vraagje wiellagers
- den willem
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 16 nov 2003, 18:05
- Locatie: Gent (België)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
vraagje wiellagers
Helleuw,
stomme vraag mss, maar vond het niet via de zoekfunctie.
Ik heb 160mm Leleu trommelremmen met spaakwielen, welke typer lager en hoeveel moeten er in elk wiel?
groeten,
Willem
stomme vraag mss, maar vond het niet via de zoekfunctie.
Ik heb 160mm Leleu trommelremmen met spaakwielen, welke typer lager en hoeveel moeten er in elk wiel?
groeten,
Willem
- den willem
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 16 nov 2003, 18:05
- Locatie: Gent (België)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Gijs
- Berichten: 6371
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
- Gegeven waarderingen: 56 keren
- Ontvangen waarderingen: 37 keren
2 rs1 is rubber of kunststof afdichting aan twee zijden. 1 z is een metalen afdichting.
De 2RS afdichting (Rubber Seal) van het type slepende
afdichting is een met rubber bekleed staalplaatje waarvan
het rubberlipje in een groef op de binnenring van het lager
sleept en zodoende wel voor enige wrijving zorgt en
toerental beperkend werkt (ca. 70% van de maximale
snelheid van het open lager). De bedrijfstemperatuur ligt
tussen de -30° C. en +110° C. Deze lagers worden bij
voorkeur gebruikt voor toepassingen waarbij sprake is van
een matige verontreiniging of een "spatwater afgedicht"
lager gewenst is.
De ZZ afdichting is een dun staalplaatje en een z.g. niet slepende afdichting daar het afdekplaatje niet in kontakt komt met de binnenring; zodoende praktisch geen wrijving geeft, niet slijt en daarom veelvuldig wordt toegepast en doorgaans als "stofafdichting" wordt betiteld.
Verder is de ZZ afdichting erg geschikt voor hoge toerentallen en temperaturen.
Zie ook www.neita.nl voor info
De 2RS afdichting (Rubber Seal) van het type slepende
afdichting is een met rubber bekleed staalplaatje waarvan
het rubberlipje in een groef op de binnenring van het lager
sleept en zodoende wel voor enige wrijving zorgt en
toerental beperkend werkt (ca. 70% van de maximale
snelheid van het open lager). De bedrijfstemperatuur ligt
tussen de -30° C. en +110° C. Deze lagers worden bij
voorkeur gebruikt voor toepassingen waarbij sprake is van
een matige verontreiniging of een "spatwater afgedicht"
lager gewenst is.
De ZZ afdichting is een dun staalplaatje en een z.g. niet slepende afdichting daar het afdekplaatje niet in kontakt komt met de binnenring; zodoende praktisch geen wrijving geeft, niet slijt en daarom veelvuldig wordt toegepast en doorgaans als "stofafdichting" wordt betiteld.
Verder is de ZZ afdichting erg geschikt voor hoge toerentallen en temperaturen.
Zie ook www.neita.nl voor info
- den willem
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 16 nov 2003, 18:05
- Locatie: Gent (België)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- den willem
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 16 nov 2003, 18:05
- Locatie: Gent (België)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: vraagje wiellagers
Even een vraagje over de 62012rs lagers.
Moet er nu nog ergens vet aangebracht worden tijdens het monteren?
Het is namelijk zo dat de oude lagers die ik verwijderd heb alleen aan de buitenzijde af gedicht waren dus 1z.
Ook zijn er leveranciers die c3 lagers aanbieden als wiellagervervanging.
Moet er nu nog ergens vet aangebracht worden tijdens het monteren?
Het is namelijk zo dat de oude lagers die ik verwijderd heb alleen aan de buitenzijde af gedicht waren dus 1z.
Ook zijn er leveranciers die c3 lagers aanbieden als wiellagervervanging.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: vraagje wiellagers
de Campanolo’s horen ze eigelijk in. Die hebben vilt ringen om het vuil buiten te houden.Ronvanderstelt schreef:Even een vraagje over de 62012rs lagers.
Moet er nu nog ergens vet aangebracht worden tijdens het monteren?
Het is namelijk zo dat de oude lagers die ik verwijderd heb alleen aan de buitenzijde af gedicht waren dus 1z.
Ook zijn er leveranciers die c3 lagers aanbieden als wiellagervervanging.
Enzo
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: vraagje wiellagers
Lagers waar een afdichting in zit zijn van binnen gesmeerd met het juiste vet. Komt er nooit uitlopen en tegen de tijd dat ze versleten zijn zit er nog genoeg vet in.
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: vraagje wiellagers
C3 laat een bepaalde bewegingsvrijheid/hoek toe.
Ideaal als de assen/ lagerpassingen niet helemaal parallel of in één lijn lopen , zoals in een Kreidler blokje of wiel.
Ideaal als de assen/ lagerpassingen niet helemaal parallel of in één lijn lopen , zoals in een Kreidler blokje of wiel.
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: vraagje wiellagers
Ik heb grote leleu naven dus kunnen gewoon dichte lagers in?Enzo-tvdzijden schreef:de Campanolo’s horen ze eigelijk in. Die hebben vilt ringen om het vuil buiten te houden.Ronvanderstelt schreef:Even een vraagje over de 62012rs lagers.
Moet er nu nog ergens vet aangebracht worden tijdens het monteren?
Het is namelijk zo dat de oude lagers die ik verwijderd heb alleen aan de buitenzijde af gedicht waren dus 1z.
Ook zijn er leveranciers die c3 lagers aanbieden als wiellagervervanging.
Enzo
Welke zijn nu de beste optie? C3 of standaard?
Sorry hoor voo r al die vragen maar ben aan een kreidler begonnen en wil het graag goed doen.
Ik wil ook graag een topic hierover openen waarin ik uitgebreid verslag over het project ga doen zoals ik ook met mijn kawasaki z650 b2 heb gedaan op diverse andere forums
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: vraagje wiellagers
6201 2RS is gewoon helemaal toppie.
C3 lagers zijn ontwikkeld zodat je een naaf op een as kan lageren waar de lagerpassingen bijvoorbeeld niet 100% in lijn liggen, of de montagepunten vd as niet helemaal corresponderen, dan vang je dat op met C3 speling in het lager. In de praktijk is het bij een Kreidler ook niet zo dat alles 100% klopt. Maar hoeft pas C3 lagers te monteren als zowel de binnen als buitenschaal een klempassing hebben en dit is nu dus niet het geval. Je steekas heeft een paar tiende speling, en daarmee vang je het feit dat je lagerpassingen niet helemaal in lijn staan wel op. C3 lagers zijn voor bijvoorbeeld een krukas, waar het lager op de kruktap en in het carter klemt.
Ik weet dat er mensen zijn die zweren bij open wiellagers, maar er komt alleen maar zand en rotzooi in. Dichte lagers hoef je nooit extra te smeren, je hebt er geen omkijken naar. Ik heb dichte Koyo lagers, die van SKF zijn ook prima.
C3 lagers zijn ontwikkeld zodat je een naaf op een as kan lageren waar de lagerpassingen bijvoorbeeld niet 100% in lijn liggen, of de montagepunten vd as niet helemaal corresponderen, dan vang je dat op met C3 speling in het lager. In de praktijk is het bij een Kreidler ook niet zo dat alles 100% klopt. Maar hoeft pas C3 lagers te monteren als zowel de binnen als buitenschaal een klempassing hebben en dit is nu dus niet het geval. Je steekas heeft een paar tiende speling, en daarmee vang je het feit dat je lagerpassingen niet helemaal in lijn staan wel op. C3 lagers zijn voor bijvoorbeeld een krukas, waar het lager op de kruktap en in het carter klemt.
Ik weet dat er mensen zijn die zweren bij open wiellagers, maar er komt alleen maar zand en rotzooi in. Dichte lagers hoef je nooit extra te smeren, je hebt er geen omkijken naar. Ik heb dichte Koyo lagers, die van SKF zijn ook prima.
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: vraagje wiellagers
Ok super hier kan ik mee verder.MichelVH schreef:6201 2RS is gewoon helemaal toppie.
C3 lagers zijn ontwikkeld zodat je een naaf op een as kan lageren waar de lagerpassingen bijvoorbeeld niet 100% in lijn liggen, of de montagepunten vd as niet helemaal corresponderen, dan vang je dat op met C3 speling in het lager. In de praktijk is het bij een Kreidler ook niet zo dat alles 100% klopt. Maar hoeft pas C3 lagers te monteren als zowel de binnen als buitenschaal een klempassing hebben en dit is nu dus niet het geval. Je steekas heeft een paar tiende speling, en daarmee vang je het feit dat je lagerpassingen niet helemaal in lijn staan wel op. C3 lagers zijn voor bijvoorbeeld een krukas, waar het lager op de kruktap en in het carter klemt.
Ik weet dat er mensen zijn die zweren bij open wiellagers, maar er komt alleen maar zand en rotzooi in. Dichte lagers hoef je nooit extra te smeren, je hebt er geen omkijken naar. Ik heb dichte Koyo lagers, die van SKF zijn ook prima.
Ik heb nl.Desbetreffende lagers die bij een partij onderdelen zaten.
Ze zijn van het merk na hi maar neem aan dat daar ook niets mis mee is
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: vraagje wiellagers
Zal wel Nachi zijn, is wel prima. Af en toe controleren is wel belangrijk, maatje van me heeft een voorwiel lager laten vastlopen en dat is geen pretje.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: vraagje wiellagers
Bij Sanders vertelde ze mij dat deze lagers werden verkocht voor in wielen van karren die de bakoven in gaan.
Enzo
Enzo
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 801 keren
Re: vraagje wiellagers
Mal eine andere Meinung dazu:MichelVH schreef:6201 2RS is gewoon helemaal toppie.
C3 lagers zijn ontwikkeld zodat je een naaf op een as kan lageren waar de lagerpassingen bijvoorbeeld niet 100% in lijn liggen, of de montagepunten vd as niet helemaal corresponderen, dan vang je dat op met C3 speling in het lager. In de praktijk is het bij een Kreidler ook niet zo dat alles 100% klopt. Maar hoeft pas C3 lagers te monteren als zowel de binnen als buitenschaal een klempassing hebben en dit is nu dus niet het geval. Je steekas heeft een paar tiende speling, en daarmee vang je het feit dat je lagerpassingen niet helemaal in lijn staan wel op. C3 lagers zijn voor bijvoorbeeld een krukas, waar het lager op de kruktap en in het carter klemt.
Ik weet dat er mensen zijn die zweren bij open wiellagers, maar er komt alleen maar zand en rotzooi in. Dichte lagers hoef je nooit extra te smeren, je hebt er geen omkijken naar. Ik heb dichte Koyo lagers, die van SKF zijn ook prima.
Ich würde nur die Lager verbauen, wie original vorgesehen.
Die C3-Lagerluft hat doch keinen Nachteil, sind an den Getriebewellen übrigens auch vorgesehen und die schiebt man auch nur lose rein.
"Man bestellt ein Kugellager mit C3, wenn
– ein Temperaturunterschied zwischen Innenring und Außenring des Kugellagers besteht.
– man das Lager in eine Presspassung montiert."
Dass die Lagerluft durch die Presspassung sehr viel kleiner wird, kann ich bestätigen.
Dazu schaue sich jeder mal die Lagerluft eines "C3" Getriebelagers vor und nach dem Einschrumpfen in das Getriebegehäuse an, die Luft ist dann nämlich z.T. fast weg.
Auch kann ich an meinen Rädern mit neuen C3-Lagern praktisch kein Radlagerspiel fühlen.
Wenn die Lager nach einer Seite (nach außen) hin geschlossen sind, wie original vorgesehen, dann reicht das doch völlig aus.
Bei meiner Eiertank habe ich die offenen Lager verbaut, auch wie original vorgesehen, es gibt praktisch keine bessere Abdichtung als die alten Filzringe und die Räder laufen extrem leicht. Da kommt auch kein Schmutz oder irgendwas rein.
Davon abgegangen ist man wohl nur, weil es zu teuer und aufwändig war.
Die offene Bauweise hat außerdem den Vorteil, dass man durchaus mal neues Fett durchdrücken kann, wenn man den Deckel abnimmt, nötig ist das aber auch da nicht. Man muß sich auch da keine Gedanken über die Lager machen ...
Aber hin und wieder baut man doch ohnehin mal das Rad aus und prüft die Lager usw.
Muß halt jeder selbst wissen und ist wohl auch eine Frage des persönlichen Geschmacks.
Gruß
Carsten
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: vraagje wiellagers
[*]dan zijn ze dus van extreem hoge kwaliteit hahahaha maar ik denk dat jij het tegendeel bedoelt.
Enzo-tvdzijden schreef:Bij Sanders vertelde ze mij dat deze lagers werden verkocht voor in wielen van karren die de bakoven in gaan.
Enzo
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: vraagje wiellagers
De eigenschappen van c3 lagers die hier genoemd worden ben ik wel enigszins mee bekend .
Ik monteerde ook c3 lagers in snelle puchmaxiblokken.
Ik monteerde ook c3 lagers in snelle puchmaxiblokken.
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: vraagje wiellagers
Ben in iedere geval al enorm geholpen met deze info en ga nu verder op zoek naar oplossing om wielnaven permanent te beschermen na eeen reinigings of polijstbeurt