Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?
- Parlotti
- Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
- Contacteer:
Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?
Momenteel rij ik met een uitlaat die ik "semi-origineel" noem. Het gaat om een tweedelige pijp met losse bocht die als origineel werd aangeprezen (door een grote op dit forum bekende zaak), maar insiders vertelden mij dat het een Jamarcol is met Kreidler-logo. Powerband, geluid en looks in beschouwing genomen, vond ik dit (na veel testwerk) een goed compromis. Maar toch; het is geen echte originele RS-pijp ... Nu heeft John Bos in Portugal zijn assortiment grotendeels online. Bij zoekterm "uitlaat" krijg ik zo'n 300 hits waaronder:
15.03.81 uitlaat compleet met bocht RS original EUR 160,88
15.03.92 uitlaat + toebehoren RS compleet EUR 121,77
15.23.88 uitlaat RS 2-delig original EUR 75,03
27.61.99 uitlaat eendelig Y 32 mm. original EUR 60,27
Van een hoogleraar in de Kreidlerkunde leerde ik dat 15.03.81 van de RS vanaf 1978 is en 15.23.88 van de RS 1975. Nou vraag ik mij allereerst af wat het prestatieverschil is tussen deze pijpen, want alleen een aangelaste bocht zal toch geen 85 euri rechtvaardigen!? Ten tweede vraag ik mij af welke uitlaat het mooiste zal lopen op mijn 5-bak met zuigergestuurde getunede 50cc SB. En last but not least: zou zo'n "echte" originele uitlaat op deze set betere prestaties leveren dan de Jamarcol?
15.03.81 uitlaat compleet met bocht RS original EUR 160,88
15.03.92 uitlaat + toebehoren RS compleet EUR 121,77
15.23.88 uitlaat RS 2-delig original EUR 75,03
27.61.99 uitlaat eendelig Y 32 mm. original EUR 60,27
Van een hoogleraar in de Kreidlerkunde leerde ik dat 15.03.81 van de RS vanaf 1978 is en 15.23.88 van de RS 1975. Nou vraag ik mij allereerst af wat het prestatieverschil is tussen deze pijpen, want alleen een aangelaste bocht zal toch geen 85 euri rechtvaardigen!? Ten tweede vraag ik mij af welke uitlaat het mooiste zal lopen op mijn 5-bak met zuigergestuurde getunede 50cc SB. En last but not least: zou zo'n "echte" originele uitlaat op deze set betere prestaties leveren dan de Jamarcol?
- erik de l
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
- Locatie: mvhl
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 22 keren
Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?
Mijn ervaring is na enig testwerk dat de imi jamarcol model RS 2delig, model knik ,model dichte eindpotje(sigaar) iets pittiger/vinniger is bij hogere toeren dan een originele RS-pijp .
dus zeer aan te raden icm een licht getunede cilinder .
Verschil RS vaste bocht , 2delig en blokfluit maakt erg weinig uit. Zou de pijp gebruiken die bij de cilinder hoort of als je het beste wilt gewoon testen.
note; een Zwitserse RS pijp heeft een andere voorkonus en geeft minder topvermogen .
.Erik
dus zeer aan te raden icm een licht getunede cilinder .
Verschil RS vaste bocht , 2delig en blokfluit maakt erg weinig uit. Zou de pijp gebruiken die bij de cilinder hoort of als je het beste wilt gewoon testen.
note; een Zwitserse RS pijp heeft een andere voorkonus en geeft minder topvermogen .
.Erik
- Parlotti
- Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
- Contacteer:
Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?
Dank, Erik. Dat van die Zwitserse RS-pijp heb ik al eerder gehoord, maar dat is een 15.33.97. Die werd onlangs op Marktplaats aangeboden door een bekende handelaar uit Waskemeer, maar hij vroeg met 175 euri -naar mijn overtuiging- te veel Achteraf ben ik blij dat ik toen ben afgehaakt
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60432
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?
Yep, de 15.33.97Parlotti schreef:Dank, Erik. Dat van die Zwitserse RS-pijp heb ik al eerder gehoord, maar dat is een 15.33.97. Die werd onlangs op Marktplaats aangeboden door een bekende handelaar uit Waskemeer, maar hij vroeg met 175 euri -naar mijn overtuiging- te veel Achteraf ben ik blij dat ik toen ben afgehaakt
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?
Mij ervaring is ook dat de Jamarcol 2-delige uitlaatjes het beste lopen van de genoemde types.
De "open" uitvoering is 7 of 8 cm korter en loopt daardoor onderin minder.
Wietse
De "open" uitvoering is 7 of 8 cm korter en loopt daardoor onderin minder.
Wietse
- Parlotti
- Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
- Contacteer:
Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?
OK Wietse eigenlijk zeg je hiermee dat ik dus beter met m'n Jamarcol kan blijven rijden i.p.v. geld uit te geven aan een originele RS-uitlaat?
- scooby
- Berichten: 431
- Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:55
- Locatie: zuid holland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?
En die Rs pijp van jacco witte??
Heeft iemand daar ervaring mee?? heb me wel eens laten vertellen dat dat ook een goede pijp is
Mvg Erwin
Heeft iemand daar ervaring mee?? heb me wel eens laten vertellen dat dat ook een goede pijp is
Mvg Erwin
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60432
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?
Die komt ook van JBscooby schreef: En die Rs pijp van jacco witte??
Heeft iemand daar ervaring mee?? heb me wel eens laten vertellen dat dat ook een goede pijp is
Mvg Erwin
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?
Inderdaad.Parlotti schreef:OK Wietse eigenlijk zeg je hiermee dat ik dus beter met m'n Jamarcol kan blijven rijden i.p.v. geld uit te geven aan een originele RS-uitlaat?
- Chrismetzwarteletters
- Berichten: 1407
- Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
- Locatie: Maasland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?
Volgens LVS zijn de afmetingen van de RS pijp met nummers niet anders dan de RS pijp zonder, je betaalt dus alleen voor de ingeslagen nummertjes.
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?
Het mooiste zou dus zijn als je dit kon testen, er zijn toch wel mensen bij jou in de buurt die dergelijke uitlaten hebben? Dan hoef je eventueel niet over te gaan op een dure en onnodige aankoop.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60432
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?
Ter info ChrisChrismetzwarteletters schreef:Volgens LVS zijn de afmetingen van de RS pijp met nummers niet anders dan de RS pijp zonder, je betaalt dus alleen voor de ingeslagen nummertjes.
Een Zwitserse Rs heeft een pijp met vaste bocht en nummer 15.33.97
Een Duitse Rs heeft een pijp met vaste bocht ZONDER nummers
Enzo
- Chrismetzwarteletters
- Berichten: 1407
- Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
- Locatie: Maasland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?
Ik heb het niet over een ori, door Kreidler geleverde uitlaat. Maar over een aftermarket pijp van JB.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60432
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?
Dan zitten we op 1 lijn. Ik ken ook de aftermarket uitlaat van JB vaste bocht zonder nummers en een ori uitlaat met vaste bocht zonder nummers in de NOS verpakking.Chrismetzwarteletters schreef:Ik heb het niet over een ori, door Kreidler geleverde uitlaat. Maar over een aftermarket pijp van JB.
Enzo
- Parlotti
- Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
- Contacteer:
Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?
Godsamme: zo wordt het lekker overzichtelijk Ik tel nu een imi-uitlaat, de aftermarket uitlaat van JB vaste bocht zonder nummers, een losse ori RS-pijp (dus zonder bocht) bij JB in Portugal, een ori-uitlaat met vaste bocht zonder nummers in de NOS verpakking en een Zwitserse ori-pijp met nummer. En om de verwarring compleet te maken, is die "aftermarket uitlaat van JB" er dus in twee versies: de versie die ik in Goes heb gekocht maar wat dus eigenlijk een Jamarcol is met ingestanst Kreidler-logo en de Portugese pijp. Die laatste zou dus de authentieke versie zijn.Enzo-tvdzijden schreef:Dan zitten we op 1 lijn. Ik ken ook de aftermarket uitlaat van JB vaste bocht zonder nummers en een ori uitlaat met vaste bocht zonder nummers in de NOS verpakking.Chrismetzwarteletters schreef:Ik heb het niet over een ori, door Kreidler geleverde uitlaat. Maar over een aftermarket pijp van JB.
Enzo
Tegelijkertijd concludeer ik dat die Zwitser minder goed presteert (dat is wat anders dan slecht) en dat mijn aankoop in Goes weliswaar niet echt origineel is in de zin van authentiek maar wel het beste loopt onder mijn set. Zelfs beter dan die echte authentieke originele RS-uitlaat met vaste bocht van JB in Portugal. Ik denk dat ik voorlopig het diplomatiek geformuleerde advies van Wietse maar ga opvolgen en die 160 euri in mijn zak hou. Er zal vast wel iemand op het forum te vinden zijn die zo'n pijp heeft en mij een keertje wil laten testen
-
- Berichten: 2351
- Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?
Maar dan wél op n testbank natuurlijk
Gevoels" waarden moeten geen uitgangs punt zijn
ook kou -warmte en vocht spelen mee ,
etc .
Parlotti Getjoent
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60432
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?
Marcel je vergeet er nog één nl. De 15.33.97 vaste bocht tuitaansluiting van de laatste TM.Parlotti schreef:Godsamme: zo wordt het lekker overzichtelijk Ik tel nu een imi-uitlaat, de aftermarket uitlaat van JB vaste bocht zonder nummers, een losse ori RS-pijp (dus zonder bocht) bij JB in Portugal, een ori-uitlaat met vaste bocht zonder nummers in de NOS verpakking en een Zwitserse ori-pijp met nummer. En om de verwarring compleet te maken, is die "aftermarket uitlaat van JB" er dus in twee versies: de versie die ik in Goes heb gekocht maar wat dus eigenlijk een Jamarcol is met ingestanst Kreidler-logo en de Portugese pijp. Die laatste zou dus de authentieke versie zijn.Enzo-tvdzijden schreef:Dan zitten we op 1 lijn. Ik ken ook de aftermarket uitlaat van JB vaste bocht zonder nummers en een ori uitlaat met vaste bocht zonder nummers in de NOS verpakking.Chrismetzwarteletters schreef:Ik heb het niet over een ori, door Kreidler geleverde uitlaat. Maar over een aftermarket pijp van JB.
Enzo
Tegelijkertijd concludeer ik dat die Zwitser minder goed presteert (dat is wat anders dan slecht) en dat mijn aankoop in Goes weliswaar niet echt origineel is in de zin van authentiek maar wel het beste loopt onder mijn set. Zelfs beter dan die echte authentieke originele RS-uitlaat met vaste bocht van JB in Portugal. Ik denk dat ik voorlopig het diplomatiek geformuleerde advies van Wietse maar ga opvolgen en die 160 euri in mijn zak hou. Er zal vast wel iemand op het forum te vinden zijn die zo'n pijp heeft en mij een keertje wil laten testen
Enzo
- Parlotti
- Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
- Contacteer:
Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?
Jazeker, Aad. Je kunt het aan de buitenkant van mijn zwarte special niet of nauwelijks zien, maar de ori SB is gekieteld. Dus geen membraan of exotische uitlaat, maar LVS heeft de poort-timing aangepast en er vier spoelpoorten bijgezet plus twee fluisterpoortjes. Creanotive heeft twee binnenkoppen gedraaid met een voetplaat, dus ik kan met deze set alle kanten op. Ik hou nou eenmaal van een special die direct herkenbaar is (en blijft). En daar hoort naar mijn smaak ook het orgastisch mooie Kreidler-geluid bijdolle aad schreef: Parlotti Getjoent
-
- Berichten: 2351
- Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?
n, Best Knap Heftige, toch wel .
even tussendoor ;
Een gebruikte uitlaat heeft het voordeel dat er een laagje kool inzit ,
dit houdt de warmte beter vast .Presteert beter .
De conclusie van Frits Overmars , als ik het goed ! begrepen heb .
Nog een ,
de Boss knik uitlaat met vaste bocht .
Denk eigenlijk niet , dat iemand de "Absolute TIP" hierover weet .
Zie me n vorig bericht .
gewoon blijven Proberen dus .
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 591 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?
Ik heb een aantal van de genoemde uitlaten liggen , kom maar testen Geen probleem.
De Jamarcol 2 delige zónder lasnaad doet het inderdaad erg goed.
Wél heb ik de demper even nagesoldeerd met zilver, want die gaapte en kierde aan alle kanten.
Daarna was de sound al stukken beter. ( minder blikkerig)
Inderdaad moet er eerst eens wat kool in de uitlaat komen voor een optimale werking.
De Jamarcol 2 delige zónder lasnaad doet het inderdaad erg goed.
Wél heb ik de demper even nagesoldeerd met zilver, want die gaapte en kierde aan alle kanten.
Daarna was de sound al stukken beter. ( minder blikkerig)
Inderdaad moet er eerst eens wat kool in de uitlaat komen voor een optimale werking.
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 14 sep 2009, 23:03
- Locatie: Raamsdonksveer
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?
Zit er dan nog verschil in prestaties tussen deze dempers of is het alleen optisch (lasnaad, logo)
http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... asp?id=826" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... sp?id=1828" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... asp?id=827" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... asp?id=826" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... sp?id=1828" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... asp?id=827" onclick="window.open(this.href);return false;
- Parlotti
- Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
- Contacteer:
Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?
@gcge de eerst genoemde (=15.23.88) is dus wat ik een "semi-originele" uitlaat noem. Er is een Kreidler-logo ingeslagen, maar volgens de insiders gaat het om een Jamarcol. Afgaande op wat Wietse (en anderen) zegt, levert deze pijp de beste prestaties van het rijtje ori of met original looks. De andere uitlaten zijn eenvoudiger imitaties: ik heb die pijp uit een stuk geprobeerd, maar op mijn setup presteerde hij stukken minder; zowel qua power als topvermogen, want hij was minder fel en de top lag bijna 10 km. lager Die 15.23.88 Jamarcol is kennelijk populair, want hij is niet alleen bij Kreidlerparts uitverkocht ....
@Caspar: THNX voor het aanbod. Jij hebt volgens mij een hele batterij uitlaten liggen want ook toen ik vorig jaar nieuwsgierig was naar exotische uitlaten, deed je het aanbod om te komen testen. Lijkt mij eigenlijk best wel gaaf om een keertje langs te komen voor wat test-runs tussen het brons-groen eikenhout Maar ja, gelet op de afstand moet ik dan eerst ff een aanhanger regelen en mooi weer (+ een trekhaak).
@Caspar: THNX voor het aanbod. Jij hebt volgens mij een hele batterij uitlaten liggen want ook toen ik vorig jaar nieuwsgierig was naar exotische uitlaten, deed je het aanbod om te komen testen. Lijkt mij eigenlijk best wel gaaf om een keertje langs te komen voor wat test-runs tussen het brons-groen eikenhout Maar ja, gelet op de afstand moet ik dan eerst ff een aanhanger regelen en mooi weer (+ een trekhaak).
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 591 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?
Het verschil tussen de uitlaten zit hem niet alleen in de lasnaad:
Bij de exemplaren mét lasnaad wil de afstand tussen de zuiger en het demperfront nog wel eens verschillen.
Daardoor presteren ze nog wel eens verschillend.
Bij de exemplaren zónder lasnaad is dat beter geregeld. Daar klopt het wél.
@Parlotti: Your welcome.
Bij de exemplaren mét lasnaad wil de afstand tussen de zuiger en het demperfront nog wel eens verschillen.
Daardoor presteren ze nog wel eens verschillend.
Bij de exemplaren zónder lasnaad is dat beter geregeld. Daar klopt het wél.
@Parlotti: Your welcome.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60432
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Vier originele RS-uitlaten: wie weet het?
De economy ( goedkope versie voor weinig budget ) is vooral de afwerking.gcge schreef:Zit er dan nog verschil in prestaties tussen deze dempers of is het alleen optisch (lasnaad, logo)
http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... asp?id=826" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... sp?id=1828" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... asp?id=827" onclick="window.open(this.href);return false;
Lelijke lasnaad en chroomkwaliteit
Zo'n pijp zou ik niet eens schoonmaken maar meteen in de kliko gooien en een nieuwe kopen.
Enzo