Ervaringen met KT 6PK en 14mm Bing

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
RS-Electronics
Berichten: 98
Lid geworden op: 02 aug 2012, 22:15
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Ervaringen met KT 6PK en 14mm Bing

#1 Bericht door RS-Electronics » 30 sep 2017, 10:13

Ik kon een nette 6PK KT cilinder kopen. Deze wás al afgedraaid voor montage op een 5V Mokick Direct.
Gisteren gemonteerd. Ik wou niet al te snel, maar een beetje koppel zou fijn zijn.

Loopt érg mooi op de 14mm Bing. Sproeier aangepast zodat er weer een mooi koffiebruine bougie is.
Alleen.. loopt tóch 80KMh.
Merk geen verschil in rijgedrag met mijn oude RS en 6,3Pk Mahle met 22Bing.

Zijn er méér die de KT gebruiken op een bromfiets en deze hebben geknepen voor wat minder snelheid en een goed koppel?
Zit te denken om ook hier de bocht weer te verlengen. Dat had ik ook met een andere RMC-s al eens gedaan.
Scheelde onderin niks, maar op de top wél.
Iemand ook nadelen?

Heb dat gedaan met een 28mm CV-buis. Daar op het einde een stuk opgelast wat dikker is en klemt in de bocht (ongeveer 10cm klemmend)
Dit gerealiseerd door de opgelaste buis in de lengte door te slijpen en wat groter te buigen. Daardoor klemt deze mooi strak in de bocht.

Wanneer ik t resultaat heb, zal ik dat ook even posten.
Misschien een idee voor die geen die een brommer op blauwe plaat wil laten keuren?

Vroeger kwamen de nieuwe RMC's ook met een lange pijp in de uitlaat uit de winkels..

Jannes

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 591 keren
Ontvangen waarderingen: 825 keren

Re: Ervaringen met KT 6PK en 14mm Bing

#2 Bericht door Caspar » 30 sep 2017, 10:56

Ik heb er ook wel wat ervaring mee:
KTT 50cc SB op een 5 bak direct.
Liep met een 14mm Bing en lange 28mm originele Nederlandse uitlaat makkelijk 70km/u.
Ook ik vond het opmerkelijk: Mijn Zwitserse RS loopt 75 met een 5,8pk , 32mm uitlaat , 18mm Bing en 14/35 tandwielen.....

Heb het kleine 14mm luchtfilterhuis geprobeerd: net zo hard , trok wel beter. Aanrader.
Heb 11/36 tandwielen gemonteerd: net zo hard.
Het originele trechtertje gemonteerd in het luchtfilterhuis: dat liep beroerd.
Kop geprobeerd met een lagere compressie: alle fut er uit , ook onderin. Afraders dus.
Uiteindelijk de hele lange 28mm bocht gebruikt die 300mm doorsteekt in de demper: dat hielp , mooi 55km/u. Voor mij dus de oplossing. Heb er ca. een jaar mee gereden.

Naderhand een Mahle 15.43.64/71 4,2pk SB geprobeerd , die pakt onderin nog mooier op omdat de poort timing wat tammer is.
En rijd ook met een iets kortere bocht nu 55km/u.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 591 keren
Ontvangen waarderingen: 825 keren

Re: Ervaringen met KT 6PK en 14mm Bing

#3 Bericht door Caspar » 30 sep 2017, 10:57

Heb wel van Claus begrepen dat er wat verschil zit in de vroege en latere versies van de KTT SB

Sturmovik
Berichten: 177
Lid geworden op: 01 okt 2015, 21:18
Locatie: Groville
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Ervaringen met KT 6PK en 14mm Bing

#4 Bericht door Sturmovik » 30 sep 2017, 12:12

Hello,

did someone already measured the poorts timing of an original 50cc King Tai to compare with genuine Mahle ?

Looks like it is closer of a swiss cilinder than a 15.43.99 isn'it ? More torquy ?

RS-Electronics
Berichten: 98
Lid geworden op: 02 aug 2012, 22:15
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Ervaringen met KT 6PK en 14mm Bing

#5 Bericht door RS-Electronics » 30 sep 2017, 13:21

Bedankt voor de info Casper!
Ik ga dan ook maar voor die verlengde buis in de uitlaat.
Mijn 2,9 Mahle was met deze kop wat rauw. Klonk althans zo.
De zuiger was een GOL met L-veer. Die kwam erg hoog, en dat gaf m.i. te veel compressie.
Dit loopt erg mooi.

Heb de BING met 72er sproeier. Welke maat had jij?

For the timing of the KT: did not check or compare with an origenal Mahle 6,3. Don't have one on this moment.. :(
Further, my moped has the small model SB 2,9Hp normally mounted. The original SB 6,3HP won't fit.
This one was already made to fit on this model. So everything was perfect.

Jannes

Sturmovik
Berichten: 177
Lid geworden op: 01 okt 2015, 21:18
Locatie: Groville
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Ervaringen met KT 6PK en 14mm Bing

#6 Bericht door Sturmovik » 30 sep 2017, 15:33

What differences of measure between the ori 6.25 and the Scandinavian 2.9 ? Not the same wide ? Or thiner skirt ?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 591 keren
Ontvangen waarderingen: 825 keren

Re: Ervaringen met KT 6PK en 14mm Bing

#7 Bericht door Caspar » 30 sep 2017, 17:35

Thinner cilinderskirt on a 2,9hp SBW

RS-Electronics
Berichten: 98
Lid geworden op: 02 aug 2012, 22:15
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Ervaringen met KT 6PK en 14mm Bing

#8 Bericht door RS-Electronics » 30 sep 2017, 19:37

Right!
Couldn't find the correct word for it. It's the skirt! Tnx Casper!! :)

Jannes

Sturmovik
Berichten: 177
Lid geworden op: 01 okt 2015, 21:18
Locatie: Groville
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Ervaringen met KT 6PK en 14mm Bing

#9 Bericht door Sturmovik » 01 okt 2017, 20:39

Thanks for explications ;)

Plaats reactie