Magura gashandel probleem
-
- Berichten: 3306
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 98 keren
Magura gashandel probleem
Ik heb een klein vaker voorkomend probleem met een Magura gashandel.
Voor alle duidelijkheid type 1968 t/m 1972.
Het ding werkt goed, maar op het moment dat ik de montageschroef vastdraai, dan draait het handel stroef rond, met enkele zware punten erin.
Draai ik de schroef weer los en draait hij weer goed.
Ik heb dit wel vaker meegemaakt en heb daar wel een noodoplossing voor bedacht, maar heeft iemand van jullie suggesties om dit probleem op te lossen.
Zit het in het borgplaatje? zou best kunnen
Ik hoor het graag.
Voor alle duidelijkheid type 1968 t/m 1972.
Het ding werkt goed, maar op het moment dat ik de montageschroef vastdraai, dan draait het handel stroef rond, met enkele zware punten erin.
Draai ik de schroef weer los en draait hij weer goed.
Ik heb dit wel vaker meegemaakt en heb daar wel een noodoplossing voor bedacht, maar heeft iemand van jullie suggesties om dit probleem op te lossen.
Zit het in het borgplaatje? zou best kunnen
Ik hoor het graag.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60431
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- Gijs
- Berichten: 6371
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
- Gegeven waarderingen: 56 keren
- Ontvangen waarderingen: 37 keren
Foto's heb ik niet meer......maar het probleem zit hem erin dat met het samenknijpen van het hendel door het vastdraaien van de schroef, het glijblokje op het stuur/gashendeldraaigreep wordt gedrukt.
Wat ik heb gedaan is....heb de gashendeldraaigreep gepolijst op het gedeelte waar het glijblok overheen schuift. Van het glijblokje aan de stuurzijde iets afschuurd.
Als test kan je de handel monteren zonder glijblok
als ie zo erg licht loopt weet je dat euvel in het glijblokje zit.
Kom je er nog niet uit.....ff belluh
Wat ik heb gedaan is....heb de gashendeldraaigreep gepolijst op het gedeelte waar het glijblok overheen schuift. Van het glijblokje aan de stuurzijde iets afschuurd.
Als test kan je de handel monteren zonder glijblok
als ie zo erg licht loopt weet je dat euvel in het glijblokje zit.
Kom je er nog niet uit.....ff belluh
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60431
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- Gijs
- Berichten: 6371
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
- Gegeven waarderingen: 56 keren
- Ontvangen waarderingen: 37 keren
Ja gewoon schuren. Ook kijken of borgplaat niet vervormd is.Jan schreef:Mannen bedankt voor jullie commentaar, ik zal straks eens even kijken hoe het gaat zonder glijblokje.
Het zal vrijwel zeker aan het vervormen van het vaste gedeelte liggen.
Gijs, je bedoeld het blokje aan de onderzijde iets afschuren of vijlen?
het gedeelte wat in je gasdraaigreep valt.
Gr Jan
nummer 16 onderste stuur
-
- Berichten: 3306
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 98 keren
Zonder glijblokje en schroef aangedraaid werkt het goed.
Als ik zie op welke wijze het vaste deel van het hendel kan vervormen dan zou het ook best kunnen dat er wat van de bovenkant afgeschuurd kan worden, daar waar je de kabel inlegt.
Maar ik zie wat aanloopsporen aan de onderzijde van het blokje, dus eerst dat maar even bewerken.
Ik laat jullie weten hoe het afloopt.
Als ik zie op welke wijze het vaste deel van het hendel kan vervormen dan zou het ook best kunnen dat er wat van de bovenkant afgeschuurd kan worden, daar waar je de kabel inlegt.
Maar ik zie wat aanloopsporen aan de onderzijde van het blokje, dus eerst dat maar even bewerken.
Ik laat jullie weten hoe het afloopt.
-
- Berichten: 3306
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 98 keren
Het is gelukt, maar niet zoals ik dacht.
Ik heb het blokje zeer serieus bewerkt, links, rechts, onder en boven afgscheurd, maar het bleef tobben.
Het werd wel iets beter maar niet geweldig.
Toen maar even in het sorteerbakje met speciale schroefjes pielletjes en palletjes gezocht en ja hoor daar vond ik ook nog een ander glijblokje.
Zonder er ook maar iets aan te doen het blokje gemonteerd, de schroef vastgezet en in 1 keer toppie.
Sterker nog hoe vaster ik de schroef draai des te beter draait het geheel nu rond.
Het draait nu zoals het draaien moet, zo goed als geen weerstand.
Ik heb het blokje er weer even uitgehaald en naast de oude gelegd om te zien waar nou de verschillen zitten.
Het oude blokje is bijna 1 mm hoger als de nieuwe en daar zit het hem dan waarschijnlijk in, toch wel een beetje vreemd.
Zwak punt van Magura maar dat wist ik al een tijdje.
Ik heb bij andere handels aan de bovenkant wel eens een heel klein gaatje doorgeboord tot net door het stuur heen, netjes verzonken en daar een mooi klein verzonken parkertje ingedraaid, werkt perfect en je schroef hoef je dan niet meer vast te draaien.
Ik schoof mijn bel dan zover richting gashandel dat je het parkertje niet zag zitten, maar het is natuurlijk niet de juiste oplossing.
Ik heb het blokje zeer serieus bewerkt, links, rechts, onder en boven afgscheurd, maar het bleef tobben.
Het werd wel iets beter maar niet geweldig.
Toen maar even in het sorteerbakje met speciale schroefjes pielletjes en palletjes gezocht en ja hoor daar vond ik ook nog een ander glijblokje.
Zonder er ook maar iets aan te doen het blokje gemonteerd, de schroef vastgezet en in 1 keer toppie.
Sterker nog hoe vaster ik de schroef draai des te beter draait het geheel nu rond.
Het draait nu zoals het draaien moet, zo goed als geen weerstand.
Ik heb het blokje er weer even uitgehaald en naast de oude gelegd om te zien waar nou de verschillen zitten.
Het oude blokje is bijna 1 mm hoger als de nieuwe en daar zit het hem dan waarschijnlijk in, toch wel een beetje vreemd.
Zwak punt van Magura maar dat wist ik al een tijdje.
Ik heb bij andere handels aan de bovenkant wel eens een heel klein gaatje doorgeboord tot net door het stuur heen, netjes verzonken en daar een mooi klein verzonken parkertje ingedraaid, werkt perfect en je schroef hoef je dan niet meer vast te draaien.
Ik schoof mijn bel dan zover richting gashandel dat je het parkertje niet zag zitten, maar het is natuurlijk niet de juiste oplossing.
-
- Berichten: 217
- Lid geworden op: 11 jun 2004, 22:38
- Locatie: Sir Hugo's place
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Jan dit probleem heb ik ook gehad, bij mij was het probleem dat het gehele handvat te ver op het stuur zat. Zodra je gas begon te geven liep het handvat tegen het einde van het stuur aan waardoor het leek of het gas erg stroef liep. De oplossing was het gehele handvat iets terug te halen op het stuur.
-
- Berichten: 3306
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 98 keren
Kaicy wat jij schrijft klopt en ik weet hiervan af.
Ik heb deze simpele ingreep met succes bij andere brommers toegepast, wellicht nuttig voor andere mensen om dit te weten.
Trouwens als je een imi stuurtje koopt en die is om welke reden dan ook een fractie dikker als de originele dan heb je al een probleem want dan draait je kale gashandelbuis zelfs al stroef over je stuur heen.
Ik vind het een zwak punt, soms heb je geluk en draait het in 1 keer prima rond, maar ik heb nu aardig lopen pielen om het goed voor elkaar te krijgen.
Ik heb deze simpele ingreep met succes bij andere brommers toegepast, wellicht nuttig voor andere mensen om dit te weten.
Trouwens als je een imi stuurtje koopt en die is om welke reden dan ook een fractie dikker als de originele dan heb je al een probleem want dan draait je kale gashandelbuis zelfs al stroef over je stuur heen.
Ik vind het een zwak punt, soms heb je geluk en draait het in 1 keer prima rond, maar ik heb nu aardig lopen pielen om het goed voor elkaar te krijgen.