bedrading kreidler Tm

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
gertje007
Berichten: 133
Lid geworden op: 23 dec 2007, 16:09
Locatie: Waddinxveen /maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

bedrading kreidler Tm

#1 Bericht door gertje007 » 17 feb 2008, 21:29

Wie O Woie kan mij helpen ,met het goed uitleggen / aan sluiten van de bedrading van een kreidler tm met magura aluminium hendels erop .


Ik kan nergens een goed schema vinden, er komen bij mij 6 draden uit de lichtschakelaar ,wie o wie alvast bedankt Geert

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

#2 Bericht door Gijs » 17 feb 2008, 21:40

welk bouwjaar?

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

#3 Bericht door Gijs » 17 feb 2008, 21:41

gooi een foto op het forum, en we geven je het juiste schema!

Kreidlervriend Enzo heeft deze pas geplaatst!

Alleen maar 5 draden uit de schakelaar!

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#4 Bericht door freaky_ferry » 18 feb 2008, 18:29

waddinxveen : geen idee of dat bij den haag in de buurt legt.

in ieder geval: ik heb dus laatst met behulp van het bovenste bruine vel met schema mijn kabelboom zelf gemaakt en aangesloten.

dus als je hulp nodig hebt.

kijk effe op me restauratie topic

gertje007
Berichten: 133
Lid geworden op: 23 dec 2007, 16:09
Locatie: Waddinxveen /maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

bedrading enzovoort

#5 Bericht door gertje007 » 27 feb 2008, 21:37

haai enzo ,

Bedankt voor je schema ,ik had hem zelf ook gevonden .

Nu het volgende probleem mijn verlichting brand telkens door ,zelfs bij 12 volt lampjes , nu heb ik dat eens gemeten wat er nu uit de draden van mijn ontsteking komt , gewoon stationair 6 volt dat is netjes ,geef ik gas , gewoon meer dan 16 zelfs tot 24 volt . hoe kan dit . al de draden van de spoelen zijn goed . ik heb geen accu of wat dan ook .

draad groen voor remlicht half gas 16 volt , mijn vraag is hoe kant dit ?????

Je moet wqeten ik heb geen bal verstand van stroom wissel of gelijk zegt me niks . ook all aarde draden zitten goed alles werkt , remlicht klein licht grott licht lampje in me teller claxcon werkt juist weer flauw . nogmaals i ksnap er nuiks van van .

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 27 feb 2008, 21:40

Volgens mij zit jij al een paar jaar te kl*ten met die verlichting.
De vraag om schema is al meerdere keren gesteld.
Klopt dat?

Enzo

gertje007
Berichten: 133
Lid geworden op: 23 dec 2007, 16:09
Locatie: Waddinxveen /maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

enzo

#7 Bericht door gertje007 » 27 feb 2008, 21:45

Enzo als ik bi jouw schema kijk ,klopt mijn bedrading bijna ,alleen bij mij komt er uit de licht schakelaar 6 draden , een grijze die naar het lampje in mijn teller gaat . Het vreemde is ik vind nergens een schema wat nu precies mijn bedrading weergeeft . voor alle duidelijkheid ik heb een Tm
bouwjaar 1976 met aluminium magura henders erop ,met 6 draden .
Geel voor licht natuurlijk wit/rood groot licht , geel gaat ook naar de toeter ,samen met bruin . Er komt ook eem bruine draad uit die gaat ook naar de claxcon om te toeteren .

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: enzo

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 27 feb 2008, 21:50

gertje007 schreef:Enzo als ik bi jouw schema kijk ,klopt mijn bedrading bijna ,alleen bij mij komt er uit de licht schakelaar 6 draden , een grijze die naar het lampje in mijn teller gaat . Het vreemde is ik vind nergens een schema wat nu precies mijn bedrading weergeeft . voor alle duidelijkheid ik heb een Tm
bouwjaar 1976 met aluminium magura henders erop ,met 6 draden .
Geel voor licht natuurlijk wit/rood groot licht , geel gaat ook naar de toeter ,samen met bruin . Er komt ook eem bruine draad uit die gaat ook naar de claxcon om te toeteren .
Is dat zo belangrijk dan. Met deze schema's gecombineerd met een brommerschema kom je er ook uit.
Dat klopt dat de grijze naar je tellerlampje gaat. Die zit samen geschakeld met het achterlicht.
Kan je nog even aangeven wat voor een ontsteking je hebt en welke kleuren er naar de kroonsteen gaan uit je blok.

Dit schema is ook goed. Mist alleen de toeter. Komt door Nederland.

Enzo
Bijlagen
Schema_RM (Large).jpg
Schema_RM (Large).jpg (47.59 KiB) 14700 keer bekeken

gertje007
Berichten: 133
Lid geworden op: 23 dec 2007, 16:09
Locatie: Waddinxveen /maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

inderdaad

#9 Bericht door gertje007 » 28 feb 2008, 16:49

Haai tony /Enzo

Inderdaad ik loopt al een tijd te kl**ten met de verlichting .Ik heb het er maar bij gelaten allemaal , ik reed vaak overdag . Maar nu heb ik van Bolle AAd jaja best ventje een goede claxcon gehad, en nu wil ik het goed inorde maken ,dat alles het goed doet , ik ben niet iemand die alles aan elkaar plakt en rommeld , en door verbind .

Ik wil ook graag weten hoe en waarom ?

Uit mijn ontsteking komen geel ,grijs, groen/rood en zwart .

grijs gaat direct naar het achterlicht toe .

groenrood naar de rem schakelaar .

geel samen met zwart naar voren naar de koplamp toe .

Ik heb daar komt hij : een losse plastic teller los van de koplamp . die maar weinig voorkomt , in combinatie van de aluminium magura hendels .
ook heel belangrijk uit lichtschakelaar van magura moeten zoals hij algeleverd is 6 draden komen, die heb ik nieuwgekocht .

daar komt uit geel naar het voorlicht rood/wit voor grootlicht , een gele naar de claxcon, en een grijze naar het lampje in mijn tellerhuis. Dit draadje snap ik niet ,hij word geschakeld in de schakelaar met geel 35 watt , en komt er netjes uit als grijs met 6 watt voor het teller lampje . Dat werkt allemaal .

ander verhaal het echte probleem , als ik alles los maak bij de ontsteking
meet ik een heel hoog voltage wel tot 24 volt , daardoor brand alles door als ik ga rijden . Het lijkt me stug dat alle spoelen stuk zijn .

Alvast weer bedankt enzo

gertje007
Berichten: 133
Lid geworden op: 23 dec 2007, 16:09
Locatie: Waddinxveen /maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door gertje007 » 28 feb 2008, 16:54

Dit is mijn TM
Bijlagen
kried.jpg
kried.jpg (46.95 KiB) 14636 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: enzo

#11 Bericht door Enzo-tvdzijden » 28 feb 2008, 18:33

gertje007 schreef:Enzo als ik bi jouw schema kijk ,klopt mijn bedrading bijna ,alleen bij mij komt er uit de licht schakelaar 6 draden , een grijze die naar het lampje in mijn teller gaat . Het vreemde is ik vind nergens een schema wat nu precies mijn bedrading weergeeft . voor alle duidelijkheid ik heb een Tm
bouwjaar 1976 met aluminium magura henders erop ,met 6 draden .
Geel voor licht natuurlijk wit/rood groot licht , geel gaat ook naar de toeter ,samen met bruin . Er komt ook eem bruine draad uit die gaat ook naar de claxcon om te toeteren .
Je begint al met de verkeerde schakelaar. Grijs heb je niet nodig en moet je afdoppen.
Hoplijk niet zo´n Italiaans immi ding want die zijn in mijn ogen slecht. Te herkennen aan 2 vierkante drukknopjes. Nadeel vindt ik dat je de lichtstanden moet zoeken i.p.v. een klick.

Ik blijf erbij dat jou schema er bijna exact op staat.
Bij de eerste moet je de gele draad van de kroonsteen wegdenken richt toerenteller.
Bij het tweede schema moet je er een grijs draadje vanuit je kroonsteen blok naar het cockpitlampje bij denken. Hoe dat aangesloten zit staat weer in schema 1. Kan het nog makkelijker.
Zorg voor de juiste wattage bollen voor 25 W en achter 4W.
Dan 0,6W voor je tellerverlichting en 5W voor je remlicht.
Daar heb ik je nog niet over gehoord.

Ik ben nog steeds van mening dat je voor dit geen verstand van electronica hoeft te hebben. Het enige is dat je niet kleurenblind moet zijn. :lol:

Enzo

gertje007
Berichten: 133
Lid geworden op: 23 dec 2007, 16:09
Locatie: Waddinxveen /maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

re

#12 Bericht door gertje007 » 28 feb 2008, 18:47

de schakelaar , is volgens mijn wel de goede .

Want als ik de grijze draad van mijn ontsteking naar mijn koppit lampje breng ,blijft hij branden lijkt mij nie goed . Hij schakelt hem bij deze magura hendel . via de grijze draad .

in de koplamp hoort 35 watt ,is goed groot licht .

Maar enzo waar komt die 24 volt vandaan ??????

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: re

#13 Bericht door Enzo-tvdzijden » 28 feb 2008, 19:02

gertje007 schreef:de schakelaar , is volgens mijn wel de goede .

Want als ik de grijze draad van mijn ontsteking naar mijn koppit lampje breng ,blijft hij branden lijkt mij nie goed . Hij schakelt hem bij deze magura hendel . via de grijze draad .
Gertje,

Je snapt de schakeling van het achterlicht niet. De grijze draad uit het blok werkt op inductie en gaat pas stroom leveren als de lichtspoel geschakeld word. Daarom hoeft hij niet door de schakelaar geschakeld te worden.
Schakel je dus het voorlicht aan gaat meteen op inductie de achterlichtspoel stroom geven aan de teller en het achterlicht. Zie de schema´s. Voordeel is bij te hoge piekstroom geen doorgebrande achterlichten. Die wordt begrenst door het kleine 4W spoeltje.

Jou schakelaar is voor puntenontstekingen die geen aparte achterlichtspoel hebben en het achterlicht dus samen met het voorlicht wordt geschakeld.

Die puntenontstekingen met buitenbobine en losse achterlicht inductiespoel heb je in de 25 en 35 Watt uitvoering.
viewtopic.php?t=23807&start=0&postdays= ... highlight=
Alleen bij de 35 W uitvoering is je achterlicht 5 W en je remlicht 18 W

Hopelijk wordt het duidelijk.

Alternatief:
Je kan de grijze schakeldraad van het achterlicht en teller wel gebruiken maar dan moet je de grijze draad uit de kroonsteen bij het blok afkoppelen. De schakeldraad grijs van de schakelaar gaat dan naar de teller en het achterlicht en deelt dan mee uit de gele hoofdvoeding. Net als bij een puntenontsteking van een brommer.

Enzo
Laatst gewijzigd door Enzo-tvdzijden op 01 mar 2008, 21:29, 2 keer totaal gewijzigd.

gertje007
Berichten: 133
Lid geworden op: 23 dec 2007, 16:09
Locatie: Waddinxveen /maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

re brdrading ??

#14 Bericht door gertje007 » 28 feb 2008, 19:03

Maar waar komt die rare 20 of 24 volt vandaan ?
Bijlagen
rs_buitenbobine__large__133.jpg
rs_buitenbobine__large__133.jpg (72.72 KiB) 14592 keer bekeken

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9755
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 831 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

#15 Bericht door Maarten » 28 feb 2008, 19:08

Die rare 24 volt is een gevolg van verkeerd meten: Zo gauw als jij een lampje (verbruiker) aan sluit, zal de spanning dalen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#16 Bericht door Enzo-tvdzijden » 28 feb 2008, 19:15

Deze heb ik aangepast op jou TM
Met ook een lampje in de teller.

Zo als jij nu het schema tekent zit de 0,6W van de teller aan de 35W voorlamp. Dat gaat zeker doorfikken omdat zo´n schema ook het achterlicht erbij wil om het totaal wattage te laten zakken.

Afbeelding

gertje007
Berichten: 133
Lid geworden op: 23 dec 2007, 16:09
Locatie: Waddinxveen /maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Haai maarten

#17 Bericht door gertje007 » 28 feb 2008, 22:09

Haai Maarten ,

Gezellig/ leuk dat je komt helpen .

hoe kan het dan Maarten , dat als ik alles loshaal van het kroonsteenje bij het blok, ik maak de groen rode vast naar het remlicht, meet daar bij stationair draaien 6 volt, trap op de rem houd hem vast rem licht gaat branden, geef gas pats weg bolletje .! Ik zie ook al als alles aangesloten zit ,dat al de lichten voor achter bij stationer draaien netjes brand, geef ik een beetje gas ,zie ik direct al dat alles veel te fel brand .

ga ik gas geven normaal natuurlijk gaat alles veel te fel branden en klapt alles eruit alle bolletjes branden door .

dit probleem heb ik al maanden , rijd daarom heel laag in zijn toeren 40 ofzo, en dan gaat alles goed .

Ga ik gas geven pakweg 50 in zijn drie pats alles uit .

Vooral aan het lampje in mijn LOSSE TELLERHUIS zie ik het heel goed inhet donker .

Effe aan Enzo , deze schakelaar heeft er al tijd op gezeten zo ik hem getekend heb ,en is altijd goed gegaan . Met die 6 draden .

zelfs bij hoge nou ja hoge zeggen en schrijven 80 ,branden alles perfect.
alles ging goed tot de schakelaar stuk ging van oudedom denk ik ,het kogeltje in de schakelaar ging eruit en toen heb ik een precies de zelfde gekocht , bij toendertijd Mark de Waal geloof ik,

toen zijn er professoren aan gaan sleutelen, reseltaat schakelaar vloog in de brand, weer een zelfde gekocht bij Lieuwe Akkermans .
en sindsdien is het knudde .

Ja 12 volt lampjes erin doen, en niet te ver doortrekken , dan bleef het heel .

Natuurlijk zijn er opties om door te verbinden zoals je zegt Enzo , maar zolang er veel te veel volt uitkomt , is dat eigenlijk mijn probleem .

inductie zegt me echt niks hoor Enzo , ik ben een leek , maar snap wat je bedoeld . en het schema zoals het nu zit en heeft gezeten werkt ,dat kleine lampje in de teller brand bij lage toeren perfect , ook bij gas geven gaat die juist niet fewller branden .

Ik pluk even mijn herinnering dat lampje op de teller heeft altijd konstant gebrand niks feller worden bij gasgeven , blijft netjes de teller verlichten .
terwijl het voorlicht bij harder rijden feller werd zoals het hoort .

Ik heb het idee, als aller laaste dat de spoellen 6 wat en daaronder iets mee is , te dicht bij het vliegwiel vraag ik me af kan dat iets te maken hebben met de hoogte van het voltage .

gertje007
Berichten: 133
Lid geworden op: 23 dec 2007, 16:09
Locatie: Waddinxveen /maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door gertje007 » 28 feb 2008, 22:19

Enzo/ maarten ,

Ik ga er foto's van maken ,dan kunnen jullie het zien .
Ik verblijf nu even een paar dagen bij mijn vriendin, en vertrek morgen weer naar maassluis , want EnZo , kleuren blind volgens mij nu ik zo kijk naar je schema heb ik de gele naar mijn voorlam vanaf de schakelaar gedaan , maar zeker weten weten doe ik niks meer ,Wel spontaan dat jullie me helpen . :eitank

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#19 Bericht door Enzo-tvdzijden » 28 feb 2008, 22:20

Toch zou ik eens wat componenten uitwisselen.
Je zegt dat er een andere Kreidlerparts schakelaar op gekomen is. Zijn toen pas de problemen ontstaan? Die zijn immi. Probeer eens een originele.
Stel je spoelen eens af op 0,40 mm.
Sluit eens alleen je voorlicht rechtstreeks op de gele draad.
Loop je massa een na. Vooral in de koplamp.
Sluit de draadjes eens aan zoals het laatste schema aangeeft. Zo hoort het te zitten.

Enzo

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#20 Bericht door Enzo-tvdzijden » 28 feb 2008, 22:22

gertje007 schreef:Enzo/ maarten ,

Ik ga er foto's van maken ,dan kunnen jullie het zien .
Ik verblijf nu even een paar dagen bij mijn vriendin, en vertrek morgen weer naar maassluis , want EnZo , kleuren blind volgens mij nu ik zo kijk naar je schema heb ik de gele naar mijn voorlam vanaf de schakelaar gedaan , maar zeker weten weten doe ik niks meer ,Wel spontaan dat jullie me helpen . :eitank
De gele draad aan je schakelaar moet via de draadboom aan de gele draad van de kroonsteen bij het blok. Zo is het niet vreemd dat alles stuk gaat.
Nogmaals sluit aan volgens het schema. Moeilijk is het niet. Alle delen staan op het schema. De kroonsteen van je blok, de kroonsteen in je koplamp de vierkante schakelaar. Je km teller. Je toeter.
Succes.

Enzo

gertje007
Berichten: 133
Lid geworden op: 23 dec 2007, 16:09
Locatie: Waddinxveen /maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#21 Bericht door gertje007 » 28 feb 2008, 23:25

Enzo,

De problemen zijn pas eigenlijk goed begonnen toen ik de spoelen , links op de onstekingsgrondplaat los gemaakt heb ,en weer vast gezet heb klakkeloos eigenlijk dat hij niet aanliep op het vliegwiel, daar is het gez****k mee begonnen, ik denk dat daar het probleem zit , ik denk dat het verstandig is om inderdaad zoals jij zegt , 0.40 met een voelermaat te meten . Misschien zit hij te dicht bij het vliegwiel , je hoort van me .nogmaals bedankt voor het mee denken en helpen, zo hoort het op een forum.

Enniet zeuren of een kreidler moo i is of niet eigenlijk is elke kreidler gewoon toch

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#22 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 feb 2008, 05:35

gertje007 schreef: En niet zeuren of een kreidler mooi is of niet eigenlijk is elke kreidler gewoon toch
Ik zeur nooit. :wink: Mensen plaatsen een foto en verwachten dan een reactie van wat vindt je ervan. Dat kunnen ze dan krijgen.

Tussen mooi en verzorgt zit een verschil. Niet verzorgt is bij mij niet mooi.

Of onze toprestaurateurs die willen weten tot het kleinste detail hoe Kreidler het bedoelde.

Enzo

gertje007
Berichten: 133
Lid geworden op: 23 dec 2007, 16:09
Locatie: Waddinxveen /maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#23 Bericht door gertje007 » 29 feb 2008, 14:04

Haai Enzo ,

ik bedoelden niet dat jij zeurden of zo iets hoor ,geener zins .

Het was eigenlijk gewoon een open opmerking .

gertje007
Berichten: 133
Lid geworden op: 23 dec 2007, 16:09
Locatie: Waddinxveen /maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#24 Bericht door gertje007 » 10 mar 2008, 00:19

opgelost .!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Alles werkt naar behoren , toeter voorlicht groot en klein lampje inde teller rem licht achterlicht . De grijze draad uit de hendel moet naar het lampje in de teller geel naarde claxon en hoppa alles werkt .

bedankt iedreen

geert

Heb de spoelen verzet meer van het vliegwiel af , en het werkt .

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3055
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 250 keren
Ontvangen waarderingen: 55 keren
Contacteer:

#25 Bericht door Theove » 10 mar 2008, 00:32

Mooi, fijn om (als "leverancier" van de toeter) te horen dat alles werkt.

Veel plezier met je TM!!

Plaats reactie