Ik vraag me af welk nut de demper heeft binnenin de uitlaat? Is dit enkel voor vermindering van het geluid of heeft het ook te maken met prestaties?
Heeft er iemand ervaring met het verschil tussen een uitlaat met demper en zonder demper?
Groeten Arthur
Nut demper uitlaat
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 591 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: Nut demper uitlaat
Eerste functie is idd geluiddempen.
2e functie is tegendruk. Zonder demper rijd hij als een natte krant : weliswaar een hoop spektakel, maar de trekkracht neemt af.
Getunede racers reden voorheen nogal eens met een ongedempte expansie uitlaat.
Maar die tijd ligt achter ons.
De juiste uitlaat onder je kreidler scheelt best in prestaties.
2e functie is tegendruk. Zonder demper rijd hij als een natte krant : weliswaar een hoop spektakel, maar de trekkracht neemt af.
Getunede racers reden voorheen nogal eens met een ongedempte expansie uitlaat.
Maar die tijd ligt achter ons.
De juiste uitlaat onder je kreidler scheelt best in prestaties.
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 16 sep 2017, 20:34
- Locatie: Antwerpen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Nut demper uitlaat
Zijn de nieuwe uitlaten beter qua prestaties? En scheelt dit dan veel want ik hou wel meer van de originaliteit maar als de prestaties aanzienlijk zouden verbeteren dan ga ik toch wat twijfelen.. Alvast bedankt voor jullie antwoorden!!
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 591 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: Nut demper uitlaat
De nieuwe uitlaten komen voornamelijk van Jamarcol uit Portugal.
Ze zijn er in diverse maten (28 en 32mm) , modellen ( recht , knik , 2 delig etc) en kwaliteiten ( beter chroom , met/zonder lasnaad)
De kwaliteit is best wel redelijk. Maar de lengtemaat klopt niet helemaal voor een Nederlandse brommer.
Ook de constructie van de demper wijkt iets af.
Het voldoet , maar vooralsnog kan het niet tippen aan origineel.
Ook de nieuwe originele uitlaten van John Bos komen van Jamarcol.
Los daarvan zijn er veel tuning uitlaten. O.a van Homoet , de Jager , Kiesler , Baan , etc.
Dat is een verhaal apart. Niet echt geschikt voor een 2pk bromfiets.
Ze zijn er in diverse maten (28 en 32mm) , modellen ( recht , knik , 2 delig etc) en kwaliteiten ( beter chroom , met/zonder lasnaad)
De kwaliteit is best wel redelijk. Maar de lengtemaat klopt niet helemaal voor een Nederlandse brommer.
Ook de constructie van de demper wijkt iets af.
Het voldoet , maar vooralsnog kan het niet tippen aan origineel.
Ook de nieuwe originele uitlaten van John Bos komen van Jamarcol.
Los daarvan zijn er veel tuning uitlaten. O.a van Homoet , de Jager , Kiesler , Baan , etc.
Dat is een verhaal apart. Niet echt geschikt voor een 2pk bromfiets.
- 2-stroke140159
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 23:03
- Locatie: Roermond
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
- Contacteer:
Re: Nut demper uitlaat
Om even aan te geven wat een uitlaat kan doen:
voor de originele look had ik op mijn RS ( 60cc met menbraam-set van Dick Baan / LVS ) een naadloze Jamercol gemonteerd, maar ben toch gezwicht voor
een InKlaMo uitlaat in verchroomde uitvoering. Dit leverde een snelheidswinst van +/- 15 Km/h op.
Gr. Ben.
voor de originele look had ik op mijn RS ( 60cc met menbraam-set van Dick Baan / LVS ) een naadloze Jamercol gemonteerd, maar ben toch gezwicht voor
een InKlaMo uitlaat in verchroomde uitvoering. Dit leverde een snelheidswinst van +/- 15 Km/h op.
Gr. Ben.