Reviseren motorblok

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
H.Jans-Beken
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 aug 2005, 12:57
Locatie: Groenlo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Reviseren motorblok

#1 Bericht door H.Jans-Beken » 05 sep 2005, 22:59

Hallo kreidler fans.
Ik ben nog niet zolang bezig met mijn kreidler.
Het valt mij op dat er veel aandacht uitgaat naar het opknappen van het rijwiel gedeelten en af en toe het plaatsen van een cilinder.
ik mis eigenlijk het reviseren van het motorblok met foto,s en waar je opletten moet tijdens demontage en montage.
natuurlijk kun jeook via zelf sleutelen ook veel informatie krijgen máár vaak maken foto,s vanuit de praktijk veel meer duidelijk.

misschien is er iemand die toch wat heeft.

Huub

Melchior
Berichten: 1071
Lid geworden op: 04 jun 2003, 21:17
Locatie: Bussum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door Melchior » 05 sep 2005, 23:04

Beste Huub,

Het gebrek van revisiestof op het forum is vast te wijten aan het gegeven dat veel mensen het belangrijke reviseren uitbesteden aan een ervaren tuner-reviseur....
Maar het zou idd handig zijn. :idea:
Er is toch nog best veel over reviceren te vinden op het forum maar dan in kleine beetjes, zoals een topic over verschillende maten lagers etc..
Vervangen van de koppelingsonderdelen, het afstellen ervan etc...
M.v.g.

Melchior

Gebruikersavatar
H.Jans-Beken
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 aug 2005, 12:57
Locatie: Groenlo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door H.Jans-Beken » 05 sep 2005, 23:16

Melchior schreef:Beste Huub,

Het gebrek van revisiestof op het forum is vast te wijten aan het gegeven dat veel mensen het belangrijke reviseren uitbesteden aan een ervaren tuner-reviseur....
Maar het zou idd handig zijn. :idea:
Er is toch nog best veel over reviceren te vinden op het forum maar dan in kleine beetjes, zoals een topic over verschillende maten lagers etc..
Vervangen van de koppelingsonderdelen, het afstellen ervan etc...
M.v.g.

Melchior
Klopt in kleine revisie stukjes staat e.e.a. beschreven. en inderdaad heb ik gelezen dat dit vaak wordt uitbesteed.
Het zou daarom mooi zijn als iemand die het reviseren van het motorblok goed in de vingers heeft, te delen met anderen die er wat minder van af weten. zoals wanneer vervang je bepaalde lagers, hoe kun je zien dat ze versleten zijn. en hoe vervang je ze? Hoe vang je de speling op en hoeveel speling mag er in zitten. enz

Huub

Gebruikersavatar
ludi
Berichten: 894
Lid geworden op: 27 dec 2004, 22:55
Locatie: Budel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door ludi » 05 sep 2005, 23:22

viewtopic.php?t=10254

dit zijn de werkplaatshandboeken, misschien dat je daar wat aan hebt, en anders kun je eens bij de faq's kijken

viewforum.php?f=17

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3527
Lid geworden op: 16 sep 2004, 23:09
Locatie: Wormerveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Reviseren motorblok

#5 Bericht door Johan » 05 sep 2005, 23:28

H.Jans-Beken schreef:máár vaak maken foto,s vanuit de praktijk veel meer duidelijk.
volgens mij bedoeld ie dan ludi,,
niet die dingen juist,, maar uit praktijk

Gebruikersavatar
ludi
Berichten: 894
Lid geworden op: 27 dec 2004, 22:55
Locatie: Budel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door ludi » 05 sep 2005, 23:29

oew.. sorry niks gezegd

Gebruikersavatar
H.Jans-Beken
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 aug 2005, 12:57
Locatie: Groenlo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door H.Jans-Beken » 05 sep 2005, 23:47

ludi schreef:oew.. sorry niks gezegd
Ik heb geen enkel probleem met opmerkingen en verwijzing.
op deze manier kom je ook aan de informatie je zit dan ook hetafdraaien van trapas en schakelas.

Maar inderdaad bedoel ik eigenlijk het reviseren uit de praktijk met duidelijke foto,s

Huub

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3527
Lid geworden op: 16 sep 2004, 23:09
Locatie: Wormerveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#8 Bericht door Johan » 05 sep 2005, 23:59

pb anders even "de specialist"
miss dat die je kan helpen.

Gebruikersavatar
Johan van Zanten
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 jan 2005, 16:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#9 Bericht door Johan van Zanten » 06 sep 2005, 00:21

heb wel een paar leuke foto's van mijn revisie liggen. Kun je iig zien hoe het er van binnen uit ziet. Ik was ook op zoek naar foto's die vind je eigenlijk niet.

Stuur maar een pb.

franksuper
Berichten: 1145
Lid geworden op: 07 sep 2002, 20:19
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door franksuper » 06 sep 2005, 03:25

stuur ocin een pb dat is de specialist op gebied van reviseren van blokjes en eigenlijk op alle gebied van kreidler en nog meer , hij kan iets meer als een eitje koken, kijk op onze site www.kreidler.de.tt

Gebruikersavatar
H.Jans-Beken
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 aug 2005, 12:57
Locatie: Groenlo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door H.Jans-Beken » 06 sep 2005, 07:44

franksuper schreef:stuur ocin een pb dat is de specialist op gebied van reviseren van blokjes en eigenlijk op alle gebied van kreidler en nog meer , hij kan iets meer als een eitje koken, kijk op onze site www.kreidler.de.tt
misschien voor jouw duidelijk wie is ocin?
op de site gezien revisie kreidler leuke foto,s

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 5662
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:52
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#12 Bericht door Andry » 06 sep 2005, 10:33

Ik ben zelf bezig met een revisie van een kreidler blok

Deze licht nu op mijn werk en die is nu gesloten.

Ik zal deze week een aantal foto's plaatsen op het forum


M.v.g.

Andry

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19185
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 498 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#13 Bericht door dijk » 06 sep 2005, 11:00

dat blok is toch gereviseerd wat onder je kreidler zit :wink: :mrgreen:

Melchior
Berichten: 1071
Lid geworden op: 04 jun 2003, 21:17
Locatie: Bussum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door Melchior » 06 sep 2005, 11:09

Hey, is iemand bekend met het glanzend krijgen van gestralen carters?
Dat zou wel mooi zijn als dat kan! :D

Gebruikersavatar
ludi
Berichten: 894
Lid geworden op: 27 dec 2004, 22:55
Locatie: Budel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door ludi » 06 sep 2005, 11:15

eerst schuren met korrel 400, dan 600, 800, 1000, 1200, en dan met polijst pasta, veel werk maar je hebt wel een spiegeltje

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 5662
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:52
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#16 Bericht door Andry » 06 sep 2005, 11:16

Dijk

Dat weet ik , maar heb der nog een blokje bijgekregen waar de lagers van zijn vast gerot :mrgreen:

Melchior heb je een PB gestuurd

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8298
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 131 keren

#17 Bericht door Melvin » 06 sep 2005, 13:14

er is een faq mederwerker/moderator bezig met een faq over blok revisie :wink:

En verder blijf ik erbij dat een blokje reviseren een specialistisch werkje blijft.. Wat je niet zo maar even doet als je het nog nooit gedaan hebt.
bovendien heb je speciaal gereedschap nodig wat de meeste mensen niet hebben.

Gebruikersavatar
Johan van Zanten
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 jan 2005, 16:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#18 Bericht door Johan van Zanten » 06 sep 2005, 13:30

als je met moed en gezond verstand te werk gaat komt dat wel goed. Speciaal gereedschap had ik ook niet nodig, overal is wel een alternatief voor.

Wil je zeker van je zaak zijn; ja dan kun je het beter laten doen.

/Johan

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#19 Bericht door Sander » 06 sep 2005, 13:36

krukas nieuwe drijfstang in persen heb je zeker al speciaal gereed schap voor nodig

Gebruikersavatar
Martijn Koert
Winnaar Kerstquiz'05 en Verkiezing'06
Berichten: 4171
Lid geworden op: 16 nov 2003, 16:35
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#20 Bericht door Martijn Koert » 06 sep 2005, 13:36

hoe wil je alles uitshimmen etc zonder speciaal gereedschap

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8298
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 131 keren

#21 Bericht door Melvin » 06 sep 2005, 13:50

koppeling tegenhouden
krukastandwieltje eraf halen
seegeringen eraf halen
lagertrekker voor de kruaks...
tandwiel tegenhouden
enzz..
meetklok voor uitshimmen...
je hebt echt wel speciaal gereedschap nodig.

Ja tuurlijk, je kan een blok ook reviseren met de hamer en beitel methode, maar daarmee worden de meeste blokken gesloopt :(

Gebruikersavatar
Johan van Zanten
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 jan 2005, 16:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#22 Bericht door Johan van Zanten » 06 sep 2005, 14:43

klopt, voor uitshimmen en drijfstangen persen heb je idd speciaal gereedschap nodig. Mijn revisie is wellicht een beetje lomp uitgevoerd, het resultaat is goed.

Seegeringen kun je met wat behendigheid met 2 schroevendraaiers weg halen. Koppeling tegenhouden kan met een dun latje hout. Krukastandwiel kun je heet stoken met een verf brander en dan met een tik van een hamer weghalen. Tandwiel kun je met een stuk ketting (wat je overhoud van je gewone ketting) weghalen.

En ja uitshimmen; dat heb ik gewoon niet gedaan, dat komt de volgende keer wel als ik echt gereedschap. Kortom, als je alleen je lagers en keeringen o-ringen en pakkingen gaat vervangen kun je een heel end komen.

/Johan

Wouter
Berichten: 1166
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:28
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#23 Bericht door Wouter » 06 sep 2005, 15:08

Hey, is iemand bekend met het glanzend krijgen van gestralen carters?
Dat zou wel mooi zijn als dat kan!
het stralen van carters is niet echt bevoordelijk :!:

op de carters van mahle (materiaal mahle 124) is namelijk een beschermlaag tegen oxidatie aangebracht. dit is een zinklaag. waarneer je de carters gaat stralen of schuren straal je dat er dat dus af.. met gevolg dat je in het begin o zo mooie carters op den duur voor de langere rijders onder ons dus gaat oxideren(witte pikkeltjes erop)..

dus mocht je lange stukken rijden zou ik het niet aanraden!

Melchior
Berichten: 1071
Lid geworden op: 04 jun 2003, 21:17
Locatie: Bussum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#24 Bericht door Melchior » 06 sep 2005, 15:59

Da's gewoon een kwestie van steeds blijven polijsten denk ik hoor, zou hou je er ook een beschermlaagje op, of niet? :idea:

Wouter
Berichten: 1166
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:28
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#25 Bericht door Wouter » 06 sep 2005, 16:13

lijkt me niet hea..

je haalt er telkens een stukje vanaf..

ook kan je niet overal bij als je blok onder je frame hang.. een koppelingsdeksel is wel mooi te houden omdat alleen je kap er maar af moet.. en je die dus vaak even snel kan doen

Plaats reactie