Verlichting knippert - fout bij onsteking of bedrading

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
RMC1977
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 okt 2002, 18:53
Locatie: Garyp(Fryslan)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#1 Bericht door RMC1977 » 21 okt 2002, 12:12

Als ik de lichten aan heb van m'n kreidler gebeurt het regelmatig dat m'n lichten feller of zwakker beginnen te branden.
Ik heb er een electronische ontsteking in van Zuntrade, en de bedrading is goed aan gesloten, want alles werkt wel.
Er is 1 draad van de ontsteking die ik niet gebruik en dat is de 30 watt draad. Ik gebruik alleen de 13 watt draad voor remlicht en 35 watt draad(voor de mensen die de ontsteking kennen) voor de lichten, want knipperlichten zitten er niet op.Voor zit een 25 watt pit in, en achter een 15 watt. Dit heb ik gedaan omdat ze anders nog wel eens knapten, en dat is nu al 3 maand niet meer gebeurt.

Mijn vraag is nu, waar het aan kan liggen dat m'n lichten varieren in sterkte. Is het de ontsteking, of moet ik m'n bedrading maar eens opnieuw aan leggen?
Er was een jongen die zei dat ik er een gelijkrichter tussen moest zetten, maar waar krijg ik die en lost dat het probleem op?

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#2 Bericht door Danoontje » 21 okt 2002, 12:30

ik had dat ook, ik heb het opgelost door mij achterlichtlampje eruit te halen en die kabel op die van de remlicht aan te sluiten. Ik heb nu een achterlampje op baterijen in me ulo gezet, met meteen als voordeel dat me voorlicht veel feller is :D

Maar ik denk niet dat dit het antwoord is dat jij zoekt  :(

thomas
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 sep 2002, 21:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door thomas » 21 okt 2002, 15:47

ik denk dat je lampen teveel stroom trekken!

RMC1977
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 okt 2002, 18:53
Locatie: Garyp(Fryslan)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door RMC1977 » 21 okt 2002, 17:44

Als ik er voor 25 en achter 10 watt in zet knappen ze me elke dag, dus dan levert de ontsteking weer te veel stroom, en ik kan er niet tussen in gaan zitten omdat de pitjes met 5 watt omhoog gaan. Is het trouwens normaal dat de pitjes knappen als de ontsteking net even meer watt kan leveren dan de pitjes af nemen?
Ruimte voor batterijen heb ik niet, en het is ook geen optie omdat m'n remlicht dan niet werkt.
Is het trouwens ook een mogelijkheid dat het probleem in de schakelaar zit. Ik heb de originele schakelaar van Kreidler er op zitten.
Heeft er iemand ooit iets gedaan met een gelijkrichter?

RMC1977
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 okt 2002, 18:53
Locatie: Garyp(Fryslan)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door RMC1977 » 22 okt 2002, 08:49

Gisteren regende het en de verlichting knipperde veel erger dan met droog weer. Mischien is er nu iemand die weet waar het probleem kan zitten.

Gebruikersavatar
RMC groen
Berichten: 594
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:13
Locatie: Hengelo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door RMC groen » 22 okt 2002, 15:11

meestal als de verlichting knippert is het dat je geen constante zelfde spanning krijgt.

maak je een elektrische installatie MET een accu op je brommer zul je zien dat dit (bijna) weg is.

ik weet niet of dat wel kan bij een ster ontsteking.

heb je die gehaald bij zuntrade ? waar woon je dan ?

RMC1977
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 okt 2002, 18:53
Locatie: Garyp(Fryslan)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door RMC1977 » 23 okt 2002, 09:00

Ik woon in Friesland, maar ze doen het ook via de post.
Dat kost wel 25 gulden extra, maar om er heen te rijden vanuit Friesland kost volgens mij meer.
En wat het probleem van de lichten betreft.
Hoe natter het is des te erger wordt het, want vanmorgen wou m'n achterlicht niet eens branden in het begin, en later wel, dus mischien is het ook wel een isolatie/massa/kortsluiting probleem. Ik moet aankomende zaterdag alles maar na kijken.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door Steven » 23 okt 2002, 09:14

kijk eens alle draden en aansluitingen na. misschien dater ergens isolatie is weg gesleten ofzo en dat ie zo sluiting maakt (en nog makkelijker bij nat weer).

veel succes d'r mee!

RMC1977
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 okt 2002, 18:53
Locatie: Garyp(Fryslan)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door RMC1977 » 28 okt 2002, 13:52

Ik las net je tip Steven en wou even zeggen dat ik afgelopen zaterdag alle bedrading heb na gekeken. De draden bij het motorblok zijn altijd vies en nat, dus heb ik alles schoon gemaakt, en om te voorkomen dat het weer smerig wordt heb ik stukken plastic om de kroonsteentjes(is dit een nederlands woord?) heen gewikkeld en met strippers op het eind vast gemaakt zodat er geen rotzooi meer bij kan komen. Eerst wou ik het tapen, maar dat wil natuurlijk niet, dus mischien is dit ook meteen een tip voor mensen die het spul ook schoon willen houden. Mijn probleem was echter nog steeds niet opgelost, maar dat bleek later de pit te zijn. Het glas zat los in de vitting, maar er was verder niks geknapt, dus vandaar dat ik het probleem ergens anders zocht.

SjorsT
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door SjorsT » 28 okt 2002, 20:11

Bij mij was ook de voorlamp een week aan het knipperen. Op een keer viel het licht voor uit en achter brandde de zaak accuut door. Dat heb je als je meer toeren draait dan waarvoor de standaard wattage bedoeld was. De oorzaak van het knipperen was bij mij gewoon het peertje in de koplamp dat dood aan het gaan was. Nu kan ik dus weer alle peertjes gaan reviseren  :p

Plaats reactie