toeren - ..
-
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 19 okt 2002, 10:30
- Locatie: Heinkenszand
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
eejz mensen...weet je wat ik denk(al heb ik er wienig verstand van)dat me toeren tellen een beetje kapot is
als ik in me vrij me motor laat lopen draait ie gewoon normaal...maar me toeren tellen gaat naar 4000 toeren en je hoor gewoon dat ie dat nie draait...
maar ik ga morge even naar Kees Bos de vader van John...die woont bij mij in de straat en heb er ook veel vestand van, ook makkelijk!
martijn
als ik in me vrij me motor laat lopen draait ie gewoon normaal...maar me toeren tellen gaat naar 4000 toeren en je hoor gewoon dat ie dat nie draait...
maar ik ga morge even naar Kees Bos de vader van John...die woont bij mij in de straat en heb er ook veel vestand van, ook makkelijk!
martijn
-
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:27
- Locatie: maasland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
MOOH
is 10000 toeren dan zo veel ......??????
lijk me toch wel mee vallen .....
waarom zou het erg zijn als hij in zijn 3e en gelijk hoogste versnelling 10000 toeren draait...??
heb met die vban mijn altijd vol gereden vol doortrekken in 1 2 3 en dan in de 4 kwam die tot de =- 10000 toeren en deze cilinder heeft dat gewoon echt langer als een jaar probleem loos gedaan en is nog steeds 100% (heb inmiddels een SB der op zitten)
dus maak je over die 10000 toeren maar geen zorgen is veel misschien als je standaard rijd ...maar alstie getuned is betekent het dus eigenlijk dat hij daar dus wel een beetje voor gemaakt is of niet ????? ???
toeren is snelheid ....in combi met je vertanding
neem nou een kreidler met een staandaard clinder die draati 6 a 7000 toeren en een snelle net zoals nu dus 10000 dus ga je gewoon harder dus wat zou der mis mee zijn ???
OOk al ga je zwaarder voor hij komt op een gegeven moment heus wel weer op 10000 toeren (misschien iets minder) alleen doe je daar wat langer over en wat heb je daar dan mee gewonnen ????
ja een iets hogere top ....
mzzzl
en waarom zo die geen 4000 toeren stationair draaien ???
weet je hoe lang een minuut is en ze hebben het over 4000 toeren per minuut.........
denk der maar eens over na
en vertel het me als ik fout zit ....
de gr J-W
is 10000 toeren dan zo veel ......??????
lijk me toch wel mee vallen .....
waarom zou het erg zijn als hij in zijn 3e en gelijk hoogste versnelling 10000 toeren draait...??
heb met die vban mijn altijd vol gereden vol doortrekken in 1 2 3 en dan in de 4 kwam die tot de =- 10000 toeren en deze cilinder heeft dat gewoon echt langer als een jaar probleem loos gedaan en is nog steeds 100% (heb inmiddels een SB der op zitten)
dus maak je over die 10000 toeren maar geen zorgen is veel misschien als je standaard rijd ...maar alstie getuned is betekent het dus eigenlijk dat hij daar dus wel een beetje voor gemaakt is of niet ????? ???
toeren is snelheid ....in combi met je vertanding
neem nou een kreidler met een staandaard clinder die draati 6 a 7000 toeren en een snelle net zoals nu dus 10000 dus ga je gewoon harder dus wat zou der mis mee zijn ???
OOk al ga je zwaarder voor hij komt op een gegeven moment heus wel weer op 10000 toeren (misschien iets minder) alleen doe je daar wat langer over en wat heb je daar dan mee gewonnen ????
ja een iets hogere top ....
mzzzl
en waarom zo die geen 4000 toeren stationair draaien ???
weet je hoe lang een minuut is en ze hebben het over 4000 toeren per minuut.........
denk der maar eens over na
en vertel het me als ik fout zit ....
de gr J-W
-
- Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
ik vind niet dat je een motor uit de motoGP kan vergelijken met een straatmotor , jouw motortje moet wel langer dan 1 race mee kunnen gaan ... die uit de MOTOGP niet..! en een RS draait 9000 toeren als die standaart is ... dat is al wel veel , en dan slijt ie ook wel wat harder dan normaal , maar in de stad of over de provenciale wegen rij je niet constant tegen de 90km/uur (lijkt mij) .. als je de snelweg op gaat is het een ander verhaal natuurlijk.. maar als je niet in de hoogste versnelling zit en je draait volgas , dan is dat niet zo bevoordelijk want je kan ook gewoon over schakelen .. dan ga je net zo hard maar wel met minder toeren.
volgens mij levert de bromfiets bij kreidler wat meer compressie (weet ik niet 100% zeker) maar als dat zo is dan word ie ook een stuk warmer dan een RS die minder compressie heeft.. veel toeren en meer compressie is een hetere motor..
en een motor draait stationair volgens mij zo`n 500 toeren per minuut??
overigens kan je wel het verschil zien in lange afstandsmotoren en stadsmotoren..
bij acceleratie motoren (motoGP) dan heb je het over grote toerental verschillen .. het mag slijten!
maar bij tourmotoren zoals een Harley dan zie je dat het toerental minder verschil heeft.. dat heeft ook alles met de slijtage te maken ... als je 120km/uur over de snelweg gaat dan wil je niet dat je machine 7000 toeren maakt...maar eerder 3000-4000 en dan bij dat toerental genoeg pk`s levert. een vliegtuigzuigermotor maakt maar gemiddelt zo`n 2800 toeren MAXIMAAL en dan levert ie al 220 pk`s (4 cilinder met carb)
kijk ik heb het niet over getunede kreidlers , dat is een verhaal apart ... net als bij een MOTOGP machine , het mag slijten , en tuurlijk kan zo`n machine het wel aan maar je moet wel eerder een zuigerveer vervangen en als je contactpunten hebt dan moet je die ook wat vaker verstellen!
en tuurlijk mag je weleens voluit trekken (dat vind dat ding ook wel lekker (ff schoonbranden alles) maja tis niet goed als je dat constant doet , vooral niet als je de boel wat langer heel wilt houden. neem nou eens als voorbeeld , ik heb eens iemand gesproken die had een Mahle 60cc en die gozer ging echt hard , hij zei dat z``n kreidler 1:4 zoop!! hij liet z`n kreidler om de 2 jaar reviseren en een nieuwe cilinderwand om de problemen voor te zijn.. dat vind ik wel heftige slijtage .
volgens mij levert de bromfiets bij kreidler wat meer compressie (weet ik niet 100% zeker) maar als dat zo is dan word ie ook een stuk warmer dan een RS die minder compressie heeft.. veel toeren en meer compressie is een hetere motor..
en een motor draait stationair volgens mij zo`n 500 toeren per minuut??
overigens kan je wel het verschil zien in lange afstandsmotoren en stadsmotoren..
bij acceleratie motoren (motoGP) dan heb je het over grote toerental verschillen .. het mag slijten!
maar bij tourmotoren zoals een Harley dan zie je dat het toerental minder verschil heeft.. dat heeft ook alles met de slijtage te maken ... als je 120km/uur over de snelweg gaat dan wil je niet dat je machine 7000 toeren maakt...maar eerder 3000-4000 en dan bij dat toerental genoeg pk`s levert. een vliegtuigzuigermotor maakt maar gemiddelt zo`n 2800 toeren MAXIMAAL en dan levert ie al 220 pk`s (4 cilinder met carb)
kijk ik heb het niet over getunede kreidlers , dat is een verhaal apart ... net als bij een MOTOGP machine , het mag slijten , en tuurlijk kan zo`n machine het wel aan maar je moet wel eerder een zuigerveer vervangen en als je contactpunten hebt dan moet je die ook wat vaker verstellen!
en tuurlijk mag je weleens voluit trekken (dat vind dat ding ook wel lekker (ff schoonbranden alles) maja tis niet goed als je dat constant doet , vooral niet als je de boel wat langer heel wilt houden. neem nou eens als voorbeeld , ik heb eens iemand gesproken die had een Mahle 60cc en die gozer ging echt hard , hij zei dat z``n kreidler 1:4 zoop!! hij liet z`n kreidler om de 2 jaar reviseren en een nieuwe cilinderwand om de problemen voor te zijn.. dat vind ik wel heftige slijtage .
-
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:27
- Locatie: maasland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
mario ik heb meer als eenjaar met mijn standaart licht getunde (bewerkte uitlaat geloof ik ) 50 constant iedere versnelling volgas gereden altiujd tot het uiterste altijd overal iedermoment elke versnelling .....
wat heb ik in dat jaar vernieuwt????????
nou ......HELEMAAL NIKS>>>> zelf geen 1 keer punten afgesteld alleen af en toe een andere bougie .....en hij bleef even hard gaan ..
hij had aardige compressie en aardig toeren zo'n 10000 zoals ik al zei .........niks geen slijtage nog steeds geen ramelend blok helemaal niks .....
.
rij nu zelf met een zo goed als standaard SB en die draait echt wel 10000 toeren .....
en toeren is gewoon snelheid hoe meer toeren hoe harder je gaat....(hebben we het ff niet over hoe snel iets op zijn max toeren is enzo )
of hij er nou pk,s levert ja of nee als jij die toeren heb ga je gewoon hard vooral bij deze kleine 2 takt motortjes..... en 1 op 4 dan moet er echt wat mis zijn geloof ik . ??? Â ??? Â een v 8 zuipt dat nog nie eens man ...bij wijze van spreken..
de mzzzzl J-W
Ps  me standaart had minder compressie als me SB nu  hoor,.....
PS2 die harley en zo zijn denk 4 takt en dat draait zoiezo minder toeren (zal ik eens na zoeken in me school boeken )
Edited By jan-willem on 1035148456
wat heb ik in dat jaar vernieuwt????????
nou ......HELEMAAL NIKS>>>> zelf geen 1 keer punten afgesteld alleen af en toe een andere bougie .....en hij bleef even hard gaan ..
hij had aardige compressie en aardig toeren zo'n 10000 zoals ik al zei .........niks geen slijtage nog steeds geen ramelend blok helemaal niks .....
.
rij nu zelf met een zo goed als standaard SB en die draait echt wel 10000 toeren .....
en toeren is gewoon snelheid hoe meer toeren hoe harder je gaat....(hebben we het ff niet over hoe snel iets op zijn max toeren is enzo )
of hij er nou pk,s levert ja of nee als jij die toeren heb ga je gewoon hard vooral bij deze kleine 2 takt motortjes..... en 1 op 4 dan moet er echt wat mis zijn geloof ik . ??? Â ??? Â een v 8 zuipt dat nog nie eens man ...bij wijze van spreken..
de mzzzzl J-W
Ps  me standaart had minder compressie als me SB nu  hoor,.....
PS2 die harley en zo zijn denk 4 takt en dat draait zoiezo minder toeren (zal ik eens na zoeken in me school boeken )
Edited By jan-willem on 1035148456
-
- Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
volgens mij rijdt zo`n dikke amerikaan 1:1 in de stad.. en anders ligt het er niet vanaf , en ja je hebt gelijk dat zijn 4takten ... maar daar ging het niet om ik had het over het toerenaantal , kijk een standaart kreidler kan heel lang mee , en een getunede machine gewoon wat minder lang .. dat is het hele punt...
ik zeg niet dat je hem kapot rijdt als je zoveel toeren maakt , maar het is zeker niet bevoordelijk voor dat ding , en tja wat voor een getunede machine had je? een standaart cilinder die opgetuned is ? en dat over die compressie wist ik niet zeker ..
maar als je een 2takt een hele hoge compressie geeft dan kan die uit een lager toerental ook veel pk`s halen ... je moet alleen niet teveel toerendraaien :;): anders word ie erg heet.. maar snap je wat ik probeer te zegge? bij jouw gaat het wel goed , maarja daarom hoeft het bij iemand anders niet goed te gaan ..
als je hoge toeren draait , dan slijt je cilinderwand sneller , je zuiger sneller en je veren , dat kan 1 jaar goed gaan , maar zo``n kreidler is 20 jaar oud !!! er zijn machines die het echt wel heel lang kunnen uithouden ... JAREN! maar een getunede machine gaat 1 jaar goed , maar daarna??
er zit ook trouwens verschil in doortrekken naar 10000 en dan opschakelen en in topversnelling 10000 toeren trekken..!
maakt jij SB en je vorige cilinder in topversnelling 10000 toeren?? zo ja welke vertanding heb je eronder dan en hoe snel ga je?? en wat voor bak heb je eronder hangen? ik rij 85km/uur met een 12:35 vertanding en dat moet zo`n 8500 toeren maken..schat ik in , maar ik heb wel een 5bak.
ik zeg niet dat je hem kapot rijdt als je zoveel toeren maakt , maar het is zeker niet bevoordelijk voor dat ding , en tja wat voor een getunede machine had je? een standaart cilinder die opgetuned is ? en dat over die compressie wist ik niet zeker ..
maar als je een 2takt een hele hoge compressie geeft dan kan die uit een lager toerental ook veel pk`s halen ... je moet alleen niet teveel toerendraaien :;): anders word ie erg heet.. maar snap je wat ik probeer te zegge? bij jouw gaat het wel goed , maarja daarom hoeft het bij iemand anders niet goed te gaan ..
als je hoge toeren draait , dan slijt je cilinderwand sneller , je zuiger sneller en je veren , dat kan 1 jaar goed gaan , maar zo``n kreidler is 20 jaar oud !!! er zijn machines die het echt wel heel lang kunnen uithouden ... JAREN! maar een getunede machine gaat 1 jaar goed , maar daarna??
er zit ook trouwens verschil in doortrekken naar 10000 en dan opschakelen en in topversnelling 10000 toeren trekken..!
maakt jij SB en je vorige cilinder in topversnelling 10000 toeren?? zo ja welke vertanding heb je eronder dan en hoe snel ga je?? en wat voor bak heb je eronder hangen? ik rij 85km/uur met een 12:35 vertanding en dat moet zo`n 8500 toeren maken..schat ik in , maar ik heb wel een 5bak.
-
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:27
- Locatie: maasland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Ik heb met die standaart opgefokte 50 cc zelf nu ik het nagerekent heb 1.5 jaar gereden
maar voor mijn heb iemand anders der al jaren mee gereden en er zit nog bijna geen slijtplekken in .....
mijn setup toen was :
4 bak
14-36---> trok altijd lkkr door ook tegen wind aardig(later 13 -36 met deze vertanding is zijn top gemeten)
met 16 mm carb 76 sproeier
met een 28 mm bocht ...
verlaste homoet om daarop te doen ...
en me top was helemal plat iets in de slip stream zo'n 83 km per uur gemiddelt 75kmh
nu met super:
13-36
4 bak
20 mm
32 bocht
32 expansietje
toeren zo'n 11000 rijdend plat erop...
Nog geen top snelheid bekent)
en hij bleef altijd cool kon altijd me hand der nog opleggen na een ritje volgas naar me werk  :;):
(gewoon een kwestie van goed afstellen enzo)
en natuurlijk slijt het iets harder maar het is niet extreem schadelijk ....
maar denk dat we elkaar wel snappen .......
alleen het allebei anders zeggen enzo ....
gr j-w
Edited By jan-willem on 1035200702
maar voor mijn heb iemand anders der al jaren mee gereden en er zit nog bijna geen slijtplekken in .....
mijn setup toen was :
4 bak
14-36---> trok altijd lkkr door ook tegen wind aardig(later 13 -36 met deze vertanding is zijn top gemeten)
met 16 mm carb 76 sproeier
met een 28 mm bocht ...
verlaste homoet om daarop te doen ...
en me top was helemal plat iets in de slip stream zo'n 83 km per uur gemiddelt 75kmh
nu met super:
13-36
4 bak
20 mm
32 bocht
32 expansietje
toeren zo'n 11000 rijdend plat erop...
Nog geen top snelheid bekent)
en hij bleef altijd cool kon altijd me hand der nog opleggen na een ritje volgas naar me werk  :;):
(gewoon een kwestie van goed afstellen enzo)
en natuurlijk slijt het iets harder maar het is niet extreem schadelijk ....
maar denk dat we elkaar wel snappen .......
alleen het allebei anders zeggen enzo ....
gr j-w
Edited By jan-willem on 1035200702
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 21:16
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Mario jij schreef het volgende in een van je berichten:maar bij tourmotoren zoals een Harley dan zie je dat het toerental minder verschil heeft.. dat heeft ook alles met de slijtage te maken ... als je 120km/uur over de snelweg gaat dan wil je niet dat je machine 7000 toeren maakt...maar eerder 3000-4000 en dan bij dat toerental genoeg pk`s levert. ??? denk jij er wel aan dat een harley een heel andere techniek heeft!, een harley heeft een viertakt motor, een kreidler een 2 takt. theoretisch gezien kan een 2 takt het dubbele aantal toeren draaien als een 4 takt dus als dat bij een harley zo'n max 6000 a 7000 is dat bij een 2 takt (niet dat een kreidler dat zo loopt) zo'n 12000 a 14000 niet dat ik een kreidler wil vergelijken met de Honda van Rossi die zijn verder getuned een verder ontwikkelt, maar handhaven het zelfde principe. kijk maar naar bijvoorbeeld een Van Veen racertje draaien "rustig" :D zo'n 14000 a 16000 toeren. wel wil ik weten of je het aantal touren in 4 of 5 versnelling kunt meten aan de top snelheid. bijvoorbeeld 6500 = 60 a 65 km/h, of 8500 = 80 a 90 km/h
-
- Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
een 2takt kan je ook rustige toeren laten draaien en dan veel pk`s eruit halen hoor .. kijk maar naar een zundapp met grotere cilinder inhoud ..
maarja 4takt en 2takt kan je neit direct met elkaar vergelijken want ze halen allebei bij een ander toerental hun top pk`s .. het is dus niet zo dat als een 4takt machine 200pk`s levert bij 3000 toeren dat per definitie een 2takt machine 6000 toeren nodig heeft om 200 pk`s te leveren.. (voorbeeld)
overigens is het al helemaal niet goed voor eene 4-takt om hoge toeren te draaien.. omdat je daar veel meer slijtage punten hebt.. nokkenas , stoterstangen , kleppen etc.. formule 1 wagens hebben niet voor niets pneumatische kleppen!
Oja natuurlijk heeft een harley een veel grotere cilinderinhoud en meer pk`s en kan daardoor zwaarder vertanden en kan daardoor lagere toeren maken bij de zelfde snelheid .
:;):
maarja 4takt en 2takt kan je neit direct met elkaar vergelijken want ze halen allebei bij een ander toerental hun top pk`s .. het is dus niet zo dat als een 4takt machine 200pk`s levert bij 3000 toeren dat per definitie een 2takt machine 6000 toeren nodig heeft om 200 pk`s te leveren.. (voorbeeld)
overigens is het al helemaal niet goed voor eene 4-takt om hoge toeren te draaien.. omdat je daar veel meer slijtage punten hebt.. nokkenas , stoterstangen , kleppen etc.. formule 1 wagens hebben niet voor niets pneumatische kleppen!
Oja natuurlijk heeft een harley een veel grotere cilinderinhoud en meer pk`s en kan daardoor zwaarder vertanden en kan daardoor lagere toeren maken bij de zelfde snelheid .
:;):
-
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:27
- Locatie: maasland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Bij die zundapp zeg je het zelf al ---> grotere cilinderinhoud dus 80 of 125 of 175 cc dat kan je natuurlijk nie vergelijken met die 50 cc tjes
En thomas toeren is snelheid
dus als je het aantal tanden binnen in weet en je rekent dan om hoevel omwentelingen je ketting tanwiel maakt en dan wat je achter tandwiel maakt zou je theoretisch je snelheid uit kunnen rekenen
Dus weet iemand het aantal tanden van je krukas tandwiel en van je 4e versnellings tandwiel (bij 4 bak dan )
en dan ist denk rekenen geblazen ...
Maar toeren is dus snelheid in combi met je tanwielen ... :laugh:
bv
standaart kreidler tops 6000 toeren
rij jij der naast met zelfde vertanding en zelfde bak maak jij ook +-6000 toeren ...
mzzzl j-w
En thomas toeren is snelheid
dus als je het aantal tanden binnen in weet en je rekent dan om hoevel omwentelingen je ketting tanwiel maakt en dan wat je achter tandwiel maakt zou je theoretisch je snelheid uit kunnen rekenen
Dus weet iemand het aantal tanden van je krukas tandwiel en van je 4e versnellings tandwiel (bij 4 bak dan )
en dan ist denk rekenen geblazen ...
Maar toeren is dus snelheid in combi met je tanwielen ... :laugh:
bv
standaart kreidler tops 6000 toeren
rij jij der naast met zelfde vertanding en zelfde bak maak jij ook +-6000 toeren ...
mzzzl j-w