Jamarcol vraag
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 16 sep 2004, 16:06
- Locatie: Hoogvliet
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Jamarcol vraag
Ik had tot vandaag een knikuitlaat (28 ) op mijn Rmc, liep als een trein (70 a 75) met een bewerkte cilinder 12 mm bing met 64 sproeier. Dit onder omstandigheden met meewind, onder normale omstandigheden zo'n 65 a 70 km per uur. Omdat deze uitlaat gaar was en veel lawaai begon te maken, heb ik een 28 jamarcol gekocht. Nu heb ik het volgende probleem ik ben veel vermogen kwijt met ook maar een klein beetje tegenwind zakt hij weg in toeren. Dit had ik met de knikuitlaat niet. Ook met meewind kom ik niet boven de 65 km per uur. Is dit een kwestie van tegendruk in de uitlaat wat misschien is op te vangen door de demperschotjes dichter te zetten (staan nu vol open, gelijk aan de demper in de knikuitlaat). Of moet ik het accepteren dat deze uitlaat niet goed is af te stellen en moet ik maar een kleiner voortandwiel gaan rijden (Is nu 13 zou dan naar 12 gaan) om wat meer power te hebben.
Als iemand goede ideeen heeft dan hoor ik ze graag.
Groetjes Chris
Als iemand goede ideeen heeft dan hoor ik ze graag.
Groetjes Chris
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9743
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 813 keren
- Ontvangen waarderingen: 413 keren
- Contacteer:
Heb je de uitlaatbocht ook vernieuwd?
Een expansie uitlaat werkt (algemeen gesproken) het best als de bocht niet ver in de uitlaat steekt.
Dit kun je dus doen door de bocht korter af te zagen. Dan gaat de motor meer toeren maken, en verliest wel kracht in lage en midden toeren.
Een verstandigere oplossing is (als de bocht ver in de uitlaat steekt tenminste) om de uitlaat verder naar achter te schuiven. Misschien moet je daarvoor je uitlaat steun verlengen met een stevig stukje metalen strip. Een expansie uitlaat die je verder naar achteren schuift geeft meestal meer kracht terug in lage en middentoeren.
Maar goed, het luistert heel nauw, zoals Haakie ook al zegt, een uitlaat is van groot belang voor het lopen van een tweetakt.
Een expansie uitlaat werkt (algemeen gesproken) het best als de bocht niet ver in de uitlaat steekt.
Dit kun je dus doen door de bocht korter af te zagen. Dan gaat de motor meer toeren maken, en verliest wel kracht in lage en midden toeren.
Een verstandigere oplossing is (als de bocht ver in de uitlaat steekt tenminste) om de uitlaat verder naar achter te schuiven. Misschien moet je daarvoor je uitlaat steun verlengen met een stevig stukje metalen strip. Een expansie uitlaat die je verder naar achteren schuift geeft meestal meer kracht terug in lage en middentoeren.
Maar goed, het luistert heel nauw, zoals Haakie ook al zegt, een uitlaat is van groot belang voor het lopen van een tweetakt.
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 16 sep 2004, 16:06
- Locatie: Hoogvliet
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
jamarcol vraag
Bedankt jongens voor jullie antwoorden, het experiment met de lengte van de uitlaatbocht die in de uitlaat steekt had ik al geprobeerd. Maar bood geen soelaas. Zou het knijpen van de demperschotjes het verschil kunnen maken?
Ik ga het in ieder geval proberen vandaag en ook eens kijken of met deze setup een andere sproeier enige verbetering brengt.
Groetjes Chris
Ik ga het in ieder geval proberen vandaag en ook eens kijken of met deze setup een andere sproeier enige verbetering brengt.
Groetjes Chris
- kreidlerrmc
- Berichten: 538
- Lid geworden op: 24 mar 2004, 16:51
- Locatie: Vorden ( bij Zutphen )
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Zatopek
- Berichten: 4896
- Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
- Locatie: Egelze, diep in het zuiden
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Bij mij hetzelfde maar een Homoet 4P geeft wel iets meer kracht. Chris van Homoet snapt er niets van, dat begrijp ik Hij wil natuurlijk horen dat een 4p zowel harder loopt en beter trekt. Ik verlies met een Homoet 4P een belangrijk stuk aan toeren, ongeveer 500 RPM is iets van 5 km op de top.kreidlerrmc schreef:Bij mij loopt een jamarcol nog harder als een homoet 4p
- Caspar
- Berichten: 13597
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Ik denk dat chibra2 een Jamarcol imitatie uitlaat bedoeld met een schottendemper. En niet de Jamarcol expansie.
De originele 28mm knikuitlaat is een uitlaat met veel trekkracht onderin. Er zijn van Jamarcol ook uitlaten te krijgen zoals op de Zündapp waterkoeling modellen, maar dan met een Kreidler bevestigings beugeltje erop gelast, deze trekken ook erg goed.
Nadeel: je hebt dan wel het typische Zündapp geluidje.
De originele 28mm knikuitlaat is een uitlaat met veel trekkracht onderin. Er zijn van Jamarcol ook uitlaten te krijgen zoals op de Zündapp waterkoeling modellen, maar dan met een Kreidler bevestigings beugeltje erop gelast, deze trekken ook erg goed.
Nadeel: je hebt dan wel het typische Zündapp geluidje.
- kreidlerrmc
- Berichten: 538
- Lid geworden op: 24 mar 2004, 16:51
- Locatie: Vorden ( bij Zutphen )
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Martijn Koert
- Winnaar Kerstquiz'05 en Verkiezing'06
- Berichten: 4171
- Lid geworden op: 16 nov 2003, 16:35
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
ik heb wel ergesn foto.Zatopek schreef:Wat is een Jamarcol Expansie? Heb je geen foto? De Jamarcol waar ik het over heb is een gewone uitlaat die lijkt op een oude originele RS uitlaat. het enige verschil is dat er een lasnaad in het midden zit bij de Jamarcol. En het geluid is inderdaad "des zündapps" ..... minder dus
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 16 sep 2004, 16:06
- Locatie: Hoogvliet
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Jamarcol (imitatie) probleem opgelost
Zoals al eerder terecht was opgemerkt was mijn nieuw aangeschafte uitlaat een imitatie jamarcol. Naar eerst veel problemen gehad te hebben met het teruglopen van het vermogen, trekkracht en snelheid is het probleem nu opgelost. Hij loopt nu net zo hard als voorheen, en trekt ook weer lekker. Ik was op mijn werk deze week omdat ik brommer pech had (condensator). Ik was mijn brommer aan het repareren en had gereedschap nodig. In de werkplaats van ons bedrijf raakte ik met een maintenance man in gesprek, die naar later bleek een Zundapp liefhebber was. Ik heb hem het probleem voorgelegd van de uitlaat en hij wist meteen de oplossing. Je moet de bovenst e rij schotjes dichtlassen Chris was zijn oplossing. Deze oplossing leek me ook nog al drastisch dus het eerst geprobeerd met aluminium tape, en jawel my problem was solved. En het mooiste van alles is waar het om te doen was een stillere uitlaat was bij deze dus ook gerealiseerd.
Groetjes Chris
Groetjes Chris
- Zatopek
- Berichten: 4896
- Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
- Locatie: Egelze, diep in het zuiden
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
@ chribra 2: interessant verhaal van dat dichtlassen van de bovenste rij schotjes. Mijn probleem met de eendelige Jamarcol is dat de trekkracht beroerd is. Probeerde er een langere bocht in te draaien maar dat gaat helaas niet. Heb nu ook een tweedelige Jamarcol gekocht met een lange bocht. Ga daar ook mee experimenteren en wat voor invloed de bochtlengte op het karakteristiek van de motor heeft.
- Zatopek
- Berichten: 4896
- Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
- Locatie: Egelze, diep in het zuiden
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
De ene cylinder is de andere niet, ik wil maar zeggen dat een bepaalde uitlaat (veel) beter kan lopen op de ene cylinder dan de andere dus......fptjb schreef:ik had dus bij m'n 2,9 pk eerst de originele uitlaat eronder maar omdat deze niet zo mooi was heb ik er een 2 delige jamarcol eronder gezet met het gevolg dat ie minder doortrekt en minder hard loopt.
dus volgens mij teveel tegendruk.
- Caspar
- Berichten: 13597
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
De tweedelige jamarcol imitatie RS uitlaat en de waterkoeling uitlaten trekken beide erg goed op de meeste cilinders.
Meestal trekt een dunnere 28mm variant beter als de 32mm uitvoering. Met de 32mm zal de top wel weer iets hoger kunnen zijn met de juiste setup.
De Jamarcol expansie is een fijne uitlaat voor een leuke prijs.
Als je effe oplet, koop je ze voor 15 tot 30 euro. Je kunt dan nog kiezen uit : Zwart, chroom, 28 en 32mm.
Met mijn 50cc Zeta cilinder kon ik geen betere uitlaat vinden als deze Jamarcol expansie.
Nadelen: Geluid en de looks vallen erg op bij meneer agent.
Meestal trekt een dunnere 28mm variant beter als de 32mm uitvoering. Met de 32mm zal de top wel weer iets hoger kunnen zijn met de juiste setup.
De Jamarcol expansie is een fijne uitlaat voor een leuke prijs.
Als je effe oplet, koop je ze voor 15 tot 30 euro. Je kunt dan nog kiezen uit : Zwart, chroom, 28 en 32mm.
Met mijn 50cc Zeta cilinder kon ik geen betere uitlaat vinden als deze Jamarcol expansie.
Nadelen: Geluid en de looks vallen erg op bij meneer agent.