Bo 17 lagerschalen willen niet los

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
*rick*
Berichten: 207
Lid geworden op: 12 nov 2007, 18:35
Locatie: Wouw
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Bo 17 lagerschalen willen niet los

#1 Bericht door *rick* » 13 aug 2011, 12:06

Zoals de titel: ze willen niet los!
Ik heb ze verwarmd tot 225 graden maar dan nog is er geen beweging in te krijgen. ( overige zijn wel los gekomen)
Tot hoever mag ik ze nog verwarmen is 250 nog verantwoord? en iemand nog een tip hoe ze er wel uit komen?
Dingen als lassen, slaan , trekken heb ik al gevonden met de zoekfunctie maar dat is niet echt de juiste manier.
Op een stuk hout uitkloppen? heb je dan geen kans dat je de carters krom slaat door de warmte? ( Enzo heeft hier wat over geschreven maar ik snap de bedoeling niet?)

Groeten, Rick

reneK
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jan 2011, 22:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Bo 17 lagerschalen willen niet los

#2 Bericht door reneK » 13 aug 2011, 12:33

Als het carter warm is met beleid op een stuk hout slaan, dan moeten ze er echt wel uitkomen. En vergeet niet een paar handschoenen aan te doen als je het warme carter vast pakt :-)

*rick*
Berichten: 207
Lid geworden op: 12 nov 2007, 18:35
Locatie: Wouw
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Bo 17 lagerschalen willen niet los

#3 Bericht door *rick* » 13 aug 2011, 12:49

Moet je dan het carter op het hout laten vallen zeg maar tikken of alleen het uiteinde waar het lager zit op het hout slaan?

Gebruikersavatar
bud
Berichten: 564
Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
Locatie: noord holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Bo 17 lagerschalen willen niet los

#4 Bericht door bud » 13 aug 2011, 13:59

Heter dan 225 oC zou ik niet gaan..Voorgeschreven wordt 150 oC. Nadat de temperatuur is bereikt de carters DIRECT op een paar houten balkjes leggen(niet direct op een ijzeren werkbankblad) dan gewoon een tik geven ter hoogte van de krukaslagers.zorg er wel voor dat de carters prfect schoon zijn,ontdaan van vettige koolresten en laat evt.de schalen even met kruipolie inwerken,een tik met een kunststof hamer ,en door de inertie v/d klap komen de schalen echt wel los.Laat na afloop van het avontuur de carters geleidelijk afkoelen........

*rick*
Berichten: 207
Lid geworden op: 12 nov 2007, 18:35
Locatie: Wouw
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Bo 17 lagerschalen willen niet los

#5 Bericht door *rick* » 13 aug 2011, 14:09

Ze zitten erin! 225 graden en op een blok hout getikt. Raar dat het eerst niet ging maar het is gelukt dus ben weer blij haha! Ze liggen nou af te koelen op een blok hout :wink:

Gebruikersavatar
bud
Berichten: 564
Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
Locatie: noord holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Bo 17 lagerschalen willen niet los

#6 Bericht door bud » 14 aug 2011, 11:17

Monteren doe ik altijd in omgekeerde volgorde,oven naar 150 oC,carters op 2 balkjes leggen,lashandschoenen aan +de schalen(kamertemperatuur)in de juiste positie brengen en eenvoudig op hun plaats tikken.Verwarmen doe je het beste in een oven of met een hittefohn,niet met een open vlam of brander gaan kl [-X [-X ien.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 591 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: Bo 17 lagerschalen willen niet los

#7 Bericht door Caspar » 14 aug 2011, 12:59

Lagerschalen in de vriezer leggen en ze vallen er zo in.
Met een stukje hout nog even natikken en je hoort aan het geluid al dat ze "aan" zitten.

Bij de krukas doe ik het omgekeerde: Krukas in de vriezer , binnenringen van de lagers even in de oven en ze vallen vanzelf op hun plek. zonder enig geweld. Even natikken om te horen of ze op hun plek zitten

Plaats reactie