Elektrisch schema check

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pleeuw
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jul 2017, 10:04
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Elektrisch schema check

#1 Bericht door pleeuw » 18 jul 2017, 16:42

Hallo allen,

Ik knap samen met mijn vader een Kreidler Florett TRS (bj 1971) op en we zijn druk bezig met alle elektronica.
Het remlichtje lijkt prima te werken maar de koplamp brandt helaas niet.
Het achterlichtje (6v 5w) brandt steeds door, zeker wanneer even flink gas wordt gegeven.

Om het probleem te achterhalen ben ik op zoek gegaan naar schema's maar ik werd er niet veel wijzer van.
Om die reden heb ik er zelf eentje gemaakt met de bedrading van mijn brommer als uitgangspunt.
Mijn vraag aan de kenners is of dit schema klopt:
Elektrisch schema Kreidler Florett TRS
Elektrisch schema Kreidler Florett TRS
Elektrisch schema.jpg (98.16 KiB) 3198 keer bekeken
Tevens heb ik een tweetal andere vragen:

Klopt het dat de oorspronkelijke verlichting als volgt hoort te zijn?
  • Koplamp: 6v 15/15w (BA15D)
  • Achterlicht: 6v 5w BA15
  • Remlicht: 6v4w (BA9 of BA9S)
Zijn 6v lampjes eigenlijk wel goed? Zeker omdat het voltage hoger wordt dan 6v zodra ik gas geef.

Met vriendelijke groet,
Peter de Leeuw

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Elektrisch schema check

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 jul 2017, 16:54

Dan heeft de kreidler meer vermogen dan origineel 2pk. Meer toeren zorgt voor meer spanning.
Spanningsregelaar er tussen. Lampen zijn perfect gekozen

Enzo

Gebruikersavatar
polite
Berichten: 940
Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
Locatie: Westerkwartier
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Elektrisch schema check

#3 Bericht door polite » 18 jul 2017, 17:11

Welkom op het forum!! En foto' s van de Kreidler zal we gek op. :wink:

Groet,

Polite

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Elektrisch schema check

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 jul 2017, 17:17

Jou schema is goed en gelijk aan deze. Staan alleen wat nummer foutjes in het kreidler schema en zal je als leek in verwarring gebracht worden

En de claxon moet je wegdenken

De kleine kroonsteen zit aan de draadjes die uit je blok (ontsteking) komen en de langere zit in je koplamp.

Heel simpel dus

Verder is het heel belangrijk een extra bruine massadraad van je M6 blokboutje naar je achterlicht fitting en naar je koplampfitting an te sluiten.

Enzo
Bijlagen
IMG_1843.JPG
IMG_1843.JPG (177.35 KiB) 3186 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Elektrisch schema check

#5 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 jul 2017, 18:15

Bij dit schema staat het wel goed. Alleen de tellerverlichting 19 weg denken
Bijlagen
IMG_1845.JPG
IMG_1845.JPG (157.99 KiB) 3156 keer bekeken

pleeuw
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jul 2017, 10:04
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Elektrisch schema check

#6 Bericht door pleeuw » 18 jul 2017, 20:14

Het probleem van de niet-werkende koplamp is opgelost! De massa van het lampje was verbonden aan het boutje voor de koplamp behuizing.
De behuizing en de rest van het frame is opnieuw gespoten waardoor - waarschijnlijk - de verflaag voor een isolerende werking heeft gezorgd.

De oplossing was het verbinden van het massadraadje aan de bout op het stuur i.p.v. de bout die de koplamp behuizing op z'n plek houdt.
Niet zoals het hoort maar anders had ik verf weg moeten schrapen.
Verlegd massa draadje
Verlegd massa draadje
IMG_5555.JPG (185.58 KiB) 3125 keer bekeken
Bevestiging aan de bout van het stuur
Bevestiging aan de bout van het stuur
IMG_5557.JPG (184.14 KiB) 3125 keer bekeken
Enzo-tvdzijden schreef:
Verder is het heel belangrijk een extra bruine massadraad van je M6 blokboutje naar je achterlicht fitting en naar je koplampfitting an te sluiten.

Enzo
Welk M6 blokboutje bedoel je precies?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Elektrisch schema check

#7 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 jul 2017, 20:26

Makkelijkste is rechts onder aan je carter 2 stuks

Daar kan je een schuifje aan monteren

https://www.kreidlerparts.com/parts/385 ... tekker-6mm
Bijlagen
IMG_1852.JPG
IMG_1852.JPG (93.82 KiB) 3116 keer bekeken

pleeuw
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jul 2017, 10:04
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Elektrisch schema check

#8 Bericht door pleeuw » 18 jul 2017, 20:33

Enzo-tvdzijden schreef:Makkelijkste is rechts onder aan je carter 2 stuks

Daar kan je een schuifje aan monteren

https://www.kreidlerparts.com/parts/385 ... tekker-6mm
Helder! Dank voor de uitleg.
Wat is exact de functie van die extra massa draad? Zowel de achterlicht fitting (remlicht én achterlicht) en de koplamp zijn namelijk al voorzien van een massadraad aan het frame.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Elektrisch schema check

#9 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 jul 2017, 20:41

pleeuw schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:Makkelijkste is rechts onder aan je carter 2 stuks

Daar kan je een schuifje aan monteren

https://www.kreidlerparts.com/parts/385 ... tekker-6mm
Helder! Dank voor de uitleg.
Wat is exact de functie van die extra massa draad? Zowel de achterlicht fitting (remlicht én achterlicht) en de koplamp zijn namelijk al voorzien van een massadraad aan het frame.
betere gelwiding en snelle respont.
Nieuwe frame's worden dik gelakt en maken slecht massa. Over poedercoating maar te zwijgen.
Is dus een modificatie op ori voor jou model. In 1980 liep het origineel zo. Op de foto zie je de twee bruine draden aan de originele draadboom

En een oude frame heeft roest tussen de achterlamp boutjes waardoor ook slechte massa

Draadje aan de tankboutjes is ook wat minder omdat dan de massa via het balhoofdlager moet.


Enzo
Bijlagen
IMG_1854.JPG
IMG_1854.JPG (56.04 KiB) 3112 keer bekeken

Plaats reactie