KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#26 Bericht door Sjors007 » 13 mar 2017, 17:26

LVS schreef:de eerste cilinders met nummer 15....
heeft een breed uitlaatkanaal .
en een kleine inlaatpoort
een korte zuiger .

-----------------------------------------------------------------------------------------------

de tweede versie , 15....
heeft een normaal uitlaatkanaal
een grotere inlaatpoort.
en een normale zuiger .
--------------------------------------------------------------------------------------------

en er is ook nog een versie 15 .. .. voor de formule cross kreidlers.

deze cilinder heeft rustige timingen ..
daar zat een 20 mm op

Nu de foto's van mijn cilinder erop staan kan je dan zien welke versie de cilinder is?

Sjors
____________________________________________________

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#27 Bericht door Enzo-tvdzijden » 13 mar 2017, 18:04

Hier plaatjes van een groot uitlaat kanaal. Dit is zoals je ziet de 40ZN8 gietmal.
Bijlagen
IMG_0460.JPG
IMG_0460.JPG (110.88 KiB) 7942 keer bekeken
IMG_1171.JPG
IMG_1171.JPG (65.55 KiB) 7942 keer bekeken
IMG_0461.JPG
IMG_0461.JPG (104.35 KiB) 7942 keer bekeken

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#28 Bericht door Eifelyeti » 14 mar 2017, 08:56

mooi cilinder :clap

ja, voor 36mm boucht.... #-o

zeer slecht rijdbar op de straat....snel in de 3e.......ma 4e en 5e nix meer.....

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#29 Bericht door Sjors007 » 15 mar 2017, 22:48

Enzo-tvdzijden schreef:Hier plaatjes van een groot uitlaat kanaal. Dit is zoals je ziet de 40ZN8 gietmal.
Hoi
Ik kan het verschil met mijn cilinder niet goed zien. Maar ik denk dat jij het wel weet - ziet. K zal wel die brengen met die niet zo grote uitlaat?
Ik heb begin de 32 mm aansluiting

Sjors

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#30 Bericht door Sjors007 » 15 mar 2017, 23:04

nozems schreef:Sjors, ik zou als ik jou was de verlengde homoet 4p (mechanisch, of glaswol gedempt) eronder monteren, zorgen voor een goede compressie&squisch waarde, voorontsteking minimaal op 1.2mm bij max toeren en dan een (vakkundig)
uitgedraaide 23/24mm bing eronder, gewoon de zwarte koker erop zonder zeef, of met een sterk uitgedund zeefje (ik weet niet of je frame gestraald is geweest) en een extra gat met pvc pijpje erin (13of 16mm diameter gebruiken) en deze dwars op de luchtstroom monteren. Tandwielen niet zwaarder dan 13/36 en je hebt dan waarschijnlijk een fijn rijdend machientje zonder extreem veel herrie. Let wel zoiets zou ik doen, en anders moet je alles gelijk maken zoals hij ooit bedoeld was.
Hi,

Bedankt voor je reactie.
Ik zou mijn vers gereviseerde blok niet graag zonder of met minder filtering willen rijden. Hiermee zeg je eigenlijk dat het filter de beperking is.
Mijn 20 mm Bing laat ik liever origineel.
Ik wil niet gelijk een ellenlange discussie starten over 4p en 6p Homoet. Maar wat is het principiële verschil tussen die 2? En wat staat dat cijfer voor? Wat is er verlengd aan die 4p en wat doet dat dan?
Ik heb mijn frame bij blankhout gebracht en wil hem met tectyl behandelen om eventueel los spul te fixeren.
Heb je misschien een foto van die opstelling met dat pvc pijpje in het huis geprikt? Ik kan het even niet visualiseren...

Ik las een ander topic over een groter en groter huis voor meer flow. Is daar al meer over bekend. Dan hou je die inlaatherrie ook wat binnen de perken en heb je wellicht genoeg lucht.
Compromis tussen twin air en aangepaste zeef maar met behoud van filtering.

Groet Sjors

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#31 Bericht door nozems » 16 mar 2017, 08:23

Ik zal eens wat foto's maken, Twinair is kwa filtering het beste, dat hoeft geen discussie te zijn. Een groter huis betekend ook dat het motorscherm moet worden aangepast, moet je maar willen om daar optisch een concessie aan te plegen. Ik weet wel dat er veel jongens met het standaard zwarte kokertje rijden zonder zeef en vaak met extra gaten, daar zitten hele snelle jongens bij en als je frame schoon en getectyleerd is zou het geen probleem moeten zijn. Ik ben bang dat de kleine twinair en die dan in het zwarte kokertje bij jou ademnood gaat geven.

Gebruikersavatar
pimvandongen
Berichten: 4707
Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
Locatie: Duitsland
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 56 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#32 Bericht door pimvandongen » 22 mar 2017, 23:07

Een tijdje geleden van een mede forumlid een 15.... overgenomen, 40 ZN 8 A3 W1.

Zou af fabriek op een 79'er KVV crosser gezeten hebben, en dus geleverd zijn inclusief de 2 fluitpoortjes bij de uitlaat?
Overige poorten lijken mij onbewerkt, de extra poorten zien er voor een leek netjes uit.
Zal hem ooit eens opsturen naar een tuner.
Is daarna ooit nieuw gesealed.

Heb er een UBS 22 voor liggen, of toch gewoon een 20 bing monteren?
Bijlagen
DSC_4024 (Medium).JPG
DSC_4024 (Medium).JPG (170.49 KiB) 7793 keer bekeken
DSC_4025 (Medium).JPG
DSC_4025 (Medium).JPG (141.34 KiB) 7793 keer bekeken
DSC_4026 (Medium).JPG
DSC_4026 (Medium).JPG (191.68 KiB) 7793 keer bekeken
DSC_4027 (Medium).JPG
DSC_4027 (Medium).JPG (176.46 KiB) 7793 keer bekeken
DSC_4028 (Small).JPG
DSC_4028 (Small).JPG (116.96 KiB) 7793 keer bekeken
DSC_4029 (Custom).JPG
DSC_4029 (Custom).JPG (182.42 KiB) 7793 keer bekeken

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#33 Bericht door Sjors007 » 23 mar 2017, 22:12

nozems schreef:Ik zal eens wat foto's maken, Twinair is kwa filtering het beste, dat hoeft geen discussie te zijn. Een groter huis betekend ook dat het motorscherm moet worden aangepast, moet je maar willen om daar optisch een concessie aan te plegen. Ik weet wel dat er veel jongens met het standaard zwarte kokertje rijden zonder zeef en vaak met extra gaten, daar zitten hele snelle jongens bij en als je frame schoon en getectyleerd is zou het geen probleem moeten zijn. Ik ben bang dat de kleine twinair en die dan in het zwarte kokertje bij jou ademnood gaat geven.
Die witte RS is toch jouw project? Daar kan ik dus zien hoe je die aanpassing hebt gedaan. Klopt dat?

Sjors

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#34 Bericht door Sjors007 » 21 mei 2017, 00:21

LVS schreef:de eerste cilinders met nummer 15....
heeft een breed uitlaatkanaal .
en een kleine inlaatpoort
een korte zuiger .

-----------------------------------------------------------------------------------------------

de tweede versie , 15....
heeft een normaal uitlaatkanaal
een grotere inlaatpoort.
en een normale zuiger .
--------------------------------------------------------------------------------------------

en er is ook nog een versie 15 .. .. voor de formule cross kreidlers.

deze cilinder heeft rustige timingen ..
daar zat een 20 mm op .

____________________________________________________
Hi Claus,

Nu mijn cilinder bij jou is kan je dan zeggen welke van de de drie cilindertypen die van mij is?

Alvast bedankt,

Sjors

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#35 Bericht door Enzo-tvdzijden » 17 nov 2017, 15:40

Sjors, deze uitlaatpoort lijkt groter.
viewtopic.php?f=5&t=46887

Enzo
Bijlagen
E539472D-2589-4822-8FFA-AED83A61373A.jpeg
E539472D-2589-4822-8FFA-AED83A61373A.jpeg (104.46 KiB) 7175 keer bekeken

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#36 Bericht door RS69 » 17 nov 2017, 18:23

Even een berichtje voor Pim v Dongen, is wel even geleden dat hij hier poste.
De UB22SB2 is er een voor viertakt motoren bedoelt, de UB 22S voor tweetakt.
Jou Dellorto is aan spruitstuk zijde aangepast voor een ander spruitstuk of gerepareerd?
Maar zou dan wel proberen een UB 24S te vinden voor jou cilinder.

Gr :rs
Bijlagen
IMG_8165 (Medium).JPG
IMG_8165 (Medium).JPG (88.9 KiB) 7145 keer bekeken
IMG_8163 (Medium).JPG
IMG_8163 (Medium).JPG (70.75 KiB) 7157 keer bekeken

Gebruikersavatar
pimvandongen
Berichten: 4707
Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
Locatie: Duitsland
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 56 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#37 Bericht door pimvandongen » 25 dec 2017, 12:29

Dank voor het bericht,
Lijkt inderdaad draad op getapt met een bus, het is wel erg netjes gedaan.
Misschien te netjes voor een amateur?
Waar zitten de verschillen in tussen de beide typen? Kan ik volstaan met een ander huis?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#38 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 dec 2017, 12:45

pimvandongen schreef:Dank voor het bericht,
Lijkt inderdaad draad op getapt met een bus, het is wel erg netjes gedaan.
Misschien te netjes voor een amateur?
Waar zitten de verschillen in tussen de beide typen? Kan ik volstaan met een ander huis?
Hier staat er nog 1 te koop

https://link.marktplaats.nl/m1237798410

Enzo

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#39 Bericht door Sjors007 » 04 jan 2018, 13:57

Hoi,

Volgens Claus is mijn cilinder versie 3 van de 15 cilinders van van Veen.
"en er is ook nog een versie 15 .. .. voor de formule cross kreidlers.

deze cilinder heeft rustige timingen ..
daar zat een 20 mm op."

De spoelpoorten en uitlaat 6 graden hoger dan origineel. En de uitlaatpoort is wat groter gemaakt dan van Veen had gemaakt. De inlaat is ook anders dan origineel maar hij weet niet wat origineel is dus kan geen verschil opgeven.

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#40 Bericht door Sjors007 » 04 jan 2018, 14:00

Hi,

Er is nu een opmaat kop met lange schroefdraad in de cilinderkop geplaatst. Vroeger had ik altijd een NGK B 8HS erin. Maar dat is een korte draad versie. Wat zou voor deze cilinder een goede bougie zijn? Ik ben nmlk nog niet helemaal thuis in die lange en korte schachten en warmtegraden.

ff zoeken geeft:
https://www.ngk.de/fileadmin/Dokumente/ ... zen_nl.pdf

Ik denk dat de lange schacht versie de NGK B 8ES is. Dan zijn er nog smaken in de elektrode materialen maar eerst maar eens proberen met deze. Of zou een iets hogere nodig zijn?

bvd

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#41 Bericht door Caspar » 08 jan 2018, 09:12

de B8ES is idd de lange schacht versie van de B8HS.
Ik denk dat je straks uitkomt op een B9ES

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#42 Bericht door Sjors007 » 10 mar 2018, 17:24

Hoi,
Heb ondertussen het luchtfilter met binnenfilter. Er zit een redelijk lange tuut aan van het filter naar de carburateur. Ik heb het idee dat dit korter moet. Anders krijg je denk van die rare effecten dat ie niet in de toeren wil klimmen ed. Klopt dat? Zal ik die tuut inkorten?
Bijlagen
Twin air met binnenfilter
Twin air met binnenfilter
IMG_10032018_171319.jpg (180.66 KiB) 6375 keer bekeken

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#43 Bericht door Caspar » 11 mar 2018, 09:12

Bij mijn 60cc set met membraan leverde die langere aanzuigrubber meer koppel op onderin.
2km lagere top.

Iedere setup verschilt natuurlijk.
Meet het en je weet het ;-)

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#44 Bericht door Sjors007 » 11 mar 2018, 11:49

Hi Caspar,

Meer koppel onderin klinkt aantrekkelijk, die top zal wel.. Eerst maar eens met de lange versie testen dus.
Bedankt

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#45 Bericht door Sjors007 » 22 apr 2018, 19:06

Zo, hij is gestart! Eindelijk.
Ben begonnen met een 125, bwaahhh, 115 nog steeds niet mogelijk veel gas te geven. Verzuipt volgens mij. Pak aan in de zon en 110 erin. Maar kon alleen in zijn 1 rijden. Af en toe kroop ie omhoog in toeren. Dan gaat ie goed en is het een mooi geluid. En trekt ie echt goed door. Maar de remschoenen zijn nieuw dus remmen nog niet echt goed dus kan nog niet echt snel rijden.
Ontsteking staat bijna op 1,2 mm voor. Rechts ernaast dus iets meer dan 1,2. Even aanpassen en de 105 erin.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#46 Bericht door Enzo-tvdzijden » 22 apr 2018, 19:52

Goede berichten Sjors. Nog even en je kan aansluiten

Enzo

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3028
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#47 Bericht door LVS » 22 apr 2018, 23:06

:arrow: Ben begonnen met een 125, bwaahhh, 115 nog steeds niet mogelijk veel gas te geven. Verzuipt volgens mij


het kan ook te arm zijn :!:
---------------------------------------------------------

:arrow: De verlating van deze CDI is meestal 6° en soms 10°


die 1,2 mm voor heb je dan wel nodig . [ of nog iets meer ]

##

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#48 Bericht door Sjors007 » 23 apr 2018, 22:27

Nu de 105 sproeier erin. Kan nu ook echt rijden! Ff naar Stompwijk. Dat was met die grotere maten niet mogelijk. Hij klimt vanaf stationair volgas niet in toeren. Ik moet voorzichtig gas geven, als ie dan wat meer toeren draait kan je meer gas geven. Luchtschroef staat 2,5 slag open nog niet verder aan gedraaid. Ontsteking staat nog iets vroeger dan 1,2 mm +- 3-5 mm omtrek van het vliegwiel. Moet nog een flitsen en dan meten wat het is in mm bdp.
Bij nul tot kwart gas smoort ie wat in de lagere toeren.
Op constant toerental bij 1 gasstand lijkt ie afwisselend wat in te houden en te 'gaan'. Waar duidt dat op?
Stationair en een beetje gas geven klimmen de toeren en komt ie moeilijk terug op stationair toerental. Bij overschakelen is het tussentijds toerental hoog.
Marcel, de wilde 13, dacht aan valse lucht. Ga van de week ff met remmenreiniger aanbod de gang om te kijken of ie daar op reageert.
Toerentalaangave is niet juist met kokusan en punten toerenteller. Nog ff pielen met dat kastje dat ertussen zit. Die kan je instellen. Ik denk dat ie nu ongeveer op 2/3 tot 1/2 van werkelijke toerental aangeeft.

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#49 Bericht door Sjors007 » 23 apr 2018, 22:29

LVS schreef::arrow: Ben begonnen met een 125, bwaahhh, 115 nog steeds niet mogelijk veel gas te geven. Verzuipt volgens mij


het kan ook te arm zijn :!:


---------------------------------------------------------

:arrow: De verlating van deze CDI is meestal 6° en soms 10°


die 1,2 mm voor heb je dan wel nodig . [ of nog iets meer ]

##
Bedankt Claus, neem ik mee in de afstelsessies.
Hoeveel vroeger kan ik gaan als er 6 tot 10 graden verlaat wordt?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#50 Bericht door Enzo-tvdzijden » 23 apr 2018, 22:41

Sjors met zijn Kreidler
Bijlagen
E5610130-9BE9-4D26-B245-D4EAF43EE7E3.jpeg
E5610130-9BE9-4D26-B245-D4EAF43EE7E3.jpeg (165.17 KiB) 5815 keer bekeken

Plaats reactie