FAQ: Montagehandleiding Bromfietsen 3 versnellingen

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Gesloten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
joost
Berichten: 1357
Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

FAQ: Montagehandleiding Bromfietsen 3 versnellingen

#1 Bericht door joost » 29 mar 2003, 15:22

WERKPLAATS-INSTRUCTIES
Naar gegevens verstrekt door Kreidler Fahrzeugbau Kornwestheim en Van Veen Import N.V. Amsterdam-W.

Motor uit het frame nemen

-De ESA spie aan de hefboom van de kickstarterpedaal verwijderen. Pedaal afnemen.
-3 rubber ringen Ø22 mm aan de linker motorbeplating losnemen; drie zeskantbouten M 6x 25 liggen nu vrij. Met de 10 mm pijpsleutel losdraaien. Motorbeplating met open gedeelte naar boven draaien en afnemen.
-kettingslot door draaien van het achterwiel op de hoogte van de kickstarterpedaal brengen. Draad of spaak door de beide kettingeinden steken zie Fig. 1. Kettingslot openen en afnemen. Het is fout de ketting niet vast te zetten, want dat betekent dat de ketting in de kettingkast valt-
of: borgplaat aan het aandrijfrondselombuigen, moer 12 x 1 losdraaien en rondsel en ketting aftrekken.
-de hefboom van de koppeling aan de motorzijde met een steeksleutel 21 in de richting van het achterwiel draaien. Koppelingskabel uithalen. Terugtrekveer uithaken.
-3 bouten M 6 x 12 aan de rechter motorbeplating losdraaien. Beplating afnemen.
-de klembout van de carburateur losdraaien. Carburateur compleet met geruis- demper (aanzuigdemper) afnemen.

-lichtkabel en kortsluitkabel van de klem losmaken.
-klemstuk van de ondersteuning van de uitlaat, bout M8 x 30, rep. de moer hier van, losdraaien. Aan de knalpot 2 bevestigingsbouten M8 x 15 losdraaien. Gehele knalpot er af nemen. (fig. 2).
-kap van de compressor. Twee bolkopbouten (M6 x 35 en M6 x 42) logdraaien. Bougies eruit halen. Kap van de compressor naar voren en dart omlaag trekken- Bij schakeling met de hand beide schakelkabels aan de onderkant van de motor eruit laten hangen. (zie ook fig 4). 4
-de 3 ophangbouten van de motor (2M 8 x 95) en 1M8 x 85) losdraaien en eruit halen. Motor naar voren toe eruit halen.
Waarschuwing! :
Belangrijk voor het opnieuw monteren: de boutkop M8 x 95 moet op de kettingzijde komen, anders schuurt de ketting langs het draadeinde van de bout (fig. 3).

Motor opnieuw in het frame hangen
-dit geschiedt in omgekeerde volgorde van het uitnemen uit het frame.

Afbeelding
Figuur 1: Kettingslot verwijderen

Afbeelding
Figuur 2: Bouten van de compressor losdraaien

Afbeelding
Figuur 3: De bevestigingsbouten van de motor losdraaien

Afbeelding
Figuur 4: Vervanging van de schakelkabel

CONTROLE VAN DE AFSTELLING MET DE HAND
-Vrijloop ,inschakelen. Het achterwiel moet gemakkelijk zonder geruis van de overbrenging kunnen draaien.

-Eerste en tweede versnelling inschakelen. Het nokje van de koppeling moet in deze versnellingen in de uitsparing van de draaigreep vallen. Door draaien van het achterwiel moet de motor in de eerste en derde versnelling meegenomen worden. Als de schakelkabels op de juiste manier ingesteld zijn, moet in de eerste en derde versnelling een geringe speling van de schakelkabels van 0,3-0,5 mm in de trekrichting heersen.
Of: de vrije einden van de schakelkabels kunnen met de vinger 3-5 mm gedrukt worden.

-Vervanging van de schakelkabels. Eerst de beide stelbouten aan de einden van de kabel geheel eruit draaien. De nippels uithaken (Fig. 4). Voor het opnieuw stellen: de schakelbalk (schakelhefboom met twee armen) aan de motor moet dwars op de rijrichting staan (tweede versnelling).

Nieuwe kabels
-Geen speciale instelling aan het stuur. Bij de modellen vanaf 1960 moet bij het monteren van de schakelkabels erop gelet worden, dat de draaigreep voor het schakelen in de eerste versnelling staat en het schakelsegment zo ingezet wordt, dat de beide merktekens van het schakelsegment en de draaigreep precies tegenover elkaar staan (fig. 5).

-De draaigreep voor het schakelen vervangen of afnemen. Bij het vastzetten van de greep de pen met draad met zijn tap in de daarvoor bestemde boring in het stuur laten komen.
Belangrijk: af en toe controleren of deze pen vast zit.

-De schakelkabels niet verwisselen. De vooraan in de schakel hefboom aan het stuur bevestigde kabel behoort aan de rechter schakelbalk aan de motor te komen (gezien vanuit de rijrichting).

SCHAKELEN MET DE HAND. INSTELLEN VAN DE SCHAKELKABELS

Afbeelding
Figuur 5: Schakelsegment

Afbeelding
Figuur 6: Instellen met stelbouten

-De schakelbalk aan de onderkant van de motor dwars op de rijrichting (tweede versnelling) in laten grijpen. Dit ingrijpen door draaien van het achterwiel (of aandrijfkettingrondsel) controleren.
-Stelbouten in de juiste stand draaien. Speling van de schakelkabel 0,3-0,5 mm in de trekrichting.
Of: de vrije schakelkabeleinden tussen de nippels en de stelbouten kunnen met de vinger 3-5 gedrukt worden. De stelbouten met de contramoer beveiligen, zie afbeelding. De draaigreep voor het schakelen moet dan gemakkelijk kunnen draaien.
-De schakelkabels uit laten hangen. De stelbouten geheel in draaien. Nippel aan het eind van de schakelkabel uit de gleuf van de schakelballosnemen, Fig. 7.

Afbeelding
Figuur 7: Instellen van de schakelkabels

INSTELLING VAN DE PEDAALSCHAKELING
-Men stelt in door draaien van de excentriek 2 aan de onderkant van de motor. Staat de hefboom ongunstig voor de voet, dan de bout losnemen, hefboom eraf halen en een tand verder weer opzetten. Bout weer aanhalen, op vrijloop schakelen. Het achterwiel moet zonder aandrijfgeruis vrij kunnen draaien (fig. 8).

Afbeelding
Figuur 8: Instellen pedaalschakeling

Instellen

1. Op vrijloop tussen eerste en tweede versnelling schakelen. De hefboom van de pedaalschakeling in de ruststand terug laten gaan.
2. Controleer of beide delen van de terugtrekveer evenwijdig zijn en aan beide kanten zowel excentriek 2 en aanslagbout 3 raken. Zonodig met passend gereedschap (polygrijptang) voorzichtig buigen.
3. Achterwiel draaien en met de. hand aan de pedaalschakelhefboom door voortdurende druk naar beneden de eerste versnelling inschakelen.
4. Voetschakelpedaal langzaam weer naar boven laten komen. Kort voor het bereiken van de ruststand van de pedaalschakelhefboom moet het ingrijpen van de schakelpal in het inwendige van de motor door een zacht klikken hoorbaar worden.
5. Heeft de pal niet gegrepen, dan contramoer 4 losdraaien en met de schroeven- draaier de met een spleet voorziene excentriek 2 draaien totdat de controle volgens punt 4 resultaat heeft.
6. Achterwiel draaien en met de hand aan de pedaalschakelhefboom door voortdurende druk naar boven tweede versnelling inschakelen.
7. Pedaalschakelhefboom weer langzaam laten zakken. Kort voor het bereiken van de rust tand van de hefboom van de pedaalschakeling moet weer het ingrijpen van de schakelpal hoorbaar worden.
8. Heeft de pal niet gegrepen, dan weer door draaien van de excentriek dit corrigeren.
9. Als de schakelpal in beide schakelrichtingen gelijkmatig kort voor het bereiken van de ruststand ingrijpt, de contramoer aanhalen. Daarbij moet de schroevendraaier voorkomen, dat de excentriek weer draait.
10. Als controle het bovenstaande in de tweede en derde versnelling herhalen. Bij juiste instelling in de eerste versnelling is bij tweede en derde versnelling geen correctie meer nodig.

Afbeelding
1 = eindveer
2 = excentriek
3 = aanslagveer
4 = contramoer

KOPPELING INSTELLEN

-Hoofdinstelling: koppelingshefboom aan de motorkant, toegankelijk van links. Rubber beschermdop van het eind van de trekkabel afnemen, hier met de stelbout 4-5 mm speling van de koppelingshefboom instellen. Contramoer weer aanhalen. Rubberdop niet vergeten (fig. 9).

Afbeelding
Figuur 9: Koppeling afstellen bij de motor


INSTELLEN CARBURATEUR SYSTEEM BING

-Caburateur: de aanslagbout voor de gasschuif al naar behoefte naar rechts resp. links draaien (fig. 10).(naar rechts draaien-motor loopt sneller, naar links draaien-motor loopt langzamer).

Afbeelding
Figuur 10: Aanslagbout voor de gasschuif

HET DEMONTEREN VAN DE MOTOR
Olie aftappen
-Daartoe de olieaftapplug onder de kickstarter as en olie vulplug in het deksel van de koppeling er uit draaien.

Cylinder afnemen
-De 4 cylinderkopmoeren losdraaien, pas op het zoekraken van de onderleg- ringen. Cylinderkop afnemen. Cylinder afnemen. Zuiger met houten hulpstuk tegen -beschadiging beschermen (fig. 11). De stofdeksel van het vliegwiel losmaken door de spring ring af te nemen. De deksel heeft 3 nokken. Deze voor de uitsparing van het vliegwiel draaien.

Afbeelding
Figuur 11: Houten hulpstuk aanbrengen

Vliegwiel afnemen
-Het vliegwiel afnemen door de zeskantmoer M10 x I (let. op, linkse draad) los te draaien (fig. 12). Let op de halfronde verende spie. Grondplaat eruit nemen door de 3 bouten M4 x 15 los te draaien.

Afbeelding
Figuur 12: Vliegwiel afnemen

Kettingtandwiel afnemen
-Het kettingtandwiel aftrekken door de borgplaat vlak te buigen. Tandwiel met speciaal gereedschap (ketting sleutel fig. 13) aan de kickstarteras (bij de Mopedmotor de trapas) vasthouden. Moer met rechtse draad M12 x 1 los- draaien. Tandwiel met de klauwtrekker aftrekken' Moer 12 x 1 krijgt bij de montage een nieuwe borgplaat (bestel nummer 00.34.00).

Afbeelding
Figuur 13: Kettingsleutel aanbrengen

Koppeling demonteren
-Van het koppelingshuis 7 bolkopbouten M6 x 40 losdraaien. Deksel en pakking afnemen. Borgplaat van de 3 instelbouten M6 x 26 van de koppeling vlak buigen, bouten verwijderen. Borgplaat, schotelveer van de koppeling, platen en koppelingsdrukpen (korte) met kapje eruit nemen. Let op: de koppelings- drukpen heeft vulringen. De koppelingsnaaf losnemen door de borgplaat van moer M 12 x 1 vlak te buigen. De koppelingsnaaf blokkeren met speciaal gereedschap (fig. 14). Moer M12 x 1 met rechtse draad losdraaien.

Afbeelding
Figuur 14: Koppelingsnaaf blokkeren

HET DEMONTEREN VAN DE MOTOR (handschakeling)

De koppelingsnaaf
-Door gelijkmatig indraaien van de vroeger eruit gehaalde 3 instelbouten M6 x 26 van de as aftrekken. Op de onderleg ring 15.07.17 letten. Koppelingshuis met tandwiel met 77 tanden van de as nemen. Let op vulringen:- als die aanwezig zijn -achter het tandwiel met 77 tanden, ze zijn nodig bij de hermontage.

Aandrijfrondsel
-Met 21 tanden van de krukas losnemen. Moer M10 x 1 (let op, linkse draad) voor de helft losdraaien om de draad op de kruktap door gebruik van de drukbout van de klauwaftrekker niet te beschadigen (fig. 15).
-De helften van het carter schleiden. Alle 10 de bouten losdraaien. Carterbout M6 x 80 bij het onderste dode punt van de krukas aan de ontstekingszijde heeft een koperen pakkingring, welke belet dat de olie van de aandrijving (versnellingsbak) bij de ontsteking komt. De carterhelft van de ontstekingszijde afnemen.

Afbeelding
Figuur 15: Koppelingsnaaf lostrekken

-Daarbij moet men letten op de 2 pasbusjes voor de begeleiding van de beide carterhelften zowel op de vulringen, die op de aandrijfassen en op de kickstarteras liggen. Ze zijn nodig voor de hermontage. -Waarschuwing: De vulringen kunnen aan de 3 kussenblokken resp. de kogelblokken van de afgenomen carterhelften blijven kleven.

Krukas uithalen
-De krukas van merktekens voorzien opdat bij hermontage de as weer op de juiste wijze aangebracht wordt.

Aandrijving (versnellingsbak ) demonteren:
-De kickstarter-. en aandrijfas eruit halen, dan de hulpas tezamen met de schakelvork eruit halen.

Demontage kussenblokken (of kogellagers)
-De carterhelften met een verwarmingsplaat tot ongeveer 120°C verwarmen
(vooraf de pakkingringen eruit halen). Kogellagers of kussenblokbussen vallen vanzelf eruit of anders door kloppen op een stuk hout losmaken.

Waarschuwing: bij demontage in koude toestand maakt men de precieze zitting onnauwkeurig.
-De as van de bedieningshefboom van de koppeling eruit nemen door de halfronde kerfpen eruit te halen ( fig. 16). Waarschuwing: bij hermontage steeds een nieuwe pakkingring nr 00.31.06 gebruiken. De hefboom niet onnodig afnemen. Als het noodzakelijk is, van merktekens voorzien. Bij de montage van de as het centergaatje en de nok aan het carterhuis tegenover elkaar plaatsen (fig. 16).

Afbeelding
Figuur 16: Kerfstift en merktekens

-De schakelas (15.01.82) voor handbediening demonteren. De schakelas (15.01.82) wordt door borgplaat (00.48.03-12 DIN 6799), (praktisch een Seegerring) vastgehouden. De borgplaat met een schroevedraaier zo draaien, dat de opening naar boven komt. Dan met 2 schroevedraaiers naar omlaag van de as drukken. De aanloopring (15.50.18) niet weg laten raken en bij hermontage niet vergeten (fig. 17 en 18).

Afbeelding
Figuur 17: Demontage schakelas handbediening

Afbeelding
Figuur 18: Onderdelen van de aandrijving van de schakeling met de hand
1: Schakelas (15.01.82)
2: Schakelhefboom (15.01.301)
3: Afstandsbus (15.01.31)
4: Borgring (00.48, 03-12 DIN 6799)
5: Aanloopring (15.50.18

HET DEMONTEREN VAN DE MOTOR (pedaalschakeling)
-De hefboom van de pedaalschakeling van de aandrijfas der schakeling 15.20.90 afnemen. Seegerring 00.46.50 van de aandrijfas der schakeling afnemen.
Verstelbare schakelstang 15.20.93 afnemen, door de borgdraad van de voorste kogelpan eruit trekken. De schakel aandrijfas eruit trekken. Let op de afdekringen en pakkingringen (fig. 19).
-De verdere demontage van de schakelaandrijving kan pas bij geopende motor plaats vinden.
-Bij geopende motor liggen de inwendige delen van de schakelaandrijving vrij. Voor deze eruit te halen, moeten aandrijving en kickstarter eruit gehaald worden (fig. 20).

Afbeelding
Figuur 19: Schakelas

Afbeelding
Figuur 20: Schakelaandrijving

-Om de hele schakelaandrijving vrij te krijgen, moet de borgring 00.48.03- 12 DIN 6799 van de as gedrukt worden Daartoe moet dit zo gedraaid worden, dat de opening omhoog gericht is. Bij het uittrekken van de schakelas op de ringen Ietten: een aanloopring bevindt zich tussen borgring en huis. Verdere ringen liggen geheel bovenaan tussen meenemer en huis (fig. 21 ). Het geeft niets als de schakelaandrijving bij het uitlichten in onderdelen uiteen valt

Afbeelding
Figuur 21: Uitnemen schakelaandrijving

Afbeelding
Figuur 22: Onderdelen schakelaandrijving

Deze onderdelen zijn (fig. 22):
1. Schakelas compleet 15.21.92
2. Schakelas 15.21.10
3. Meenemer 15.21.11 met pal, palbout én veer 15.21.11 pal 15.21.12 twee stuks
palbout 4 rn 6 x 8 DlN 7.00.53.07 twee stuks
palveer 15.21.13 15.21.13
4. Pallichter 15.21.14
5. Vulring 0,5 mm dik 15.21.18
6. Vulring 0,2 mm dik 15.21.17
7. Afstandsring 2,4 mm dik 15.21.16
8. Aanloopring 15.50.18
9. Borgring 00.48.03-12 DlN 6799-Seegerring

Bij het gebruiken van nieuwe onderdelen moeten naar behoefte vulringen gekozen worden.

HET MONTEREN VAN DE MOTOR
Controle
-Na grondige schoonmaak van alle onderdelen van de motor nagaan wat vernieuwd moet worden. Principieel uitsluitend nieuwe pakkingen gebruiken.

-De carterhelft verwarmen. Bij 120° C moeten de carterhelften bij demontage en hermontage nieuwe kogellagers en kussenblokbussen hebben. Montage in koude staat maakt de preciesie zitting onnauwkeurig, (Verwarmen met verwarmingsplaat of in de oven -geen lasbrander!).

-Oliekeerringen inpersen.

-Krukaandrijving: in de geoliede kussenblokbus van de rechter carterhelft eerst inbrengen. Let op looprichting. De smalle kant van de zuigermantel moet aan de inlaatpoortzijde liggen.

-Alvorens de aandrijving (= versnellingsbak) aangebracht wordt, moet de schakelaandrijving gemonteerd zijn.

-Als eerste de beide palbouten 00.53.07 in de meenemer 15.21.11 plaatsen. De beide pallen 15.21.12 aanbrengen. En wel zó, dat de ruggen (rechte stukken) op de einden van veer 15.21.13 komen te liggen. Zie tekening A.

Afbeelding
Figuur A: Montage pallen, meenemers etc.

-Als tweede de meenemer 3 zó houden, dat de pallen boven liggen. Nu van onderen af de pallichter 4 zó aanbrengen, dat door het hoog staande randdeel(tong) de beide pallen uit elkaar gedrukt worden. Zie tekening A.

-Als derde de schakelplaat 1 van boven af aanbrengen. Nu vormen schakelplaat 2, meenemer 3 en pallichter 4 een eenheid. Bij het plaatsen in het huis deze onderdelen goed samenhouden, anders verschuiven ze.

-Afstandsbus 7 en vulringen 5 en 6 op meenemer 3 plaatsen. Nu het geheel op de juiste plaats brengen. Fig. B toont hoe dit moet.

-Voor de schakelas aangebracht wordt, erop letten dat de buitenste veer op zijn plaats is, zie fig. B.

-Schakelas aanbrengen. Borgring 9 in het inwendige van het huis in de hierbij horende gleuf van de schakelas plaatsen.

Afbeelding
Figuur B: Montage schakelplaat etc.

-De axiale speling (speling in langsrichting) vall de meenemer bepalen. Deze mag niet meer dan 0,3 mm bedragen. Zo nodig vulringen 8 gebruiken.

-Let erop dat de radiale pakkingring (oliekeerring) A14 x 22 x 5 bij elke montage vernieuwd wordt om zeker te zijn dat er geen olie lekkage plaats vindt (niet schuin indrukken -lip naar binnen). Fig. B toont de plaats van deze radiale pakkingring.

Aandrijving (versnellingsbak ) monteren
-De tussenas (waarop de koppeling loopt) met de 3 kleine tandwielen met 13,20 en 26 tanden samen met de schakelvork in de boring voor het kogelblok plaatsen, welke het dichtst bij de krukas ligt. De schakelvork wordt in de gleuf van het schakeltandwiel (middelste tandwiel met 20 tanden) geschoven.

-Schakeltandwiel met 20 tanden met de schakelvork naar het kleinste tandwiel met 13 tanden trekken. Vervolgens de complete hoofdas met de 3 grote tandwielen (met 34, 40 en 47 tanden) in de carterhelft aanbrengen. De schakeltandwielen (de middelsten) van beide assen moeten precies in elkaar grijpen. De hoofdas in de boring van het kogelblok plaatsen. Alle 3 paren tandwielen moeten nu in elkaar grijpen (fig. 23).

-Van de kant van het open cartergedeelte uit wordt eerst de stalen kogel van 6 mm in de boring van de tussenas geplaatst en dan pas wordt de lange koppelingsdrukpen, met voldoende olie gesmeerd, aangebracht. Hierbij moet men er beslist op letten, dat het vlakke einde van de koppelingsdrukpen tegen de kogel ligt en het bolle einde uit de tussenas steekt (kant van de ontsteking). Zie fig. 24.

Afbeelding
Figuur 23 Montage tussenas

Afbeelding
Figuur24 Montage hoofdas

De kickstarteras monteren: de aanloopring 15.08.03, 2 mm dik, op de boring van de kickstarteras leggen de as in de boring plaatsen. De sleepveer van platstaal van de kickstarteras in de geleiding van het huis aanbrengen. Het op 8 mm afstaande einde van de kickstarterveer van staaldraad (50 mm Ø) in de boring van de kickstarter aanslag (10 mm Ø) plaatsen. De as met een steek- sleutel (12 mm) op het BSA splievlak iets in de richting van de wijzers van de klok draaien. De as met de hand van boven af drukken tot de kickstarter aanslag voor ligt en dan geheel indrukken. Zie fig. 25.

Afbeelding
Figuur 25: Montage kickstarteras

-De stand van de koppelingshefboom naar de bedieningsas van de koppeling controleren: hefbooni en as hebben kerfvertanding. Bij de montage van de as . de centermerktekens en de nok tegenover elkaar plaatsen (fig. 16) en dan de hefboom zo aanbrengen, dat hij met een rechte hoek (haaks) op het dichtings- vlak van het carter staat.

-Controleer de axile speling (=speling in langste richting) van de assen. pakking van het carter met vet of olie vastkleven. De 2 pasbusjes in de bijbehorende boringen van de rechter carterhelft aanbrengen. Linker carterhelft met ten- minste 5 bouten stevig vastzetten.

-Axiale speling krukas: 0,05-0,1 mm.
Naar behoefte vulringen aanbrengen.
Nr. 15.05.07 = 0,10 mm
Nr. 15.05.09 = 0,15 mm
Nr. 15.05.08 = 0,2 mm

-Axiale speling tussenas: 0,1-0,2 mm.
-Naar behoefte vulringen aanbrengen.
Nr. 15.06.09 = 0,1 mm
Nr.15.06.12 = 0,3 mm
Nr. 15.06.13 = 0,5 mm

-Axiale speling hoofdas: 0,1-0,2 mm.
Naar behoefte vulringen gebruiken.
Nr.11.00.25 =0,1 mm
Nr. 11.00.32 = 0,3 mm
Nr.11.00.33=0,5 mm

-Axiale speling kickstarteras: 0,1-0,3 mm.
Nr. 13.06.15 = 0,3 mm dik.

-De axiale speling is juist als de onder "controle" genoemde waarden kloppen. Nu de linker carterhelft nog eens losnemen. Let op de vulringen, zij blijven aan het carter kleven, maar behoren op de assen te zitten. Nu de kussenblokbusjes en de kogelblokken goed oliën.

Carter sluiten
-De carterpakking en beide pasbusjes controleren of zij goed zitten. Pakking niet met vloeibare pakkingkit, maar alleen met vet op olie vastkleven. Linker carterhelft plaatsen. Verende borgringen van de bouten niet vergeten. Bouten resp. moeren gelijkmatig aanhalen. Beslist dadelijk montagehout onder de zuiger schuiven. Carterbout M6 x 80 bij het onderste dode punt van de krukas aan de ontstekingskant heeft een koperen pakking (C6 x 10, Nr. 00.70.08). Deze voorkomt dat olie van de versnellingsbak in de ontsteking komt.

Koppeling monteren
-Grote tandwiel met 77 tanden (met opgeklonken koppelingshuis) op de tussenas schuiven. Ingeval de bus aan de achterkant van het tandwiel een vulring bezat, op die ring letten. De platte ring van veerstaal (B 15.07.17) op het platte gedeelte van de tussenas plaatsen. Koppelingsnaaf (15.07.92) op de as aanbrengen. Borgplaat (00.47.50) aanbrengen, de nok komt in de boring, moer M12 x 1 opdraaien en aanhalen.

Axiale speling
-Grote tandwiel heeft 0,2 tot 0,5 mm speling tussen kogelblok en de verende ring van verenstaal achter de koppelingsnaaf. De naaf moet met de vinger bewogen, gemakkelijk draaien. Het geslepen oplegvlak voor de bekleding mag geen grotere afwijking dan 0,3 mm hebben. Bij te grote axiale speling van het grote tandwiel moet de vulring (13.06.15 = 0,3 mm dik) achter het tandwiel geplaatst worden. Bij te kleine speling: ring verwijderen. Ingeval geen ring aanwezig was: het grote tandwiel heeft een ingeperste uitstekendebronzen bus. Deze bus aan de kant van het koppelingshuis tot de voorgeschreven speling afdraaien. Zodra de juiste speling bereikt is, moer M12 x 1 aanhalen, en met de daaronder liggende borgplaat (00.47.50) goed borgen.

-Het tandwiel met 21 tanden van de krukas monteren: conus van de as en conus van het tandwiel droog maken. Tandwiel aanbrengen. Aftandsring (B 15.07.19) en links verende ring Blo (00.43.41) aanbrengen. Moer M1Ox 1 (00.20.27) met linkse draad aanhalen.

Platen van de koppeling monteren
-Boring van de hulpas met olie vullen. Korte koppelingspen insteken. 4 wrijving platen (bekleed) en 3 stalen platén (glad) om de beurt plaatsen, met een beklede plaat beginnen. Dan de drukplaat (15.07.07) met de boring voor de korte koppelingsdrukpen op de boven te bekleden plaat leggen.

De koppelingsdrukpen aanbrengen
-Koppelingshefboom aan de onderkant van het carter in de richting van de wijzers van de klok = trekrichting van de kabel, draaien. De met de hand aangedrukte dekplaat moet met vrij komen beginnen als de koppelingshefboom loodrecht (haaks) op het scheidingsvlak van het carter staat. Zo nodig vulringen op de tap van de koppelingsdrukpen plaatsen, (ring 15.07.15 = 0,5 mm dik, ring 15.07.16 = 1,5 mm dik). Zie fig. 26.

Spannen van de schotelveer van de koppeling
-Schotelveer ( 15.07.11 ) met de gewelfde zijde naar boven aanbrengen.
Driehoekige drukplaat (15.07.08), vervolgens borgplaat (15.07.13) aanbrengen en de 3 zeskantbouten M6 x 26 zonder kracht aanhalen tot de gespannen schot elveer plat op de drukplaat ligt. Nu de 3 bouten elk 2* omwenteling terug draaien en met de borgplaat zorgvuldig borgen.

Koppelingshuis sluiten
-De pasvlakken van carter en deksel invetten.. Pakking (15.10.02) en deksel aanbrengen. Met de 7 bolkopbouten M6 x 40 (00.16.11) aanhalen.

De grondplaat van de onsteking compleet monteren
-4 -Cylinder kopbouten M4 x 15 (00.17.04) en 2 verende ringen (00.43.51) aanbrengen. Bouten in het midden van de beide sleuven in de grondplaat aanhalen.

Vliegwiel monteren
-De binnenkant moet zeer schoon zijn. Vijlsel aan de magneet veroorzaakt beschadiging. De halfronde verende spie op de krukasconus bij het opzetten van het vliegwiel niet terugschuiven. De linkse verende ring (00.43.41)
aanbrengen. Dan de zeskantmoer M10 x 1 (linkse draad) opdraaien en aanhalen.

Cylinder opzetten
-Pakking van de cylindervoet aanbrengen. Hout voor bescherming van de zuiger inschuiven. Cylinderwand oliën. Zuigerveren in de ringvormige groeven draaien tot de messing borgpennen in de veer loten liggen. Veren een voor een met de hand samendrukken. Cylinder opzetten. Hout verwijderen.
-Vervolgens pakking voor de cylinderkop aanbrengen. Cylinderkop opzetten. Met de 4 moeren M8 en de 4 onderlegringen daaronder de cylinderkop diagonaal met een koppel van 1,6 kgm aanhalen.

Kettingrondsel monteren
-Aan gedraaide flenskant naar buiten. Moer M12 x 1 aanhalen.
Ontsteking instellen -De voorontstekeing bedraagt 16° op de krukas voor het bovenste dode punt, of, gemeten als zuigerweg 0,9 mm voor het bovenste dode punt. Nabij de uitgang van de bougiekabek uit het carter bevinden zich aan de rand van het carter 2 inkepingen tegenover het vliegwiel. Op het vliegwiel zelf is een centermerkteken. Als men centermerkteken naar de voorste inkeping draait- staat de zuiger precies in het bovenste dode punt. Draait men het centermerk- teken naar de achterste inkeping, dan staat de zuiger 16° op de krukas = 0,9 mm zuigerwer voorontsteking voor het bovenste dode punt (Fig. 27).
Precies in die stand van het vliegwiel beginnen de contactpunten van de onderbreker open te gaan.
Is dat niet het geval, dan de grondplaat van de ontsteking losnemen (4 cylinderkopbouten M4 x 15) en door draaien van de grondplaat het juiste begin van openen der contacten instellen. De poolafstand bedraagt 9-12 mm. De volle opening van de onderbrekercontactpunten bedraagt 0,35 tot 0,40 mm.

Afbeelding
Figuur 26: Monteren van de koppelingsdrukpen

Afbeelding
Figuur 27: Merktekens op carter en vliegwiel

Afbeelding
Figuur 28: Schakelas

De licht-magneetontsteking afdekken
-De stofdeksel heeft 3 nokken. Deze tegenover de uitsparingen van het. vliegwiel draaien. Laten inspringen en stofdeksel. iets draaien. Met springring van draad borgen.

-De schakelas met vet voor hete omgeving aanbrengen. Pakkingringen zorgvuldig inleggen. Axiale speling 0,1-0,3 mm. (fig. 28).
Olievulling -Met 1/4 liter versnellingsbakolie SAE 80 vullen. Vulplug zit rechts in het koppelingsdeksel. De aftapplug zit onder de kickstarteras (trapas bij de Moped motor). Vul- en aftapplug moeten st,eeds voorzien zijn van de voorgeschreven koperen pakkingring (00.70.01). Bij de Florettmotor is de olievulplug tevens controle plug om het juiste oliepeil in de versnellingsbak na te gaan.

Motor in frame inhangen
-Dit geschiedt in omgekeerde volgorde van het uit het frame halen, zie de paragraaf over het uitbouwen.

GEGEVENS EN MATEN
-Tweetaktolie: Mengsmering 1:25
-Olie in de versnellingsbak: 1/4l versnellingsbakolie SAE 80
-Zuigerspeling: in de cylinder 0,02 mm
-Carburateur: Bing 1/14/99. Hoofdsproeier 74, naaldsproeier 2,24, Naald nr.
46- 052, naaldstand 2, gasschuif nr. 2.
-Bougie: Warmtewaarde 175 bij Mokick, 240 bij motor 3,0 en 3,6 pk. Bougie met meerdere mogelijkheden, electrodenafstand 0,4 mm.
-Afstand contact en onderbreker: 0,35 -0,40, in geen geval meer dan 0,4 mm.
-Voorontsteking: 0,9 mm zuigerweg voor het bovenste dode punt = 16° op de krukas.
-Vrijloop: carburateur Bing-instelling door aanslagschroef op de gasschuif.
-Axiale speling:
Krukas: 0,05 -0,1 mm Tussenas : 0,1 -0,2 mm
Hoofdas: 0,1 -0,2 mm .
Kickstarteras: 0,1 -0,3 mm
Tandwiel met 77 tanden en koppelingsnaaf: 0,2 -0,3 mm
Schakelas : 0,1 -0,3 mm

Afbeelding

Gesloten