Electrische inrichting
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 03 jan 2016, 17:09
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Electrische inrichting
Goedenavond allen,
Ik ben sinds lange tijd weer actief op dit forum (voorheen actief onder "Knoepers").
Ik ben met mijn kreidler RMC (1975, bosch puntenonsteking, mahle w4) die ik nog steeds bezit een project gestart om hem van brommer naar motor te gaan laten omkeuren.
Nu heb ik inmiddels alles qua elektrisch wel werkend gekregen (groot licht, seinlicht, remlicht) en ook de claxon werkt. Alleen zodra ik het licht aan heb en de claxon wil gebruiken dan lijkt het alsof de ontsteking niet genoeg levert om zowel het licht te laten branden als de claxon lawaai te laten maken.
Ik voel wel vibratie in de claxon en het licht blijft (zwakker) branden. Het lijkt erop dat de aansluitingen verder in orde zijn maar dat er gewoon te weinig power zit om beiden te kunnen voorzien.
Nu ben ik benieuwd welke mogelijkheden er nog zijn om dit toch enigszins werkend te krijgen zonder gelijk hele andere ontstekingen te gebruiken, zit er bijv. nog verschil in lichtspoelen? Kan ik eventueel nog een derde lichtspoel monteren om het e.e.a. van extra power te voorzien?
Ik hoor graag van jullie,
Groet,
Jonathan
Ik ben sinds lange tijd weer actief op dit forum (voorheen actief onder "Knoepers").
Ik ben met mijn kreidler RMC (1975, bosch puntenonsteking, mahle w4) die ik nog steeds bezit een project gestart om hem van brommer naar motor te gaan laten omkeuren.
Nu heb ik inmiddels alles qua elektrisch wel werkend gekregen (groot licht, seinlicht, remlicht) en ook de claxon werkt. Alleen zodra ik het licht aan heb en de claxon wil gebruiken dan lijkt het alsof de ontsteking niet genoeg levert om zowel het licht te laten branden als de claxon lawaai te laten maken.
Ik voel wel vibratie in de claxon en het licht blijft (zwakker) branden. Het lijkt erop dat de aansluitingen verder in orde zijn maar dat er gewoon te weinig power zit om beiden te kunnen voorzien.
Nu ben ik benieuwd welke mogelijkheden er nog zijn om dit toch enigszins werkend te krijgen zonder gelijk hele andere ontstekingen te gebruiken, zit er bijv. nog verschil in lichtspoelen? Kan ik eventueel nog een derde lichtspoel monteren om het e.e.a. van extra power te voorzien?
Ik hoor graag van jullie,
Groet,
Jonathan
- Caspar
- Berichten: 13632
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 589 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: Electrische inrichting
De originele bromfiets lichtspoel levert nét genoeg vermogen om de 15w koplamp , 4w achterlicht en 2 tellerlampjes van 1.8w te voeden. Als de claxon ( max 15w) er dan bij komt , zakt de spanning in.
Oplossing:
- zwaardere ontsteking monteren met spanningsregelaar
- accu monteren . Aansluiten op een extra 10w laadspoeltje. Daarmee gelijkspanning claxon voeden.
Oplossing:
- zwaardere ontsteking monteren met spanningsregelaar
- accu monteren . Aansluiten op een extra 10w laadspoeltje. Daarmee gelijkspanning claxon voeden.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Electrische inrichting
Wij hebben ook een brommer met 34W ontsteking met een ronde claxon van een buffel. En die doet het perfect.
Enz
Enz
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 03 jan 2016, 17:09
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Re: Electrische inrichting
Bedankt voor jullie antwoorden,
Ik wil liever niet te veel aanpassen, een accu monteren lijkt me wel mooi maar ik wil niet de daarvoor bestemde accubakken gebruiken.
Hoe kun je zien hoeveel watt ontsteking je hebt? en zou het mogelijk een oplossing zijn om die 10w laadspoel te installeren en dan gezamenlijk met de remlichtspoel te laten werken voor de claxon?
Weet iemand waar je dat soort spoelen nog kunt kopen?
Hoor graag weer van jullie!
Groet,
Jonathan
Ik wil liever niet te veel aanpassen, een accu monteren lijkt me wel mooi maar ik wil niet de daarvoor bestemde accubakken gebruiken.
Hoe kun je zien hoeveel watt ontsteking je hebt? en zou het mogelijk een oplossing zijn om die 10w laadspoel te installeren en dan gezamenlijk met de remlichtspoel te laten werken voor de claxon?
Weet iemand waar je dat soort spoelen nog kunt kopen?
Hoor graag weer van jullie!
Groet,
Jonathan
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Electrische inrichting
Een ontsteking heeft Bosch nummers.
Het vliegwiel kan je lezen als je deksel verwijderd
grondplaat moet los om het nummer op de achterkant te lezen
Maar de kleuren die naar de kroonsteen gaan zeggen ook iets
viewtopic.php?t=1603
Dus als jij nu eens met nummers komt kan ik je vertellen wat. Heb hele lijsten.
Enzo
Het vliegwiel kan je lezen als je deksel verwijderd
grondplaat moet los om het nummer op de achterkant te lezen
Maar de kleuren die naar de kroonsteen gaan zeggen ook iets
viewtopic.php?t=1603
Dus als jij nu eens met nummers komt kan ik je vertellen wat. Heb hele lijsten.
Enzo
- Caspar
- Berichten: 13632
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 589 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: Electrische inrichting
De remlichtspoel en de laadspoel samen de claxon laten voeden kan.
Maar niet door simpelweg de draden bij elkaar te knopen !
Ze zijn in fase verschoven. Dwz : ze pieken op een ander moment.
Ze heffen elkaar deels op waardoor vermogen kortgesloten word.
Je kunt ze wél eerst gelijkrichten. Dan gaat het beter.
Met een accu erbij gaat het nóg beter.
Accu kan ook vaak onder het zadel. Of in een druppellamp.
Maar niet door simpelweg de draden bij elkaar te knopen !
Ze zijn in fase verschoven. Dwz : ze pieken op een ander moment.
Ze heffen elkaar deels op waardoor vermogen kortgesloten word.
Je kunt ze wél eerst gelijkrichten. Dan gaat het beter.
Met een accu erbij gaat het nóg beter.
Accu kan ook vaak onder het zadel. Of in een druppellamp.
-
- Berichten: 5111
- Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
- Locatie: Amstelveen
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 87 keren
Re: Electrische inrichting
Het kan een 10 w extra laadt spoel monteren, maar je hebt dan ook een zwaarder vliegwiel nodig. Verwacht er geen wonderen van.
Je zal het laadt spoeltje moeten ophogen met 2 koperen busjes, pas op dat het niet te hoog komt anders beschadig je de spoelen.
Roland
Je zal het laadt spoeltje moeten ophogen met 2 koperen busjes, pas op dat het niet te hoog komt anders beschadig je de spoelen.
Roland
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 03 jan 2016, 17:09
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Re: Electrische inrichting
heb inmiddels een extra spoel (dikkere, dus ik vermoed 10w spoel) gemonteerd.
Eerst boven op de bobine, daarmee kwam er een mooie spanning van deze spoel maar daar raakte die toch ook heel licht het vliegwiel,
vervolgens heb ik aan de lichtspoel kant van de grondplaat een stukje afgevijld en daarmee ruimte gecreëerd zodat en de lichtspoel en de extra spoel daar boven elkaar pasten.
Nu merk ik alleen dat ik niet voldoende spanning van beide spoelen krijg om de boel fatsoenlijk werkend te krijgen.
Zonder al te veel te gissen, ik ben geen expert, vermoed ik dat nu het vliegwiel niet sterk genoeg is om beiden van spanning te voorzien, is dat aannemelijk of is er iets anders nog mogelijk dat niet goed is?
Hoor graag weer van jullie,
Eerst boven op de bobine, daarmee kwam er een mooie spanning van deze spoel maar daar raakte die toch ook heel licht het vliegwiel,
vervolgens heb ik aan de lichtspoel kant van de grondplaat een stukje afgevijld en daarmee ruimte gecreëerd zodat en de lichtspoel en de extra spoel daar boven elkaar pasten.
Nu merk ik alleen dat ik niet voldoende spanning van beide spoelen krijg om de boel fatsoenlijk werkend te krijgen.
Zonder al te veel te gissen, ik ben geen expert, vermoed ik dat nu het vliegwiel niet sterk genoeg is om beiden van spanning te voorzien, is dat aannemelijk of is er iets anders nog mogelijk dat niet goed is?
Hoor graag weer van jullie,
- Caspar
- Berichten: 13632
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 589 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: Electrische inrichting
Ik neem aan dat je de spoelen niet aan elkaar geknoopt hebt ?
Om 34W te genereren heb je ook een 34W vliegwiel nodig.
Om 34W te genereren heb je ook een 34W vliegwiel nodig.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Electrische inrichting
Bosch nummer 212 120 025Caspar schreef:Ik neem aan dat je de spoelen niet aan elkaar geknoopt hebt ?
Om 34W te genereren heb je ook een 34W vliegwiel nodig.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 03 jan 2016, 17:09
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Re: Electrische inrichting
Bedankt heren, ga ik opzoek naar zo'n vliegwiel.
Mocht iemand nog ergens zo een in de hoek van de schuur hebben liggen dan houd ik me uiteraard aanbevolen!
Groet,
Jonathan
Mocht iemand nog ergens zo een in de hoek van de schuur hebben liggen dan houd ik me uiteraard aanbevolen!
Groet,
Jonathan