Natte uitlaat - Natte uitlaat

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#1 Bericht door Joris » 27 okt 2002, 21:12

IK ontkool ongeveer elke maand mijn uitlaat.
Wat mij nu opvalt is dat naast de normale dikke en dunne roet aanslag,dit nat is en stinkt naar benzine.
Is dit normaal?
Bij mijn cilinder is de uitlaat poort groter gemaakt door de vorige eigenaar ik weet niet of dit er ieds mee te maken heeft.
P.S Ik heb een dikke omhooglopende Orginele Bos Demper. :laugh:
Ik hoor het wel grt Joris

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door Mario TT » 27 okt 2002, 21:28

gebruik je hem voor korte ritten?? dan zal het waarschijnlijk condens wezen dat blijft hangen en als de motor afstaat loopt die naar beneden weer ... zal waarschijnlijk verholpen zijn als je een andere uitlaat monteert, of lange ritten ermee maakt want dan word ie goed heet en is de condens weg.

SjorsT
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door SjorsT » 28 okt 2002, 10:12

Misschien de vlotterkamer overgelopen?

Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#4 Bericht door Joris » 28 okt 2002, 14:31

Ik rijd er elk dag gem. 20 mee 10 heen en terug.

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door Mario TT » 28 okt 2002, 18:23

probeer anders even een andere uitlaat , mischien dat dat helpt??

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#6 Bericht door -Johnny- » 28 okt 2002, 19:13

Stel je onsteking anders eens goed af...door te vroege/te late ontsteking is de verbranding misschien niet volledig. hierdoor komen de resten in je uitlaat terecht. Het kan ook nog zijn dat je te zwaar smeert/verkeerde olie.  ???

Gebruikersavatar
Rudy
Berichten: 132
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:19
Locatie: Duiven
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#7 Bericht door Rudy » 30 okt 2002, 01:42

hoe vet smeer je dan?
lijkt me wel erg vaak elke maand ontkolen

RoofingBurner
Berichten: 93
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:16
Locatie: Bergen (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door RoofingBurner » 30 okt 2002, 20:37

Ik moet zeggen, dat ik ook wel eens een 'natte' uitlaat heb. Als je begrijpt wat ik bedoel!  :p

Jans
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 sep 2002, 20:35
Locatie: Ommen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door Jans » 30 okt 2002, 21:25

Ik ben nu inmiddels weer een tijdje met Kreidlers bezig en ben er achter, dat de 1:50 van de BIM niet goed voor je Kreidler is. Het is te VET en laat een behoorlijk residu achter. Kop is zwart en in de uitlaat loopt een zwart goedje wat erg vies is en moeilijk schoon te maken is. Ik weet inmiddels zeker dat ik niet te rojaal benzine geef, eigenlijk staat ie te schraal! Maar, als ik 'm meer geef, wordt het helemaal een troep in de uitlaat. Ik gebruik een 86 sproeier in een 20mm Bing op een 65cc Mahle. Als het weer het toelaat, maak ik m'n tank leeg en ga weer zelf mengen (1:40) met een goede (merk) olie. Eens kijken of dat beter gaat. Ook voor je cilinderwand is dat veel beter, zeker bij de toerentallen die ik er mee maak. (rond de 10 á 11000)

Jannes

Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#10 Bericht door Joris » 30 okt 2002, 22:04

Tanx Jans kan eens proberen of dat het probleem is.
Maar het zou niet aan de uitgeveilde uitlaat poort kunnen liggen denk je?? ???

Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#11 Bericht door Joris » 30 okt 2002, 22:08

Oh ja
Ik tank bij de Total in Oosterhout 1op 50 brandstof
(brommermix).
Ik heb me laten vertellen daar dat er gewoon goede (kwaliteit)
SHELL olie in zit = een beetje groenig.
Duz ik mix niet zelf.
Maar het valt eens een keer te proberen

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 592 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

#12 Bericht door Caspar » 31 okt 2002, 17:08

Gewoon zelf mengen met een goede kwaliteit tweetakt olie , zoals Castrol TTS of Bell-Ray Si7 is het beste. Neem in principe de verhouding 1:40. Voor een poep-originele Kreidler brommer met 1,8pk is 1:50 ook ruim voldoende.
Neem een klein flesje van 125cc mee op zak , dat is precies genoeg voor 5 liter super benzine.
Spaart je ook nog geld !

Een uitgevijlde uitlaatpoort kán zeker invloed hebben op de koolvorming in de uitlaat: De uitlaatpoort gaat dan immers eerder open , waardoor ook niet geheel verbrande gassen in de uitlaat stromen.

Ik vind persoonlijk geen enkel merk brommermix goed genoeg voor mijn Kreidler's ! Altijd ellende en een verstopte uitlaat.
Ik heb leergeld gegeven , ik mix fijn zelf.

SjorsT
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door SjorsT » 31 okt 2002, 19:37

Ik heb nog NOOIT mix getankt!!  We hebben thuis altijd al zelf gemengd (motorzagen,bosmaaiers).  Bere goede olie is Stihl 2-t olie.  Door Stihl zelf ontwikkeld voor bosmaaiers en motorzagen die de hele dag vollast moeten draaien . Deze zijn trouwens ook voorzien van Mahle cilindertjes.
Een kennis van mij heeft met zijn Yamaha FS1 al 2 keer een vastloper gehad (zuiger niet meer bruikbaar en cilinder moest geslepen worden) door in een noodsituatie brommermix te tanken. Voor een Yamaha FS1 is wel niet veel nodig om 'm vast te laten lopen. Gietijzer en superkleine koelribben.

RoofingBurner
Berichten: 93
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:16
Locatie: Bergen (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door RoofingBurner » 31 okt 2002, 20:35

Huh................een FS1, da's toch een....................4-takt?

Plaats reactie