Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: FAQ: 6-bak techniek
BerichtGeplaatst: za jul 23, 2005 10:07 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 01, 2002 9:13 am
Berichten: 5973
Woonplaats: Den Haag, Nederland
6-Bak Techniek

Bron: Jörg Jahn's Kreidler-Seiten (http://www.kreidlerflorett.de)

Als jongens hebben we veel gediscussieerd op welke manier we de Vmax van onze Florett konden verhogen.
Een inhoudsvergroting met nieuwe carters en grotere zuigers was ondenkbaar ingewikkeld, en zonder internet vond je ook geen bedrijf dat een dergelijke klus kon klaren.
Zo vijlden we hier en daar aan de poorten en spoelkanalen, wat gevoelsmatig een toegenomen topvermogen opleverde.

Bijzonder begerenswaardig waren en zijn natuurlijk de cilinders van Van Veen met extra spoelpoorten. De hogere vermogens moeten men echter bekopen met een smallere powerband.
Dat had dan weer tot gevolg dat bij hogere snelheid en bij stijgingen de stap tussen de hogere versnellingen te groot is.
Daartegen helpt slechts een andere overbrenging van de individuele versnellingen.

Als oplossing is er de 6 versnellingsbak, die in de Van Veen motorcrossers gebouwd werd cq tegen meerprijs leverbaar was.
Het effect wordt in de volgende grafiek duidelijk gemaakt:

Afbeelding

Dat het nulpunt van de grafiek een klein beetje verschoven is, vergeef ik de firma Winzigweich, ik denk dat zo ook goed te zien is wat er bedoeld wordt. Men ziet ook dat de opgave van 85 km/h bij 8500 rpm redelijk goed klopt. Wie 100 km/uur bereiken wil, moet een toerental van 10.000 rpm zien te realiseren.

Ten grondslag daaraan liggen de volgende overbrengingsverhoudingen:


Versnelling - RS 5-bak - 6-bak
1 - 13:46 - 12:38
2 - 19:40 - 16:35
3 - 23:36 - 19:32
4 - 26:33 - 21:30
5 - 28:31 - 22:28
6 - N.v.t. - 23:27


De voor deze aandrijving leverbare versterkte koppeling met 6 platen heeft rechte vertanding met een primaire overbrenging van 18:71.
Om dicht in de buurt van de totaaloverbrenging van de RS te komen, heb ik als secundaire overbrenging naar het achterwiel gekozen voor 15:35.
Als omtrek van de band heb ik 1,825 meter gemeten.

De grafiek toont duidelijk dat bij de 6-bak de versnellingen 4, 5 en 6 zeer dicht bij elkaar liggen.

En zo ziet nu die aandrijving er uit:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Op de hoofdas is duidelijk te zien dat het profiel voor de bevestiging van het kettingwiel stervormig is.
De schakelwals heeft één stift en één inkeping meer dan de seriematige schakelwals.

De tussenas met zijn 6 tandwielen heeft ca. 6,5 mm meer ruimte nodig dan de 5-bak tussenas. Bovendien zit het tandwiel voor de eerste versnelling niet vast op de as, daarom is het plaatsen van de versnellingsassen in het carter iets lastiger:

Afbeelding

Afbeelding

Om er voor te zorgen dat de tussenas uberhaupt in het carter past, is het linker carterdeksel overeenkomstig uitgefreesd.

Afbeelding


Wil men een origineel carter aanpassen, dan is het niet toereikend om slechts het linker carter uit te frezen. Omdat de tussenas ook de (overeenkomstig langere) koppelingsdrukstift moet opnemen, is ook de boring voor de koppelingsas ca. 6,7 mm naar links verplaatst aangebracht:

Afbeelding

Ook het kickstarterwiel heeft een andere vorm, omdat het aan te drijven tandwiel van de hoofdas zich meer naar links bevindt:
Afbeelding


Meer info:
Afbeelding 6-bak overzicht
.


Laatst bijgewerkt door Maarten op wo mei 16, 2007 6:40 am, in totaal 7 keer bewerkt.

Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jul 23, 2005 10:16 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 25, 2003 2:29 pm
Berichten: 1765
Woonplaats: Gouda
Die staat er prima op Maarten :wink:

HansJ


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jul 23, 2005 10:18 pm 
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 04, 2003 8:43 pm
Berichten: 17945
mooi stuk tekst maarten :lol: :wink: :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jul 24, 2005 9:14 am 
Offline
Medewerker Sectie FAQ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 06, 2002 1:54 pm
Berichten: 5049
Woonplaats: Achterhoek
dat ziet er interessant uit, zou deze man misschien ook wat meer technische details prijs willen geven? zoals maten van de tanden, tandwielen, kickstartertandwiel, enz?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jul 24, 2005 10:25 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 25, 2004 1:01 pm
Berichten: 1258
Woonplaats: Alkmaar / Huizen
Begrijp ik het nu verkeerd of zie ik dat je bij de 5 bak in 5 harder kan rijden dab bij de 6 bak in 6??

28:31=0,9
23:27=0,85


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jul 24, 2005 10:29 am 
Offline
Medewerker Sectie FAQ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 06, 2002 1:54 pm
Berichten: 5049
Woonplaats: Achterhoek
Jan Willem,

met een 6bak kun je dan weer zwaarder vertanden, een 6bak wil niet zeggen dat ie harder loopt door de eindoverbrenging, maar door de onderlinge verhoudingen tussen de versnellingen, pak je een hoop tijd...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jul 24, 2005 10:33 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 14, 2003 1:31 pm
Berichten: 1324
een zeer interesant artikel, bedankt ook voor de overbrenverhoudingen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jul 24, 2005 10:34 am 
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 04, 2003 8:43 pm
Berichten: 17945
inderdaad ries ik rij 14 om 36 hij gaat tegen wind ook lekker door. :wink: :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jul 24, 2005 10:42 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 25, 2004 1:01 pm
Berichten: 1258
Woonplaats: Alkmaar / Huizen
Dijk, is het echt een verbetering?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jul 24, 2005 10:47 am 
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 04, 2003 8:43 pm
Berichten: 17945
het is een hele verbetering versnellingen mooi kort op elkaar. rommats vond het ook prachtig rijden toch wel een beetje spijt dat hij geen 6 bak heeft gekocht. marcel van de specail paint heeft precies het zelfde blok dat we uit maasdijk hebben gehaald. ook de versnellingen mooi dicht op elkaar. :P :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jul 24, 2005 12:00 pm 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 15, 2003 2:33 pm
Berichten: 4497
Woonplaats: Maassluis
Netjes vertaald Maarten, leuk stuk :clap


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jul 24, 2005 12:16 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 25, 2004 1:01 pm
Berichten: 1258
Woonplaats: Alkmaar / Huizen
Ja tof stuk, maakt weer een hoop los!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jul 24, 2005 5:24 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 01, 2002 9:13 am
Berichten: 5973
Woonplaats: Den Haag, Nederland
Ik weet nog goed hoe ik de overstap maakte van de 5-bak naar de 6-bak. Ik heb het al eerder verteld op het forum, ik kon een 6-bak ombouwsetje kopen bij Rinus Oorebeek (Een tuner/sleutelaar die ergens ten zuiden van Rotterdam woonde en helaas niet meer in ons midden is) voor, als ik mij goed herinner 600 gulden.
Het setje bevatte de 2 versnellingsassen en de carterhelften. (en waarschijnlijk nog wat meer kleine spullen zoals schakelwals enzo).
Met de spulletjes, en mijn directe 5-bak ging ik naar Piet van der Gaag, die de boel ombouwde voor me en er een complete 6-bak van maakte.

De eerste tijd dat ik er mee ging rijden vond ik het echt onwijs gaaf. De 6-bak heeft een zware eerste versnelling, dat is op zich niet zo handig ten opzichte van de 5-bak. Maar vanaf dat je op gang bent en overschakelt van 2 naar 3 en verder merk je meteen dat de stapjes tussen de versnellingen veel kleiner zijn. Je accelereert echt veel beter door, het geeft een gevoel alsof je heel veel sneller bent geworden.
Die stapjes zijn goed te zien in de grafiek:

de rode lijnen zijn van de 5-bak,
de groene lijnen van de 6-bak

Afbeelding

Voor wie de 50cc wegrace klasse leuk vindt is de 6-bak echt heel gaaf, maar vandaag de dag is zo'n blok wel erg duur.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jul 25, 2005 12:41 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 08, 2002 7:34 pm
Berichten: 418
Woonplaats: Borne (Ov)
Ik heb ooit eens gehoord dat er cross-bakken en straat-bakken waren. De cross-bakken hadden een lichtere 1e versnelling. Of dat waar is weet ik niet...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jul 25, 2005 8:08 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 01, 2002 11:32 am
Berichten: 850
Woonplaats: Lent-Nijmeguhhhh
1e versnelling is niet zo heeel erg zuper overdreven zwaai, maar die van mokick blokken is gewoon vrij licht.

zoiezo zijn het cross/racebakken. Die hebben altijd een zware 1. Welke idioot rijdt er in zijn 1 onder het crossen/racen......

mototren hebben dit ook nog wel eens. 100-130 is zijn 1 kunnen istoch gewoon relaxxxxxxxx :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jul 30, 2005 11:21 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 02, 2003 10:48 pm
Berichten: 774
Woonplaats: Sonnemaere(zonnemaire)
ja precies bartje,

leuk stukje alleen te weinig maten en diversen voor de doe eht zelfers

eum is er een lisjt emt verschillende 6 bakken?

zm,jager,veen,?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jul 30, 2005 12:06 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 45328
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
greenwikinger schreef:
ja precies bartje,

leuk stukje alleen te weinig maten en diversen voor de doe eht zelfers

eum is er een lisjt emt verschillende 6 bakken?

zm,jager,veen,?

Komt nog!
http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic. ... +artikelen
En het artikel van de Jager met foto's en prijzen heeft wel eens op de site gestaan.

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl KreidlerMarkt - Koop en Verkoop van Kreidler Florett en Onderdelen. De Jager Kreidler - Tuning & Kreidleronderdelen, rechtvertande koppelingen, nieuwe 6-bakken, membranen.
Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!

KreidlerMarkt

Koop en Verkoop van Kreidler en Onderdelen.
Kreidler Florett Marktplaats op Facebook.
Veiling - Kauf und Verkauf - MarketPlace!
WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6.
Uw advertentie op Kreidler.nl!