Magura gashandel probleem

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jan
Berichten: 3306
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 98 keren

Magura gashandel probleem

#1 Bericht door Jan » 25 feb 2007, 15:40

Ik heb een klein vaker voorkomend probleem met een Magura gashandel.
Voor alle duidelijkheid type 1968 t/m 1972.
Het ding werkt goed, maar op het moment dat ik de montageschroef vastdraai, dan draait het handel stroef rond, met enkele zware punten erin.
Draai ik de schroef weer los en draait hij weer goed.
Ik heb dit wel vaker meegemaakt en heb daar wel een noodoplossing voor bedacht, maar heeft iemand van jullie suggesties om dit probleem op te lossen.
Zit het in het borgplaatje? zou best kunnen
Ik hoor het graag.

Gebruikersavatar
jbussink
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 feb 2005, 19:31
Locatie: naast de buren
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door jbussink » 25 feb 2007, 15:53

zelfde probleem heb ik ook gehad maar bij mij liep het alu blokje waar je gaskabel in komt vast dus even zonder dat blokje proberen ,
ik heb het blokje met schuurpapier pasgemaakt
CB

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60431
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 feb 2007, 16:08

Gijs heeft ooit foto's van het glijblokje geplaatst zodat het bijna een snelgashendel wordt.

Enzo

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

#4 Bericht door Gijs » 25 feb 2007, 17:41

Foto's heb ik niet meer......maar het probleem zit hem erin dat met het samenknijpen van het hendel door het vastdraaien van de schroef, het glijblokje op het stuur/gashendeldraaigreep wordt gedrukt.
Wat ik heb gedaan is....heb de gashendeldraaigreep gepolijst op het gedeelte waar het glijblok overheen schuift. Van het glijblokje aan de stuurzijde iets afschuurd.

Als test kan je de handel monteren zonder glijblok
als ie zo erg licht loopt weet je dat euvel in het glijblokje zit.

Kom je er nog niet uit.....ff belluh

Jan
Berichten: 3306
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 98 keren

#5 Bericht door Jan » 25 feb 2007, 18:57

Mannen bedankt voor jullie commentaar, ik zal straks eens even kijken hoe het gaat zonder glijblokje.
Het zal vrijwel zeker aan het vervormen van het vaste gedeelte liggen.

Gijs, je bedoeld het blokje aan de onderzijde iets afschuren of vijlen?
het gedeelte wat in je gasdraaigreep valt.
Gr Jan

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60431
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 feb 2007, 19:04

Hier de foto voor de duidelijkheid.
Bijlagen
blz0064.jpg
blz0064.jpg (94.42 KiB) 9294 keer bekeken

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

#7 Bericht door Gijs » 25 feb 2007, 19:43

Jan schreef:Mannen bedankt voor jullie commentaar, ik zal straks eens even kijken hoe het gaat zonder glijblokje.
Het zal vrijwel zeker aan het vervormen van het vaste gedeelte liggen.

Gijs, je bedoeld het blokje aan de onderzijde iets afschuren of vijlen?
het gedeelte wat in je gasdraaigreep valt.
Gr Jan
Ja gewoon schuren. Ook kijken of borgplaat niet vervormd is.

nummer 16 onderste stuur

Afbeelding

Jan
Berichten: 3306
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 98 keren

#8 Bericht door Jan » 25 feb 2007, 20:03

Zonder glijblokje en schroef aangedraaid werkt het goed.
Als ik zie op welke wijze het vaste deel van het hendel kan vervormen dan zou het ook best kunnen dat er wat van de bovenkant afgeschuurd kan worden, daar waar je de kabel inlegt.
Maar ik zie wat aanloopsporen aan de onderzijde van het blokje, dus eerst dat maar even bewerken.
Ik laat jullie weten hoe het afloopt.

Gebruikersavatar
jbussink
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 feb 2005, 19:31
Locatie: naast de buren
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door jbussink » 25 feb 2007, 20:27

gewoon afschuren en passen net zo lang tot hij niet meer klemt dan het blokje dik met vaseline insmeren zodat het lekker glijd

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

#10 Bericht door Gijs » 25 feb 2007, 20:49

Juist! En wat jbussink zegt VASALINE gebruiken en geen vet.

Gebruikersavatar
jbussink
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 feb 2005, 19:31
Locatie: naast de buren
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door jbussink » 25 feb 2007, 20:53

ha ha vet kan ook wel maar dan kan iedereen aan je rechterhand zien dat je weer een rondje hebt gereden

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

#12 Bericht door Gijs » 25 feb 2007, 21:21

jbussink schreef:ha ha vet kan ook wel maar dan kan iedereen aan je rechterhand zien dat je weer een rondje hebt gereden
Jij begrijpt het!

Jan
Berichten: 3306
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 98 keren

#13 Bericht door Jan » 25 feb 2007, 23:48

Het is gelukt, maar niet zoals ik dacht.
Ik heb het blokje zeer serieus bewerkt, links, rechts, onder en boven afgscheurd, maar het bleef tobben.
Het werd wel iets beter maar niet geweldig.
Toen maar even in het sorteerbakje met speciale schroefjes pielletjes en palletjes gezocht en ja hoor daar vond ik ook nog een ander glijblokje.
Zonder er ook maar iets aan te doen het blokje gemonteerd, de schroef vastgezet en in 1 keer toppie.
Sterker nog hoe vaster ik de schroef draai des te beter draait het geheel nu rond.
Het draait nu zoals het draaien moet, zo goed als geen weerstand.
Ik heb het blokje er weer even uitgehaald en naast de oude gelegd om te zien waar nou de verschillen zitten.
Het oude blokje is bijna 1 mm hoger als de nieuwe en daar zit het hem dan waarschijnlijk in, toch wel een beetje vreemd.
Zwak punt van Magura maar dat wist ik al een tijdje.
Ik heb bij andere handels aan de bovenkant wel eens een heel klein gaatje doorgeboord tot net door het stuur heen, netjes verzonken en daar een mooi klein verzonken parkertje ingedraaid, werkt perfect en je schroef hoef je dan niet meer vast te draaien.
Ik schoof mijn bel dan zover richting gashandel dat je het parkertje niet zag zitten, maar het is natuurlijk niet de juiste oplossing.

Kaicy
Berichten: 217
Lid geworden op: 11 jun 2004, 22:38
Locatie: Sir Hugo's place
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door Kaicy » 26 feb 2007, 18:22

Jan dit probleem heb ik ook gehad, bij mij was het probleem dat het gehele handvat te ver op het stuur zat. #-o Zodra je gas begon te geven liep het handvat tegen het einde van het stuur aan waardoor het leek of het gas erg stroef liep. De oplossing was het gehele handvat iets terug te halen op het stuur. :thumbleft

Jan
Berichten: 3306
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 98 keren

#15 Bericht door Jan » 27 feb 2007, 09:18

Kaicy wat jij schrijft klopt en ik weet hiervan af.
Ik heb deze simpele ingreep met succes bij andere brommers toegepast, wellicht nuttig voor andere mensen om dit te weten.
Trouwens als je een imi stuurtje koopt en die is om welke reden dan ook een fractie dikker als de originele dan heb je al een probleem want dan draait je kale gashandelbuis zelfs al stroef over je stuur heen.
Ik vind het een zwak punt, soms heb je geluk en draait het in 1 keer prima rond, maar ik heb nu aardig lopen pielen om het goed voor elkaar te krijgen.

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8297
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 131 keren

#16 Bericht door Melvin » 27 feb 2007, 15:46

Kreidler is niet voor niets in 73 overgegaan op het snelgasprincipe :wink:
Die hendels werken perfect. Totaal geen weerstand en komt een klap weer terug als je hem loslaat (niet te vaak doen, is slecht voor de gasschuif :wink: )

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

#17 Bericht door Gijs » 28 feb 2007, 23:46

Melvin schreef:Kreidler is niet voor niets in 73 overgegaan op het snelgasprincipe :wink:
Die hendels werken perfect. Totaal geen weerstand en komt een klap weer terug als je hem loslaat (niet te vaak doen, is slecht voor de gasschuif :wink: )
Alleen bij de RS, TM en brommer hebben de oude nog gehouden.

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8297
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 131 keren

#18 Bericht door Melvin » 28 feb 2007, 23:47

klopt.

De rs was ook het topmodel natuurlijk
bij de brommertjes kwam het snelgastype pas in 74 ipv in 73.
Tmen hebben ze nooit opgezeten.

Almer
Berichten: 186
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:59
Locatie: Dokkum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#19 Bericht door Almer » 06 mar 2007, 22:28

Prima systeem van Magura, kost minder gaskabels omdat je deze minder buigt...
Je moet alleen weten hoe je het geheel monteren moet, dan is het probleem over:)

Plaats reactie