Wrijvingsloos doortrappen bij starten trapperblok

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Marco RMC
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2016, 09:25
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Wrijvingsloos doortrappen bij starten trapperblok

#1 Bericht door Marco RMC » 21 nov 2016, 14:35

Hallo allen,

Ik ben inmiddels bezig met mijn tweede project; een Kreidler RM Touring uit 1977. Ik heb de brommer op kenteken gezet en toer hier nu ook op rond. Het verschijnsel wat zich voor doet bij het starten is als volgt; bij het aantrappen gebeurt het wel eens dat er geen enkele weerstand zit tijdens het aantrappen en je na een kraak(je) het pedaal direct beneden hebt zonder enige weerstand.
Nu heb ik het topic gelezen over soortgelijk gedrag bij de kickstarter en daar was de boosdoener uiteindelijk gevonden. Hier gaat het echter om een 4-bak direct. Wat heb ik tot op heden gedaan:
- tandwiel van de trapperketting recht tegenover elkaar gebracht d.m.v. het opvullen bij de trapper as (dank voor dit specificieke topic). Deze lagen voor die tijd absoluut niet goed tegenover elkaat en dan staat het spul onder een schuin gerichte kracht en dat is niet de beodeling
- nieuwe trapperketting. Ik merkte dat bij de oude ketting (geprobeerd bij blok open) de ketting nog wel eens vast slaat doordat de tand (vh tandwiel) niet mooi in de opening van de ketting valt en deze draait dan vast. OK, was bij open blok en de assen zelf handmatig fixen maar met nieuwe ketting ging dit uitstekend
- controle op de startwartel of deze mogelijk beschadigd, gescheurd is en over de as glijdt. Dit is niet het geval

Ik heb er nog maar één testrit op zitten maar heb de brommer een keer of 25 gestart en het is toch 1 keer gelukt het foutieve gedrag te reproduceren. Dus frequentie is afgenomen maar het treedt nog steeds op. Nu moet ik de koppeling nog een slagje vaster zetten omdat deze licht slipt dus wellicht zorgt dit voor de laatste verschijnselen....

Ik voeg foto's van het tandwiel toe ter beoordeling. Ik vond de slijtage niet veel groter dan andere blokken welke ik heb gezien (en niet doortrappen) maar jullie hebben er meer gezien dan ik :-)

Groeten,

Marco
Bijlagen
Overview_640x480.jpg
Overview_640x480.jpg (170.71 KiB) 3181 keer bekeken
Trapas_klein.jpg
Trapas_klein.jpg (100.85 KiB) 3181 keer bekeken
Tandwiel 2_klein.jpg
Tandwiel 2_klein.jpg (118.62 KiB) 3181 keer bekeken
Tandwiel 1_klein.jpg
Tandwiel 1_klein.jpg (141.27 KiB) 3181 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Wrijvingsloos doortrappen bij starten trapperblok

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 nov 2016, 14:58

Neem aan dat je ALTIJD links aantrapt.

Inderdaad moet je veel moeite doen om de ketting in lijn te krigen. Blokjes die ik open maak liggen altijd scheef. En 7 van de 10 x zijn er rolletjes stuk van de eindloze ketting

Maar ik heb nog foto gezien van de schuine vertandingen van de meenemer en de bus. Daar wil het doorschieten of kraken wel eens vandaan komen. ( eigenlijk altijd)

Koppeling heeft er alleen mee te maken als je deze niet goed hebt ingesteld. Is de as nog netjes plat waar de stift komt? Is de kogel nog netjes rond. Zijn de boutjes tussen 1,5 en 2 slagen los gedraaid en is de koppelingsas juist afgesteld op de markering carter en de centerpunt in je as.
En heeft de drukstift met de harde ringetjes nog speling.


Wat je brommer betreft, wat heb je de lamporen lag staan :shock: en je mist nog de mooie alu afwerklijst op je buddy. Verder mooi exemplaar en goede keuze de matzwarte zijkastjes.


Enzo
Bijlagen
IMG_0708.JPG
IMG_0708.JPG (33.74 KiB) 3154 keer bekeken

Roland
Berichten: 5116
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 89 keren

Re: Wrijvingsloos doortrappen bij starten trapperblok

#3 Bericht door Roland » 21 nov 2016, 19:24

Mooi he die stripje erop 8) , maakt het net wat meer af.



Ro

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Wrijvingsloos doortrappen bij starten trapperblok

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 nov 2016, 19:29

Roland schreef:Mooi he die stripje erop 8) , maakt het net wat meer af.



Ro
Dit is nog de ori kunststof. Maar een alu strip gepoetst met likje Belgom is nog mooier.

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 591 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: Wrijvingsloos doortrappen bij starten trapperblok

#5 Bericht door Caspar » 21 nov 2016, 20:00

Ik had ook een blok met dergelijke verschijnselen.
Na openen bleek de metalen lip op de trapas niet in de sparing van de rechter carterhelft te vallen.
Daarna was het euvel over.

Marco RMC
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2016, 09:25
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Wrijvingsloos doortrappen bij starten trapperblok

#6 Bericht door Marco RMC » 21 nov 2016, 21:15

Allen,

Dank voor de feedback tot op heden (Enzo weer de snelste :-)). Ik heb helaas geen andere foto's van het schroefdeel gemaakt bij deze brommer. Ik heb dit wel goed bekeken en ik kon het me eigenlijk niet voorstellen dat deze gekromde schroeven langs elkaar zouden kunnen schuiven. Waar zit die kraak dan in? Of zit dit soms in de twee kransdelen die op elkaar lopen. Deze tandjes zijn niet erg hoog en zonder voldoende druk zouden deze niet kunnen pakken oid. Enzo kan je iets meer vertellen wat het meest voorkomende probleem dan is bij dit onderdeel? Wat gaat er dan precies mis?

Verdere terugkoppeling:
- ik heb bij de montage opgelet dat de beugel keurig in de gleuf van het carter valt (ik kan ook met de trappers het aangrijppunt precies herhalen en heeft dezelfde slag (voor dat ie pakt) als andere kreidlers in de schuur waar dit goed zit
- lamporen staan inderdaad te laag. Ik kreeg de kabel van de snelheidsmeter niet mooi haaks op de teller als ze hoger staan. Ik had dit eerst wel maar toen brak de nieuwe kabel al na 5 kilometer rijden. De keuring kwam er aan dus vandaar deze snelle (minder mooie) oplossing. Wilde de gele plaat niet mislopen.
- was mijn eerste koppeling dus het handvast deel kwam ik niet goed uit (wat is nu handvast?). Ik ga de tip van dit forum gebruiken (schroevendraaierhandvat met dop om handvast te bereiken, daarna 1,5 lossen). Andere onderdelen bekeken en vervangen waar nodig dan wel opnieuw uitgevuld (markering staat goed). Koppelhevelas is iets ingelopen maar nieuwe gekochte koppelhevelassen vallen me echt tegen... Ik heb een blok in elkaar gezet en ja dan probeer je een paar keer te koppelen bij afstellen (nog zonder olie). Na inspectie was deze na 50 keer bijna al meer ingelopen dan de oude die er in zat.
- en voor wat betreft de buddy, helemaal gelijk. Ik ga op zoek naar een stripje (andere zijde heeft deze nog). Een nog mooie originele buddy laat ik ook niet liggen als ik deze zie op MP.

Groeten,

Marco

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Wrijvingsloos doortrappen bij starten trapperblok

#7 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 nov 2016, 21:27

Wij lassen tegenwoordig de oude ingelopen koppelingsas op en slijpen hem vlak.

Dat in elkaar grijpen van de vertanding is idd. wat ik bedoelde. Zou eerst eens de koppeling(platen) in orde maken en dan verder kijken.

Vaak staat de onderplaat van de cockpit omhoog gebogen. (zoals het bij jou ook lijkt) dan krijg je dat de kabel te erg tegen de koplamp komt.

Enzo

Plaats reactie