Zandstralen

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Erikjan85
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 jan 2003, 21:10
Locatie: Hulshorst
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Zandstralen

#1 Bericht door Erikjan85 » 27 jan 2003, 16:32

Heeft er ook iemand ervaring met de voorbereidingen van zandstralen. Zelf laat ik gauw een frame stralen en heb ik nog een paar plekjes die nog gedicht moeten worden.
1. Gaten onder het zadel. (d8 zelf aan kurken ofzo erin).
2. Typeplaatje (afhalen en opniew poppen?)
3. De witte stikker met framenr. (?)
4. Het gat voor de luchtfilter. (?)

De vorige keer is namelijk het typeplaatje meegespoten (alleen ducktape erover) en mijn stikker was kapot gestraald. En ik had kranten voor het gat v.d luchtfilter maar die zijn toen in mijn frame gestraald. En dit wou ik nu dus voorkomen.

m.v.g
Erik Jan

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#2 Bericht door Danoontje » 27 jan 2003, 16:54

ik heb me frame gestraald: plaatje heb ik afgeplakt met de gekleurde tape, je weet wel, die je ook gebruikt om kabels enzo te verbinden. Gaten heb ik gewoon opengelaten. Heb ze na het stralen gewoon uitgeblazen en ff een lading water ofzo erdoor...

Erikjan85
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 jan 2003, 21:10
Locatie: Hulshorst
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door Erikjan85 » 27 jan 2003, 17:43

Heb je hetzelf gedaan of laten doen?

Ik heb het namelijk al een keer eerder laten doen, en toen heb ik ook het typeplaatje afgeplakt met tape maar die tape is er gewoon afgestraald dus dat hielp nie echt. En ik d8 dat je het zand in je carb en dus cilinder zuigt als je in je frame zand hebt.

Erik Jan

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door Steven » 27 jan 2003, 18:33

als je het plaatje er nou af haalt (en desnoods een nieuwe er op) en je frame na het stralen gewoon helemaal zandvrij maakt lijkt me het geen probleem toch? je kan em met een compressor uitblazen, of zoals danoontje zegt spoelen met water, maar dat lijkt me riskant ivm roest, je moet zo snel mogelijk na het stralen je frame gaan bewerken, dus grondverf of poedercoaten. zorg ook dat je frame goed ontvet is als je gata spuiten, je kan er lelijke plekjes van krijgen.

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#5 Bericht door -Johnny- » 27 jan 2003, 19:06

ik denk dat je daar met zandstralen zowieso niet aan zand in je frame ontkomt...je kunt het beste ook alle schroefgaten (meeste M6) vullen met een boutje voordat je gaat stralen/spuiten.

Erikjan85
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 jan 2003, 21:10
Locatie: Hulshorst
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door Erikjan85 » 28 jan 2003, 15:19

Tja,
maar voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genzen :lol:

Nog een vraagje. Tijdens het demonteren zag ik dat er een moer in mijn frame is losgelaten. Met deze moer zet je de tank vast (links boven). Hoe krijg ik die er weer aan?

Erik Jan

kees_SK
Berichten: 374
Lid geworden op: 08 sep 2002, 22:04
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door kees_SK » 28 jan 2003, 15:32

Dit probleem heb ik ook.
Ik heb der nog steeds geen oplossing voor gevonden

Horst.
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:02
Locatie: alphen aan den Rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door Horst. » 28 jan 2003, 16:01

in de carrosserie en machinebouw bestaan een soort popnagelmoeren, ik weet alleen niet hoe die dingen precies heten.. :oops:
Misschien is er iemand die het weet ...

Horst..

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

#9 Bericht door Gijs » 28 jan 2003, 16:19

Ik heb het zelfde gehad, heb de moer voorzichtig met twee hechtlasjes vast gezet!
De popnagel moeren kun je kopen bij haalboom (www.haalboom.nl)

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4834
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 633 keren
Ontvangen waarderingen: 83 keren

#10 Bericht door KJ » 29 jan 2003, 00:29

Gat uitboren met een 8mm boor zodat r een M6 moertje doorheen past die je op een lange bout heb geschroeft. Vergeet niet de bout met Kopervet in te smeren voordat je de moer erop zet. Even vastsmelten met Tig\Mig dan materiaal toevoegen totdat het oppervlaktegat gevuld is, aflaten koelen, bout verwijderen, vlak slijpen en spuiten maar. Eventueel moet je na het lassen het schroefdraad van de moer natappen. Werkt altijd!

Plaats reactie