Vliegwielen
- bluntje
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 16 nov 2005, 21:55
- Locatie: ergens bij hoogeveen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Vliegwielen
Kreidlerfans, ik zal het probleem ff vanaf het begin uitleggen. Ik heb foto's bijgevoegd om het wat duidelijker te maken.
Ik heb mijn ontsteking vervangen om 2 redenen. 1 omdat de oude ontsteking heel weinig licht opbrengst had. Ik denk dat het door de lichtspoel komt omdat daar een deuk in zit. En 2 omdat de immitatie ontstekingsspoelen al een paar keer kapot waren gegaan. De oude ontsteking is 6v 15+5-3/10W (dit staat er op het vliegwiel).
Deze ontsteking heb ik vervangen door één met bobine, de 6v 35-5/18W (staat ook op het vliegwiel.) Prima ontsteking, alleen het vliegwiel past niet. Hij schuurt zeg maar tegen de spoelen aan. Met aantrappen krijg je het vliegwiel geen centimeter vooruit. Nu heb ik mijn oude vliegwiel op deze ontsteking gezet en dat werkt en past perfect.
Mijn oude vliegwiel is nogal afgebeunt. Zie de foto's. Maar mijn nieuwe vliegwiel die naar mijn idee bij de ontsteking hoort, past niet. De magneten hiervan zijn ook aardig geschuurd. (Zie foto's, de meest geschuurde magneet is van het nieuwe vliegwiel.)
De minimale binnen diameters van beide vliegwielen verschilt ongeveer 0,6 mm.
Wat nu? Verder rijden met het oude vliegwiel dat is afgebeund met een hamer Of is het andere vliegwiel beter, sterkere magneten ofzo? Zo ja, wat kan ik dan doen aan dat vliegwiel zodat hij past? Help mij, suggesties zijn van harte welkom.
Owja, ik zoek ook nog een bevestigings beugel voor de bobine. Heeft iemand die toevallig voor mij?
Ik heb mijn ontsteking vervangen om 2 redenen. 1 omdat de oude ontsteking heel weinig licht opbrengst had. Ik denk dat het door de lichtspoel komt omdat daar een deuk in zit. En 2 omdat de immitatie ontstekingsspoelen al een paar keer kapot waren gegaan. De oude ontsteking is 6v 15+5-3/10W (dit staat er op het vliegwiel).
Deze ontsteking heb ik vervangen door één met bobine, de 6v 35-5/18W (staat ook op het vliegwiel.) Prima ontsteking, alleen het vliegwiel past niet. Hij schuurt zeg maar tegen de spoelen aan. Met aantrappen krijg je het vliegwiel geen centimeter vooruit. Nu heb ik mijn oude vliegwiel op deze ontsteking gezet en dat werkt en past perfect.
Mijn oude vliegwiel is nogal afgebeunt. Zie de foto's. Maar mijn nieuwe vliegwiel die naar mijn idee bij de ontsteking hoort, past niet. De magneten hiervan zijn ook aardig geschuurd. (Zie foto's, de meest geschuurde magneet is van het nieuwe vliegwiel.)
De minimale binnen diameters van beide vliegwielen verschilt ongeveer 0,6 mm.
Wat nu? Verder rijden met het oude vliegwiel dat is afgebeund met een hamer Of is het andere vliegwiel beter, sterkere magneten ofzo? Zo ja, wat kan ik dan doen aan dat vliegwiel zodat hij past? Help mij, suggesties zijn van harte welkom.
Owja, ik zoek ook nog een bevestigings beugel voor de bobine. Heeft iemand die toevallig voor mij?
- Bijlagen
-
- DSC00430.jpg (74.84 KiB) 5895 keer bekeken
-
- DSC00433.JPG (43.26 KiB) 5895 keer bekeken
-
- DSC00435.jpg (61.83 KiB) 5895 keer bekeken
-
- DSC00438.jpg (83.26 KiB) 5895 keer bekeken
-
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 20:19
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
- bluntje
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 16 nov 2005, 21:55
- Locatie: ergens bij hoogeveen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Bedankt voor de reacties!
@ Frank
Ik heb nog geen centimeter kunnen rijden met dat vliegwiel. Zo kreeg ik hem. Ik heb de grondplaat meerdere malen losgehaald, gemonteerd, gecontroleerd maar hij bleef aanlopen. En met het andere vliegwiel loopt hij wel goed.
@ Enzo
Dat modernere vliegwiel is mijn oude vliegwiel. Het oudere type is dus mijn nieuwe.
Er moet tussen de spoelen en het vliegwiel 0,40 mm zitten? Ik zal eens proberen of dat lukt.
Maar dan nog, is dat oude type vliegwiel nog wel goed? Want de magneten zijn aardig beschadigd. En in het nieuwe type vliegwiel zitten deuken. Kan dat kwaad? Kun je de vliegwielen zomaar verwisselen? Of geeft het ene vliegwiel minder stroom dan het andere.
Dat zijn weer aardig wat vragen.
Groeten, Maarten
@ Frank
Ik heb nog geen centimeter kunnen rijden met dat vliegwiel. Zo kreeg ik hem. Ik heb de grondplaat meerdere malen losgehaald, gemonteerd, gecontroleerd maar hij bleef aanlopen. En met het andere vliegwiel loopt hij wel goed.
@ Enzo
Dat modernere vliegwiel is mijn oude vliegwiel. Het oudere type is dus mijn nieuwe.
Er moet tussen de spoelen en het vliegwiel 0,40 mm zitten? Ik zal eens proberen of dat lukt.
Maar dan nog, is dat oude type vliegwiel nog wel goed? Want de magneten zijn aardig beschadigd. En in het nieuwe type vliegwiel zitten deuken. Kan dat kwaad? Kun je de vliegwielen zomaar verwisselen? Of geeft het ene vliegwiel minder stroom dan het andere.
Dat zijn weer aardig wat vragen.
Groeten, Maarten
-
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 20:19
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
kijk naar de waardes die staan op het vliegwiel dus hoeveel watt en ohm
vliegwiel met deuken tja onbalans denk ik maar andere vliegwiel zijn de magneten al aardig beschadigd
vindt het vreemd waarom dit is
dnek dat ze je een verkeerd vliegwiel hebben geleverd
in ieder geval niet 1 die op deze ontseking erbij hoort
vliegwiel met deuken tja onbalans denk ik maar andere vliegwiel zijn de magneten al aardig beschadigd
vindt het vreemd waarom dit is
dnek dat ze je een verkeerd vliegwiel hebben geleverd
in ieder geval niet 1 die op deze ontseking erbij hoort
- pimvandongen
- Berichten: 4710
- Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
- Locatie: Duitsland
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 58 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Jij hebt een oud type RS of TM ontsteking. Daar heb je het volgende vliegwiel voor nodig:
6V35-5/18W Bosch nummer 0 212 124 031
Je hebt ze in 2 uitvoeringen codering op de voorkant of op de zijkant.
Hebben beide hetzelfde Bosch nummer
En zo stel je de spleet tussen de spoelen af. met een voelermaat van 0,40 volgens de Kreidler boeken.
Enzo
6V35-5/18W Bosch nummer 0 212 124 031
Je hebt ze in 2 uitvoeringen codering op de voorkant of op de zijkant.
Hebben beide hetzelfde Bosch nummer
En zo stel je de spleet tussen de spoelen af. met een voelermaat van 0,40 volgens de Kreidler boeken.
Enzo
- Bijlagen
-
- spoel_spleet (Large).jpg (77.14 KiB) 5695 keer bekeken
- bluntje
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 16 nov 2005, 21:55
- Locatie: ergens bij hoogeveen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Super! Alleen wil het niet Ik snap er echt niets meer van. Zelfs als je de spoelen zo ver mogelijk naar binnen zet loopt het als een gek aan. En het is wel dat type vliegwiel. 6V35-5/18W met bosch nummer 0 212 124 031 en dat staat op de zijkant.
Nu zit dat andere vliegwiel er nog steeds onder en dat geeft al een lichtbak zo hee. Ik denk dat er niks anders op zit dan een ander 6V35-5/18W vliegwiel vinden en die proberen.
Het blijft raar. Als iemand nog een suggestie heeft dan hoor ik het graag. Bedankt in ieder geval!
Nu zit dat andere vliegwiel er nog steeds onder en dat geeft al een lichtbak zo hee. Ik denk dat er niks anders op zit dan een ander 6V35-5/18W vliegwiel vinden en die proberen.
Het blijft raar. Als iemand nog een suggestie heeft dan hoor ik het graag. Bedankt in ieder geval!
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 23 dec 2007, 16:09
- Locatie: Waddinxveen /maassluis
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Vliegwielen
Ik heb ook het zelfde gezeur gehad bluntje ,
Ik heb een TM , met een vliegwiwl 031 035 past ook maar de konus is anders , ik dacht dat hij ontplofte . Ook moet de grond plaat een bepaald nummer hebben , mijn grond plaat is origineel ,en kan de spoelen niet stellen , alleen de remlicht sloel . Ik denk dat de grondplaat van jouw ontsteking niet bij je vliegwiel hoort . Mijne liep ook aan ,net als bij jouw , verkeerd vliegwiel een 035 , dat was de oorzaak
Ik heb een TM , met een vliegwiwl 031 035 past ook maar de konus is anders , ik dacht dat hij ontplofte . Ook moet de grond plaat een bepaald nummer hebben , mijn grond plaat is origineel ,en kan de spoelen niet stellen , alleen de remlicht sloel . Ik denk dat de grondplaat van jouw ontsteking niet bij je vliegwiel hoort . Mijne liep ook aan ,net als bij jouw , verkeerd vliegwiel een 035 , dat was de oorzaak
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Vliegwielen
Zur Zündung 0 212 124 031 gehört die Grundplatte 1 217 031 399.
Die Nummer der Grundplatte steht auf deren Rückseite, die "399" ist eingestanzt.
Geometrisch sollten die sich aber nicht so stark unterscheiden, dass da was schleift, denke ich.
Möglicherweise ist die Grundplatte nicht richtig zusammengebaut oder es hilft tatsächlich schon das neue Verschrauben der Spulen, diese dabei so weit es geht nach innen drücken. Und dann mal schauen, ob es noch schleift und wenn, dann wo.
Vielleicht stehen die Spulen auch zu hoch (falsche Buchsen eingebaut zwischen den Spulen).
Die Grundplatte muß so aussehen wie auf dem Bild, Teilenummern siehe 2. Bild aus der Bosch ET-Liste.
Bei der Grundplatte siehst Du bei der rechten oberen Spule (Bremslicht) die Nummer "145" eingestanzt, rechts oben neben dem Schraubenkopf.
Die Nummern davor sind ja wie bei der Grundplatte alle gleich, nur anhand der letzten 3 Ziffern kannst Du die Teile zuordnen. Die "145" ist korrekt (sh. Liste), auch die anderen Spulen haben in der Regel immer die letzten 3 Ziffern irgendwo angebracht, bei der Zündenergie-Spule, die unter der Bremslichtspule sitzt, sind die 3 Ziffern z.B. im Isolator eingebracht (sh. Bild), nicht im Eisenkern.
Gruß
Carsten
Die Nummer der Grundplatte steht auf deren Rückseite, die "399" ist eingestanzt.
Geometrisch sollten die sich aber nicht so stark unterscheiden, dass da was schleift, denke ich.
Möglicherweise ist die Grundplatte nicht richtig zusammengebaut oder es hilft tatsächlich schon das neue Verschrauben der Spulen, diese dabei so weit es geht nach innen drücken. Und dann mal schauen, ob es noch schleift und wenn, dann wo.
Vielleicht stehen die Spulen auch zu hoch (falsche Buchsen eingebaut zwischen den Spulen).
Die Grundplatte muß so aussehen wie auf dem Bild, Teilenummern siehe 2. Bild aus der Bosch ET-Liste.
Bei der Grundplatte siehst Du bei der rechten oberen Spule (Bremslicht) die Nummer "145" eingestanzt, rechts oben neben dem Schraubenkopf.
Die Nummern davor sind ja wie bei der Grundplatte alle gleich, nur anhand der letzten 3 Ziffern kannst Du die Teile zuordnen. Die "145" ist korrekt (sh. Liste), auch die anderen Spulen haben in der Regel immer die letzten 3 Ziffern irgendwo angebracht, bei der Zündenergie-Spule, die unter der Bremslichtspule sitzt, sind die 3 Ziffern z.B. im Isolator eingebracht (sh. Bild), nicht im Eisenkern.
Gruß
Carsten
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: Vliegwielen
Gertje is ook even weg geweest en kent de forum regels niet.Flocke schreef:Das Thema ist ja schon scheintod, bald 12 Jahre alt ...
Carsten