Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo aug 09, 2017 10:32 pm 
Offline

Geregistreerd: za sep 07, 2002 2:56 pm
Berichten: 1646
Wie weet wat het beste smeermiddel is om dempingsrubbers of glijrubbers van je eitank voorvork mee in te smeren?
Er zijn mijninziens niet echt veel mogelijkheden, je kan kiezen uit:
Zuurvrije vaseline,
Gewoon kogelagervet
Siliconenspray
Echt spannend is het niet, want als alles gangbaar is, ligt het met 10 minuten sleutelen allemaal los en smeer je de zaak weer in, maar ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen.
En leuk voor een ieder om te weten.


Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo aug 09, 2017 10:39 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 44844
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Ik zou Molykote gebruiken. Bv de 33 light
Bestand tegen hoge EN lage temperaturen.

Bv bij cable-shop.nl

Enzo


Bijlagen:
IMG_1990.JPG
IMG_1990.JPG [ 184.45 KiB | 409 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo aug 09, 2017 11:13 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 10, 2016 11:09 pm
Berichten: 205
Woonplaats: Teutoburger Wald (D)
Hallo Jan,

ich habe bei meiner Gabel auch Molykote-Fett verwendet (sh. Bild). Damit bin ich sehr gut zufrieden, es funktioniert alles, wie es soll. Das Fett und die neuen Lagergummis sind da nun seit 4 Jahren und über 4000km drin, seit dem bin ich da nicht mehr beigegangen, wie gesagt, funktioniert alles einwandfrei.

Ich habe in den Kreidler-Unterlagen dazu keine Hinweise gefunden, ob die etwas bestimmtes vorgeben, aber ich denke, mit Kugellagerfett machst Du da nix falsch.
Org. ist da jedenfalls Fett drin, deswegen würde ich Silikonspray nicht verwenden.

Gruß

Carsten

Bijlage:
MOS2-Fett.jpg
MOS2-Fett.jpg [ 186.76 KiB | 395 keer bekeken ]


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo aug 09, 2017 11:23 pm 
Offline

Geregistreerd: za sep 07, 2002 2:56 pm
Berichten: 1646
Dank u heren, ik heb bij nader inzien Molycote in huis, het voelt ook mooi glad aan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do aug 10, 2017 8:24 pm 
Offline

Geregistreerd: zo feb 27, 2011 7:40 pm
Berichten: 165
Hallo Jan , kijk wel even of het vet het rubber / kunststof niet oplost of aantast ! Heb dat zelf al eens eerder meegemaakt , de zaak gaat dan heel stroef of vast zitten! Gebruik nu zelf zuurvrije vaseline en dat bevalt goed. Zorg wel met revisie dat de buizen van de vork goed schoon en glad zijn .Het beste kun je ze vanbinnen schoonmaken met een boormachine met een lange boor met daaromheen een stuk rode scotch brite . Eventueel dompelen in een oplosmiddel! Succes . groet Erik.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr aug 11, 2017 3:28 pm 
Offline

Geregistreerd: za sep 07, 2002 2:56 pm
Berichten: 1646
Bedankt Erik, het komt goed.
Zowel vaseline als vet wordt na jaren hard, waarbij vaseline naar mijn mening eerder hard wordt als vet
Maar kogellagervet zoals je bij je balhoofd gebruikt wordt ook hard, ik denk dat iedereen dat wel eens heeft gezien.
Maar wat ik al schreef als alles gangbaar is, dan heb je binnen no time de zaak weer los en smeer je na 'n paar jaar opnieuw in, fluitje van 'n cent!!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr aug 11, 2017 3:32 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 44844
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Jan mijn Molykote wordt niet hard


Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr aug 11, 2017 4:21 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 10, 2016 11:09 pm
Berichten: 205
Woonplaats: Teutoburger Wald (D)
Jan,

das Fett, welches ich genommen hatte, ist Lagerfett mit MOS2-Zusatz, das wird nicht hart, auch nach Jahren nicht, das nehme ich ebenfalls z.B. für die Kugellager der Räder und da wird es auch nach Jahren nicht fest. Wie gesagt, die Gabel habe ich seit 4 Jahren nicht mehr angepackt, das geht so leichtgängig wie an dem Tag, als ich es neu gemacht hatte. Natürlich hatte ich zuvor alle Gabelteile gesäubert und neue Gummis genommen.

Für das Lenkkopflager nimmt man bewußt zähes Heißlagerfett, weil man dort ja keine schnellen Umdrehungen hat wie beim Radlager, damit lassen sich auch die Kugeln besser montieren. Heißlagerfett nimmt man z.B. auch für die Zündkontakte, ein Bild von dem Bosch-Fett hatte ich hier kürzlich schon mal gezeigt. Also Heißlagerfett ist von vornherein ziemlich fest, soll es auch.

Übrigens:
Bevor Du die Gabelrohre von innen mit der Bohrmaschine und irgendwelchen Schleifköpfen oder Bürsten säuberst, bedenke, dass darin normalerweise eine Papierhülse sitzt, die das bestimmt nicht mag. :)

Carsten


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr aug 11, 2017 5:11 pm 
Offline

Geregistreerd: za sep 07, 2002 2:56 pm
Berichten: 1646
Klopt wat je schrijft Carsten, er zit een papierachtige huls in de poot.
Ik maak alleen het gedeelte schoon, waar het dempingsrubber zijn werk doet, meer is niet nodig en schoon is schoon.
Ben wel benieuwd welk type smeermiddel men in de fabriek aanbracht in de jaren 60.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr aug 11, 2017 10:01 pm 
Offline

Geregistreerd: za sep 07, 2002 2:56 pm
Berichten: 1646
Parker O - lube is ook een mooi smeermiddel en is er in veel soorten.
Bij vliegtuigen wordt dit gebruikt om Rubber O ringen in te smeren.
Weet niet of Parker O lube ook gewoon te koop is voor de consument.
Het is wel superglad en had eigenlijk wat van de baas moeten lenen.


Bijlagen:
IMG_1469.JPG
IMG_1469.JPG [ 24.65 KiB | 122 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr aug 11, 2017 10:50 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 10, 2016 11:09 pm
Berichten: 205
Woonplaats: Teutoburger Wald (D)
Ich würde mir über das Schmiermittel gar nicht so viele Gedanken machen, einfach Kugellagerfett nehmen, mit MOS2 oder auch nicht.
Und bedenke, es soll ja gar nicht superglatt sein, es ist ja eine Reib-Dämpfung, die man einstellen kann. Also man stellt praktisch die Stärke der Reibung ein, nimmst Du nun "Super-Gleitfix", das die Reibung völlig aufhebt, ist das nicht Sinn der Sache ... :D

Viel wichtiger ist, dass Du gute Reib-Gummis hast. Geeignete Reibgummis haben mit Fett auch kein Problem. Ich hatte damals beim Kreidlerdienst oder John Bos die Teile bestellt, waren nicht zu gebrauchen, waren einfache Hart-Kunststoffteile. Die sehen wie diese hier aus:
Kunststoffscheiben

Auf Marktplaats bietet ein Händler schwarze, ballige Gummischeiben an, die wie die originalen Teile aussehen (sh. Link unten). Ich hatte damals einen Satz bestellt, es war wirklich sehr harter, robuster Gummi, die Teile paßten gut und die Scheiben ließen sich auch durch das Anspannen der Einstellmuttern verbreitern und somit die Reibung einstellen. Ich hatte mir dann noch einen 2. Satz als Reserve bestellt. Aber ich habe immer noch die ersten Gummis drin und es funktioniert noch 1a.
Reibscheiben Eiertank

Zwischenzeitlich hatte ich von jemandem so rote Gummischeiben bekommen, das scheint ein sehr robuster Industriegummi zu sein. Das ist so Stangenware, die abgeschnitten oder abgedreht wurde. Die hat mir jemand geschickt, der die für seine Eiertank gemacht hatte und er hat wohl Ahnung. Also die Teile machen auch einen sehr guten Eindruck, ich hatte aber wie gesagt bisher keinen Bedarf die zu testen. Er hatte die auch mal bei ebay verkauft, der "Kreidlerschrauber" scheint die Teile ebenfalls anzubieten, auch wenn ich für ihn keine Werbung machen möchte, hier der Link:
"Hightech-Gummi"

Gruß

Carsten

Bijlage:
Bildschirmfoto 2017-08-11 um 22.28.59.jpg
Bildschirmfoto 2017-08-11 um 22.28.59.jpg [ 163.26 KiB | 110 keer bekeken ]


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za aug 12, 2017 10:35 am 
Offline

Geregistreerd: za sep 07, 2002 2:56 pm
Berichten: 1646
Hoi Carsten, dank voor je uitgebreide verslag!
Ik ben het met je eens dat een smeermiddel niet te glad moet zijn, het moet smeren en niet de benodigde demping wegnemen.
Park O-lube is echt te glad en gebruik raad ik af.
Een paar goede rubbers is wel belangrijk en sommige handelaren bieden teflon aan en dat werkt absoluut niet, die zijn veel te hard.
De afstelling van je demping is heel eenvoudig in te stellen en kan je geheel naar eigen wens doen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl KreidlerMarkt - Koop en Verkoop van Kreidler Florett en Onderdelen. De Jager Kreidler - Tuning & Kreidleronderdelen, rechtvertande koppelingen, nieuwe 6-bakken, membranen.
Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!

KreidlerMarkt

Koop en Verkoop van Kreidler en Onderdelen.
Kreidler Florett Marktplaats op Facebook.
Veiling - Kauf und Verkauf - MarketPlace!
WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6.
Uw advertentie op Kreidler.nl!