Jamarcol vraag

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
chribra2
Berichten: 44
Lid geworden op: 16 sep 2004, 16:06
Locatie: Hoogvliet
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Jamarcol vraag

#1 Bericht door chribra2 » 13 jul 2005, 00:17

Ik had tot vandaag een knikuitlaat (28 ) op mijn Rmc, liep als een trein (70 a 75) met een bewerkte cilinder 12 mm bing met 64 sproeier. Dit onder omstandigheden met meewind, onder normale omstandigheden zo'n 65 a 70 km per uur. Omdat deze uitlaat gaar was en veel lawaai begon te maken, heb ik een 28 jamarcol gekocht. Nu heb ik het volgende probleem ik ben veel vermogen kwijt met ook maar een klein beetje tegenwind zakt hij weg in toeren. Dit had ik met de knikuitlaat niet. Ook met meewind kom ik niet boven de 65 km per uur. Is dit een kwestie van tegendruk in de uitlaat wat misschien is op te vangen door de demperschotjes dichter te zetten (staan nu vol open, gelijk aan de demper in de knikuitlaat). Of moet ik het accepteren dat deze uitlaat niet goed is af te stellen en moet ik maar een kleiner voortandwiel gaan rijden (Is nu 13 zou dan naar 12 gaan) om wat meer power te hebben.

Als iemand goede ideeen heeft dan hoor ik ze graag.

Groetjes Chris

Gebruikersavatar
Haakie
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 sep 2002, 19:34
Locatie: Borne (Ov)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door Haakie » 13 jul 2005, 02:42

Een uitlaat is van grote invloed op het lopen van je motor. Doordat je een andere uitlaat hebt gemonteerd is de karakteristiek van je motor veranderd. Je zult de hele handel opnieuw af moeten stellen en moeten accepteren dat je motor misschien niet zo mooi meer loopt als met die andere uitlaat.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

#3 Bericht door Maarten » 13 jul 2005, 04:56

Heb je de uitlaatbocht ook vernieuwd?
Een expansie uitlaat werkt (algemeen gesproken) het best als de bocht niet ver in de uitlaat steekt.

Dit kun je dus doen door de bocht korter af te zagen. Dan gaat de motor meer toeren maken, en verliest wel kracht in lage en midden toeren.

Een verstandigere oplossing is (als de bocht ver in de uitlaat steekt tenminste) om de uitlaat verder naar achter te schuiven. Misschien moet je daarvoor je uitlaat steun verlengen met een stevig stukje metalen strip. Een expansie uitlaat die je verder naar achteren schuift geeft meestal meer kracht terug in lage en middentoeren.

Maar goed, het luistert heel nauw, zoals Haakie ook al zegt, een uitlaat is van groot belang voor het lopen van een tweetakt.

chribra2
Berichten: 44
Lid geworden op: 16 sep 2004, 16:06
Locatie: Hoogvliet
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

jamarcol vraag

#4 Bericht door chribra2 » 13 jul 2005, 08:19

Bedankt jongens voor jullie antwoorden, het experiment met de lengte van de uitlaatbocht die in de uitlaat steekt had ik al geprobeerd. Maar bood geen soelaas. Zou het knijpen van de demperschotjes het verschil kunnen maken?
Ik ga het in ieder geval proberen vandaag en ook eens kijken of met deze setup een andere sproeier enige verbetering brengt.

Groetjes Chris

Gebruikersavatar
kreidlerrmc
Berichten: 538
Lid geworden op: 24 mar 2004, 16:51
Locatie: Vorden ( bij Zutphen )
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#5 Bericht door kreidlerrmc » 13 jul 2005, 17:13

Bij mij loopt een jamarcol nog harder als een homoet 4p :?

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

#6 Bericht door Zatopek » 13 jul 2005, 18:04

kreidlerrmc schreef:Bij mij loopt een jamarcol nog harder als een homoet 4p :?
Bij mij hetzelfde maar een Homoet 4P geeft wel iets meer kracht. Chris van Homoet snapt er niets van, dat begrijp ik :wink: Hij wil natuurlijk horen dat een 4p zowel harder loopt en beter trekt. Ik verlies met een Homoet 4P een belangrijk stuk aan toeren, ongeveer 500 RPM is iets van 5 km op de top.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

#7 Bericht door Caspar » 13 jul 2005, 22:20

Ik denk dat chibra2 een Jamarcol imitatie uitlaat bedoeld met een schottendemper. En niet de Jamarcol expansie.

De originele 28mm knikuitlaat is een uitlaat met veel trekkracht onderin. Er zijn van Jamarcol ook uitlaten te krijgen zoals op de Zündapp waterkoeling modellen, maar dan met een Kreidler bevestigings beugeltje erop gelast, deze trekken ook erg goed.
Nadeel: je hebt dan wel het typische Zündapp geluidje.

Melchior
Berichten: 1071
Lid geworden op: 04 jun 2003, 21:17
Locatie: Bussum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door Melchior » 13 jul 2005, 22:23

Wat Casper zegt over dat Zündapp geluid; dat is wel zo, en dat klinkt niet op een Kreidler. :wink: Ik zou het toch maar bij een Kreidler-uitlaat houden! :)

Gebruikersavatar
ludi
Berichten: 894
Lid geworden op: 27 dec 2004, 22:55
Locatie: Budel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door ludi » 13 jul 2005, 23:30

ik heb een jamarcol expansie (op standaard setup), scheelt 10 km per uur in de top , van 50 naar 60 en geeft veel meer trekkracht.. dus geen fout woord over die uitlaat! :P

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

#10 Bericht door Zatopek » 14 jul 2005, 08:47

Wat is een Jamarcol Expansie? Heb je geen foto? De Jamarcol waar ik het over heb is een gewone uitlaat die lijkt op een oude originele RS uitlaat. het enige verschil is dat er een lasnaad in het midden zit bij de Jamarcol. En het geluid is inderdaad "des zündapps" ..... minder dus :(

Gebruikersavatar
kreidlerrmc
Berichten: 538
Lid geworden op: 24 mar 2004, 16:51
Locatie: Vorden ( bij Zutphen )
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#11 Bericht door kreidlerrmc » 14 jul 2005, 14:30

Ik ken 2 orginele uitlaatjes.
1 delig met bloktuit aan het einde
en de Jamarcol 2delige demper met losneembare demper ( met schroefje aan de achterkant )

Gebruikersavatar
Martijn Koert
Winnaar Kerstquiz'05 en Verkiezing'06
Berichten: 4171
Lid geworden op: 16 nov 2003, 16:35
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#12 Bericht door Martijn Koert » 14 jul 2005, 19:41

Zatopek schreef:Wat is een Jamarcol Expansie? Heb je geen foto? De Jamarcol waar ik het over heb is een gewone uitlaat die lijkt op een oude originele RS uitlaat. het enige verschil is dat er een lasnaad in het midden zit bij de Jamarcol. En het geluid is inderdaad "des zündapps" ..... minder dus :(
ik heb wel ergesn foto.

chribra2
Berichten: 44
Lid geworden op: 16 sep 2004, 16:06
Locatie: Hoogvliet
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Jamarcol (imitatie) probleem opgelost

#13 Bericht door chribra2 » 15 jul 2005, 16:37

Zoals al eerder terecht was opgemerkt was mijn nieuw aangeschafte uitlaat een imitatie jamarcol. Naar eerst veel problemen gehad te hebben met het teruglopen van het vermogen, trekkracht en snelheid is het probleem nu opgelost. Hij loopt nu net zo hard als voorheen, en trekt ook weer lekker. Ik was op mijn werk deze week omdat ik brommer pech had (condensator). Ik was mijn brommer aan het repareren en had gereedschap nodig. In de werkplaats van ons bedrijf raakte ik met een maintenance man in gesprek, die naar later bleek een Zundapp liefhebber was. Ik heb hem het probleem voorgelegd van de uitlaat en hij wist meteen de oplossing. Je moet de bovenst e rij schotjes dichtlassen Chris was zijn oplossing. Deze oplossing leek me ook nog al drastisch dus het eerst geprobeerd met aluminium tape, en jawel my problem was solved. En het mooiste van alles is waar het om te doen was een stillere uitlaat was bij deze dus ook gerealiseerd.

Groetjes Chris

pieter1
Berichten: 106
Lid geworden op: 21 jun 2004, 00:05
Locatie: hoogvliet
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door pieter1 » 15 jul 2005, 22:25

hee dorpsgenoot ,waar werk je als ik vragen mag >pbtje :idea:

Gebruikersavatar
fptjb
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 sep 2002, 11:55
Locatie: finsterwolde
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#15 Bericht door fptjb » 16 jul 2005, 09:12

wat voor jamarcol heb je dan , een 1 delige of een 2 delige ??

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

#16 Bericht door Zatopek » 16 jul 2005, 09:20

@ chribra 2: interessant verhaal van dat dichtlassen van de bovenste rij schotjes. Mijn probleem met de eendelige Jamarcol is dat de trekkracht beroerd is. Probeerde er een langere bocht in te draaien maar dat gaat helaas niet. Heb nu ook een tweedelige Jamarcol gekocht met een lange bocht. Ga daar ook mee experimenteren en wat voor invloed de bochtlengte op het karakteristiek van de motor heeft.

Gebruikersavatar
fptjb
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 sep 2002, 11:55
Locatie: finsterwolde
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#17 Bericht door fptjb » 16 jul 2005, 13:09

ik had dus bij m'n 2,9 pk eerst de originele uitlaat eronder maar omdat deze niet zo mooi was heb ik er een 2 delige jamarcol eronder gezet met het gevolg dat ie minder doortrekt en minder hard loopt.
dus volgens mij teveel tegendruk.

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

#18 Bericht door Zatopek » 16 jul 2005, 13:34

fptjb schreef:ik had dus bij m'n 2,9 pk eerst de originele uitlaat eronder maar omdat deze niet zo mooi was heb ik er een 2 delige jamarcol eronder gezet met het gevolg dat ie minder doortrekt en minder hard loopt.
dus volgens mij teveel tegendruk.
De ene cylinder is de andere niet, ik wil maar zeggen dat een bepaalde uitlaat (veel) beter kan lopen op de ene cylinder dan de andere dus......

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

#19 Bericht door Caspar » 16 jul 2005, 22:24

De tweedelige jamarcol imitatie RS uitlaat en de waterkoeling uitlaten trekken beide erg goed op de meeste cilinders.
Meestal trekt een dunnere 28mm variant beter als de 32mm uitvoering. Met de 32mm zal de top wel weer iets hoger kunnen zijn met de juiste setup.
De Jamarcol expansie is een fijne uitlaat voor een leuke prijs.
Als je effe oplet, koop je ze voor 15 tot 30 euro. Je kunt dan nog kiezen uit : Zwart, chroom, 28 en 32mm.
Met mijn 50cc Zeta cilinder kon ik geen betere uitlaat vinden als deze Jamarcol expansie.
Nadelen: Geluid en de looks vallen erg op bij meneer agent.

Gebruikersavatar
fptjb
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 sep 2002, 11:55
Locatie: finsterwolde
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#20 Bericht door fptjb » 16 jul 2005, 22:42

wie heeft er een foto van de jamarcol expansie ??

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

#21 Bericht door Zatopek » 17 jul 2005, 08:25

fptjb schreef:wie heeft er een foto van de jamarcol expansie ??
Die zou ik ook heel graag willen zien want ik ken alleen de een en tweedelige "normale" Jamarcol........

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8273
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 120 keren

#22 Bericht door Melvin » 17 jul 2005, 13:56

8)
Bijlagen
IMG_2359 (Medium).JPG
IMG_2359 (Medium).JPG (73.28 KiB) 14857 keer bekeken

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#23 Bericht door Steven » 17 jul 2005, 14:01

da's mijn oude kreidlertje :D

helaas is de jamarcol expansie pijp niet zo duidelijk te zien... maar volgens mij zit hij qua prestaties en geluid redelijk vergelijkbaar met een homoet 4p...

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Jamarcol 28mm zwart

#24 Bericht door Caspar » 18 jul 2005, 18:09

Bij deze een 28mm Jamarcol expansie in het zwart.

Gebruikersavatar
brolli21
Berichten: 3345
Lid geworden op: 23 mei 2003, 11:17
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#25 Bericht door brolli21 » 18 jul 2005, 18:11

waar?

Plaats reactie