trillen (resonantie) van je kreidler.

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Erwin_1965
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

trillen (resonantie) van je kreidler.

#1 Bericht door Erwin_1965 » 07 jul 2006, 08:19

Wie heeft ook de onderstaande problemen of had ze.

bij lange ritten dode vingertoppen
zingende tank
uitlaat die telkens scheurt.
kentekenplaat die finaal doorscheurt
spabord wat scheurt
alle boutjes en moertjes trillen los


ik heb al diverse onderdelen in de rubbers hangen
diverse soorten foam onder mijn tank
etc etc

Gebruikersavatar
Richard B
Berichten: 1628
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:45
Locatie: Bussum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 99 keren

#2 Bericht door Richard B » 07 jul 2006, 09:15

ja de mijne trilt ook aardig,ik denk dat iedere opvoerde kreidler hier wel mee te maken krijgt,ze zeggen ook wel trillingen = onbalans maarja wat is er in onbalans vraag je je dan af...

walsokreidje
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 mar 2006, 19:55
Locatie: Walsoorden ( politieloos )
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door walsokreidje » 07 jul 2006, 09:53

Mijn tank gaat als t ware " ook zingen als hij op hoge toeren is volgens mij komt dat omdat er nog geen flappen op zitten

PRO TUNING
Gebanned
Berichten: 602
Lid geworden op: 29 okt 2003, 15:05
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door PRO TUNING » 07 jul 2006, 10:17

Onbalans van je krukas ontstaat door het veranderen van het gewicht van b.v. de zuiger - drijfstang etc. of door het niet perfect uitrichten van de krukaswangen of door verkeerde krukaslager speling.

Statisch balanceren van je krukas is meestal voldoende om het (andere) gewicht van b.v. je zuiger weer te compenseren.
Hiervoor boort men gaten of voegt materiaal van een hoger soortgelijk gewicht toe.
Koppelingshuizen - platen kunnen onbalans veroorzaken.

Niet (juist) uitgebalanceerde wielen etc. etc.

Gebruikersavatar
brolli21
Berichten: 3345
Lid geworden op: 23 mei 2003, 11:17
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#5 Bericht door brolli21 » 07 jul 2006, 11:28

protuning,ben het hier absoluut niet mee eens,ik rij met een orginele set onder mn brommer,ongereviseerd,maar als ik boven de 7000 toeren kom,dan zingt mijn tank ook vrolijk mee.

Verklaar dit eens a.u.b.

Groeten Sander

derk
Berichten: 1374
Lid geworden op: 14 jan 2006, 17:40
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door derk » 07 jul 2006, 11:35

het blok trilt zowiezo want ik weet uit eigen ervaring dat die niewe rieju's enzo allemaal een balansas hebben als men deze niet aansluit trilt het net zo erg of zelfs erger dan een kreidler.

en de tank gaat zingen (net zoals boutjes en moeren die los gaan en scheurende delen) omdat de trillingen vanaf het blok niet gedempt worden richting het frame en idd opgevoerde brommers/motors zullen er sneller last van hebben omdat de verbranding heviger is :idea:


edit: door het trillen weet je dat hij nog loopt :wink: 8)

Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2333
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: trillen (resonantie) van je kreidler.

#7 Bericht door Robert1 » 07 jul 2006, 13:20

erwinabbestee schreef: zingende tank
uitlaat die telkens scheurt.
kentekenplaat die finaal doorscheurt
Bekende problemen, ben met de 6p maar even naar de lasser geweest, die gaat voorlopig niet meer stuk :mrgreen:

Maarja kleinigheidjes hou je toch.

PRO TUNING
Gebanned
Berichten: 602
Lid geworden op: 29 okt 2003, 15:05
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door PRO TUNING » 07 jul 2006, 13:25

brolli21 schreef:protuning,ben het hier absoluut niet mee eens,ik rij met een orginele set onder mn brommer,ongereviseerd,maar als ik boven de 7000 toeren kom,dan zingt mijn tank ook vrolijk mee.

Verklaar dit eens a.u.b.

Groeten Sander
Sander, het zou ook te mooi zijn als iemand het met me eens zou zijn, maar met welk gedeelte / uitspraak ben je het niet eens ?

Nick RS
Berichten: 105
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:45
Locatie: 's-Gravenzande
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door Nick RS » 07 jul 2006, 13:26

heb er ook last van, spatbord gescheurd, zingende tank etc.

doe je vrij weinig aan ben ik bang,

Gebruikersavatar
Jan Mijnheer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 nov 2003, 19:58
Locatie: Nieuwleusen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door Jan Mijnheer » 07 jul 2006, 13:28

derk schreef:het blok trilt zowiezo want ik weet uit eigen ervaring dat die niewe rieju's enzo allemaal een balansas hebben als men deze niet aansluit trilt het net zo erg of zelfs erger dan een kreidler.
hoe werkt zo' balansas waar je het over hebt?

Gebruikersavatar
brolli21
Berichten: 3345
Lid geworden op: 23 mei 2003, 11:17
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#11 Bericht door brolli21 » 07 jul 2006, 13:29

met het gedeelte dat je vertelt dat het door onbalans in de krukas komt,die in de krukas komt door het veranderen van zuiger e.d.
ik rij met alles orgineel(dus alles mahle) dus hoe komt die onbalans er dan bij mij in???

dat bedoel ik dus.
verder gaan we hier geen discussie van maken,dat vind ik niet nodig.

Groeten Sander

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3527
Lid geworden op: 16 sep 2004, 23:09
Locatie: Wormerveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#12 Bericht door Johan » 07 jul 2006, 13:33

het ozu kunnen dat je vliegwiel in onbalans is,
eerlijk gezegegd (ook al zou je het neit van mijn kreidler verwachten) heb ik amper last van trillingen,, iig geen scheurende spatborden, doormidden kentekenplaten enzo

wat ik zelf misschien denk,
aangezien het een liggende 1 cilinder is,, gaat de massa 1 kant op, en heb je geen contraslag ,, miss beetje raar uitgelegd maarja, ik denk dat je daarom altijd trillingen zal houden

PRO TUNING
Gebanned
Berichten: 602
Lid geworden op: 29 okt 2003, 15:05
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door PRO TUNING » 07 jul 2006, 13:36

brolli21 schreef:met het gedeelte dat je vertelt dat het door onbalans in de krukas komt,die in de krukas komt door het veranderen van zuiger e.d.
ik rij met alles orgineel(dus alles mahle) dus hoe komt die onbalans er dan bij mij in???

dat bedoel ik dus.
verder gaan we hier geen discussie van maken,dat vind ik niet nodig.

Groeten Sander
Zucht, lezen is een kunst.

Als je goed had gelezen kunnen meer onderdelen onbalans - trillingen veroorzaken als alleen de krukas, zie de voorbeelden.
En wie zegt dat de standaard krukas goed is gebalanceert ?

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10241
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 327 keren

k

#14 Bericht door Andy » 07 jul 2006, 13:48

Gewoon door tunen dat die meer dan 11.000 toeren maakt :lol:
Merk wel dat die tussen 8000 en 10500 het meeste trilt en zingt.
Als ik met 12.000 toeren reed, dan was het motortje fluisterstil niks rammelen of trillen.

Andy,

Gebruikersavatar
rickkreidler
Berichten: 342
Lid geworden op: 19 apr 2005, 16:50
Locatie: genemuiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: trillen (resonantie) van je kreidler.

#15 Bericht door rickkreidler » 07 jul 2006, 14:09

erwinabbestee schreef:Wie heeft ook de onderstaande problemen of had ze.

bij lange ritten dode vingertoppen
zingende tank
spabord wat scheurt
alle boutjes en moertjes trillen los
het trillen komt doordat er zoveel toeren worden gemaakt.
en ik denk dat iedereen wel last heeft van trillen.
ik weet niet of je ook een beugel hebt bij je achterspatbord, dat voorkomt dat het spatbord scheurt.
dat de boutjes en moertjes lostrillen heb ik weinig last van.
misschien moet je proberen om zo veel mogelijk borgringetjes te gebruiken, of borgmoertjes.

rick

Gebruikersavatar
koepelsekreidler
Berichten: 3371
Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
Locatie: schagerbrug
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#16 Bericht door koepelsekreidler » 07 jul 2006, 14:52

kreidler trilt rammelt bonkt scheurt jankt zingt en resoneert



en daarom rijden we er op mooi he

mart :mrgreen:

Gebruikersavatar
Richard B
Berichten: 1628
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:45
Locatie: Bussum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 99 keren

#17 Bericht door Richard B » 07 jul 2006, 14:59

protuning,de tijd die je nu gebruikt om reacties uit te lokken kun je misschien zinvoller besteden door een kreidler te bouwen die VOLLEDIG trillings vrij is,want jij hebt kennelijk de kennis om het op te lossen niet waar :!:

als het nou bij 3 op de 100 kreidlers voor zou komen dan zal er wel iets aan de hand zijn ja,maar aangezien iedereen het heeft hoort het dus eenmaal bij kreidler,als je oldtimer wilt rijden mag je ook eigenlijk niet zo nauw kijken he :wink:

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#18 Bericht door danahi » 07 jul 2006, 15:23

Beetje rustig Richard. Ik moet Pro toch wel een beetje gelijk geven. Wat hij aangeeft klopt als een bus.


ps als ik het allemaal zo lees is Pro niet de enige die aan het zuigen is.......

PRO TUNING
Gebanned
Berichten: 602
Lid geworden op: 29 okt 2003, 15:05
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#19 Bericht door PRO TUNING » 07 jul 2006, 15:34

Richard B schreef:protuning,de tijd die je nu gebruikt om reacties uit te lokken kun je misschien zinvoller besteden door een kreidler te bouwen die VOLLEDIG trillings vrij is,want jij hebt kennelijk de kennis om het op te lossen niet waar :!:

als het nou bij 3 op de 100 kreidlers voor zou komen dan zal er wel iets aan de hand zijn ja,maar aangezien iedereen het heeft hoort het dus eenmaal bij kreidler,als je oldtimer wilt rijden mag je ook eigenlijk niet zo nauw kijken he :wink:
Zoals aangegeven kun je een heleboel dingen trillingvrij krijgen door deze te balanceen,wat je houdt is een voorvork + achterschokbrekers die naar moderne inzichten hun werk niet goed doen, maar dat is normaal voor een brommer / motor van 40 jaar oud.

Ongeveer 25 jaar geleden kocht ik een fabrieks Kayaba voorvork voor onze 4 takt crosser koste toen inkoop 2200 gulden.
Dat was voor die tijd het neusje van de zalm - vergelijk je het met de tegenwoordige vering die standaard in een nieuwe crosser zit , veert het voor geen meter.

r walet
Berichten: 263
Lid geworden op: 18 apr 2003, 17:33
Locatie: wolvega
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#20 Bericht door r walet » 07 jul 2006, 15:59

ik ben het op dit vlak volledig met pro tuning eens mijn sprinter trilt ook en ik maak toch 14000 toeren ,dit onbelans zit in de koppeling krijg het er ook niet uit alle onderdelen zijn nieuw dus versleten zullen ze niet zijn

Gebruikersavatar
Ben.
Berichten: 336
Lid geworden op: 04 jan 2005, 18:32
Locatie: Belgie
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#21 Bericht door Ben. » 07 jul 2006, 16:25

Ik heb dit alleen als er veel benzine in mijn tank zit, dus meer dan 8-9 liter en ik geef goed gas dan trilt die hard. Dus ik tank elke keer maar 5 liter.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10470
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 236 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

#22 Bericht door nozems » 07 jul 2006, 17:15

erwin, daar heb ik zelfs last van op m,n standaard RSje, bij lange ritten heb ik vaak last van dooie ledenmaten...van die rare vingers enzo :wink: geregeld trillen de achterlampjes stuk, m,n eerste kentekenplaat dorrmidden, is ook alweer iets van 14000km geleden?!.
eerst dacht ik ook aan onbelans van het vliegwiel, of je krukwangen hebben onbedoeld een tik op gelopen, maar dat ken niet zo zijn, want hij rijdt al 30000km zo :wink: zou ie allang stuk gespetterd zijn :!:

zal we vande koppeling komen, en daarbij een motor zal altijd trillingen produceren, kan volgens mij ook komen doordat je verbranding niet optimaal is in bepaalde gebieden, in de gebieden waarin ie dus ook trilt, en alle onderdelen allemaal onderhevig zijn aan hun eigen trillingsfrequntie......zoals je bv een glas kapot kunt laten springen door geluid, en dat zijn ook trillingen :!:

dat is volgens mij de reden waardoor ie bij bepaalde toerentallen soms ongeloofelijk begint te gonzen en te trillen..al dat plaatwerk van kreidler werkt als een klankkast :?
daar ontkom je niet aan, misschien opzoek naar goede trilingsdempende materialen :wink: :idea:

groetjes pascal

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#23 Bericht door Ries » 07 jul 2006, 18:00

ja,

volgens mij heeft de hoeveelheid benzine in je tank er ook echt mee te maken, volle tank tot +/- 10 liter is er niks aan de hand, dan begint hij langzaam te bonken, tot +/- 5-6 liter in de tank, dan is het weer afgelopen...

ben benieuwd hoe je een koppeling uit kunt balanceren, standaard lopen 99 van de 100 koppelingshuizen met een slinger(binnenkorven)..

Ik denk dat het heel lastig wordt om zo'n blok echt perfect uit te balanceren... je moet perfecte onderdelen hebben dus... maarja, het hoeft niet per se in het blok te zitten...

PRO TUNING
Gebanned
Berichten: 602
Lid geworden op: 29 okt 2003, 15:05
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#24 Bericht door PRO TUNING » 07 jul 2006, 19:52

Ries schreef: ben benieuwd hoe je een koppeling uit kunt balanceren, standaard lopen 99 van de 100 koppelingshuizen met een slinger(binnenkorven)..
In principe net zoals de wielen van een auto / motor worden gebalanceerd.

In een Honda MB/T blok zit standaard een balansas die wij bij snelle blokken verwijderen - hierna wordt de krukas tot binnen 1 gram gebalanceerd, dit is veel werk.

Gebruikersavatar
wierikx
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:54
Locatie: 't zand daer buite
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: trillen (resonantie) van je kreidler.

#25 Bericht door wierikx » 07 jul 2006, 19:56

rickkreidler schreef:
erwinabbestee schreef:Wie heeft ook de onderstaande problemen of had ze.

bij lange ritten dode vingertoppen
zingende tank
spabord wat scheurt
alle boutjes en moertjes trillen los
het trillen komt doordat er zoveel toeren worden gemaakt.
en ik denk dat iedereen wel last heeft van trillen.
ik weet niet of je ook een beugel hebt bij je achterspatbord, dat voorkomt dat het spatbord scheurt.
dat de boutjes en moertjes lostrillen heb ik weinig last van.
misschien moet je proberen om zo veel mogelijk borgringetjes te gebruiken, of borgmoertjes.

rick

waarom is mijn achterspadbord gescheurt dan?
zit een mustang beugel op :roll:

corné

Plaats reactie