afstellen 50cc
- Wybe
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 08 mei 2010, 20:00
- Locatie: Buitenpost (Friesland)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
afstellen 50cc
hallo,
ik heb nog een 50cc Athena gekocht.
die zit nu onder de brommer van mijn vader.
de cilinder is naar LVS geweest en die heeft hem aangepast.
met een nieuwe meteor H zuiger
de setup is het volgende:
Athena 50cc.
17mm bing imi. ( sproeier 78 en naald helemaal naar beneden. )
32mm blokfluit uitlaat.
13-36 tandwiel verhouding.
14-36 was te zwaar.
nu heb ik een vraagje:
de brommer rijd verder goed alleen onderin is hij wat traag.
komt dit doordat hij nog ingereden moet worden ?
de kleur van de bougie is bruin kleurig. (lijkt mij ook wel goed)
ontsteking is een punten ontsteking en staat op het vroegst.
gr Wybe.
ik heb nog een 50cc Athena gekocht.
die zit nu onder de brommer van mijn vader.
de cilinder is naar LVS geweest en die heeft hem aangepast.
met een nieuwe meteor H zuiger
de setup is het volgende:
Athena 50cc.
17mm bing imi. ( sproeier 78 en naald helemaal naar beneden. )
32mm blokfluit uitlaat.
13-36 tandwiel verhouding.
14-36 was te zwaar.
nu heb ik een vraagje:
de brommer rijd verder goed alleen onderin is hij wat traag.
komt dit doordat hij nog ingereden moet worden ?
de kleur van de bougie is bruin kleurig. (lijkt mij ook wel goed)
ontsteking is een punten ontsteking en staat op het vroegst.
gr Wybe.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
- Caspar
- Berichten: 13598
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: afstellen 50cc
Daarbij hebben getunede cilinders een vrij hoogtoerig karakter over het algemeen.
Onderin hebben ze dan wat minder pit.
LVS zal het meest optimale er uit gehaald hebben , daar zal het niet aan liggen.
Onderin hebben ze dan wat minder pit.
LVS zal het meest optimale er uit gehaald hebben , daar zal het niet aan liggen.
- Wybe
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 08 mei 2010, 20:00
- Locatie: Buitenpost (Friesland)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: afstellen 50cc
hallo Enzo,
ik rijd zelf met ook met een aangepaste 50cc athena met homoet 4p en 16mm origineel bing.
die komt wel goed op toeren.
moet ik het ook eens proberen met homoet 4p onder die van mijn vader.
of gewoon zoals u zegt met kroondop ?
wat is trouwens het verschil tussen kroondop en die ik nu heb ?
Caspar,
klopt het dat een 32mm blokfluituitlaat onderin sterker moet zijn dan een homoet 4p ?
want die van mij trekt onderin sneller op met homoet 4p.
of moet het setje gewoon eerst nog even goed inslijten ?
mvg Wybe.
ik rijd zelf met ook met een aangepaste 50cc athena met homoet 4p en 16mm origineel bing.
die komt wel goed op toeren.
moet ik het ook eens proberen met homoet 4p onder die van mijn vader.
of gewoon zoals u zegt met kroondop ?
wat is trouwens het verschil tussen kroondop en die ik nu heb ?
Caspar,
klopt het dat een 32mm blokfluituitlaat onderin sterker moet zijn dan een homoet 4p ?
want die van mij trekt onderin sneller op met homoet 4p.
of moet het setje gewoon eerst nog even goed inslijten ?
mvg Wybe.
- Caspar
- Berichten: 13598
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: afstellen 50cc
sowieso eerst even inrijden.
Een blokfluit is onderin meestal even sterk als een Homoet 4p , een 2 delige RS uitlaat is wél sterker onderin.
Probeer voor de gein eens een 32/28mm verloopbocht met een 2 delige uitlaat in 28mm uitvoering.
Zou best kunnen bevallen als ik jouw setup zo bekijk.
Natuurlijk , ik begrijp het wel: een 32mm Homoet klinkt en oogt een stuk vetter , maar zou nog wel eens langzamer in de sprint kunnen zijn.
Homoet 4p doet het prima boven de 9000 tpm , maar om nu de hele dag 10.000 tpm te draaien is ook vermoeiend op den duur.
Een blokfluit is onderin meestal even sterk als een Homoet 4p , een 2 delige RS uitlaat is wél sterker onderin.
Probeer voor de gein eens een 32/28mm verloopbocht met een 2 delige uitlaat in 28mm uitvoering.
Zou best kunnen bevallen als ik jouw setup zo bekijk.
Natuurlijk , ik begrijp het wel: een 32mm Homoet klinkt en oogt een stuk vetter , maar zou nog wel eens langzamer in de sprint kunnen zijn.
Homoet 4p doet het prima boven de 9000 tpm , maar om nu de hele dag 10.000 tpm te draaien is ook vermoeiend op den duur.
- Wybe
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 08 mei 2010, 20:00
- Locatie: Buitenpost (Friesland)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: afstellen 50cc
hallo Caspar,
de kreidler van mijn vader rijd verder wel goed.
alleen in de 1e en 2e versnelling is hij onderin wat traag in de 3 en 4 is het wel goed en trekt hij ook goed aan 1 stuk door heb er nu 65 km/h mee gereden omdat ik nog niet sneller durfde met nieuwe zuiger.
gr Wybe.
de kreidler van mijn vader rijd verder wel goed.
alleen in de 1e en 2e versnelling is hij onderin wat traag in de 3 en 4 is het wel goed en trekt hij ook goed aan 1 stuk door heb er nu 65 km/h mee gereden omdat ik nog niet sneller durfde met nieuwe zuiger.
gr Wybe.
- Wybe
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 08 mei 2010, 20:00
- Locatie: Buitenpost (Friesland)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: afstellen 50cc
vandaag op de beurs een originele 16mm bing carburateur gekocht.
afgesteld en rijd nu echt goed!
de kreidler rijd nu ongeveer 85km/h.
met de imi 17mm kon ik hem niet goed krijgen.
dus die is tekoop voor de liefhebber.
afgesteld en rijd nu echt goed!
de kreidler rijd nu ongeveer 85km/h.
met de imi 17mm kon ik hem niet goed krijgen.
dus die is tekoop voor de liefhebber.
- Wybe
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 08 mei 2010, 20:00
- Locatie: Buitenpost (Friesland)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: afstellen 50cc
hallo,
ik heb nog een vraagje.
2 jaar geleden hebben we de brommer gerestaureerd en gereviseerd.
alleen nu begint hij ontzettend olie te lekken bij de bronzen bus. ( is een 4 bak indirect )
zijn de bussen van een directe en indirecte versnellingsbak gelijk ?
of waar kun je anders nog de indirecte bronzen bussen krijgen ?
Lieuwe Akkerman heeft ze alleen van direct geschakeld.
Lieuwe zij dat die van indirect anders zijn.
en de Kreidlerman zegt dat ze gelijk zijn je moet ze alleen inkorten en ruimen ???
gr Wybe.
ik heb nog een vraagje.
2 jaar geleden hebben we de brommer gerestaureerd en gereviseerd.
alleen nu begint hij ontzettend olie te lekken bij de bronzen bus. ( is een 4 bak indirect )
zijn de bussen van een directe en indirecte versnellingsbak gelijk ?
of waar kun je anders nog de indirecte bronzen bussen krijgen ?
Lieuwe Akkerman heeft ze alleen van direct geschakeld.
Lieuwe zij dat die van indirect anders zijn.
en de Kreidlerman zegt dat ze gelijk zijn je moet ze alleen inkorten en ruimen ???
gr Wybe.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: afstellen 50cc
Ze hebben beide gelijk.Wybe schreef:hallo,
ik heb nog een vraagje.
2 jaar geleden hebben we de brommer gerestaureerd en gereviseerd.
alleen nu begint hij ontzettend olie te lekken bij de bronzen bus. ( is een 4 bak indirect )
zijn de bussen van een directe en indirecte versnellingsbak gelijk ?
of waar kun je anders nog de indirecte bronzen bussen krijgen ?
Lieuwe Akkerman heeft ze alleen van direct geschakeld.
Lieuwe zij dat die van indirect anders zijn.
en de Kreidlerman zegt dat ze gelijk zijn je moet ze alleen inkorten en ruimen ???
gr Wybe.
- Wybe
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 08 mei 2010, 20:00
- Locatie: Buitenpost (Friesland)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: afstellen 50cc
heb vandaag het blok uit elkaar gehaald.
om de bronzen bus te vervangen.
maar heb het schakel gedeelde er perongelijk ook uit gehaald.
heb het weer terug geplaatst.
kan iemand mij vertellen of de heveltjes zo weer goed zitten ??
gr Wybe.
om de bronzen bus te vervangen.
maar heb het schakel gedeelde er perongelijk ook uit gehaald.
heb het weer terug geplaatst.
kan iemand mij vertellen of de heveltjes zo weer goed zitten ??
gr Wybe.
- Bijlagen
-
- 100_1246 [800x600].JPG (96.12 KiB) 11621 keer bekeken
- veldmuis
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
- Locatie: Where I lay my hat
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: afstellen 50cc
heveltjes zitten zo goed, maar let er wel op dat de vergrendelstift (bout met kogeltje aan het einde) precies tussen de twee lipjes moet vallen. Zet die bij montage dus zo dat de inham tussen lipjes precies tegenover het gat staat waar je de vergrendelstift in draait
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: afstellen 50cc
Volgens mij moeten de heveltjes erop staanWybe schreef:super bedankt.
gelukkig zit het goed!
bedankt ik zal er voor zorgen dat de inham tegenover het gat staat.
gr Wybe.
- Bijlagen
-
- Indirekt afstellen.jpg (68.48 KiB) 11597 keer bekeken
-
- indirect_128.jpg (33.99 KiB) 11603 keer bekeken
- Wybe
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 08 mei 2010, 20:00
- Locatie: Buitenpost (Friesland)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: afstellen 50cc
Enzo,
dan moet het zo goed zitten toch ?
de bout met balletje is die nog nieuw tekoop helemaal compleet.
of heeft iemand nog een nieuwe liggen.
de de bout met balletje en pennetje volgens mij ?
want met terug schakelen wil hij niet goed naar de 2e en 1e versnelling.
volgens mij ligt dat aan het boutje ?
ik heb er een foto bij gedaan van het boutje die bedoel ik en dan helemaal compleet met alles erin.
gr Wybe.
dan moet het zo goed zitten toch ?
de bout met balletje is die nog nieuw tekoop helemaal compleet.
of heeft iemand nog een nieuwe liggen.
de de bout met balletje en pennetje volgens mij ?
want met terug schakelen wil hij niet goed naar de 2e en 1e versnelling.
volgens mij ligt dat aan het boutje ?
ik heb er een foto bij gedaan van het boutje die bedoel ik en dan helemaal compleet met alles erin.
gr Wybe.
- Bijlagen
-
- 100_1248 [800x600].JPG (62.99 KiB) 11585 keer bekeken
-
- 100_1247 [800x600].JPG (96.88 KiB) 11585 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: afstellen 50cc
Op deze foto zit hij pas goedWybe schreef:Enzo,
dan moet het zo goed zitten toch ?
de bout met balletje is die nog nieuw tekoop helemaal compleet.
of heeft iemand nog een nieuwe liggen.
de de bout met balletje en pennetje volgens mij ?
want met terug schakelen wil hij niet goed naar de 2e en 1e versnelling.
volgens mij ligt dat aan het boutje ?
ik heb er een foto bij gedaan van het boutje die bedoel ik en dan helemaal compleet met alles erin.
gr Wybe.
Kijk of het kogeltje los zit en kan veren. Je kan ook net zo makkelijk een nieuwe kopen.
Het lastig terug schakelen moet je toch echt in de buitenwaartse bediening en afstelling excenter zoeken. Meestal is er slijtage en speling en dan wordt het ECHT niks.
Enzo
- Wybe
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 08 mei 2010, 20:00
- Locatie: Buitenpost (Friesland)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: afstellen 50cc
het balletje veert goed!
we hebben er 2 jaar geleden met de restauratie, revisie een nieuw schakelmechanisme + schakelpook opgezet.
bij deze een paar foto's
gr Wybe.
we hebben er 2 jaar geleden met de restauratie, revisie een nieuw schakelmechanisme + schakelpook opgezet.
bij deze een paar foto's
gr Wybe.
- Bijlagen
-
- ontsteking
- 100_1264 [800x600].JPG (97.87 KiB) 11549 keer bekeken
-
- cilinder aangepast door LVS
- 100_1262 [800x600].JPG (97.31 KiB) 11549 keer bekeken
-
- 100_1260 [800x600].JPG (97.29 KiB) 11549 keer bekeken
-
- 100_1253 [800x600].JPG (96.64 KiB) 11549 keer bekeken
- Wybe
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 08 mei 2010, 20:00
- Locatie: Buitenpost (Friesland)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: afstellen 50cc
vervolg
- Bijlagen
-
- 100_1267 [800x600].JPG (90.97 KiB) 11547 keer bekeken
-
- 100_1266 [800x600].JPG (97.61 KiB) 11547 keer bekeken
-
- 100_1265 [800x600].JPG (97.6 KiB) 11547 keer bekeken
-
- 100_1252 [800x600].JPG (97.97 KiB) 11547 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: afstellen 50cc
Gaat lekker zo Wybe.
Zou je massa pakken van het bovenste M6 blokboutje. Verder vergeet niet de M6 boutjes van je onderbouw. De linkse is een speciale met platte kop i.v.m. de schakelveer.
En nog even op zoek naar de ori rechte sportoren voor de eilamp aan de voorvork te maken.
Enzo
Zou je massa pakken van het bovenste M6 blokboutje. Verder vergeet niet de M6 boutjes van je onderbouw. De linkse is een speciale met platte kop i.v.m. de schakelveer.
En nog even op zoek naar de ori rechte sportoren voor de eilamp aan de voorvork te maken.
Enzo
- Bijlagen
-
- DSCN0869 (Small).JPG (40.53 KiB) 11541 keer bekeken
- Wybe
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 08 mei 2010, 20:00
- Locatie: Buitenpost (Friesland)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: afstellen 50cc
bedankt Enzo nu u het zegt de boutjes zitten hier idd nog niet in.
ik zal ze er meteen even in draaien en het ene boutje even afdraaien voor een plattere kop
er moeten idd nog eens originele lamporen op voor dit type.
gr Wybe.
ik zal ze er meteen even in draaien en het ene boutje even afdraaien voor een plattere kop
er moeten idd nog eens originele lamporen op voor dit type.
gr Wybe.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: afstellen 50cc
Ik zeg dat omdat als alles vast zit krijg je ze er meestal niet meer in.Wybe schreef:bedankt Enzo nu u het zegt de boutjes zitten hier idd nog niet in.
Enzo
- Wybe
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 08 mei 2010, 20:00
- Locatie: Buitenpost (Friesland)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: afstellen 50cc
vandaag het blokje weer in elkaar gezet en hij deed het meteen.
opschakelen gaat perfect.
terug schakelen naar de 3 gaat perfect.
maar als ik naar de 2 of 1 terug schakel wil het niet.
het wil wel als ik de pook een klein tikje ophoog duw.
ik heb de bus geruimd en hij zit er niet te strak in.
heb op aanraden van LVS de bronzen bus een klein stukje extra naar binnen getikt zodat de O ring beter afdicht.
als ik het zo bekijk lijkt het net alsof de schakel as te strak in de O-ring zit of kan dit niet ???
de bronzen bus is echt niet te krap!
wat kan het probleem zijn ?
of kan het zijn dat de schakelveer uitgerekt is ????
verstellen met excenter helpt niets!
gr Wybe.
opschakelen gaat perfect.
terug schakelen naar de 3 gaat perfect.
maar als ik naar de 2 of 1 terug schakel wil het niet.
het wil wel als ik de pook een klein tikje ophoog duw.
ik heb de bus geruimd en hij zit er niet te strak in.
heb op aanraden van LVS de bronzen bus een klein stukje extra naar binnen getikt zodat de O ring beter afdicht.
als ik het zo bekijk lijkt het net alsof de schakel as te strak in de O-ring zit of kan dit niet ???
de bronzen bus is echt niet te krap!
wat kan het probleem zijn ?
of kan het zijn dat de schakelveer uitgerekt is ????
verstellen met excenter helpt niets!
gr Wybe.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: afstellen 50cc
Je zal met de excenter de versnellingspook iets hoger moeten draaien,
Dat moet je kunnen zien. Is dat bij jou ook het geval
Enzo
Dat moet je kunnen zien. Is dat bij jou ook het geval
Enzo