Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
-
jamojamo
- Berichten: 3748
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
-
Gegeven waarderingen:
356 keren
-
Ontvangen waarderingen:
198 keren
#26
Bericht
door jamojamo » 18 okt 2017, 17:55
Oordeel van Wietse: de stang heeft speling op het bigend en het small end is niet 100% rond. Hier wordt niet meer mee gereden. Wietse deed de aanbeveling een Rito drijfstang te gaan gebruiken.
Ook Coen van KP heeft gereageerd dat het geleverde lager de goede was en tenzij er een produktiefout in zat dat deze niet de oorzaak is. Eerder een kromme drijfstang.
Daar komen we tzt na het uitbouwen dan wel achter.
Ik heb er in elk geval van geleerd
G.,
Eric
-
jamojamo
- Berichten: 3748
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
-
Gegeven waarderingen:
356 keren
-
Ontvangen waarderingen:
198 keren
#27
Bericht
door jamojamo » 18 okt 2017, 18:03
nozems schreef:Nou Eric geen tuning?? Om te beginnen 60cc, dat is meer dan 50cc en dus ook gewoon bigbore te noemen, afwijkende uitlaat en ook nog een losse binnenkop, dt valt allemaal onder de noemer tuning. Dat hij dan wonderlijk wel 14/35 trekt geeft al aan dat er een goed vermogen inzit, 105km/h op de GPS is heel wat meer dan een echte standaard RS kan halen. Dat betekend wel dat alles (veel) meer belast wordt, de draaiende delen in het blok dan met name, en daar moet je niet te licht over denken.
Of het nou gekomen is door het eerdere voorval, een onvoldoende geharde zuigerpen, we gaan het vast horen als Wietse je blok heeft gezien?!
ps ja alles meer dan 50cc is bigbore heren! Als er bij een auto motor de cilinderboringen worden opgeboord noemen we het ook bigbore tenslotte.
1e overmaat Pascal
Die 105km/h is voor de wind, dat weet je. Dat haal je met een standaard RS met brommerkopje ook als de weg lang genoeg is.
Wat nou de basis oorzaak is van de ellende zullen we nooit weten. Ik gaf eerst Triboron de schuld maar daar ben ik wel overheen. Ik ga KJ's bevindingen afwachten maar vooralsnog start ik na revisie niet met Triboron.
Gr.,
Eric
-
jvr
- Berichten: 3922
- Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
-
Gegeven waarderingen:
12 keren
-
Ontvangen waarderingen:
15 keren
#28
Bericht
door jvr » 18 okt 2017, 18:28
Helemaal gelijk Caspar, als je dat allemaal hoort gebeurt er nooit wat bij die Stiekemers hahahaha, zielig He !! gr jan
-
jamojamo
- Berichten: 3748
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
-
Gegeven waarderingen:
356 keren
-
Ontvangen waarderingen:
198 keren
#29
Bericht
door jamojamo » 18 okt 2017, 20:33
Nog even over smalle naaldlagers: ik geloof inmiddels hoe breder hoe beter en wordt mede gestaafd door dit voorval van lang geleden:
viewtopic.php?t=32383&postdays=0&postor ... 75#p543234
Toen was de hele goegemeente het er over eens dat een te smal naaldlager niet goed is. Lees de rest van dat topic maar even door va pag.20
viewtopic.php?f=2&t=32383&start=475
Dus bij deze wil ik de tip van Wietse herhalen: het naaldlager het liefst niet te smal en niet te ruim passend in de breedte van de opening in je zuiger.
Gr.,
Eric
-
Parlotti
- Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
- Locatie: Zoetermeer
-
Gegeven waarderingen:
10 keren
-
Ontvangen waarderingen:
11 keren
-
Contacteer:
#30
Bericht
door Parlotti » 18 okt 2017, 21:35
Caspar schreef:De ellende van Eric worden we mogelijk allemaal wijzer van.
We wachten de bevindingen van Wietse af.
Eric , fijn dat je het wil delen: Bij andere loopt ook wel eens iets in puin , maar die zwijgen er over...
Hier sluit ik me graag bij aan: dank je Eric, erg leerzaam!
De laatste tijd lees ik steeds meer geneuzel op het forum dat weinig of niets toevoegt, maar hier kunnen we weer iets van opsteken. En dat geldt ook voor de reacties. Ben benieuwd hoe het verder gaat ...
-
nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
-
Gegeven waarderingen:
240 keren
-
Ontvangen waarderingen:
224 keren
#31
Bericht
door nozems » 19 okt 2017, 11:45
60cc noem ik geen overmaat meer procentueel gezien ga je vergeleken met een automotor van een 1.6je naar een 2liter toe, beste overmaat
Maar wat ik ermee wil zeggen is dat je daar niet te licht over na moet denken, een standaard RS ja een echte standaard RS (die met geen stok boven de 85/90km/h uitkomt) is hufterproef, alles wat ook maar iets harder loopt is altijd gevoeliger en kritischer vwb de draaiende delen, zo te horen is het 'lek' boven water, dus nu knappe stang erin alsook knappe lagers en je kan weer jarenlang boenderen.
-
jamojamo
- Berichten: 3748
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
-
Gegeven waarderingen:
356 keren
-
Ontvangen waarderingen:
198 keren
#33
Bericht
door jamojamo » 19 okt 2017, 12:33
nozems schreef:60cc noem ik geen overmaat meer procentueel gezien ga je vergeleken met een automotor van een 1.6je naar een 2liter toe, beste overmaat
Maar wat ik ermee wil zeggen is dat je daar niet te licht over na moet denken, een standaard RS ja een echte standaard RS (die met geen stok boven de 85/90km/h uitkomt) is hufterproef, alles wat ook maar iets harder loopt is altijd gevoeliger en kritischer vwb de draaiende delen, zo te horen is het 'lek' boven water, dus nu knappe stang erin alsook knappe lagers en je kan weer jarenlang boenderen.
Het lek is in mijn ogen meer een combinatie van factoren Pascal. Een niet geharde pistonpen veroorzaakte waarschijnlijk de vervorming van het small end en wat extra slijtage door gruis bij het bigend deed die extra slijten. De Triboron is bijzaak en de Topracing drijfstang heeft het toch 11.000km volgehouden en Peter controleert drijgstangen altijd voor montage dus geen factor in deze (al zal de naam Topracing net als HPI altijd een bijsmaak houden en heb ik ook even getwijfeld). Het naaldlager dat stuk zo snel stuk ging was ook wel bij een bredere gebeurd maar toch zou ik nooit meer zo'n smalle monteren.
Maar hé, de boel is 11.000 km heel gebleven met een bigbore
Gr.,
Eric
-
nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
-
Gegeven waarderingen:
240 keren
-
Ontvangen waarderingen:
224 keren
#34
Bericht
door nozems » 19 okt 2017, 13:41
Dat is het vaak, een inderdaad 11.000km met een bigbore
stel je voor hoelang hij het nog had volgehouden zonder dat akkefietje met die onvoldoende geharde pistonpen
zo zie je maar dat alles relatief betrouwbaar/duurzaam kan zijn mbt het opvoeren.
-
jamojamo
- Berichten: 3748
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
-
Gegeven waarderingen:
356 keren
-
Ontvangen waarderingen:
198 keren
#35
Bericht
door jamojamo » 19 okt 2017, 17:36
Goede topic Theo. Dat dit een punt van aandacht is werd me wel duidelijk nu. Drijfstangen en lagers en uitlijning. En ik maar denken dat ik na de weggesleten ongeharde pistonpen vrolijk door kon rijden
.
Nu ben ik me aan het orienteren op de volgende drijfstang / lager combinatie. Het hoeft niet topkwaliteit te zijn maar het zou mooi zijn als het wat langer heel blijft. Ik heb bij KJ al een mooie drijfstang gezien maar hij moet nog even op mijn mail reageren
.
http://www.kreidlerservice.nl/?981,15.6 ... azzuchelli
Misschien te combineren met een flat-cage lager?
Gr.,
Eric
-
Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
-
Gegeven waarderingen:
967 keren
-
Ontvangen waarderingen:
2281 keren
#36
Bericht
door Enzo-tvdzijden » 19 okt 2017, 18:08
jamojamo schreef:
Goede topic Theo. Dat dit een punt van aandacht is werd me wel duidelijk nu. Drijfstangen en lagers en uitlijning. En ik maar denken dat ik na de weggesleten ongeharde pistonpen vrolijk door kon rijden
.
Nu ben ik me aan het orienteren op de volgende drijfstang / lager combinatie. Het hoeft niet topkwaliteit te zijn maar het zou mooi zijn als het wat langer heel blijft. Ik heb bij KJ al een mooie drijfstang gezien maar hij moet nog even op mijn mail reageren
.
http://www.kreidlerservice.nl/?981,15.6 ... azzuchelli
Misschien te combineren met een flat-cage lager?
Gr.,
Eric
Wat denk je hier van ?
-
Bijlagen
-
- 3C968B89-9662-4C82-961A-0D3EEEFA7A4B.jpeg (105.61 KiB) 5087 keer bekeken
-
- 249ED6B2-7693-473C-820A-9AA651201939.jpeg (70.12 KiB) 5087 keer bekeken
-
- 42B613B6-8715-4939-B4CE-412A36FC6040.jpeg (69.98 KiB) 5087 keer bekeken
-
jamojamo
- Berichten: 3748
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
-
Gegeven waarderingen:
356 keren
-
Ontvangen waarderingen:
198 keren
#38
Bericht
door jamojamo » 19 okt 2017, 19:14
Enzo-tvdzijden schreef:jamojamo schreef:
Goede topic Theo. Dat dit een punt van aandacht is werd me wel duidelijk nu. Drijfstangen en lagers en uitlijning. En ik maar denken dat ik na de weggesleten ongeharde pistonpen vrolijk door kon rijden
.
Nu ben ik me aan het orienteren op de volgende drijfstang / lager combinatie. Het hoeft niet topkwaliteit te zijn maar het zou mooi zijn als het wat langer heel blijft. Ik heb bij KJ al een mooie drijfstang gezien maar hij moet nog even op mijn mail reageren
.
http://www.kreidlerservice.nl/?981,15.6 ... azzuchelli
Misschien te combineren met een flat-cage lager?
Gr.,
Eric
Wat denk je hier van ?
Zegt me niets Tjerry. Het glimt mooi en het is een krukas maar is het een goede betaalbare en zo ja, waar te koop?
Thx,
Eric
-
b.bonk
- Berichten: 3691
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
-
Gegeven waarderingen:
234 keren
-
Ontvangen waarderingen:
521 keren
#39
Bericht
door b.bonk » 19 okt 2017, 19:24
ja, zeker top
ik ben de laatste hier die kwaad bloed wil zetten .
maar ben wel een beetje begaan met eric.
ga er van uit dat enzo die krukas verkopen wil ?
lees in andere topics dat enzo soms iets sumier is in zijn
reacties. heb ik ook een handje van.( bepaalde denk wereld )
maar ik denk dat de bedoeling is om ff via pb te
reageren van eric.
mvg bertus
-
jamojamo
- Berichten: 3748
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
-
Gegeven waarderingen:
356 keren
-
Ontvangen waarderingen:
198 keren
#40
Bericht
door jamojamo » 19 okt 2017, 19:27
b.bonk schreef:ja, zeker top
ik ben de laatste hier die kwaad bloed wil zetten .
maar ben wel een beetje begaan met eric.
ga er van uit dat enzo die krukas verkopen wil ?
lees in andere topics dat enzo soms iets sumier is in zijn
reacties. heb ik ook een handje van.( bepaalde denk wereld )
maar ik denk dat de bedoeling is om ff via pb te
reageren van eric.
mvg bertus
Ik waardeer je hulp Bertus maar Tjerry en ik weten elkaar wel te vinden via pb als ie iets verkopen wil.
Eric
-
mvl
- Berichten: 1388
- Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
-
Gegeven waarderingen:
10 keren
-
Ontvangen waarderingen:
9 keren
#42
Bericht
door mvl » 19 okt 2017, 19:50
Komt Tjerry’s privé voorraad te koop?
-
Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
-
Gegeven waarderingen:
967 keren
-
Ontvangen waarderingen:
2281 keren
#43
Bericht
door Enzo-tvdzijden » 19 okt 2017, 20:39
mvl schreef:Komt Tjerry’s privé voorraad te koop?
NEE
Deze kruk heb ik bij Wietse gekocht voor Hans
Ori krukas met nieuw snel stangetje.
Enzo
-
kreidler844
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
-
Gegeven waarderingen:
49 keren
-
Ontvangen waarderingen:
238 keren
-
Contacteer:
#44
Bericht
door kreidler844 » 19 okt 2017, 22:49
Kan ik maken..... originele krukas met een 12 mm brede drijfstang.
-
nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
-
Gegeven waarderingen:
240 keren
-
Ontvangen waarderingen:
224 keren
#45
Bericht
door nozems » 20 okt 2017, 15:36
Een goede drijfstang hoeft niet veel te kosten, ik had voor de tamme 80cc een Samarin van 49,-euro na 25.000km preventief vervangen wat toen eigenlijk niet nodig was, nu is diezelfde stang niet meer te verkrijgen.. Martijn (Emot) verkoopt ook hele mooi Mazzuchelli drijfstangen, alleen dat begint geloof ik vanaf 80,-euro....al zou ik als ik jou was niet voor het goedkoopste van het goedkoopste gaan, maar dat is mijn idee.
-
b.bonk
- Berichten: 3691
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
-
Gegeven waarderingen:
234 keren
-
Ontvangen waarderingen:
521 keren
#46
Bericht
door b.bonk » 20 okt 2017, 15:48
persoonlijk zou ik alles bij de zelfde leverancier halen,
en liefst ook laten monteren.
weet uit ervaring op het werk , als er iets niet goed is
dan word er altijd geprobeerd door de verkopers er
onderuit de draaien als er verschillende partijen
mee gemoeid zijn.
mvg bertus
-
Andy
- Berichten: 10328
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
342 keren
#47
Bericht
door Andy » 20 okt 2017, 17:06
Even snel voor de feestdagen de knip trekken, dan ben je het zo weer vergeten als die weer rijdt. Kost weer een paar honderd euro's.
Andy,
-
Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
-
Gegeven waarderingen:
967 keren
-
Ontvangen waarderingen:
2281 keren
#48
Bericht
door Enzo-tvdzijden » 20 okt 2017, 17:27
b.bonk schreef:persoonlijk zou ik alles bij de zelfde leverancier halen,
en liefst ook laten monteren.
weet uit ervaring op het werk , als er iets niet goed is
dan word er altijd geprobeerd door de verkopers er
onderuit de draaien als er verschillende partijen
mee gemoeid zijn.
mvg bertus
Kan zeker niet kiezen tussen Peter en Wietse
Nou ik zou het wel weten.
Enzo
-
jamojamo
- Berichten: 3748
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
-
Gegeven waarderingen:
356 keren
-
Ontvangen waarderingen:
198 keren
#49
Bericht
door jamojamo » 20 okt 2017, 20:52
Enzo-tvdzijden schreef:b.bonk schreef:persoonlijk zou ik alles bij de zelfde leverancier halen,
en liefst ook laten monteren.
weet uit ervaring op het werk , als er iets niet goed is
dan word er altijd geprobeerd door de verkopers er
onderuit de draaien als er verschillende partijen
mee gemoeid zijn.
mvg bertus
Kan zeker niet kiezen tussen Peter en Wietse
Nou ik zou het wel weten.
Enzo
Is alweer cryptisch Tjerry. Nu begrijpt Bertus niet dat je bedoelt dat jij voor Wietse zou kiezen.
Gr.,
Eric