Belletjes Cilinder!

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Belletjes Cilinder!

#1 Bericht door Steven » 14 jan 2003, 10:10

Belletjes bij de kop?

hallo mensen, vandaag heb ik voor het eerst m'n nieuwe cilindertje eens laten lopen (oude cilinder van Mario). Alleen toen ik de kickstarter rond liet gaan zag ik bij de kop pakking allemaal belletjes! Oftewel, er komt allemaal lucht uit zetten, en er zat nog wat olie van het monteren, dus zodoende belletjes?!

Cilinder liep verder lekker, alleen zat de uitlaat er nog niet goed op, dus veel herrie en weinig vermogen. Maar ik zal em er vanmiddag eventjes verder op proberen te maken.

Iemand ideetjes om mijn bellen probleem te stoppen? Of houd dit gewoon op als de motor warm word? (Ik had het namelijk nog nooit gezien, maar normaal zit er ook een kap overheen).

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#2 Bericht door Danoontje » 14 jan 2003, 10:33

volgens mij heb je dan een lekkende koppakking. Heb je nieuwe pakking erop gedaan of oude? Anders moet je gewoon nog eens proberen nieuwe erop te doen (ff de randen waar de pakking op komt schoonwrijven met bijv terpentine) en dan nog eens proberen. Mocht dit niet werken dan vrees ik dat je je kop en/of cilinder ff moet (laten) vlakken...

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door Steven » 14 jan 2003, 10:38

tja ik had eerst een pakking er op die er niet heel geweldig uitzag, en net eventjes een gloednieuwe er op maar hij blijft het iets doen... :?

ook krijg ik de bocht van de uitlaat niet goed vast, als ik m'n hand er naast houd ontsnapt er lucht, wat heel veel (lelijke) herrie oplevert...

maar daar ga ik straks eventjes beter naar kijken... :)

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#4 Bericht door Danoontje » 14 jan 2003, 10:51

hehe met de uitlaat heb ik ook steeds gehad, wa zelfs zo erg dat toen ie goed zat, me rempedaal midden op de bocht kwam...beetje moet buigen en veilen en nu zit ie wel...

Gebruikersavatar
shalom
Berichten: 920
Lid geworden op: 01 okt 2002, 11:32
Locatie: Lent-Nijmeguhhhh
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#5 Bericht door shalom » 14 jan 2003, 11:41

wat je meot doen is een galsplaat pakken en een waterproof schuurpapiertje en je ciliderkop en cilinder zelf ff vlakken. dan zal het niet meer lekken denk ik

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#6 Bericht door Danoontje » 14 jan 2003, 11:58

zelf ben ik niet zo'n voorstander van zelf vlakken, als die plaat (die je ook maar moet hebben) een beetje scheef ligt dan schuur de otomatisch je kop ook scheef.

Ik breng em dan liever ff naar de brommerboer zo duur is dat niet...

Robbert Troost
Berichten: 105
Lid geworden op: 21 sep 2002, 18:53
Locatie: baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door Robbert Troost » 14 jan 2003, 14:19

Precies.
Ff aflaten draaien, bij homoet koste het me 7,50 euro
En je hoeft er niks meer aan te doen.

Gebruikersavatar
Jdt
Berichten: 416
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:22
Locatie: Yerseke Provincie: Zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#8 Bericht door Jdt » 14 jan 2003, 17:04

Danoontje schreef:zelf ben ik niet zo'n voorstander van zelf vlakken, als die plaat (die je ook maar moet hebben) een beetje scheef ligt dan schuur de otomatisch je kop ook scheef.
...
Dan moet je toch echt wel heel erg raar doen om hem scheef te vlakken :?
Het is echt niet zo dat je er 10 cm afhaalt, het is meestal maar 0.5-1.5mm.... :roll:

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#9 Bericht door Danoontje » 14 jan 2003, 17:21

dat vind ik al te veel! :S

Joe Bar
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:04
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door Joe Bar » 14 jan 2003, 18:54

Zeg danoontje, als je totaal geen verstand hebt van techniek wil je dan zo'n jongen niet van de wal de sloot in helpen... Vlakken met een glasplaat wil uitstekend. Het maakt niet uit hoe je de plaat houd. Wat mij part hou je hem op de kop dan nog kan je gewoon vlakken.
Alleen bij heel extreme gevallen of als je tijdnood hebt kan je hem afdraaien/affresen.
Maar waterproofschuurpapier en een glasplaat (zelf gebruik ik een spiegel) willen uitstekend. Je hebt alleen gedult nodig.
Ik vlak mijn carters, passingen, spruitstukken, cilinders etc al jaren zo.
mzls

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door Mario TT » 14 jan 2003, 19:00

hij helpt je HIER niet van de wal in sloot vind ik , maar afvlakken met waterproof schuurpapier is vaak wel effectief , scheelt tijd (1 avondje werk) en scheelt geld , het is wel erg makkelijk om te zegge oh breng ff naar de brommerwinkel of weet ik het , als kreidler rijder vind ik dat je toch wel zelf iets moet kunnen behalve boutjes en moertjes vastdraaien.

Gebruikersavatar
Rommats
Berichten: 1975
Lid geworden op: 12 nov 2002, 00:16
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door Rommats » 14 jan 2003, 19:07

Ik heb 2 mokick cilinders 2mm in gekort aan de bovenkant ,eerst gevijld
en na bewerkt met waterproof op een mdf plaatje .
Mooi vlak en niente lekken,uurtje werk per cilinder

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#13 Bericht door Danoontje » 14 jan 2003, 19:51

als eerste wist ik allang van die methode met de glasplaat, spiegel of wat dan ook. Wat ik bedoelde is: een enkele keer vlakken is idd niet zo'n probleem, maar er zijn mensen die vlakken elke keer als ze de kop ook maar los hebben, en na 10x vlakken ofzo ga je best wel eens scheef...al is het minimaal. En voor die 7.5Euro doe ik liever iets anders dat avondje...

Joe Bar
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:04
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door Joe Bar » 14 jan 2003, 20:57

Moet je mij toch eens uitleggen hoe jij je cilinder kop scheef (en ik neem aan dat je dus ook lek bedoelt) wil vlakken. Kijk je zou inderdaad het passingsvlak van je cilinder onder een hoek kunnen afvlakken zodat je cilinderkop er hoogstens een paar tiende mm scheef op zou kunnen gaan zitten. Maar dan nog is het passingsvlak recht en dus dicht. :roll:

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#15 Bericht door -Johnny- » 14 jan 2003, 22:55

Dit zou bijv. kunnen door met je handen op één gedeelte (hoek?) van de kop meer te drukken dan op het andere gedeelte waardoor de druk op dat ene gedeelte groter word en dus harder afslijt dan de rest. Het beste is dn volgens mij om de (glas/spiegel) plaat vast te klemmen samen met het waterproof schuurpapier (van te voren bevochtigen uiteraard...) en dan de kop met twee handen vast te pakken en rausen maar...

ben zelf ook geen voorstander van deze manier van vlakken...als je hem 1x afdraaid (0.5mm) als ie erg beschadigd is, en monteerd, en de daaropvolgende keren de kop met voorzichtigheid behandeld als je hem eens moet (de)monteren dan is er niks aan de hand, toch? de kleine krasjes worden opgevuld door de NIEUWE koppakking...

het kan wel, mar is zeker niet nodig...voor het reviseren van je Blok kan het idd wel handig zijn...vaak zitten er oude resten van pakkingen flink aangekoekt. en die schuur je er op deze manier mooi vanaf :)

Gebruikersavatar
Jdt
Berichten: 416
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:22
Locatie: Yerseke Provincie: Zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#16 Bericht door Jdt » 15 jan 2003, 16:19

hmz schuurpapier? Ik gebruik altijd speciale schuurpasta, dat gaat me een stukje sneller dan met schuurpapier en je ziet gelijk op de glasplaat of hij al vlak is (kun je dan aan de afdruk zien)...... 8)

Plaats reactie