Valt uit na +/- 20 min.
- Zuid
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 08 feb 2004, 11:40
- Locatie: Utrecht
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Valt uit na +/- 20 min.
Hallo, ik heb laatst hier al een topic geplaatst (brommer doet bluh en verder weinig) en ben toen een stuk verder gekomen met m'n kreidler. Probleem is nu dat hij na een minuut of 20 of 30 uitvalt. Eerst begint hij een beetje te horten en te stoten en als ik dan stil ga staan valt hij uit. Gekke is dat als ik na dat horten en stoten vol gas ga rijden dat prima gaat!
Nadat hij uitvalt doet hij het eventjes niet (2/3 minuten) en dan gaat het weer prima, hoewel dezelfde problemen dan iets eerder beginnen. Even wat info:
14 mm carb. met 66 sproeier en gasnaald op 3e groef van boven (in ieder geval zo hoog mogelijk)
bosch W7AC bougi (bougi is kurkdroog en heeft grijsbruinige kleur)
contactpunten en condensator vervangen
Ik heb toen hij uitviel even de tankdop los en weer vast gedraaid om uit te sluiten dat het de ontluchting was, hij wou daarna nog steeds niet starten dus ik denk niet dat dat het is (ook omdat hij vol gas gewoon blijft rijden).
Zou het kunnen dat het probleem een te kleine sproeier is? of dat die gasnaald te hoog staat? of dat ik de ontsteking niet goed afgesteld heb (heb ik toen beetje op gevoel gedaan bij gebrek aan goed gereedschapschap). Ik kan dit allemaal wel gaan nakijken, maar misschien dat iemand meteen weet wat het kan zijn? Zou het ook nog aan de bougi kunnen liggen, bij mijn vorige bougi NGK7 kreeg ik soortgelijke problemen al na 5 min.
Nadat hij uitvalt doet hij het eventjes niet (2/3 minuten) en dan gaat het weer prima, hoewel dezelfde problemen dan iets eerder beginnen. Even wat info:
14 mm carb. met 66 sproeier en gasnaald op 3e groef van boven (in ieder geval zo hoog mogelijk)
bosch W7AC bougi (bougi is kurkdroog en heeft grijsbruinige kleur)
contactpunten en condensator vervangen
Ik heb toen hij uitviel even de tankdop los en weer vast gedraaid om uit te sluiten dat het de ontluchting was, hij wou daarna nog steeds niet starten dus ik denk niet dat dat het is (ook omdat hij vol gas gewoon blijft rijden).
Zou het kunnen dat het probleem een te kleine sproeier is? of dat die gasnaald te hoog staat? of dat ik de ontsteking niet goed afgesteld heb (heb ik toen beetje op gevoel gedaan bij gebrek aan goed gereedschapschap). Ik kan dit allemaal wel gaan nakijken, maar misschien dat iemand meteen weet wat het kan zijn? Zou het ook nog aan de bougi kunnen liggen, bij mijn vorige bougi NGK7 kreeg ik soortgelijke problemen al na 5 min.
- Dimage
- Expert
- Berichten: 6624
- Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
- Locatie: Maassluis
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Als je motor op teveel vooronsteking staat, kan je cilinder te warm worden, waardoor je bougie er al dan niet tijdelijk mee stopt.
Laat dus eerst eens je ontsteking goed afstellen, wellicht is dit al de oplossing tot het probleem.
Als hij wel goed staat, dan kan het dat je huidige bougie te warm is, helaas ben ik niet zo thuis in de warmtegraden van Bosch.
Laat dus eerst eens je ontsteking goed afstellen, wellicht is dit al de oplossing tot het probleem.
Als hij wel goed staat, dan kan het dat je huidige bougie te warm is, helaas ben ik niet zo thuis in de warmtegraden van Bosch.
- marc verhoeven
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 31 dec 2003, 21:11
- Locatie: beuningen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- WL de vette
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 26 aug 2003, 16:18
- Locatie: ut westland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Dimage
- Expert
- Berichten: 6624
- Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
- Locatie: Maassluis
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Uitvallen van een brommer na verloop van tijd, kan meerdere oorzaken hebben, maar in dit geval heeft de Kreidler van Zuid al een voorgeschiedenis in deze topic; viewtopic.php?t=5513&postdays=0&postorder=asc&start=0
De opmerking van Andy is nogeneens zo gek, want bij een te schrale smering wordt ook de boel veel warmer als normaal.
Een W7 bougie is best wel aan de warme kant en beiden dingen in eventuele combinatie met een ontsteking die te vroeg staat, kan al leiden tot het stotteren en afslaan.
Normaal gesproken kan ook de condensator wel eens de boosdoender zijn mbt het uitvallen, maar die was voor zover ik weet al vervangen.
@ Zuid: Probeer eerst eens of je de Kreidler weer goed afgesteld krijgt op een 74 sproeier (uiteraard hangt het goed lopen op een bepaalde sproeier af van de combinatie cilinder + carb), want door te droog lopen sloop je je cilinder en/of zuiger.
Check je ontsteking of deze goed op tijd staat en haal ook een koudere bougie in huis.
Helpt dit alles nog niet, dan moet je het zoals eerder gesteld in je ontstekingsspoel zoeken.
Ik denk echter dat het probleem er gewoon in ligt dat de boel te warm wordt, bij mij begon hij nl ook eerst vonken over te slaan en viel vervolgens uit, oorzaak; een te warme bougie.
Beter dat je het dus eerst in de (ook goedkopere en simpelere) hoek; sproeier, afstelling ontsteking, bougie zoekt.
De opmerking van Andy is nogeneens zo gek, want bij een te schrale smering wordt ook de boel veel warmer als normaal.
Een W7 bougie is best wel aan de warme kant en beiden dingen in eventuele combinatie met een ontsteking die te vroeg staat, kan al leiden tot het stotteren en afslaan.
Normaal gesproken kan ook de condensator wel eens de boosdoender zijn mbt het uitvallen, maar die was voor zover ik weet al vervangen.
@ Zuid: Probeer eerst eens of je de Kreidler weer goed afgesteld krijgt op een 74 sproeier (uiteraard hangt het goed lopen op een bepaalde sproeier af van de combinatie cilinder + carb), want door te droog lopen sloop je je cilinder en/of zuiger.
Check je ontsteking of deze goed op tijd staat en haal ook een koudere bougie in huis.
Helpt dit alles nog niet, dan moet je het zoals eerder gesteld in je ontstekingsspoel zoeken.
Ik denk echter dat het probleem er gewoon in ligt dat de boel te warm wordt, bij mij begon hij nl ook eerst vonken over te slaan en viel vervolgens uit, oorzaak; een te warme bougie.
Beter dat je het dus eerst in de (ook goedkopere en simpelere) hoek; sproeier, afstelling ontsteking, bougie zoekt.
- -Johnny-
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
ik heb het ook eens gehad...stond mijn vlotterniveau net te laag dan houdt je benzinetoevoer het verbruik niet bij zeg maar ngk B7 HS is prima bougie, niets aan veranderen, boschW7AC is een vrij warme bougie volgens mij....kan je beter W4 of W3 pakken (W3 = voor SB 6.25 enz.). Ben zelf niet zo fan van bosch, het loopt niet
-
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 20:19
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Dimage
- Expert
- Berichten: 6624
- Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
- Locatie: Maassluis
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Beste Frank,
Die heeft hij al vervangen
Die heeft hij al vervangen
Zie de andere topic van Zuid.Vandaag de condensator vervangen. Kreidler startte in 1 keer, reed weer als de beste en net toen ik begon te hopen dat het probleem weg was, was het weer afgelopen en viel die dus uit (op precies hetzelfde punt als de laatste 2 keer dat ik hem uitprobeerde, ik rij namelijk steeds hetzelfde rondje om hem te testen).
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
-Mica plaatje niet achter de onstekingsspoel liggen.
-Ontstekingsspoel defect
-Nieuwe condensator te warm geweest met solderen.
-Bougie is te warm, slaat door, misschien mede door een te mager mengsel, probeer een NGK-B8hs.
-Bougiekap kan ook dit soort geintjes veroorzaken.
-Zwarte draadje komt ergens tegen massa.
Succes, kan erg lastig zijn.
-Ontstekingsspoel defect
-Nieuwe condensator te warm geweest met solderen.
-Bougie is te warm, slaat door, misschien mede door een te mager mengsel, probeer een NGK-B8hs.
-Bougiekap kan ook dit soort geintjes veroorzaken.
-Zwarte draadje komt ergens tegen massa.
Succes, kan erg lastig zijn.
- Zuid
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 08 feb 2004, 11:40
- Locatie: Utrecht
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Ik heb een 74 sproeier erin gedaan, maar op zijn top in z'n 3 en z'n vier gaat hij dan minder rijden. Net alsof hij inhoud. Ook viel hij weer uit na een tijdje rijden. Daarna de vlotternaald op de 2e groef vn boven gezet, hij reed ietsje beter, maar ik denk toch dat ik een 72-sproeier erin zet, hij is sindsdien niet meer uitgevallen, maar ik heb ook nog niet zover gereden. Net bij een brommerzaak hier een nieuwe bougi gekocht, ik vroeg om een koudere bosch bougi en ik vertelde dat ik een w7ac heb. Na even nadenken gaf hij me een w8ac, maar ik lees nu net bij het bericht van Johny dat ik juist w4 ofzo moet hebben Nouja, ga ik starks wel weer terug. Bedankt voor het meedenken zover en ik hou jullie op de hoogte.
- Zuid
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 08 feb 2004, 11:40
- Locatie: Utrecht
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Ik heb nu een 72 sproeier erin en hij rijdt goed, maar blijft uitvallen.
Met een w5ac bosch bougi was het helemaal niks, was meer alsof de motor pruttelde dan dat hij echt liep, viel ook na 5 min. uit, dus toen maar weer de w7ac erin gezet. Vanochtend heb ik de ontsteking ietsje later gezet. Had tot gevolg dat hij niet meer zo fel reed. Ging allemaal erg gemoedelijk. Na 20 min. ging hij eerst echt als een dweil rijden en toen viel die weer uit
Morgen kan ik de condensator voor de 2e keer vervangen, ik heb echt geen idee of ik te heet gesoldeerd heb en de spoel vervangen (is dat duur??) en misschien het bougikapje.
Caspar wat bedoel je met zwarte draadje tegen massa, hoe controleer ik dat?
Met een w5ac bosch bougi was het helemaal niks, was meer alsof de motor pruttelde dan dat hij echt liep, viel ook na 5 min. uit, dus toen maar weer de w7ac erin gezet. Vanochtend heb ik de ontsteking ietsje later gezet. Had tot gevolg dat hij niet meer zo fel reed. Ging allemaal erg gemoedelijk. Na 20 min. ging hij eerst echt als een dweil rijden en toen viel die weer uit
Morgen kan ik de condensator voor de 2e keer vervangen, ik heb echt geen idee of ik te heet gesoldeerd heb en de spoel vervangen (is dat duur??) en misschien het bougikapje.
Caspar wat bedoel je met zwarte draadje tegen massa, hoe controleer ik dat?
- Zuid
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 08 feb 2004, 11:40
- Locatie: Utrecht
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Ik heb een condensator met schroefdraad gekocht, maar dat loste het probleem niet op. Kon nu gelukkig wel volledig uitsluiten dat er iets met die condensator was. Daarna heeft iemand van een brommerzaak mijn vonk gecontroleerd door het bougikapje eraf te halen en dan te kijken of hij aan het uiteinde van het draad +/- een cm. van het blok af nog vonkt -> was dus niet zo (ik wist niet dat je zo blij kon zijn met iets dat niet goed is).
Probleem zat hem dus inderdaad zoals hier al een paar keer is gezegd in de ontstekingsspoel. Vandaag een nieuwe erop gezet en hij valt niet meer uit. Net lekker een uur zonder problemen rondgetuft. Wederom bedankt voor de hulp en ik denk nog wel een keer tot ziens
Probleem zat hem dus inderdaad zoals hier al een paar keer is gezegd in de ontstekingsspoel. Vandaag een nieuwe erop gezet en hij valt niet meer uit. Net lekker een uur zonder problemen rondgetuft. Wederom bedankt voor de hulp en ik denk nog wel een keer tot ziens
- pluisje
- Berichten: 1918
- Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
- Locatie: Monster
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
hoi...
je probleem klinkt bekend,
ik heb het eens met een Puch gehad,
dat was opgelost toen ik er een geheel nieuwe ontstekingsplaat
op monteerde.
Vaak is het aan de reactiesnelheid wel te zien wat het is;
te kleine sproeier of te weinig olie-mengsel, dan gaat i
eerst herrie maken (schuren) en dan ineens vastlopen
(KLOENK... vast).
Hier duurt het 10-20 minuten, dus kan je er vanuit gaan,
dat het iets is wat traag verloopt (warm worden ofzo).
En dan is het vaak electrisch; bobine, condensator,
maar soms ook iets heel stoms: bougie-kabel,
door ineens heel de electrische tijd te vervangen,
kom je hier achter.
Electrische onderdelen zijn namelijk gevoelig voor
'lekkage'. De beschermende mantel van je bougie-kabel,
wordt na 10-20 jaar minder en kan dus gaan aarden
als deze warm wordt.
'lekkage' gaat namelijk sneller als iets warm is.
Dat een andere bougie dan ook geholpen had, kan gebeuren
omdat electriek de makkelijkste weg zoekt (blikseminslag)
wanneer hij veel weerstand ondervindt in de bougie, dan
lekt hij via de kabel, heb je een nieuwe bougie, dan is daar
de weerstand weer zo laag, dat de elektriek nu weer via de
bougie gaat.
ik adviseer om dus de elektrische plaat en alles te vervangen
en dan verder te zoeken.
zo min mogelijk aansluiten:
ik heb een keer gehad dat het zwarte kabeltje (om hem uit
te zetten) aan liep over me koppelingskabeltje.
Mijn Kreidler sloeg toen telkens af, wanneer ik hem in een
versnelling wou zetten ....
Groetjes...
Bernard
ps: wil je weten hoe belangrijk electriek is? wikkel dan wat losse
aluminium folie reepjes om je bougie-kabel en start hem...
als je nu ziet hoeveel vonken er van af komen, kan je best begrijpen
dat er heeeel veel vermogen door gaat..
see you
je probleem klinkt bekend,
ik heb het eens met een Puch gehad,
dat was opgelost toen ik er een geheel nieuwe ontstekingsplaat
op monteerde.
Vaak is het aan de reactiesnelheid wel te zien wat het is;
te kleine sproeier of te weinig olie-mengsel, dan gaat i
eerst herrie maken (schuren) en dan ineens vastlopen
(KLOENK... vast).
Hier duurt het 10-20 minuten, dus kan je er vanuit gaan,
dat het iets is wat traag verloopt (warm worden ofzo).
En dan is het vaak electrisch; bobine, condensator,
maar soms ook iets heel stoms: bougie-kabel,
door ineens heel de electrische tijd te vervangen,
kom je hier achter.
Electrische onderdelen zijn namelijk gevoelig voor
'lekkage'. De beschermende mantel van je bougie-kabel,
wordt na 10-20 jaar minder en kan dus gaan aarden
als deze warm wordt.
'lekkage' gaat namelijk sneller als iets warm is.
Dat een andere bougie dan ook geholpen had, kan gebeuren
omdat electriek de makkelijkste weg zoekt (blikseminslag)
wanneer hij veel weerstand ondervindt in de bougie, dan
lekt hij via de kabel, heb je een nieuwe bougie, dan is daar
de weerstand weer zo laag, dat de elektriek nu weer via de
bougie gaat.
ik adviseer om dus de elektrische plaat en alles te vervangen
en dan verder te zoeken.
zo min mogelijk aansluiten:
ik heb een keer gehad dat het zwarte kabeltje (om hem uit
te zetten) aan liep over me koppelingskabeltje.
Mijn Kreidler sloeg toen telkens af, wanneer ik hem in een
versnelling wou zetten ....
Groetjes...
Bernard
ps: wil je weten hoe belangrijk electriek is? wikkel dan wat losse
aluminium folie reepjes om je bougie-kabel en start hem...
als je nu ziet hoeveel vonken er van af komen, kan je best begrijpen
dat er heeeel veel vermogen door gaat..
see you
- Zuid
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 08 feb 2004, 11:40
- Locatie: Utrecht
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Bernard: Misschien was ik niet helemaal duidelijk maar m'n kreidler rijdt weer goed sinds ik de bobine vervangen heb.
Heb net weer lang gereden zonder problemo's. Ik ga nu dus niet de hele ontsteking vervangen , is bijna allemaal al vervangen overigens (punten/ cond. & bobine). Toch bedankt voor je reactie, weer wat bijgeleerd iig
Heb net weer lang gereden zonder problemo's. Ik ga nu dus niet de hele ontsteking vervangen , is bijna allemaal al vervangen overigens (punten/ cond. & bobine). Toch bedankt voor je reactie, weer wat bijgeleerd iig