stationeer draaien koud/warm
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 18 nov 2004, 10:30
- Locatie: Wittem
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
stationeer draaien koud/warm
Hallo mede forum gebruikers,
Mijn kreidler loopt koud stationeer rond en nabij de 1500 toeren. Zelfs als ik de bromfiets 20 min stationeer laat staan veranderd het toerental niet. Als ik daarna een uur gereden heb en kom terug met warme brommer dan gaat deze rond en nabij de 3000 lopen. Hij loopt dan te hoog in de toeren. Alles is nieuw in het blokje. Lagers van Skf, Krukas zit er op 0,09-0,10 in. Volle krukas.Nieuwe pakkingen en zimmeringen.Ook de deksel van de carburateur heeft een nieuwe pakking.
Setup verder is 4,2 SBW, Mahle zuiger met blokveren,16 mm originele Bing met 76 sproeier. Naald tweede clip van boven.Mkhz Bosch,Duitse benzine 102 octaan zonder ethanol en addinol 408 gemengd 1:70.
blokje loopt heel mooi rond,hangt perfect aan het gas en is stiller dan een nieuwe Japanse bromfiets.Veel koppel en trekkracht alleen bij warme motor hoger toerental. Blok heeft nu 500 kilometer na revisie gelopen. Wat doe ik fout of waar wat ik naar kijken. dank je voor het meedenken.
groetjes Roger
Mijn kreidler loopt koud stationeer rond en nabij de 1500 toeren. Zelfs als ik de bromfiets 20 min stationeer laat staan veranderd het toerental niet. Als ik daarna een uur gereden heb en kom terug met warme brommer dan gaat deze rond en nabij de 3000 lopen. Hij loopt dan te hoog in de toeren. Alles is nieuw in het blokje. Lagers van Skf, Krukas zit er op 0,09-0,10 in. Volle krukas.Nieuwe pakkingen en zimmeringen.Ook de deksel van de carburateur heeft een nieuwe pakking.
Setup verder is 4,2 SBW, Mahle zuiger met blokveren,16 mm originele Bing met 76 sproeier. Naald tweede clip van boven.Mkhz Bosch,Duitse benzine 102 octaan zonder ethanol en addinol 408 gemengd 1:70.
blokje loopt heel mooi rond,hangt perfect aan het gas en is stiller dan een nieuwe Japanse bromfiets.Veel koppel en trekkracht alleen bij warme motor hoger toerental. Blok heeft nu 500 kilometer na revisie gelopen. Wat doe ik fout of waar wat ik naar kijken. dank je voor het meedenken.
groetjes Roger
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: stationeer draaien koud/warm
Kuiste onderdelen in de 16 mm
trechter gemonteerd in luchtfilterbak ?
welke gasschuif rechts of links ?
juiste gasnaald 46-062 ?
trechter gemonteerd in luchtfilterbak ?
welke gasschuif rechts of links ?
juiste gasnaald 46-062 ?
- Bijlagen
-
- B115275E-A744-41F0-BD1E-8E7FDB0C7965.jpeg (55.64 KiB) 3018 keer bekeken
-
- 50A2430D-B6C7-4284-96B7-EBCDB231611C.jpeg (73.62 KiB) 3018 keer bekeken
-
- F17BA5E4-B4A0-41D1-9F6C-D66F2660D497.gif (8.52 KiB) 3018 keer bekeken
-
- 48A4F436-F70E-4C73-B7D2-3032C87615C2.jpeg (43.66 KiB) 3018 keer bekeken
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 18 nov 2004, 10:30
- Locatie: Wittem
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: stationeer draaien koud/warm
Goedemorgen,
Vanochtend de kachel opgestookt in de werkplaats en de gasfabriek gedemonteerd op een groot stuk witte karton. Deze 16 mm Bing heb ik zelf nieuw gekocht in 1986 bij Cycle shop Heerlen voor 129,95 gulden.Omdat ik recentelijk de boel ultrasoon schoon heb gemaakt kan er een schuif van de 14 mm in gekomen zijn
@ Enzo. Ik heb zowel met de zwarte kunsstof trechter alsook zonder de zwarte trechter gereden. Stationeer geen verschil. Zonder trechter iets soepeler lopen in het boven gebied.Nu dus zonder trechter. De gas schuif die erin zat was die met de brede uitsparing.Aan de benedenkant staat 12 erop met een rondje eromheen. Nu heb ik als test een schuif gemonteerd met een smalle uitsparing erin en nummer 2 aan de beneden kant. Gas naald is de naald met 4 inkepingen en daaronder nog 2 kleine ringetjes. Lengte van de naald is 39,4. Lengte van de veer is 52 mm.
Ook heb ik eens in mijn assortie doos gekeken. Hier in ligt een gasbuis,sproeierhouder met een klein gaatje meteen achter de schroefdraad waar je hem de carburateur doet indraaien. Gaatje zal rond en nabij de 0,6 mm zijn. Nummer wat erop staat 220.(dus in het gat waar de naald in hangt haaks erop).
Er zit geen afdichting/pakking tussen carburateur en spruitstuk. Hier kan dus ,,valse lucht,, getrokken worden. Carb zit wel goed geklemd op het spruitstuk.
Ook zag ik dat de pinnetje van de choke welke in de gas schuif zit iets te lang was en de gasveer raakte. Deze heb ik een mm ingekort.
@Capar. De gaskabel heeft 1 mm speling. Deze nu vergroot naar 2 mm.
@Ed. Als ik bij warme motor na terugkomst van een stuk rijden de schroef uitdraai gaat deze stationeer lager lopen. Ook na 10 min loopt die nog mooi stationeer. De dag erna bij koude motor is het stationeer te langzaam en slaat af. Dan moet ik hem een fractie hoger zetten wat bij warme motor weer resulteert in net te hoog lopen.
Als ik als techneut pur sang ernaar kijk loopt deze bromfiets te mooi,te netjes en te stil om iets fout te hebben zitten. Het lijkt wel of de motorolie bij koude toestand te dik is waardoor deze stroperig word en er meer weerstand is.(waardoor ik dus mijn stationeer moet indraaien anders slaat hij af) bij warme motor na een stuk rijden is de olie dun vloeibaar en gaat hij draaien met minder weerstand en dus te hoog toerental.(altans dit is mijn perceptie)
Ik probeer vandaag of deze week de ander gasschuif nog effe te testen.
Dank je voor het meedenken.
Vanochtend de kachel opgestookt in de werkplaats en de gasfabriek gedemonteerd op een groot stuk witte karton. Deze 16 mm Bing heb ik zelf nieuw gekocht in 1986 bij Cycle shop Heerlen voor 129,95 gulden.Omdat ik recentelijk de boel ultrasoon schoon heb gemaakt kan er een schuif van de 14 mm in gekomen zijn
@ Enzo. Ik heb zowel met de zwarte kunsstof trechter alsook zonder de zwarte trechter gereden. Stationeer geen verschil. Zonder trechter iets soepeler lopen in het boven gebied.Nu dus zonder trechter. De gas schuif die erin zat was die met de brede uitsparing.Aan de benedenkant staat 12 erop met een rondje eromheen. Nu heb ik als test een schuif gemonteerd met een smalle uitsparing erin en nummer 2 aan de beneden kant. Gas naald is de naald met 4 inkepingen en daaronder nog 2 kleine ringetjes. Lengte van de naald is 39,4. Lengte van de veer is 52 mm.
Ook heb ik eens in mijn assortie doos gekeken. Hier in ligt een gasbuis,sproeierhouder met een klein gaatje meteen achter de schroefdraad waar je hem de carburateur doet indraaien. Gaatje zal rond en nabij de 0,6 mm zijn. Nummer wat erop staat 220.(dus in het gat waar de naald in hangt haaks erop).
Er zit geen afdichting/pakking tussen carburateur en spruitstuk. Hier kan dus ,,valse lucht,, getrokken worden. Carb zit wel goed geklemd op het spruitstuk.
Ook zag ik dat de pinnetje van de choke welke in de gas schuif zit iets te lang was en de gasveer raakte. Deze heb ik een mm ingekort.
@Capar. De gaskabel heeft 1 mm speling. Deze nu vergroot naar 2 mm.
@Ed. Als ik bij warme motor na terugkomst van een stuk rijden de schroef uitdraai gaat deze stationeer lager lopen. Ook na 10 min loopt die nog mooi stationeer. De dag erna bij koude motor is het stationeer te langzaam en slaat af. Dan moet ik hem een fractie hoger zetten wat bij warme motor weer resulteert in net te hoog lopen.
Als ik als techneut pur sang ernaar kijk loopt deze bromfiets te mooi,te netjes en te stil om iets fout te hebben zitten. Het lijkt wel of de motorolie bij koude toestand te dik is waardoor deze stroperig word en er meer weerstand is.(waardoor ik dus mijn stationeer moet indraaien anders slaat hij af) bij warme motor na een stuk rijden is de olie dun vloeibaar en gaat hij draaien met minder weerstand en dus te hoog toerental.(altans dit is mijn perceptie)
Ik probeer vandaag of deze week de ander gasschuif nog effe te testen.
Dank je voor het meedenken.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: stationeer draaien koud/warm
De brede inkeping is van de 14 mm
De smalle is van de 15 en 16 mm
Enzo
De smalle is van de 15 en 16 mm
Enzo
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: stationeer draaien koud/warm
Preciespaulus schreef:bij mijn weten stel je het toerental bij warme motor af en niet bij koude
daar voor zit er ook een choke op.
Kan je lezen in het instructie boekje op het forum
- Bijlagen
-
- 4109CD62-F169-4711-A99F-CE9AC198C797.jpeg (129.69 KiB) 2846 keer bekeken
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 18 nov 2004, 10:30
- Locatie: Wittem
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: stationeer draaien koud/warm
Vandaag is mijn timinglamp geleverd geworden. Hierop meteen de timing gecontroleerd van de mkhz en deze stond 8 mm ernaast.(te vroeg). Deze precies op stip gezet. Nu loopt de fiets zowel koud alsook warm mooi stationeer. Dank jullie voor de adviezen. Mag op slot dus.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: stationeer draaien koud/warm
Welke ..... heeft dat dan gemonteerd en afgesteld ?koekie schreef:Vandaag is mijn timinglamp geleverd geworden. Hierop meteen de timing gecontroleerd van de mkhz en deze stond 8 mm ernaast.(te vroeg). Deze precies op stip gezet. Nu loopt de fiets zowel koud alsook warm mooi stationeer. Dank jullie voor de adviezen. Mag op slot dus.
Daar ga je toch niet mee rijden en dan hopen dat het goed is.
Enzo