Uitlaat past niet.

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pirmin1970
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 sep 2013, 19:19
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Uitlaat past niet.

#1 Bericht door pirmin1970 » 11 okt 2017, 22:05

Hallo,

Ik heb een gereviseerd blok onder mijn k53-301 uit 1974, gemonteerd, geforceerde koeling.
Vandaag uitlaat erop gezet, maar deze past niet.
Te groot, mijn oude uitlaat is 28mm.
Cilinderuitlaat van mijn gereviseerde blok is 25 of 26mm.
Nu wil ik een passende bocht kopen met een verloop stuk tussen bocht en demper.
Nu zie ik op onlineshops dat er bij 25mm bochten vaak vermeld staat dat het voor geforceerde koeling is.
Mijn vraag is nu, is er voor geforceerde koeling alleen maar 25 en 28mm of is er ook 26mm.
Ik heb de cilinderuitlaat niet nauwkeurig kunnen meten omdat ik geen schuifmaat bij de hand had.
Als er inderdaad alleen 25 of 28 is, is het mij duidelijk dat het 25 is.
Een laatste vraag, zit er in de vorm van bochten ook nog verschil?
Ik denk dat het gereviseerde blok van een ouder model Kreidler is geweest. (Geen remlichtspoel, cilinder is 15.13.90).
Die hebben een andere onderbouw als mijn Kreidler uit 1974.
Of maakt dit niet uit?

Groet, Pirmin

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Uitlaat past niet.

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 11 okt 2017, 22:28

Bocht op nummer uit het onderdelenboek halen en die bestellen bij een goed adres

Enzo

pirmin1970
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 sep 2013, 19:19
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Uitlaat past niet.

#3 Bericht door pirmin1970 » 11 okt 2017, 23:20

Gevonden

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Uitlaat past niet.

#4 Bericht door Parlotti » 12 okt 2017, 23:21

pirmin1970 schreef:Ik heb een gereviseerd blok onder mijn k53-301 uit 1974, gemonteerd, geforceerde koeling.
Vandaag uitlaat erop gezet, maar deze past niet. Te groot, mijn oude uitlaat is 28mm. Cilinderuitlaat van mijn gereviseerde blok is 25 of 26mm.
Ik denk dat het gereviseerde blok van een ouder model Kreidler is geweest. (Geen remlichtspoel, cilinder is 15.13.90).
Voor het goede begrip zou je eigenlijk wat termen uit elkaar moeten halen en nader toelichten :-k Een koe is een rund maar niet elk rund is een koe :wink:
Je motorblok is wat anders dan je cilinder. De cilinder vormt een onderdeel van het blok evenals de kop, zuiger, spruitstuk, carburateur, ontsteking etc.
Misschien lees ik het verkeerd, maar kennelijk heb je nu een ander (gereviseerd) blok met een andere cilinder. Daar wil je de uitlaat opzetten van je oorspronkelijke cilinder en dat past niet. Maar dat kan ook gelden voor de andere genoemde onderdelen: mogelijk heb je ook niet het juiste spruitstuk en/of de juiste carburateur etc. Waarom niet je "oude" cilinder met alle toebehoren op het nieuwe blok gemonteerd, dus met de "oude" uitlaat die daarbij hoorde? OF de uitlaat en alle toebehoren gemonteerd die oorspronkelijk bij de andere "nieuwe" cilinder hoort die je kennelijk nu op je gereviseerde blok hebt?

Plaats reactie