Valt uit na +/- 20 min.

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Zuid
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 feb 2004, 11:40
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Valt uit na +/- 20 min.

#1 Bericht door Zuid » 13 mar 2004, 20:56

Hallo, ik heb laatst hier al een topic geplaatst (brommer doet bluh en verder weinig) en ben toen een stuk verder gekomen met m'n kreidler. Probleem is nu dat hij na een minuut of 20 of 30 uitvalt. Eerst begint hij een beetje te horten en te stoten en als ik dan stil ga staan valt hij uit. Gekke is dat als ik na dat horten en stoten vol gas ga rijden dat prima gaat!
Nadat hij uitvalt doet hij het eventjes niet (2/3 minuten) en dan gaat het weer prima, hoewel dezelfde problemen dan iets eerder beginnen. Even wat info:

14 mm carb. met 66 sproeier en gasnaald op 3e groef van boven (in ieder geval zo hoog mogelijk)
bosch W7AC bougi (bougi is kurkdroog en heeft grijsbruinige kleur)
contactpunten en condensator vervangen

Ik heb toen hij uitviel even de tankdop los en weer vast gedraaid om uit te sluiten dat het de ontluchting was, hij wou daarna nog steeds niet starten dus ik denk niet dat dat het is (ook omdat hij vol gas gewoon blijft rijden).
Zou het kunnen dat het probleem een te kleine sproeier is? of dat die gasnaald te hoog staat? of dat ik de ontsteking niet goed afgesteld heb (heb ik toen beetje op gevoel gedaan bij gebrek aan goed gereedschapschap). Ik kan dit allemaal wel gaan nakijken, maar misschien dat iemand meteen weet wat het kan zijn? #-o Zou het ook nog aan de bougi kunnen liggen, bij mijn vorige bougi NGK7 kreeg ik soortgelijke problemen al na 5 min.

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#2 Bericht door Dimage » 13 mar 2004, 21:12

Als je motor op teveel vooronsteking staat, kan je cilinder te warm worden, waardoor je bougie er al dan niet tijdelijk mee stopt.
Laat dus eerst eens je ontsteking goed afstellen, wellicht is dit al de oplossing tot het probleem.
Als hij wel goed staat, dan kan het dat je huidige bougie te warm is, helaas ben ik niet zo thuis in de warmtegraden van Bosch.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door Steven » 13 mar 2004, 21:14

benzinekraantje of benzinefilter stromen wel goed door??

't lijkt me erg lang (20 minuten), meestal doen dit soort (vage) problemen zich sneller achter elkaar voor (bijvoorbeeld 1 of 5 minuutjes en dan uitvallen)...

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#4 Bericht door Dimage » 13 mar 2004, 21:18

Ik heb exact hetzelfde gehad met mijn TM, nadat ik een koudere bougie erin zette was het probleem over.
Duurde ook richting een kwartier volgas rijden.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10339
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 344 keren

kelk

#5 Bericht door Andy » 13 mar 2004, 22:19

Je sproeier is zowiezo te klein.In een 14mm. moet je 74 of 76 hebben.
Hij loopt nu te droog.

Andy,

Gebruikersavatar
marc verhoeven
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 dec 2003, 21:11
Locatie: beuningen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door marc verhoeven » 13 mar 2004, 23:04

ik heb jou probleem ook gehad
bij kon je er ook steeds minder lang mee rijden voordat hij uitviel
bij mij was de spoel niet meer goed
laten meten bij paul hendriks

misschien is dit bij jou ook het geval

in ieder geval succes ermee

Gebruikersavatar
WL de vette
Berichten: 143
Lid geworden op: 26 aug 2003, 16:18
Locatie: ut westland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door WL de vette » 14 mar 2004, 10:04

zoiets heb ik nou ben ik een tijdje ant rije geenees heellang 10 - 15 min en dan ist ineens bluuuhhhhh en dan valt uit.
(Denk dat ie te warm word ofzo) want na een paar minutjes is tie weer afgekoeld en start ie weer

Gebruikersavatar
Zuid
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 feb 2004, 11:40
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door Zuid » 14 mar 2004, 11:44

Hpoi bedankt voor de tips so far. Ik ga binnenkort een grotere sproeier proberen en de ontsteking wat later zetten. Ben vandaag beetje druk, maar ik laat weten als het gelukt (of niet :? ) is.

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#9 Bericht door Dimage » 14 mar 2004, 12:04

Uitvallen van een brommer na verloop van tijd, kan meerdere oorzaken hebben, maar in dit geval heeft de Kreidler van Zuid al een voorgeschiedenis in deze topic; viewtopic.php?t=5513&postdays=0&postorder=asc&start=0

De opmerking van Andy is nogeneens zo gek, want bij een te schrale smering wordt ook de boel veel warmer als normaal.
Een W7 bougie is best wel aan de warme kant en beiden dingen in eventuele combinatie met een ontsteking die te vroeg staat, kan al leiden tot het stotteren en afslaan.
Normaal gesproken kan ook de condensator wel eens de boosdoender zijn mbt het uitvallen, maar die was voor zover ik weet al vervangen.
@ Zuid: Probeer eerst eens of je de Kreidler weer goed afgesteld krijgt op een 74 sproeier (uiteraard hangt het goed lopen op een bepaalde sproeier af van de combinatie cilinder + carb), want door te droog lopen sloop je je cilinder en/of zuiger.
Check je ontsteking of deze goed op tijd staat en haal ook een koudere bougie in huis.
Helpt dit alles nog niet, dan moet je het zoals eerder gesteld in je ontstekingsspoel zoeken.
Ik denk echter dat het probleem er gewoon in ligt dat de boel te warm wordt, bij mij begon hij nl ook eerst vonken over te slaan en viel vervolgens uit, oorzaak; een te warme bougie.
Beter dat je het dus eerst in de (ook goedkopere en simpelere) hoek; sproeier, afstelling ontsteking, bougie zoekt.

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#10 Bericht door -Johnny- » 14 mar 2004, 16:57

ik heb het ook eens gehad...stond mijn vlotterniveau net te laag :roll: dan houdt je benzinetoevoer het verbruik niet bij zeg maar :| #-o ngk B7 HS is prima bougie, niets aan veranderen, boschW7AC is een vrij warme bougie volgens mij....kan je beter W4 of W3 pakken (W3 = voor SB 6.25 enz.). Ben zelf niet zo fan van bosch, het loopt niet :cry:

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8297
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 131 keren

#11 Bericht door Melvin » 14 mar 2004, 18:42

het gaat nooit kapot en het loopt prima bedoel je :| :)

franksuper
Berichten: 1145
Lid geworden op: 07 sep 2002, 20:19
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

condensator

#12 Bericht door franksuper » 15 mar 2004, 03:00

ik denk aan je condensator die kapot is

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#13 Bericht door Dimage » 15 mar 2004, 10:11

Beste Frank,

Die heeft hij al vervangen :)
Vandaag de condensator vervangen. Kreidler startte in 1 keer, reed weer als de beste en net toen ik begon te hopen dat het probleem weg was, was het weer afgelopen en viel die dus uit (op precies hetzelfde punt als de laatste 2 keer dat ik hem uitprobeerde, ik rij namelijk steeds hetzelfde rondje om hem te testen).
Zie de andere topic van Zuid.

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#14 Bericht door -Johnny- » 15 mar 2004, 13:44

Hij zou alsnog kapot kunnen zijn, heb ook eens een condensator 2 keer moeten vervangen :x als hij verkeerd gesoldeerd is knappen ze nog wel eens...

zet de gasnaald aub op de normale stand d.w.z. 2e groef van boven, dit loopt bij 10/12/14/16 mm altijd het beste bij een normaal cylinder.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 825 keren

#15 Bericht door Caspar » 15 mar 2004, 22:07

-Mica plaatje niet achter de onstekingsspoel liggen.
-Ontstekingsspoel defect
-Nieuwe condensator te warm geweest met solderen.
-Bougie is te warm, slaat door, misschien mede door een te mager mengsel, probeer een NGK-B8hs.
-Bougiekap kan ook dit soort geintjes veroorzaken.
-Zwarte draadje komt ergens tegen massa.

Succes, kan erg lastig zijn.

Gebruikersavatar
Zuid
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 feb 2004, 11:40
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#16 Bericht door Zuid » 16 mar 2004, 10:40

Ik heb een 74 sproeier erin gedaan, maar op zijn top in z'n 3 en z'n vier gaat hij dan minder rijden. Net alsof hij inhoud. Ook viel hij weer uit na een tijdje rijden. Daarna de vlotternaald op de 2e groef vn boven gezet, hij reed ietsje beter, maar ik denk toch dat ik een 72-sproeier erin zet, hij is sindsdien niet meer uitgevallen, maar ik heb ook nog niet zover gereden. Net bij een brommerzaak hier een nieuwe bougi gekocht, ik vroeg om een koudere bosch bougi en ik vertelde dat ik een w7ac heb. Na even nadenken gaf hij me een w8ac, maar ik lees nu net bij het bericht van Johny dat ik juist w4 ofzo moet hebben :? Nouja, ga ik starks wel weer terug. Bedankt voor het meedenken zover en ik hou jullie op de hoogte.

Gebruikersavatar
Zuid
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 feb 2004, 11:40
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door Zuid » 18 mar 2004, 18:11

Ik heb nu een 72 sproeier erin en hij rijdt goed, maar blijft uitvallen.
Met een w5ac bosch bougi was het helemaal niks, was meer alsof de motor pruttelde dan dat hij echt liep, viel ook na 5 min. uit, dus toen maar weer de w7ac erin gezet. Vanochtend heb ik de ontsteking ietsje later gezet. Had tot gevolg dat hij niet meer zo fel reed. Ging allemaal erg gemoedelijk. Na 20 min. ging hij eerst echt als een dweil rijden en toen viel die weer uit :(
Morgen kan ik de condensator voor de 2e keer vervangen, ik heb echt geen idee of ik te heet gesoldeerd heb en de spoel vervangen (is dat duur??) en misschien het bougikapje.
Caspar wat bedoel je met zwarte draadje tegen massa, hoe controleer ik dat? :| :oops:

Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#18 Bericht door Joris » 18 mar 2004, 20:49

Ehm wat je ook kan doen is een condensator kopen met schroefdraad....
dan soldeer je niet en heb je ook geen kans om ieds kapot te maken....
net zo duur iedsje kleiner...

Gebruikersavatar
Zuid
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 feb 2004, 11:40
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#19 Bericht door Zuid » 25 mar 2004, 14:02

Ik heb een condensator met schroefdraad gekocht, maar dat loste het probleem niet op. Kon nu gelukkig wel volledig uitsluiten dat er iets met die condensator was. Daarna heeft iemand van een brommerzaak mijn vonk gecontroleerd door het bougikapje eraf te halen en dan te kijken of hij aan het uiteinde van het draad +/- een cm. van het blok af nog vonkt -> was dus niet zo 8) (ik wist niet dat je zo blij kon zijn met iets dat niet goed is).
Probleem zat hem dus inderdaad zoals hier al een paar keer is gezegd in de ontstekingsspoel. Vandaag een nieuwe erop gezet en hij valt niet meer uit. Net lekker een uur zonder problemen rondgetuft. Wederom bedankt voor de hulp en ik denk nog wel een keer tot ziens :wink: :clap :mrgreen:

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#20 Bericht door pluisje » 25 mar 2004, 15:22

hoi...

je probleem klinkt bekend,
ik heb het eens met een Puch gehad,
dat was opgelost toen ik er een geheel nieuwe ontstekingsplaat
op monteerde.

Vaak is het aan de reactiesnelheid wel te zien wat het is;
te kleine sproeier of te weinig olie-mengsel, dan gaat i
eerst herrie maken (schuren) en dan ineens vastlopen
(KLOENK... vast).
Hier duurt het 10-20 minuten, dus kan je er vanuit gaan,
dat het iets is wat traag verloopt (warm worden ofzo).
En dan is het vaak electrisch; bobine, condensator,
maar soms ook iets heel stoms: bougie-kabel,
door ineens heel de electrische tijd te vervangen,
kom je hier achter.
Electrische onderdelen zijn namelijk gevoelig voor
'lekkage'. De beschermende mantel van je bougie-kabel,
wordt na 10-20 jaar minder en kan dus gaan aarden
als deze warm wordt.
'lekkage' gaat namelijk sneller als iets warm is.

Dat een andere bougie dan ook geholpen had, kan gebeuren
omdat electriek de makkelijkste weg zoekt (blikseminslag)
wanneer hij veel weerstand ondervindt in de bougie, dan
lekt hij via de kabel, heb je een nieuwe bougie, dan is daar
de weerstand weer zo laag, dat de elektriek nu weer via de
bougie gaat.

ik adviseer om dus de elektrische plaat en alles te vervangen
en dan verder te zoeken.
zo min mogelijk aansluiten:
ik heb een keer gehad dat het zwarte kabeltje (om hem uit
te zetten) aan liep over me koppelingskabeltje.
Mijn Kreidler sloeg toen telkens af, wanneer ik hem in een
versnelling wou zetten ....

Groetjes...

Bernard

ps: wil je weten hoe belangrijk electriek is? wikkel dan wat losse
aluminium folie reepjes om je bougie-kabel en start hem...
als je nu ziet hoeveel vonken er van af komen, kan je best begrijpen
dat er heeeel veel vermogen door gaat..

see you

Gebruikersavatar
Zuid
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 feb 2004, 11:40
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#21 Bericht door Zuid » 25 mar 2004, 15:43

Bernard: Misschien was ik niet helemaal duidelijk maar m'n kreidler rijdt weer goed sinds ik de bobine vervangen heb.
Heb net weer lang gereden zonder problemo's. Ik ga nu dus niet de hele ontsteking vervangen :roll: , is bijna allemaal al vervangen overigens (punten/ cond. & bobine). Toch bedankt voor je reactie, weer wat bijgeleerd iig :idea:

Plaats reactie