DOT 5
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 945 keren
- Ontvangen waarderingen: 778 keren
Re: DOT 5
alle 2 jaar
zelfde dan bij een auto
ik gebruik Ate Blue Racing.... http://www.ebay.de/itm/ATE-Bremsfluessi ... 4897.l4275
geen probleemen mee, ma ook niet noodig.....
zelfde dan bij een auto
ik gebruik Ate Blue Racing.... http://www.ebay.de/itm/ATE-Bremsfluessi ... 4897.l4275
geen probleemen mee, ma ook niet noodig.....
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60400
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: DOT 5
Das ist Dot 4. Roland frage Dot 5Eifelyeti schreef:alle 2 jaar
zelfde dan bij een auto
ik gebruik Ate Blue Racing.... http://www.ebay.de/itm/ATE-Bremsfluessi ... 4897.l4275
geen probleemen mee, ma ook niet noodig.....
Enzo
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 945 keren
- Ontvangen waarderingen: 778 keren
Re: DOT 5
dat heb ik ook gelezen.... ma ik heb ok alt DOT3 gelezen, tjerryEnzo-tvdzijden schreef:Das ist Dot 4. Roland frage Dot 5Eifelyeti schreef:alle 2 jaar
zelfde dan bij een auto
ik gebruik Ate Blue Racing.... http://www.ebay.de/itm/ATE-Bremsfluessi ... 4897.l4275
geen probleemen mee, ma ook niet noodig.....
Enzo
-
- Berichten: 5114
- Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
- Locatie: Amstelveen
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 89 keren
Re: DOT 5
Nou gooi het maar in mijn pet..........
Welke kan je nou gebruiken zonder 2 x per jaar te verversen...........en zonder dat de lak naar zijn kl...gaat.
Ro
Welke kan je nou gebruiken zonder 2 x per jaar te verversen...........en zonder dat de lak naar zijn kl...gaat.
Ro
-
- Berichten: 6986
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
Re: DOT 5
Gewoon Dot3 (misschien is Dot4 beter verkrijgbaar, dan doe je die) doen, gaat prima en als je voorzichtig schenkt en eventueel snel schoonmaakt of de boel gewoon goed afdekt, zal de lak niet gauw beschadigen. Dan moet het er echt even op zitten en kunnen inwerken. Om het jaar verversen zal doorgaans meer dan voldoende zijn... er zijn mensen die het pas vervangen als het niet meer remt.
- erik de l
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
- Locatie: mvhl
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 22 keren
Re: DOT 5
kortom alles kan er in behalve dot 5
getal oplopend is de olie beter bestand tegen hard remmen. dus voor een simpele brommer of RS volstaat 3 of 4
2x per jaar vervangen is niet nodig . degene die dat wel doet die kijkt savonds ook met de zaklamp of ie het licht uit gedaan heeft
getal oplopend is de olie beter bestand tegen hard remmen. dus voor een simpele brommer of RS volstaat 3 of 4
2x per jaar vervangen is niet nodig . degene die dat wel doet die kijkt savonds ook met de zaklamp of ie het licht uit gedaan heeft
- kreidler844
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 239 keren
- Contacteer:
Re: DOT 5
erik de l schreef:kortom alles kan er in behalve dot 5
getal oplopend is de olie beter bestand tegen hard remmen. dus voor een simpele brommer of RS volstaat 3 of 4
2x per jaar vervangen is niet nodig . degene die dat wel doet die kijkt savonds ook met de zaklamp of ie het licht uit gedaan heeft
Het is algemeen bekend dat remvloeistof water aantrekt en gezien de kleine hoeveelheid vloeistof die er in een Kreidler zit en voor de meesten het matige gebruik zal 1 druppel water de remcapaciteit met vele procenten verlagen, vandaar minimaal 2 keer per jaar verversen, of is je eigen en het leven van een ander niets waard ?
Dot 5.1 heeft een veel hoger kookpunt als Dot 3-4
-
- Berichten: 6986
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
Re: DOT 5
fladderak schreef:erik de l schreef:kortom alles kan er in behalve dot 5
getal oplopend is de olie beter bestand tegen hard remmen. dus voor een simpele brommer of RS volstaat 3 of 4
2x per jaar vervangen is niet nodig . degene die dat wel doet die kijkt savonds ook met de zaklamp of ie het licht uit gedaan heeft
Het is algemeen bekend dat remvloeistof water aantrekt en gezien de kleine hoeveelheid vloeistof die er in een Kreidler zit en voor de meesten het matige gebruik zal 1 druppel water de remcapaciteit met vele procenten verlagen, vandaar minimaal 2 keer per jaar verversen, of is je eigen en het leven van een ander niets waard ?
Dot 5.1 heeft een veel hoger kookpunt als Dot 3-4
Dat ligt eraan wie ik voor de brommer krijg...
Maar wie vervangt twee keer per jaar zijn remvloeistof, welke fabrikant geeft dat aan, dat dat minimaal twee keer per jaar zou moeten? Hoe komt er een druppel water in een afgesloten systeem? Of draai jij het dopje eraf als het regent? Dus ook maar voor de zekerheid twee keer per jaar de remklauw reviseren, remslang vervangen en nieuwe remblokjes?
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: DOT 5
Ik ververs elk jaar de remvloeistof, de remvloeistof ziet er dan doorgaans nog goed uit, maar liever preventief dan dat het te laat is.
Al zul je het gerust een tijdje kunnen verwaarlozen, maar ik doe dat liever niet en als je bij het verversen toch wat morst gewoon optijd met schone doek weghalen en er is niks aan de hand.
Al zul je het gerust een tijdje kunnen verwaarlozen, maar ik doe dat liever niet en als je bij het verversen toch wat morst gewoon optijd met schone doek weghalen en er is niks aan de hand.
-
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Re: DOT 5
DOT 3+4 zijn op Glycol basis en zeer hygroscopisch en moet daardoor regelmatig ververst worden.
DOT 5 is heeft een silicone basis (synthetisch) is niet hygroscopisch en tast de lak niet aan maar kan met geen enkele Glycol basis vloeistof gemengd worden.
DOT 5 is heeft een silicone basis (synthetisch) is niet hygroscopisch en tast de lak niet aan maar kan met geen enkele Glycol basis vloeistof gemengd worden.
- BESTMAN
- Winnaar Kreidlerverkiezing 2011
- Berichten: 4103
- Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:17
- Locatie: mooiste plekje op de veluwe
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: DOT 5
ook ik ververs elk jaar de remvloeistof Dot .4.
Heb er laats deze set voor gekocht.
klusje van een paar minuten en klaar is de klus
Heb er laats deze set voor gekocht.
klusje van een paar minuten en klaar is de klus
- Bijlagen
-
- step0004.png (131.46 KiB) 8283 keer bekeken
- RCD
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:03
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: DOT 5
DOT 5 is toepasbaar voor remsystemen met ABS,EPS,EPM,PIM,PAM,PET remsystemen. DOT 3 is meer dan voldoende. Wel minimaal 1x per 2 jaar verversen.Vergeet daarbij de remslang niet of je moet voor staal omvlochten gaan. Hygroscopisch betekent dat de remvloeistof door de ontluchting langzaam verdampt en dit verloren volume vervangt door water. MAW; remvloeistof is een water magneet. Sponzige rem en een verlaagt kookpunt van de remvloeistof.
- Caspar
- Berichten: 13634
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: DOT 5
Zoek maar eens op permeabiliteit van je remslang !
Zo komt er water in je remsysteem.
In de koeltechniek een berucht probleem. Heb er al veel narigheid mee gehad.
Zo komt er water in je remsysteem.
In de koeltechniek een berucht probleem. Heb er al veel narigheid mee gehad.
- Eddy uit België
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 22 aug 2011, 21:16
- Locatie: België
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: DOT 5
Velen zeggen dat DOT5:
1/ in combinatie met DOT 3, -4 of -5.1 klonters gaat vormen.
2/ ervoor zorgt dat de remmen sponzig worden.
Heeft iemand daar ook echte ervaring mee zoals de topicstarter vraagt, of ... beredeneert men dit vanuit een academische benadering, of weet men dit enkel van “horen zeggen” ?
Ik zoek al maanden het internet af naar concrete en controleerbare gevallen, waar het ook in het echt is misgelopen met mensen die DOT5 gebruikt hebben. Tot nu toe zonder veel resultaat. Zou het een urban legend kunnen zijn, waar iedereen al over gehoord heeft, maar waarvan niemand de mensen kent die het overkomen zijn ?
Gebruik van de traditionele glycol-remoliën heeft zulke grote beperkingen en nadelen, dat je deze eigenlijk niet in je oldtimer wil hebben. DOT5 zou wel een mooi alternatief zijn.
Als je een proefbuisje neemt met wat DOT5 en je doet er wat DOT3 (of 4 of 5.1) bij, en je schudt, dan gebeurt er ... niets. Beide vloeistoffen laten zich wel niet mengen, maar vlokvorming (laat staan klonteren) treedt niet op. Het aantrekken van water door het waterafstotende DOT5 doorheen de rubber, kan je minder goed testen, misschien gebeurt dit wel in ernstige mate, misschien ook niet.
Ik ga het eens in het echt proberen. Ik ga het wagen om mijn pas gereviseerde RMCS te vullen met DOT5. Als mijn remmen na een poos beginnen te falen, of als het sponsjes worden, dan zal ik het u laten weten. In het andere geval, ... lezen jullie het wel in de krant . Maar, dan weten we het tenminste.
1/ in combinatie met DOT 3, -4 of -5.1 klonters gaat vormen.
2/ ervoor zorgt dat de remmen sponzig worden.
Heeft iemand daar ook echte ervaring mee zoals de topicstarter vraagt, of ... beredeneert men dit vanuit een academische benadering, of weet men dit enkel van “horen zeggen” ?
Ik zoek al maanden het internet af naar concrete en controleerbare gevallen, waar het ook in het echt is misgelopen met mensen die DOT5 gebruikt hebben. Tot nu toe zonder veel resultaat. Zou het een urban legend kunnen zijn, waar iedereen al over gehoord heeft, maar waarvan niemand de mensen kent die het overkomen zijn ?
Gebruik van de traditionele glycol-remoliën heeft zulke grote beperkingen en nadelen, dat je deze eigenlijk niet in je oldtimer wil hebben. DOT5 zou wel een mooi alternatief zijn.
Als je een proefbuisje neemt met wat DOT5 en je doet er wat DOT3 (of 4 of 5.1) bij, en je schudt, dan gebeurt er ... niets. Beide vloeistoffen laten zich wel niet mengen, maar vlokvorming (laat staan klonteren) treedt niet op. Het aantrekken van water door het waterafstotende DOT5 doorheen de rubber, kan je minder goed testen, misschien gebeurt dit wel in ernstige mate, misschien ook niet.
Ik ga het eens in het echt proberen. Ik ga het wagen om mijn pas gereviseerde RMCS te vullen met DOT5. Als mijn remmen na een poos beginnen te falen, of als het sponsjes worden, dan zal ik het u laten weten. In het andere geval, ... lezen jullie het wel in de krant . Maar, dan weten we het tenminste.