagers en de krukaskeeringen!want nu moet ik hem voor de derde keer opentrekken. ik dacht: als het probleem voor de hand ligt en ik het zo kan fixen dan is het voor mij nog de moeite waard. anders laat ik hem met de originele SB liggen. Ik krijg van het voorjaar toch een completen goeie 4-bak met bewerkte SB 6.25. ik haal zometeen voor de laatste  keer kort even een doek over de kreidler (hij is nog superschoon) en spuit op sommige plekken wat bernal (speciale oliespray) en dan raus ik dat ding gewoon de schuur in komende winter. ga niet in de winter rijden. heb dit al eens eerder gedaan, kon daarna al mijn chromen delen vervangen. niet grappig ... :(

in ieder geval bedankt voor jullie solutions  :;):  gloedjes,

Johnny :blues:




Edited By "Johnny" on 1035108445

Gebruikersavatar
bud
Berichten: 564
Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
Locatie: noord holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#7 Bericht door bud » 20 okt 2002, 00:17

Vanaf dit medium is het moeilijk om een probleem te herkennen.het is mogelijk dat de tussenas teveel speling heeft,het kopp.tandwiel wordt dan uit lijn getrokken waardoor deze 'anders" aangrijpt op het tandwiel gemonteerd op de kruktap en dan de herrie veroorzaakt,hoe ziet de olie uit de versn.bak eruit? als daar schilfers alu inzitten,"maalt" er misschien een tandwiel van de hoofd/schakelas langs het carter.Blok uit elkaar en opnieuw uitvullen,brons lagerbus van de koppeling versleten?Deze hamert dan op en neer in het lager.Krukas off center uitgevuld?De zuiger wordt dan te eenzijdig belast slijt te hard en gaat "kantelen",meestal te zien aan slijpsel in het luchtfilterhuis.gaat meestal gepaard met detonatie of gepingel,een bonkend of rinkelend geluid. (verbrandingskrachten op zuiger niet evenredig met verbrandingssnelheid benzinemengsel).belangrijkste indicator is het slecht afstelbare stationair-gedeelte,of niks,of te snelle neiging tot 'overspeed" stationair draaien.het mengsel wordt dan tijdens de neergaande beweging van de zuiger (arbeid/spoelslag)ipv door de spoelpoorten langs de "vrije" zijde van de zuiger geperst.

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#8 Bericht door -Johnny- » 20 okt 2002, 12:23

ik volg em ;)

de speling van het koppelingstandwiel op de tussenas word veroorzaakt door de bronzen bus. deze bronzen bus is volgens mij wel goed. een kennis van me heeft de oude er uit geperst en er een nieuwe voor gemaakt, op maat van de tussenas. dit was ongeveer een jaar geleden <alweer versleten?> Ik zie de logica er wel van in wat je zegt. Zou het lager misschien teveel speling kunnen hebben zodat de koppelingskorf alsnog van positie verandert t.o.v. het krukastandwiel? want mijn eerst zuiger (GOL <troep...>) had inderdaad duidelijke slijtplekken onderaande zuiger. ik heb nog geen 2 weken met deze zuiger gereden (1500km).
het kan aan veel dingen liggen natuurlijk...nu weet ik in ieder geval war ik even op moet letten/naar moet vragen als ik het blok eens laat reviseren...

Gebruikersavatar
bud
Berichten: 564
Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
Locatie: noord holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#9 Bericht door bud » 22 okt 2002, 19:02

als je met de hand aan de koppelingskorf evt.speling (radiaal+axiaal)waarneemt kan het wezen dat het lager speling heeft,wat ook mogelijk is dat de vulringetjes van de koppeling niet aanwezig zijn of van de verkeerde maat.Probeer dit met een Kreidler technische handleiding stap voor stap te controleren,grote kans is dat je het euvel ontdekt en het gerammel slechts een boze herinnering wordt.kijk of of je de juiste (over)maat zuiger te pakken kan krijgen,de normale speling tussen zuiger en cillinder moet 0,02-0,03 mm zijn.Overtuig jezelf er wel van dat de krukaslagers nog niet versleten zijn.

Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#10 Bericht door Joris » 31 okt 2002, 19:15

Over tikken gesproken...

Als mijn Kriedler stationair draait niks aan de hand.
Als ik het gas net ieds open trek begint er ieds van onderen te ratelen.
Is het het chroom in de cilinder?
Of Is de zuiger versleten??  ???

Alvast bedankt grt Joris  :;):

Gebruikersavatar
bud
Berichten: 564
Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
Locatie: noord holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#11 Bericht door bud » 31 okt 2002, 21:31

Controleer de speling van je Big-End lager en de speling van je pistonpenlager.

Gebruikersavatar
Jdt
Berichten: 416
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:22
Locatie: Yerseke Provincie: Zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#12 Bericht door Jdt » 02 nov 2002, 12:01

Over tikken gesproken...

Als mijn Kriedler stationair draait niks aan de hand.
Als ik het gas net ieds open trek begint er ieds van onderen te ratelen.
Is het het chroom in de cilinder?
Of Is de zuiger versleten??  


Nee dat is je gasnaald van je caburator die  ligt te rammelen, dat is vrij normaal. Je hoort dit ook niet meer als je iets meer gas geeft.  :;):

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#13 Bericht door -Johnny- » 02 nov 2002, 19:10

zet ongeveer 100 van die tikkende carb's naast mekaar en je hebt ongeveer de herrie die momenteel uit mijn blok komt  :D

Gebruikersavatar
Jdt
Berichten: 416
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:22
Locatie: Yerseke Provincie: Zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#14 Bericht door Jdt » 03 nov 2002, 19:29

Owja dan zal dr toch ergens speling zitten  :cool:

Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#15 Bericht door Joris » 04 nov 2002, 21:46

Nou je blijft het dus wel horen als je het gas open trekt ???

Big end geen speling weet ik zo.
Maar de zuiger weet ik niet zeker ???

Plaats reactie