Tank schoonmaken?

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Flacko
Berichten: 2490
Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#26 Bericht door Flacko » 09 mar 2010, 16:06

Ik ontroest mijn benzinetanken ook altijd met de citroenzuurmethode.
Ook ik gebruik daarvoor 400 Gr. citroenzuur voor een tank.
Ik gebruik alleen geen warm water ik gebruik altijd kokend water.
Volgens mijn schoonvader werkt citroenzuur vanaf 90 graden.
Ik laat het citroenzuur 48 uur in de tank zitten en gooi de oude citroenzuur in een jerrycan.
Spoelen doe ik met gewoon leidingwater en maak met perslucht de tank van binnen droog en vul deze later met brandstof


Ik doe het dus iets anders dan in eerdere berichten is geschreven
Maar waarom moet je spoelen met 1 fles wasbenzine en 1 fles spiritus?

Groetjes Ad

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60284
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#27 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 mar 2010, 16:40

Flacko schreef:Ik doe het dus iets anders dan in eerdere berichten is geschreven
Maar waarom moet je spoelen met 1 fles wasbenzine en 1 fles spiritus?

Groetjes Ad
Ad je citroenzuur methode is goed. Ik doe het op gevoel net hoeveel ik heb. En discussie over warm en heet hoeven we niet te voeren. Door temperatuur versneld het reactieproces.
Er moet niks. Maar dit een labmethode om van a-polaire (niet water mengbaar) vloeistoffen over te schakelen op polaire (water mengbaar).

Dus wasbenzine mengt met de vettigheid en benzine.
Daarna alcohol wat mengt met de kleine hoeveelheid wasbenzine.
Volgende fase is de waterfase wat weer mengt met de restanten alcohol

Je kan na citroenzuurmethode snel van het water afkomen door het weer te mengen met alcohol (spiritus) en daarna weer overschakelen op wasbenzine of schone benzine. Maar wasbenzine is goedkoper dan benzine dus gebruik ik dat.

Doe je dit niet blijven er altijd niet mengbare druppeltjes op plaatsen waar je niet wil.

Aceton i.p.v. spiritus is eigenlijk beter maar is weer moeilijk te verkrijgen voor de meesten. En weer gevaarlijk voor bestaande stickers op de tank.

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

#28 Bericht door Caspar » 09 mar 2010, 19:13

Waarom nou niet effe coaten na het reinigen van je tank :?:
Reinigen is prima, maar vergeefse moeite als je hem niet coat daarna.
De roestvorming begint weer opnieuw en alle moeite was voor niks.
Daarbij wordt het materiaal van je tank marginaal dunner door het roesten en reinigen. Op een gegeven moment is je tank dan lek.
Gooi er nou gewoon effe een pot goeie coating tegenaan.
Geef nou eens één goede reden om het niet te doen :-k

Gebruikersavatar
Flacko
Berichten: 2490
Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#29 Bericht door Flacko » 09 mar 2010, 20:01

@ Enzo,

Bedankt voor de duidelijke uitleg.


@ Caspar,

Ik heb al een paar tanken met citroenzuur schoongemaakt en de tanken zijn van binnen gewoon weer als nieuw.
Als je de tank na het rijden direct weer aftankt blijven ze gewoon als nieuw.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

#30 Bericht door Caspar » 09 mar 2010, 21:12

Ja klopt, maar er komt een tijd dat je Kreidler een poos stil staat met een bijna lege tank...........
Wat is het bezwaar tegen tankcoating ??
Ik heb al mijn tanks gecoat na de nodige ellende.
Denk daarbij aan rotzooi in je vlotterbak ,overlopende vlotterbakjes door rotzooi, een lekkage aan een A-tank , uitval door een vervuilde tankzeef

Gebruikersavatar
Flacko
Berichten: 2490
Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#31 Bericht door Flacko » 09 mar 2010, 21:15

Ik heb geen bezwaar tegen tankcoating, ik gebruik het alleen niet :mrgreen:

Gebruikersavatar
Chrismetzwarteletters
Berichten: 1407
Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#32 Bericht door Chrismetzwarteletters » 09 mar 2010, 21:15

Caspar schreef:Ja klopt, maar er komt een tijd dat je Kreidler een poos stil staat met een bijna lege tank...........
Dan doe je toch iets verkeerd. Maar het is zowiezo geen slim idee om je Kreidler weg te zetten zonder af te tanken.

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#33 Bericht door lazy rider » 09 mar 2010, 22:05

Zo kan het ook .
Deze tank hebben we met tank cure behandeld . :D
Bijlagen
IMG_2195 edit.jpg
IMG_2195 edit.jpg (77.14 KiB) 26105 keer bekeken
IMG_2200 edit.jpg
IMG_2200 edit.jpg (84.42 KiB) 26105 keer bekeken

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6359
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

#34 Bericht door Gijs » 09 mar 2010, 22:16

Caspar schreef:Ja klopt, maar er komt een tijd dat je Kreidler een poos stil staat met een bijna lege tank...........
Wat is het bezwaar tegen tankcoating ??
Ik heb al mijn tanks gecoat na de nodige ellende.
Denk daarbij aan rotzooi in je vlotterbak ,overlopende vlotterbakjes door rotzooi, een lekkage aan een A-tank , uitval door een vervuilde tankzeef

Juist!

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

#35 Bericht door Caspar » 10 mar 2010, 20:42

Je Kreidler wegzetten met volle tank is een oplossing, maar gaat ooit een keer fout door vergeetachtigheid.
Daarbij: Ik moet er niet aan denken om al mijn Kreidlers met volle tank weg te zetten ! Tegen de tijd dat ik aan rijden toe kom, is de benzine om. Benzine is namelijk maar beperkt houdbaar.
Ik bedoel: Je kunt niet op al je Kreidlers tegelijk rijden, er staat er altijd wel eentje stil voor lange tijd.
Nogmaals: Wat is nou het bezwaar om een tank te coaten :?:
Geld ?? Als je 1 volle tank benzine moet wegkiepen, dan ben je al meer kwijt :shock:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60284
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#36 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 mar 2010, 20:49

Caspar schreef:Je Kreidler wegzetten met volle tank is een oplossing, maar gaat ooit een keer fout door vergeetachtigheid.
Daarbij: Ik moet er niet aan denken om al mijn Kreidlers met volle tank weg te zetten ! Tegen de tijd dat ik aan rijden toe kom, is de benzine om. Benzine is namelijk maar beperkt houdbaar.
Ik bedoel: Je kunt niet op al je Kreidlers tegelijk rijden, er staat er altijd wel eentje stil voor lange tijd.
Nogmaals: Wat is nou het bezwaar om een tank te coaten :?:
Geld ?? Als je 1 volle tank benzine moet wegkiepen, dan ben je al meer kwijt :shock:
Met de benzine van 20 jaar terug kon dat nog wel. Maar dat spul van tegenwoordig vergeet het maar. Is gemaakt voor vol benzine bestendige kunststof tanken zoals iedere auto nu heeft. :!: :!:

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

#37 Bericht door Caspar » 10 mar 2010, 21:15

Tja Tjerry, trieste zaak. Ook V-Power benzine vertrouw ik niet helemaal ivm de reinigende additieven.
Ik heb ook een flesje staan van Briggs & Stratton , dat gebruik ik om de benzine van de grasmaaier te conserveren, maar ik durf het niet in een 2-takt tank te kiepen omdat ik niet weet wat het doet met de smerende eigenschappen van moderne mengsmeerolie.
Ik heb nog in mijn geheugen staan dat ik problemen had met een Evinrude buitenboordmotor. Oorzaak : de loodvervanger die in benzine zat liet zich niet combineren met mengsmeerolie. Gevolg: Vastgelopen :cry:

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

#38 Bericht door Caspar » 10 mar 2010, 21:19

Nog effe over de benzine van vroeger: Heb ooit een 1972 RM uitgegraven in een varkensstal, het ding had van 1979 tot 1988 stilgestaan. Effe aanduwen en : LOPEN :shock:
Stonk uit zijn uitlaat wel enorm naar de zeik, maar de benzine was nog goed genoeg om te starten !

Nu weet ik dat het beter is om hem niet te starten met oude benzine en olie , maar goed.....

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

#39 Bericht door hermanp » 10 mar 2010, 23:53

Toen kon dat nog. In de huidige benzine zit een één of ander stofje wat water aantrekt en het dus eigenlijk, of echt, niet goed is om een brommer met volle tank voor langere tijd weg te zetten.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60284
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#40 Bericht door Enzo-tvdzijden » 11 mar 2010, 06:24

hermanp schreef:Toen kon dat nog. In de huidige benzine zit een één of ander stofje wat water aantrekt en het dus eigenlijk, of echt, niet goed is om een brommer met volle tank voor langere tijd weg te zetten.
Alcohol achtige stoffen :idea:

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 349 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

#41 Bericht door jamojamo » 12 mar 2010, 13:14

Sinds mijn vislamp stuk is heb ik nogal wat petroleum over. Ik gebruik het nu af en toe voor het schoonspoelen van vieze dingen die met olie of mengsmering vervuild zijn. Sterker nog ik heb er de spiralen van mijn schokbrekers ook een weekje ingehad en de spatbordsteunen. Naderhand heb ik met een soort bougieborstel van de Wibra (set van 3 borstels 50 cent) wat roest weggeborsteld, en wat bleek het ging wonderwel. Net of het in de kruipolie of WD40 had gelegen. Misschien een idee voor de tank ?. Me dunkt dat je naderhand (als je niet gaat coaten) de resten petroleum er niet uit hoeft te spoelen, dit gaat gewoon met de benzine mee (ruikt ook nog lekker). Als de petroleum die je weer uit de tank haalt even filtert kun jer weer een ketting mee spoelen o.i.d.. Ik weet de kosten niet meer precies, maar meen dat ik ongeveer 1 euro voor een liter betaalde (ZibroKamin 20ltr) excl. statiegeld voor de jerrycan. Als ik eraan denk zal ik tzt mijn ervaringen hier posten.

Gr.
Eric

Joriss
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 jan 2009, 19:58
Locatie: Ermelo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#42 Bericht door Joriss » 13 mar 2010, 13:23

Energie inhoud per liter is tegenwoordig wel hoger.

[w]outer
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 sep 2006, 17:47
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#43 Bericht door [w]outer » 24 apr 2010, 16:53

Ik heb lichtelijk een probleempje.
Onderhand ben ik al een tijd (half) bezig met het reinigen van de tank maar de coating lijkt er niet vanaf te willen gaan.
De opties met het citroenzuur en met grid+diesel heb ik beide geprobeerd maar geen succes.
De coating is er half uit maar ik moet de rest er ook uit hebben. In de betonmolen heeft die al bijna 5 uur lopen draaien.

Hoe zou dit nou nog kunnen?? Is er niet nog iets chemisch waarmee je het eraf kan halen?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60284
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#44 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 apr 2010, 17:33

[w]outer schreef:Ik heb lichtelijk een probleempje.
Onderhand ben ik al een tijd (half) bezig met het reinigen van de tank maar de coating lijkt er niet vanaf te willen gaan.
De opties met het citroenzuur en met grid+diesel heb ik beide geprobeerd maar geen succes.
De coating is er half uit maar ik moet de rest er ook uit hebben. In de betonmolen heeft die al bijna 5 uur lopen draaien.

Hoe zou dit nou nog kunnen?? Is er niet nog iets chemisch waarmee je het eraf kan halen?
Dat kan alleen maar chemisch. Citroenzuur is om roest op te lossen :!: en géén tankcoating. De leverancier heeft ook de verwijderbaar.

Enzo

Gebruikersavatar
mopeddy
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 nov 2006, 21:00
Locatie: Thailand
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#45 Bericht door mopeddy » 24 apr 2010, 19:59

1 deel carbid + 0,5 delen water + 1 bougievonkje, en schoon is je tank! :lol:

Gebruikersavatar
Chrismetzwarteletters
Berichten: 1407
Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#46 Bericht door Chrismetzwarteletters » 24 apr 2010, 20:14

mopeddy schreef:1 deel carbid + 0,5 delen water + 1 bougievonkje, en schoon is je tank! :lol:
In dat geval kan je ook gewoon een staaf dynamiet in de tank doen en hem aansteken! :mrgreen:

Gebruikersavatar
gerriedeperry
Berichten: 210
Lid geworden op: 18 nov 2009, 20:37
Locatie: De Krim Overijssel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#47 Bericht door gerriedeperry » 24 apr 2010, 21:36

De kreidler van mij heeft 20 jaar met een bijna volle tank stilgestaan!!!!!!
Mijn vader draaide 1á2 keer per jaar de trappers rond zodat de boel niet vast ging zitten......

Nu na 20 jaar stuur er weer opgezet en binnen half uur incl. montage stuur LOPEN op "benzine"van die tijd.

ROKEN máár LOPEN!!!!!!

PA kan je helaas niet meer bedanken maar geweldig!!!!!!!

En heb nu alweer flink aantal kilometers gemaakt met alleen een vervangen ontsteking (is nu elektronisch)

Met andere woorden het kan ook goed gaan.....

Groetjes Gerrie

Gebruikersavatar
kreidler-holland
Berichten: 3781
Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Tank schoonmaken?

#48 Bericht door kreidler-holland » 01 okt 2010, 15:26

hoe doen jullie eventuele gemorste beetje coating aan de buitenkant van de tank verwijderen ?, ( lees lekkende dop bij het schudden )

WimOudewater
Berichten: 893
Lid geworden op: 02 aug 2010, 23:34
Locatie: Oudewater
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Tank schoonmaken?

#49 Bericht door WimOudewater » 01 okt 2010, 17:15

Ik heb in mijn tank een zak aquariumgrid gegoten, daarna gewoon hogedruk spuitpistool in de tank op 200bar, deze hogedrukreiniger kan max 240 liter water per minuut hebben :P, zorg wel dat als je t zo doet, je tank goed vast zit :)
En gebruik toch eens niet die gore tankcoating...gooi hem gewoon vol peut,als je er mee rijd, zo niet..ja dan coaten...maar ben daar geen fan van...
BP benzine is

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60284
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Tank schoonmaken?

#50 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 okt 2010, 17:32

WimOudewater schreef:BP benzine is
Het beste wat er in Nederland te koop is.

Plaats reactie