Bosch elektronische ontstekingen (MHKZ)

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Gesloten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
joost
Berichten: 1357
Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Bosch elektronische ontstekingen (MHKZ)

#1 Bericht door joost » 14 mar 2003, 18:58

Er zijn 2 verschillende elektronische ontstekingen van Bosch toegepast op Kreidler. Deze ontstekingen worden MHKZ ontstekingen genoemd. (Magnet-Hochspannung-Kondensator-Zündung).

De Bosch elektronische ontstekingen zitten in tegenstelling tot de contactpuntontstekingen maar met 2 schroeven vast, i.p.v. 3 schroeven.

Het 1e type 35-5/18 W:
Afbeelding
Dit type werd tot ongeveer 1976 ingebouwd en werd afgelost door de 6-polige (ster)-ontsteking.
Bij deze ontstekingen zijn de ontstekingstijdstipgever en de ontstekingsgrondplaat geïntegreerd. Als de tijdstipgever (nr. 2 op onderstaande foto)kapot is, moet de hele grondplaat vervangen worden.

Afbeelding

Het 2e type (ster-ontsteking) 6 V 35/30 W:
Afbeelding
Bij dit type ontsteking kan de tijdstipgever wel vervangen worden. Let alleen op! Deze zijn erg moeilijk te verkrijgen.

De afstelling van beide ontstekingen:

Zie dit artikel voor het afstellen van de ontsteking met foto's en een filmpje !

Gebruik een meetklok (zie onderstaande foto) en draai aan het vliegwiel, zodat de zuiger (Bij de Kreidler RS) 0,95mm. voor het bovenste dode punt (bdp) komt te staan. Zet vervolgens een streepje op het motorblok en op het vliegwiel (precies tegenover elkaar). Dit kan met o.a. een markeerstift of tipp-ex, net wat je wilt.

Afbeelding

Vervolgens moet er gebruik gemaakt worden van een ontstekingsflitser.

Start de motor en breng hem naar 7000 toeren/min. Richt met de flitser op het vliegwiel en de markering op het motorblok. Tijdens het flitsen moeten de markeringen tegenover elkaar zitten. Als de markering op het vliegwiel teveel links (na-ontsteking) van de markering op het motorblok zit, moet de ontstekingsgrondplaat meer naar rechts worden gedraaid. Zit de markering op het vliegwiel teveel naar rechts (voorontsteking), dan moet de grondplaat linksom worden gedraaid.

Afbeelding
De betere bromfietsreparateur heeft een ontstekingsflitser.

Toerentellers:

Kreidler heeft op de RS modellen t/m '76 een electronische ontsteking met 4 magneten. (1e type)
Deze draait 400 Hz x 60 sekonden = 24.000 pulsen per minuut.
De latere steronsteking had 6 magneten en draaide 600 Hz x 60 sekonden = 36.000 pulsen per minuut.

Je moet met het kiezen van je toerenteller rekening houden met het aantal impulsen van je ontsteking.
Dit is te vinden op de zijkant van de toerenteller.

Hier vind je nog meer interessante documenten over de mhkz ontstekingen, in het Duits.

Afstellen Bosch MHKZ ontsteking
Geschreven door: Joost van Schaik.

De afstelling van Bosch elektronische ontstekingen (MHKZ). Dit geldt voor beide modellen.
Zowel het oude type met de tijdstipgever geïntegreerd met de bodemplaat alswel het nieuwere type (ster-ontsteking)

Afbeelding
Gebruik een meetklok of een schuifmaat (zie onderstaande foto's) en draai aan het vliegwiel, zodat de zuiger (Bij de Kreidler RS) 0,95mm. voor het bovenste dode punt (bdp) komt te staan.

Afbeelding

[url=https://www.kreidler.nl/techniek/ontste ... -small.jpg][/img]

Afbeelding

Zet vervolgens een streepje op het motorblok en op het vliegwiel (precies tegenover elkaar). Dit kan met o.a. een markeerstift of tipp-ex, net wat je wilt. (zie onderstaande foto)
Afbeelding

Vervolgens moet er gebruik gemaakt worden van een stroboscooplamp.
In de montagehandleiding van Kreidler staat onderstaand model:
Afbeelding

Ik gebruik een Xenon stroboscooplamp met inductieve stroboscooplamp. Als stroomvoorziening gebruik ik een normale 12v. accu.

Afbeelding

Afbeelding

Start de motor en breng hem naar 7000 toeren/min.

Afbeelding

Afbeelding

Bevestig de klem van de inductievoeler aan de bougiekabel en sluit de zwarte klem aan op de min-pool van de accu en de rode klem op de plus-pool van de accu.

Richt met de flitser op het vliegwiel en de markering op het motorblok en haal de trekker over van het pistool. Tijdens het flitsen moeten de markeringen tegenover elkaar zitten. Als de markering op het vliegwiel teveel links (na-ontsteking) van de markering op het motorblok zit, moet de ontstekingsgrondplaat meer naar rechts worden gedraaid. Zit de markering op het vliegwiel teveel naar rechts (voorontsteking), dan moet de grondplaat linksom worden gedraaid.

In het filmpje dat hieronder staat is het knipperen van de stroboscooplamp en het verschijnen van de merktekens te zien.
mhkz.avi (794 kb)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door joost op 04 nov 2003, 10:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Gesloten