Condensator probleem

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
piet66
Berichten: 104
Lid geworden op: 26 jun 2008, 21:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Condensator probleem

#26 Bericht door piet66 » 04 apr 2017, 12:20

Caspar schreef:je condensator is gewoon een soort spaarpotje voor de ontstekingsspanning.
Het buffert de vonk , en spaart het oppervlak van je contactpunten.
Meer is het niet.

en tóch schijnt het heel moeilijk te zijn om tegenwoordig een goeie te maken ;-)
Het probleem is dat de consatoren van vroeger veel beter waren als de huidige, omdat vroeger er veel meer hoogspannings condensatoren gebruikt werden als tegenwoordig in alle radio,s versterkers juke boxen bijna overal werden hoogspannings condensatoren gebruikt De standaard was veel hoger die nu aangeboden worden als vervanging zijn van een lage kwaliteid en zeer goedkoop geproduceerd met alle gevolgen vandien De folie condensatoren net als op de afbeelding zijn wel een stuk beter . En Parlotti dat je dit niet snapt is niet mijn schuld En wie schrijffouten vind mag ze houden

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 591 keren
Ontvangen waarderingen: 825 keren

Re: Condensator probleem

#27 Bericht door Caspar » 04 apr 2017, 19:53

Parlotti schreef:
Caspar schreef:je condensator is gewoon een soort spaarpotje voor de ontstekingsspanning.
Het buffert de vonk , en spaart het oppervlak van je contactpunten.
Meer is het niet.

en tóch schijnt het heel moeilijk te zijn om tegenwoordig een goeie te maken ;-)
Dank voor deze toelichting Caspar :thumbleft
Jij slaagt er steeds weer in om complexe materie op mijn Jip en Janneke niveau uit te leggen (soms krijg ik het gevoel dat ik hier de enige elektro-analfabeet ben) :oops:
En wat ook heerlijk is: zonder dat ik word afgeleid door de gruwelijkste taalfouten :wink:

Gr. Marcel
Dank je Marcel , leuk om te horen :-)

@ Piet66: Volgens mij was het niet tegen jou bedoeld , jij doet ook je best.


Probleem is bij een condensator natuurlijk ook dat het niks meer mag kosten tegenwoordig.
Zoals Piet al aangeeft , drogen condensatoren vaak uit door een slechte afdichting icm de warmte van het blok.

Nog iets: Het papier tussen de metaal-folie is gedrenkt in een isolerende vloeistof (het electroliet)
Deze moet tegenwoordig aan véél strengere milieu eisen voldoen.
En daar word in de regel een condensator niet beter van , als je begrijpt wat ik bedoel...
Dit electroliet is trouwens etsend en corrosief , lekkende vloeistof een beetje voorzichtig behandelen.

Gebruikersavatar
piet66
Berichten: 104
Lid geworden op: 26 jun 2008, 21:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Condensator probleem

#28 Bericht door piet66 » 04 apr 2017, 23:12

Ja Caper dat is een zeer agressief goedje electroliet kon je nog wel eens zien in een oude schijnwerper of zo die en tijdje ergens gelegen had en je wilde er nieuwe batterijen in doen dat alles van binnen weg geroest was Het is het zelfde spul als in batterijen Maar er zijn wel goede condensatoren Nu die audio freaks de buizen versterkers weer ontdekt hebben Die zijn ook hier voor geschikt daar is het papier gescheiden met folie en zijn ze dicht gegoten met epoxy en de werk spanning is het zelfde Wat ook gedaan word is een oude condensator open maken en een nieuw binnenwerk er in plaatsen want die moderne zijn een stuk kleiner en dit is goed te doen Als het gaat om de looks codensator op de foto is 25 mm lang en 8mm dik en de draadjes zijn 35 mm lang
Bijlagen
2020039041.jpg
2020039041.jpg (13.54 KiB) 1132 keer bekeken

Plaats reactie