Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?

#1 Bericht door Parlotti » 05 nov 2012, 22:54

Momenteel rij ik met een uitlaat die ik "semi-origineel" noem. Het gaat om een tweedelige pijp met losse bocht die als origineel werd aangeprezen (door een grote op dit forum bekende zaak), maar insiders vertelden mij dat het een Jamarcol is met Kreidler-logo. Powerband, geluid en looks in beschouwing genomen, vond ik dit (na veel testwerk) een goed compromis. Maar toch; het is geen echte originele RS-pijp ... Nu heeft John Bos in Portugal zijn assortiment grotendeels online. Bij zoekterm "uitlaat" krijg ik zo'n 300 hits waaronder:

15.03.81 uitlaat compleet met bocht RS original EUR 160,88
15.03.92 uitlaat + toebehoren RS compleet EUR 121,77
15.23.88 uitlaat RS 2-delig original EUR 75,03
27.61.99 uitlaat eendelig Y 32 mm. original EUR 60,27

Van een hoogleraar in de Kreidlerkunde :mrgreen: leerde ik dat 15.03.81 van de RS vanaf 1978 is en 15.23.88 van de RS 1975. Nou vraag ik mij allereerst af wat het prestatieverschil is tussen deze pijpen, want alleen een aangelaste bocht zal toch geen 85 euri rechtvaardigen!? Ten tweede vraag ik mij af welke uitlaat het mooiste zal lopen op mijn 5-bak met zuigergestuurde getunede 50cc SB. En last but not least: zou zo'n "echte" originele uitlaat op deze set betere prestaties leveren dan de Jamarcol?

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?

#2 Bericht door erik de l » 06 nov 2012, 21:41

Mijn ervaring is na enig testwerk dat de imi jamarcol model RS 2delig, model knik ,model dichte eindpotje(sigaar) iets pittiger/vinniger is bij hogere toeren dan een originele RS-pijp .
dus zeer aan te raden icm een licht getunede cilinder .

Verschil RS vaste bocht , 2delig en blokfluit maakt erg weinig uit. Zou de pijp gebruiken die bij de cilinder hoort of als je het beste wilt gewoon testen.
note; een Zwitserse RS pijp heeft een andere voorkonus en geeft minder topvermogen .

.Erik

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?

#3 Bericht door Parlotti » 06 nov 2012, 22:51

Dank, Erik. Dat van die Zwitserse RS-pijp heb ik al eerder gehoord, maar dat is een 15.33.97. Die werd onlangs op Marktplaats aangeboden door een bekende handelaar uit Waskemeer, maar hij vroeg met 175 euri -naar mijn overtuiging- te veel #-o Achteraf ben ik blij dat ik toen ben afgehaakt :D

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60432
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 nov 2012, 22:54

Parlotti schreef:Dank, Erik. Dat van die Zwitserse RS-pijp heb ik al eerder gehoord, maar dat is een 15.33.97. Die werd onlangs op Marktplaats aangeboden door een bekende handelaar uit Waskemeer, maar hij vroeg met 175 euri -naar mijn overtuiging- te veel #-o Achteraf ben ik blij dat ik toen ben afgehaakt :D
Yep, de 15.33.97 :wink:

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5551
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 241 keren
Contacteer:

Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?

#5 Bericht door kreidler844 » 07 nov 2012, 09:11

Mij ervaring is ook dat de Jamarcol 2-delige uitlaatjes het beste lopen van de genoemde types.
De "open" uitvoering is 7 of 8 cm korter en loopt daardoor onderin minder.

Wietse

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?

#6 Bericht door Parlotti » 07 nov 2012, 17:14

OK Wietse :shock: eigenlijk zeg je hiermee dat ik dus beter met m'n Jamarcol kan blijven rijden i.p.v. geld uit te geven aan een originele RS-uitlaat?

Gebruikersavatar
scooby
Berichten: 431
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:55
Locatie: zuid holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?

#7 Bericht door scooby » 07 nov 2012, 17:49

:?: En die Rs pijp van jacco witte??
Heeft iemand daar ervaring mee?? heb me wel eens laten vertellen dat dat ook een goede pijp is
Mvg Erwin

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60432
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 07 nov 2012, 18:01

scooby schreef::?: En die Rs pijp van jacco witte??
Heeft iemand daar ervaring mee?? heb me wel eens laten vertellen dat dat ook een goede pijp is
Mvg Erwin
Die komt ook van JB

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5551
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 241 keren
Contacteer:

Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?

#9 Bericht door kreidler844 » 07 nov 2012, 18:34

Parlotti schreef:OK Wietse :shock: eigenlijk zeg je hiermee dat ik dus beter met m'n Jamarcol kan blijven rijden i.p.v. geld uit te geven aan een originele RS-uitlaat?
Inderdaad. :wink:

Gebruikersavatar
Chrismetzwarteletters
Berichten: 1407
Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?

#10 Bericht door Chrismetzwarteletters » 08 nov 2012, 11:23

Volgens LVS zijn de afmetingen van de RS pijp met nummers niet anders dan de RS pijp zonder, je betaalt dus alleen voor de ingeslagen nummertjes. ](*,)

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?

#11 Bericht door nozems » 08 nov 2012, 11:49

Het mooiste zou dus zijn als je dit kon testen, er zijn toch wel mensen bij jou in de buurt die dergelijke uitlaten hebben? Dan hoef je eventueel niet over te gaan op een dure en onnodige aankoop.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60432
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?

#12 Bericht door Enzo-tvdzijden » 08 nov 2012, 12:21

Chrismetzwarteletters schreef:Volgens LVS zijn de afmetingen van de RS pijp met nummers niet anders dan de RS pijp zonder, je betaalt dus alleen voor de ingeslagen nummertjes. ](*,)
Ter info Chris
Een Zwitserse Rs heeft een pijp met vaste bocht en nummer 15.33.97
Een Duitse Rs heeft een pijp met vaste bocht ZONDER nummers


Enzo

Gebruikersavatar
Chrismetzwarteletters
Berichten: 1407
Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?

#13 Bericht door Chrismetzwarteletters » 08 nov 2012, 13:40

Ik heb het niet over een ori, door Kreidler geleverde uitlaat. Maar over een aftermarket pijp van JB. ;)

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60432
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?

#14 Bericht door Enzo-tvdzijden » 08 nov 2012, 14:39

Chrismetzwarteletters schreef:Ik heb het niet over een ori, door Kreidler geleverde uitlaat. Maar over een aftermarket pijp van JB. ;)
Dan zitten we op 1 lijn. Ik ken ook de aftermarket uitlaat van JB vaste bocht zonder nummers en een ori uitlaat met vaste bocht zonder nummers in de NOS verpakking.

Enzo

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?

#15 Bericht door Parlotti » 08 nov 2012, 18:41

Enzo-tvdzijden schreef:
Chrismetzwarteletters schreef:Ik heb het niet over een ori, door Kreidler geleverde uitlaat. Maar over een aftermarket pijp van JB. ;)
Dan zitten we op 1 lijn. Ik ken ook de aftermarket uitlaat van JB vaste bocht zonder nummers en een ori uitlaat met vaste bocht zonder nummers in de NOS verpakking.

Enzo
Godsamme: zo wordt het lekker overzichtelijk ](*,) Ik tel nu een imi-uitlaat, de aftermarket uitlaat van JB vaste bocht zonder nummers, een losse ori RS-pijp (dus zonder bocht) bij JB in Portugal, een ori-uitlaat met vaste bocht zonder nummers in de NOS verpakking en een Zwitserse ori-pijp met nummer. En om de verwarring compleet te maken, is die "aftermarket uitlaat van JB" er dus in twee versies: de versie die ik in Goes heb gekocht maar wat dus eigenlijk een Jamarcol is met ingestanst Kreidler-logo en de Portugese pijp. Die laatste zou dus de authentieke versie zijn.

Tegelijkertijd concludeer ik dat die Zwitser minder goed presteert (dat is wat anders dan slecht) en dat mijn aankoop in Goes weliswaar niet echt origineel is in de zin van authentiek maar wel het beste loopt onder mijn set. Zelfs beter dan die echte authentieke originele RS-uitlaat met vaste bocht van JB in Portugal. Ik denk dat ik voorlopig het diplomatiek geformuleerde advies van Wietse maar ga opvolgen en die 160 euri in mijn zak hou. Er zal vast wel iemand op het forum te vinden zijn die zo'n pijp heeft en mij een keertje wil laten testen :beer :beer :beer

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?

#16 Bericht door dolle aad » 08 nov 2012, 22:31

:roll:
Maar dan wél op n testbank natuurlijk

Gevoels" waarden moeten geen uitgangs punt zijn

ook kou -warmte en vocht spelen mee ,
etc .

Parlotti :arrow: Getjoent :?:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60432
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?

#17 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 nov 2012, 17:28

Parlotti schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:
Chrismetzwarteletters schreef:Ik heb het niet over een ori, door Kreidler geleverde uitlaat. Maar over een aftermarket pijp van JB. ;)
Dan zitten we op 1 lijn. Ik ken ook de aftermarket uitlaat van JB vaste bocht zonder nummers en een ori uitlaat met vaste bocht zonder nummers in de NOS verpakking.

Enzo
Godsamme: zo wordt het lekker overzichtelijk ](*,) Ik tel nu een imi-uitlaat, de aftermarket uitlaat van JB vaste bocht zonder nummers, een losse ori RS-pijp (dus zonder bocht) bij JB in Portugal, een ori-uitlaat met vaste bocht zonder nummers in de NOS verpakking en een Zwitserse ori-pijp met nummer. En om de verwarring compleet te maken, is die "aftermarket uitlaat van JB" er dus in twee versies: de versie die ik in Goes heb gekocht maar wat dus eigenlijk een Jamarcol is met ingestanst Kreidler-logo en de Portugese pijp. Die laatste zou dus de authentieke versie zijn.

Tegelijkertijd concludeer ik dat die Zwitser minder goed presteert (dat is wat anders dan slecht) en dat mijn aankoop in Goes weliswaar niet echt origineel is in de zin van authentiek maar wel het beste loopt onder mijn set. Zelfs beter dan die echte authentieke originele RS-uitlaat met vaste bocht van JB in Portugal. Ik denk dat ik voorlopig het diplomatiek geformuleerde advies van Wietse maar ga opvolgen en die 160 euri in mijn zak hou. Er zal vast wel iemand op het forum te vinden zijn die zo'n pijp heeft en mij een keertje wil laten testen :beer :beer :beer
Marcel je vergeet er nog één nl. De 15.33.97 vaste bocht tuitaansluiting van de laatste TM.

Enzo

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?

#18 Bericht door Parlotti » 09 nov 2012, 17:49

dolle aad schreef::roll: Parlotti :arrow: Getjoent :?:
Jazeker, Aad. Je kunt het aan de buitenkant van mijn zwarte special niet of nauwelijks zien, maar de ori SB is gekieteld. Dus geen membraan of exotische uitlaat, maar LVS heeft de poort-timing aangepast en er vier spoelpoorten bijgezet plus twee fluisterpoortjes. Creanotive heeft twee binnenkoppen gedraaid met een voetplaat, dus ik kan met deze set alle kanten op. Ik hou nou eenmaal van een special die direct herkenbaar is (en blijft). En daar hoort naar mijn smaak ook het orgastisch mooie Kreidler-geluid bij :wink:

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?

#19 Bericht door dolle aad » 10 nov 2012, 15:15

:roll:
:arrow: n, Best Knap Heftige, toch wel . :D

even tussendoor ;
Een gebruikte uitlaat heeft het voordeel dat er een laagje kool inzit ,
dit houdt de warmte beter vast .Presteert beter .
De conclusie van Frits Overmars , als ik het goed ! begrepen heb .

Nog een :idea: ,
de Boss knik uitlaat met vaste bocht .

Denk eigenlijk niet , dat iemand de "Absolute TIP" hierover weet .
Zie me n vorig bericht .

gewoon blijven Proberen dus .

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 591 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?

#20 Bericht door Caspar » 10 nov 2012, 21:30

Ik heb een aantal van de genoemde uitlaten liggen , kom maar testen :P Geen probleem.

De Jamarcol 2 delige zónder lasnaad doet het inderdaad erg goed.
Wél heb ik de demper even nagesoldeerd met zilver, want die gaapte en kierde aan alle kanten.
Daarna was de sound al stukken beter. ( minder blikkerig)
Inderdaad moet er eerst eens wat kool in de uitlaat komen voor een optimale werking.

gcge
Berichten: 938
Lid geworden op: 14 sep 2009, 23:03
Locatie: Raamsdonksveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?

#21 Bericht door gcge » 10 nov 2012, 22:44

Zit er dan nog verschil in prestaties tussen deze dempers of is het alleen optisch (lasnaad, logo)

http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... asp?id=826" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... sp?id=1828" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... asp?id=827" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?

#22 Bericht door Parlotti » 11 nov 2012, 00:21

@gcge de eerst genoemde (=15.23.88) is dus wat ik een "semi-originele" uitlaat noem. Er is een Kreidler-logo ingeslagen, maar volgens de insiders gaat het om een Jamarcol. Afgaande op wat Wietse (en anderen) zegt, levert deze pijp de beste prestaties van het rijtje ori of met original looks. De andere uitlaten zijn eenvoudiger imitaties: ik heb die pijp uit een stuk geprobeerd, maar op mijn setup presteerde hij stukken minder; zowel qua power als topvermogen, want hij was minder fel en de top lag bijna 10 km. lager :( Die 15.23.88 Jamarcol is kennelijk populair, want hij is niet alleen bij Kreidlerparts uitverkocht ....

@Caspar: THNX voor het aanbod. Jij hebt volgens mij een hele batterij uitlaten liggen want ook toen ik vorig jaar nieuwsgierig was naar exotische uitlaten, deed je het aanbod om te komen testen. Lijkt mij eigenlijk best wel gaaf om een keertje langs te komen voor wat test-runs tussen het brons-groen eikenhout :mrgreen: Maar ja, gelet op de afstand moet ik dan eerst ff een aanhanger regelen en mooi weer (+ een trekhaak).

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?

#23 Bericht door dolle aad » 11 nov 2012, 00:38

:D mooi man :D in de bergen rijden

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 591 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?

#24 Bericht door Caspar » 11 nov 2012, 12:35

Het verschil tussen de uitlaten zit hem niet alleen in de lasnaad:
Bij de exemplaren mét lasnaad wil de afstand tussen de zuiger en het demperfront nog wel eens verschillen.
Daardoor presteren ze nog wel eens verschillend.
Bij de exemplaren zónder lasnaad is dat beter geregeld. Daar klopt het wél.

@Parlotti: Your welcome.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60432
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?

#25 Bericht door Enzo-tvdzijden » 11 nov 2012, 12:36

gcge schreef:Zit er dan nog verschil in prestaties tussen deze dempers of is het alleen optisch (lasnaad, logo)

http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... asp?id=826" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... sp?id=1828" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... asp?id=827" onclick="window.open(this.href);return false;
De economy ( :idea: goedkope versie voor weinig budget :!: ) is vooral de afwerking.
Lelijke lasnaad en chroomkwaliteit

Zo'n pijp zou ik niet eens schoonmaken maar meteen in de kliko gooien en een nieuwe kopen.

Enzo

Plaats reactie