sneller
- Chris - RMC Black Flamed
- Medewerker Sectie FAQ
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
- Locatie: Zuid-Limburg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
sneller
Ik heb nu een vierbak direct met trappers, met een 1.8 cilinder. kan ik daar een grotere cilinder opzetten? bv. 2.4 pk ofzo? en in combinatie met wat voor een carburateur?
-
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 11 sep 2002, 20:35
- Locatie: Ommen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Cilinder etc.
Ja, je kan er idd zo een andere cilinder op zetten. Wel letten op de tapafstand, dus de maat van de bouten. (waar de cilinder mee op je blok getrokken zit)
Er zijn diverse cilinder te koop geweest (en soms nóg te koop) in grotere vermogens (PK's) Alleen weet ik niet wat je nu voor kreidler hebt. Heb je er één met uitlaat-flens, dan is er weinig identieks te vinden. Je kan dan nét zo goed een gelijke cilinder kopen en die een beetje aanpassen. Dus de in en uitlaat poorten vergroten.
Inlaat 2mm omlaag en je uitlaat 2á 3mm omhoog is OK, de uitlaat ook een paar mm wijder maken is ook mogelijk.
Beter (om wat inzicht te krijgen) is om éérst eens wat info te zoeken m.b.t. de diverse typen cilinders en hun in/uitlaat poorten. De spoelpoortjes kun je ook nog aanpassen maar das weer lastig zonder freesje die er in past.
Als je een cilinder zoekt om mee te experimenteren, ik heb evt. nog wel wat liggen. (is één die qua uiterlijk past op een 77/80 RMC, dus met flens)
Als je niet té gek wilt doen, dus richting 2,5 á 4PK is een 14mm carb. prima bruikbaar. enkele leden op dit forum hebben er vást nog wel één over voor een leuk bedrag.
Jannes
Er zijn diverse cilinder te koop geweest (en soms nóg te koop) in grotere vermogens (PK's) Alleen weet ik niet wat je nu voor kreidler hebt. Heb je er één met uitlaat-flens, dan is er weinig identieks te vinden. Je kan dan nét zo goed een gelijke cilinder kopen en die een beetje aanpassen. Dus de in en uitlaat poorten vergroten.
Inlaat 2mm omlaag en je uitlaat 2á 3mm omhoog is OK, de uitlaat ook een paar mm wijder maken is ook mogelijk.
Beter (om wat inzicht te krijgen) is om éérst eens wat info te zoeken m.b.t. de diverse typen cilinders en hun in/uitlaat poorten. De spoelpoortjes kun je ook nog aanpassen maar das weer lastig zonder freesje die er in past.
Als je een cilinder zoekt om mee te experimenteren, ik heb evt. nog wel wat liggen. (is één die qua uiterlijk past op een 77/80 RMC, dus met flens)
Als je niet té gek wilt doen, dus richting 2,5 á 4PK is een 14mm carb. prima bruikbaar. enkele leden op dit forum hebben er vást nog wel één over voor een leuk bedrag.
Jannes
- tombo
- Berichten: 4057
- Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
- Locatie: Achterhoek
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Ik heb hetzelfde probleem (niet echt probleem, maar maakt niet uit). Je kan geen SB erop leggen zonder modificaties aan je blok te doen, dus je kan je standaard cilinder (laten) tunen of een 50cc snel van Zeta kopen ofzo of een oud type breitwand cilinder van 6,25 pk nemen (neem ik denk ik) en dan een leuke carb eronder en gaan met die banaan!
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Diverse oplossingen Chris:
-1- Koop bij de cycle shop in Heerlen een 50cc snel van Athena.
Voordelen: nieuw, nikasil laag, niet te duur.
Nadelen: andere kop ,inlaat en uitlaatbocht nodig, staat niet zo mooi op een RMC , vind ik.
-2- Probeer een tweedehands Zeta 50cc met flens aansluiting uit te halen.
Voordelen: Precies hetzelfde uiterlijk. Je kunt dezelfde kop, inlaat, uitlaat , carburateur gebruiken. Leuk ding voor een redelijke prijs
Nadelen: Geen nikasil wand, daardoor snelle slijtage.
-3- Stuur een goede originele Mahle 1,8pk cilinder op naar een van onze huistuners, die kunnen er leuke dingen mee.
-4- Koop bij John Bos een nieuwe originele 5,2pk Mahle 15.73.89 cilinder.
Voordelen: Originele kop , carburateur, inlaat en uitlaat zijn gewoon te gebruiken. Verder: nieuw, super, mooi, nikasil wand, Mahle zuiger+cilinder. Geweldige cilinder voor een bromfiets. Lekker relaxed rondtuffen én ook flink blazen is beiden mogelijk.
Nadeel: Duur.
Met een 14mm carburateur kom je al aardig vooruit op één van de bovengenoemde cilinders, groter kan natuurlijk ook.
Ik heb gemerkt dat een 28mm uitlaat héél goed kan dienen.
32mm is niet altijd beter.
De 2,4 pk die jij noemt, zul jij niet merken. Ga minimaal naar een 4,2pk.
Meer dan 5,2pk is overbodig.
Chris, als je er meer over wil weten, dan kom je maar eens een bakkie doen. Misschien kan ik je verder helpen.
Ik heb diverse cilinders liggen . Je kunt ze bekijken, maar ik ben geen handelaar en verkoop dus niks.
-1- Koop bij de cycle shop in Heerlen een 50cc snel van Athena.
Voordelen: nieuw, nikasil laag, niet te duur.
Nadelen: andere kop ,inlaat en uitlaatbocht nodig, staat niet zo mooi op een RMC , vind ik.
-2- Probeer een tweedehands Zeta 50cc met flens aansluiting uit te halen.
Voordelen: Precies hetzelfde uiterlijk. Je kunt dezelfde kop, inlaat, uitlaat , carburateur gebruiken. Leuk ding voor een redelijke prijs
Nadelen: Geen nikasil wand, daardoor snelle slijtage.
-3- Stuur een goede originele Mahle 1,8pk cilinder op naar een van onze huistuners, die kunnen er leuke dingen mee.
-4- Koop bij John Bos een nieuwe originele 5,2pk Mahle 15.73.89 cilinder.
Voordelen: Originele kop , carburateur, inlaat en uitlaat zijn gewoon te gebruiken. Verder: nieuw, super, mooi, nikasil wand, Mahle zuiger+cilinder. Geweldige cilinder voor een bromfiets. Lekker relaxed rondtuffen én ook flink blazen is beiden mogelijk.
Nadeel: Duur.
Met een 14mm carburateur kom je al aardig vooruit op één van de bovengenoemde cilinders, groter kan natuurlijk ook.
Ik heb gemerkt dat een 28mm uitlaat héél goed kan dienen.
32mm is niet altijd beter.
De 2,4 pk die jij noemt, zul jij niet merken. Ga minimaal naar een 4,2pk.
Meer dan 5,2pk is overbodig.
Chris, als je er meer over wil weten, dan kom je maar eens een bakkie doen. Misschien kan ik je verder helpen.
Ik heb diverse cilinders liggen . Je kunt ze bekijken, maar ik ben geen handelaar en verkoop dus niks.
-
- Berichten: 502
- Lid geworden op: 09 nov 2002, 21:30
- Locatie: Swalmen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Een oud type Super-Breitwand bestaat niet. Alle SB cilinders hadden het zelfde uiterlijk en hadden de zelfde Tap- afstand. Wat jij bedoelt is de oude RS cilinder. Dit is een gewone breitwand (geen SB dus). Dat Super heeft betrekking op de grootte van de cilinder. Of groot (SB) of klein (B). En niet op het vermogen