li ion accu

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

li ion accu

#1 Bericht door midde » 03 dec 2014, 17:03

Geachte heren,

Ik heb het volgende : ik gebruik sinds een aantal maanden een li ion accu van shido maar deze is aan zijn laatste weg begonnen ( hij houd de spanning niet meer vast ) . Om hem op te laden heb ik op de kreidler een gewone spanningsregelaar maar ik verdenk deze ervan dat hij de laad spanning niet regelt. Weet iemand of mijn vermoeden juist is ? Want dan zou dit wel eens de oorzaak kunnen zijn dat de accu stuk gaat. Nu heb ik mijn broer om een oplossing gevraagd en hij kan voor mij een laadregelaar maken voor de li ion accu. Is hier eventueel meer interesse in ? Of is mijn spanningsregelaar gewoon naar de haaien ?

Gr Thijs

Gebruikersavatar
Stephan1978
Berichten: 462
Lid geworden op: 15 aug 2014, 14:53
Locatie: Huijbergen
Gegeven waarderingen: 42 keren
Ontvangen waarderingen: 13 keren

Re: li ion accu

#2 Bericht door Stephan1978 » 03 dec 2014, 17:09

Dit type accu is minder geschikt voor jouw toepassing. NiCad lijkt me beter.

Lithium-ion-accu's (ook wel "Li-ion-accu"), zijn accu's die vaak in consumentenelektronica worden gebruikt, vooral vanwege hun hoge energiedichtheid. Er kleven echter ook een paar nadelen aan dit type accu. Omdat er een regelsysteem aan gekoppeld moet zijn, is dit type accu vaak specifiek voor een apparaat gemaakt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld nikkel-metaalhydrideaccu's (NiMH). Dit regelsysteem controleert de spanning, om te diepe ontlading te voorkomen. Diepontlading gebeurt wanneer de accu te leeg is en heeft interne beschadiging tot gevolg. Het regelsysteem zorgt ervoor dat de stroomvoorziening wordt gestopt wanneer de interne spanning te laag dreigt te worden. bron: wikipedia

Gebruikersavatar
Stephan1978
Berichten: 462
Lid geworden op: 15 aug 2014, 14:53
Locatie: Huijbergen
Gegeven waarderingen: 42 keren
Ontvangen waarderingen: 13 keren

Re: li ion accu

#3 Bericht door Stephan1978 » 03 dec 2014, 17:17

Nog meer ellende en nadelen:

Een nadeel is dat de Li-ion-accu continu zijn capaciteit verliest, al wordt hij niet gebruikt. Dit verlies is groter bij hogere temperaturen. Door dit chemisch verval gaat bijvoorbeeld een laptopaccu ongeveer 3 tot 5 jaar mee. Dit afbraakfenomeen wordt versterkt wanneer de batterij volledig is opgeladen. De batterij mag niet helemaal ontladen worden, omdat de batterij dan onherstelbaar uit kan vallen.

Vanwege de hoge kostprijs van Li-ion-accu's is het verantwoord om de levensduur ervan te verhogen. Dit kan met inachtneming van de volgende maatregelen:

Bewaren:

In de koelkast (niet in de vriezer)
Ongeveer half opgeladen
Tijdens gebruik:

Niet geheel opladen (tot bijvoorbeeld 97%)
Niet geheel ontladen (in verband met diepontlaadgevaar)
Zo veel mogelijk opladen met gebruik van netvoeding
De fabrikanten leveren hun Li-ion-accu's meestal af met 40% lading. Daarbij blijft de accu het langste goed.

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: li ion accu

#4 Bericht door midde » 03 dec 2014, 17:40

Mijn accu is gemaakt om in een motorfiets te gebruiken kijk even via Google naar shido. De accu die ik gekregen heb zat goed vol geladen namelijk 13.6 volt. Ik heb geen li ion accu van een laptop onder mijn buddy getaped als je dat mss denkt.

Gr Thijs

Gebruikersavatar
Stephan1978
Berichten: 462
Lid geworden op: 15 aug 2014, 14:53
Locatie: Huijbergen
Gegeven waarderingen: 42 keren
Ontvangen waarderingen: 13 keren

Re: li ion accu

#5 Bericht door Stephan1978 » 03 dec 2014, 17:43

Nee dat snap ik. Maar ook die shido batterij is een lithium ion batterij met al zijn nadelen. Ik lees ook dat je maar liefst drie jaar garantie hebt. Daar zou je dan gebruik van kunnen maken.

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: li ion accu

#6 Bericht door midde » 03 dec 2014, 17:46

Dat heb ik ook al gedaan maar het gaat mij erom dat ik deze accu wil blijven gebruiken en ik mijn spanningsregelaar er van verdenk dat die mijn accu om zeep helpt.

Gr Thijs
Bijlagen
accu.jpg
accu.jpg (126.4 KiB) 7890 keer bekeken

Gebruikersavatar
Stephan1978
Berichten: 462
Lid geworden op: 15 aug 2014, 14:53
Locatie: Huijbergen
Gegeven waarderingen: 42 keren
Ontvangen waarderingen: 13 keren

Re: li ion accu

#7 Bericht door Stephan1978 » 03 dec 2014, 17:47

midde schreef:Geachte heren,

Ik heb het volgende : ik gebruik sinds een aantal maanden een li ion accu van shido maar deze is aan zijn laatste weg begonnen ( hij houd de spanning niet meer vast ) . Om hem op te laden heb ik op de kreidler een gewone spanningsregelaar maar ik verdenk deze ervan dat hij de laad spanning niet regelt. Weet iemand of mijn vermoeden juist is ? Want dan zou dit wel eens de oorzaak kunnen zijn dat de accu stuk gaat. Nu heb ik mijn broer om een oplossing gevraagd en hij kan voor mij een laadregelaar maken voor de li ion accu. Is hier eventueel meer interesse in ? Of is mijn spanningsregelaar gewoon naar de haaien ?

Gr Thijs
Je hebt een gewone spanningsregelaar. Die lijkt me dus niet geschikt. De batterij mag niet te veel 100% opgeladen zijn en zeker niet helemaal ontladen. Daar kunnen die dingen niet tegen.

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: li ion accu

#8 Bericht door midde » 03 dec 2014, 18:02

Klopt de accu mag met max 15 volt en tussen de 1 en 5 ah geladen worden en als hij vol zit mag hij niet door geladen worden. Nu zouden de meeste voertuigen zo zijn uitgerust dat als de accu vol is deze niet verder word opgeladen en mijn vraag is eigenlijk regelt de universele spanningsregelaar die oa bij een kokusan zit dit ook . Ik zelf vermoed van niet , ik denk dat deze regelaars 12 volt geven op de normale uitgang en iets van 14 op de accu uitgang en niet stoppen met laden zodra de accu vol is. Als dit het geval is gaat mijn broertje voor mij een laadregelaar maken voor de li ion accu en wellicht zijn er meer die hierin interesse hebben. Met het eventuele argument waarom gebruik je dan geen gewone accu ? Wel ik heb geen accubakken en moet de accu op zijn kop onder het kontje van de buddy plaatsen en gel accu's in het formaat wat ik daar kwijt kan wegen ten eerste 1.5 kg en zijn niet zo sterk.

Gr Thijs

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: li ion accu

#9 Bericht door hermanp » 03 dec 2014, 19:16

Veel electrische fietsen hebben een Li-ion accu, variërend van 24 tot 36 volt. Zou je zo'n lader niet kunnen gebruiken/bruikbaar kunnen maken?
Overigens hetzelfde 'probleem' als Stephan citeert, afbouw van de accu, +/- 600 keer op- en ontladen en een maximale levensduur van +/- 5 jaar. Oh ja, ook per jaar een capaciteitsverlies van 10% is normaal/acceptabel.

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: li ion accu

#10 Bericht door midde » 03 dec 2014, 19:26

Het gaat niet om het opladen thuis maar meer om het laden tijdens het rijden, door de lichtspoel.
Er zullen ongetwijfeld nadelen aan de li ion accu zitten maat die zitten ook aan de loodzuur accu's. Voor mij is dit mits het goed werkt de beste oplossing.

Gr Thijs

christophe
Berichten: 467
Lid geworden op: 10 jun 2008, 08:10
Locatie: gulpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: li ion accu

#11 Bericht door christophe » 03 dec 2014, 20:19

Hoi,

lithium is in jou geval alleen geschikt als je hem thuis opnieuw oplaad. Hebt geluk dat hij niet is ontploft/ in brand gevlogen.

Een kleine gelaccu is toch meer dan voldoende? Of wil je kunnen parkeren voor een aantal uur met het licht aan?!

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: li ion accu

#12 Bericht door midde » 03 dec 2014, 20:34

Wanneer zou volgens jou dan de accu ontploffen? De accu zelf heeft wel wat electronica waarmee deze beveiligd word.

Gr Thijs

christophe
Berichten: 467
Lid geworden op: 10 jun 2008, 08:10
Locatie: gulpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: li ion accu

#13 Bericht door christophe » 03 dec 2014, 22:01

ooh dan.
Meeste accupacks ( als je zelf wat knutselt ) zijn zonder.
Als dit erop zit zal het wel meevallen... maar ook dan mag je m niet zomaar aan spanningsregelaar hangen..

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3055
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 250 keren
Ontvangen waarderingen: 55 keren
Contacteer:

Re: li ion accu

#14 Bericht door Theove » 03 dec 2014, 23:12

Gewoon aan een spanningsregelaar is echt een slecht idee. Die accu's hebben een specifieke laadkarakteristiek nodig.

Gebruikersavatar
Rein
Berichten: 300
Lid geworden op: 09 mar 2010, 22:30
Locatie: Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: li ion accu

#15 Bericht door Rein » 03 dec 2014, 23:52

De gewone kokusan regelaar levert als deze goed werkt een maximale spanning van 14.2 volt en is alleen geschikt om zuur of gel accu`s te laden omdat deze accu’s de laadspanning zelf regelen.
Dus ongeschikt om andere accu`s te laden.
Andere accu’s kunnen wel degelijk ontploffen door verkeerde laders, zelfs zuuraccu`s als de regelaar defect raakt waardoor de spanning boven de 14.2 volt komt of bij inwendige sluiting van de cellen.

Midde, als je broer een Li ion lader kan maken kan hij denk ik ook iets maken om tussen jouw regelaar te plaatsen om het laadsysteem geschikt te maken voor Li ion accu`s.

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: li ion accu

#16 Bericht door midde » 04 dec 2014, 07:15

Dat is ook de bedoeling dat hij een li ion laadregelaar maakt voor op de kreidler.

Gr Thijs

Gebruikersavatar
Rein
Berichten: 300
Lid geworden op: 09 mar 2010, 22:30
Locatie: Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: li ion accu

#17 Bericht door Rein » 04 dec 2014, 08:45

Oke ik dacht lader via netvoeding :oops:

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: li ion accu

#18 Bericht door midde » 04 dec 2014, 08:54

De accu mag in principe volgens de leverancier met iedere lader geladen worden als :
De laad spanning niet hoger is dan 15 volt het liefst 14.8
en tussen de 1 en 5 ah. Van druppelladen gaan ze ook kapot.

Gr Thijs

azzink
Berichten: 1004
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:28
Locatie: Sint Isidorushoeve
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 25 keren
Contacteer:

Re: li ion accu

#19 Bericht door azzink » 12 jul 2018, 09:08

Hoe is dit gelopen? Wil graag ook een lithium accu plaatsen op m'n kreidler zonder accubakken.
Zie meerdere lithium accu's te koop met ingebouwde electronica, kunnen deze nu opgeladen worden met de laadspoel van de kokusan?

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 358 keren
Ontvangen waarderingen: 202 keren

Re: li ion accu

#20 Bericht door jamojamo » 12 jul 2018, 09:52

azzink schreef:Hoe is dit gelopen? Wil graag ook een lithium accu plaatsen op m'n kreidler zonder accubakken.
Zie meerdere lithium accu's te koop met ingebouwde electronica, kunnen deze nu opgeladen worden met de laadspoel van de kokusan?
Het wordt door iedereen afgeraden. Een klein gel accuutje is toch goed genoeg tenzij je met een zware koelwaterpomp rijdt? Ik rij naar de Baco in IJmuiden, die heeft veel keus en ze kosten geen drol.
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
nvliet
Berichten: 499
Lid geworden op: 13 mar 2015, 19:34
Locatie: Zuid-Scharwoude
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 53 keren

Re: li ion accu

#21 Bericht door nvliet » 12 jul 2018, 10:04

Er zijn printjes in de handel om de Lo ion accu's goed op te laden, omdat de gelijkspanning van een Kokusan deze naam eigenlijk niet mag dragen, zou ik er wel een dikke elco (bv van een auto versterker) tussen hangen, om de wisselstroom componenten af te vlakken, de meeste elektronica heeft daar nl een hekel aan en gaat stuk.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 592 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: li ion accu

#22 Bericht door Caspar » 12 jul 2018, 10:11

Waarom zou je een Li-ion accu willen op een Kreidler ?
Kost onnodig veel geld en heeft meer na- dan voor-delen.

Lood-gel accu , Kokusan regelaar en klaar.
Voor in een Ulo box een NiCd of NiMh.

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: li ion accu

#23 Bericht door midde » 12 jul 2018, 16:22

De eerste accu is kapot gegaan en deze is onder garantie vernieuwd, sinds dien doet hij het goed en gebruik gewoon een kokusan regelaar. De reden dat ik toen voor deze accu heb gekozen is vanwege het gewicht en dat deze ook op de kop gemonteerd kan worden, ik heb hem namelijk onder mijn buddy omdat ik geen accubakken heb. Als er een producent een vervangings accu maakt voor verschillende voertuigen die fabriekaf een loodcel hebben, dan mag je er vanuit gaan dat deze zo beveiligd is dat deze met een gewone regelaar te gebruiken is.
Gaat nu dus al 3.5 jaar goed.

Gr Thijs

Plaats reactie