Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Ga naar mobiele versie


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za feb 24, 2018 1:36 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 12, 2014 3:33 pm
Berichten: 251
Woonplaats: Leiden
De oude magura gashendels met het gas van onderen zijn kostbaar zoals de meeste wel weten.
Vaak is de gasbuis afgebroken, zoals ook bij mijn gashendel. Aan het einde zitten origineel namelijk een 4 tal sleuven, wat een zwakke schakel is.
Uiteraard is een andere hendel kopen een optie, maar dat is natuurlijk de makkelijkste en duurste weg :wink:
Dus hierbij een kleine how-to van het verwijderen van de gasbuis en hoe ik hem zelf heb gerepareerd.
Ik heb de foto's van het verwijderen van de gasbuis van het zundappforum geleend, omdat het bij mij met iets meer gepast geweld eraan toe ging. :lol:

Verwijderen van de gasbuis:

1. eerst een klein gaatje boren in het borgplaatje, met een boortje van 1 a 1,5 mm
2. dan omgeslagen randjes van de behuizing voorzichtig wegtikken met een doorslag
3. dan een parkertje of schroefje in het boorgaatje draaien tot ie vast zit
4. en dan trek je het borgplaatje er zo uit

De gasbuis weer monteren is in omgekeerde volgorde. Vergeet niet om er wat vet tussen te doen en het "remveertje" te monteren, na het opnieuw borgen is dit namelijk niet meer mogelijk. In het oude borgplaatje zit natuurlijk een gaatje, een nieuwe is zo gevijld. Eigen keus zullen we maar zeggen :wink:

Bijlage:
gashendel.jpg
gashendel.jpg [ 77.85 KiB | 1415 keer bekeken ]


Bijlage:
gashendel 1.jpg
gashendel 1.jpg [ 87.69 KiB | 1415 keer bekeken ]


Bijlage:
gashendel 2.jpg
gashendel 2.jpg [ 78.42 KiB | 1415 keer bekeken ]


Bijlage:
IMG_0507[1].jpg
IMG_0507[1].jpg [ 73.32 KiB | 1415 keer bekeken ]



Zelf heb ik de gasbuis op de volgende manier gerepareerd. Er zijn natuurlijk meer optie's maar dit leek mij de beste. Nieuwe gasbuizen zijn voor zover ik weet niet te koop.
Ik heb de gasbuis een stukje afgedraaid in de 4-klauw, en hierna een passend stukje aluminium gedraaid. De stukken zijn aan elkaar gelijmd met een 2K lijm. De gasbuis is nog 10 min de oven in gegaan om uit te harden, zo vast als een huis.

Bijlage:
gasbuis 1.1.jpg
gasbuis 1.1.jpg [ 186.6 KiB | 1415 keer bekeken ]


Bijlage:
gasbuis gelijmd_Easy-Resize.com.jpg
gasbuis gelijmd_Easy-Resize.com.jpg [ 97.26 KiB | 1415 keer bekeken ]


Nieuw borgplaatje gevijld

Bijlage:
borgplaatje.jpg
borgplaatje.jpg [ 194.24 KiB | 1415 keer bekeken ]


Vervolgens alles weer monteren en de randjes voorzichtig terugslaan over het borgplaatje.

Bijlage:
gashendel compleet 1.jpg
gashendel compleet 1.jpg [ 194.49 KiB | 1415 keer bekeken ]


Laatst bijgewerkt door marwin98 op za feb 24, 2018 1:39 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za feb 24, 2018 1:37 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 12, 2014 3:33 pm
Berichten: 251
Woonplaats: Leiden
Eindresultaat is een zo goed als nieuwe gashendel.
Doe er je voordeel mee, hoop dat meer mensen hier wat aan hebben. :wink:

Bijlage:
gashendel compleet.jpg
gashendel compleet.jpg [ 188.29 KiB | 1414 keer bekeken ]


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za feb 24, 2018 1:41 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46824
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Ron heeft er 1 voor Jeremy destijds gerepareerd en toen ook wat foto’s van gemaakt.

Die was ook aan het einde van de buis stuk en draaide dus zwaar.


Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za feb 24, 2018 1:53 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46824
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Plaatjes

en film



Bijlagen:
66F361D7-7CA8-4F72-A2EF-1C0C1F95ED75.jpeg
66F361D7-7CA8-4F72-A2EF-1C0C1F95ED75.jpeg [ 115.9 KiB | 1409 keer bekeken ]
9BF47A04-A47E-4431-AA39-6CF06FD2915C.jpeg
9BF47A04-A47E-4431-AA39-6CF06FD2915C.jpeg [ 115.48 KiB | 1409 keer bekeken ]
183A2E2A-B3D9-4B12-982C-AA3D5930C2F8.jpeg
183A2E2A-B3D9-4B12-982C-AA3D5930C2F8.jpeg [ 180.46 KiB | 1409 keer bekeken ]
EA7B3B76-423B-44F7-8BBA-5CCD80C3207E.jpeg
EA7B3B76-423B-44F7-8BBA-5CCD80C3207E.jpeg [ 173.78 KiB | 1409 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za feb 24, 2018 2:43 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 10, 2002 2:43 pm
Berichten: 9464
Woonplaats: Zuid-Oost Limburg
Nuttige informatie Marwin en Tjerry.

Bij het vijlen van het borgplaatje kwam meteen mijn LTS Vijl trauma weer boven ;-)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za feb 24, 2018 3:03 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 10, 2016 11:09 pm
Berichten: 548
Woonplaats: Teutoburger Wald (D)
Klasse Arbeit, Marvin ! :clap

Und "Danke" für das Zeigen, immer gut, alte Sachen wieder herzustellen, anstatt nur neue Sachen zu kaufen, wenn die gebrauchten Teile noch gut zu gebrauchen sind.

Ich hatte mir das bei den neueren Griffen mit der Verriegelung so genau noch gar nicht angeschaut, ich hatte angenommen, dass das so ein angeschraubter Winkel ist, wie bei den Vorgänger-Modellen der Griffe, die den Gaszug zur Seite raus haben.

Aber gerade habe ich gesehen, dass bei meinem neuen Griff auch nichts angeschraubt ist. :(
An sich keine schöne Lösung, wahrscheinlich erste Einsparmaßnahmen ...

Gruß

Carsten

Bijlage:
Bildschirmfoto 2018-02-24 um 13.52.13.jpg
Bildschirmfoto 2018-02-24 um 13.52.13.jpg [ 183.63 KiB | 1380 keer bekeken ]


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za feb 24, 2018 9:59 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 30, 2008 11:18 pm
Berichten: 672
Woonplaats: Nootdorp
Vind de oplossing van Marwin mooier :clap :clap
Gr. Ron


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za feb 24, 2018 10:05 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 16, 2017 9:26 pm
Berichten: 787
Woonplaats: Nootdorp
+1 voor Marwin. Maar +2 voor jullie allebei, oud spul oplappen is beter dan de vuilniston!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za feb 24, 2018 10:09 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46824
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Ik heb zelfs een Nos die aan het einde te veel klemt op het stuur.
Een keertje het handvat er af in warm water. Dan kan ik hem voorzichtig wat naar buiten richten.

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo feb 25, 2018 11:38 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 05, 2008 5:25 pm
Berichten: 481
Woonplaats: Zuidoost Gelderland
@ Marvin,

Je blijft goed bezig, en goed (en goedkoop) dat de oude onderdelen weer in ere hersteld worden. Je moet natuurlijk wel de mogelijkheden en kundigheid hebben.

Gr :rs


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma feb 26, 2018 7:57 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 12, 2014 3:33 pm
Berichten: 251
Woonplaats: Leiden
RS69 schreef:
@ Marvin,

Je blijft goed bezig, en goed (en goedkoop) dat de oude onderdelen weer in ere hersteld worden. Je moet natuurlijk wel de mogelijkheden en kundigheid hebben.

Gr :rs



Bedankt. :thumbleft
Dat is zeker waar, maar vaak heeft iedereen wel zijn contactjes hier en daar.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma feb 26, 2018 7:58 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 12, 2014 3:33 pm
Berichten: 251
Woonplaats: Leiden
Enzo-tvdzijden schreef:
Ik heb zelfs een Nos die aan het einde te veel klemt op het stuur.
Een keertje het handvat er af in warm water. Dan kan ik hem voorzichtig wat naar buiten richten.

Enzo


Bij mij was die wel is waar meer verbogen, maar het aluminium is heel erg poreus en breekt zo af. Snap de functie van de sleuven ook niet zo, zwakke schakel.
Maar zal wel goed komen, zal niet je eerste keer zijn :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma feb 26, 2018 8:59 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 10, 2002 2:43 pm
Berichten: 9464
Woonplaats: Zuid-Oost Limburg
Door die sleuven kan het uiteinde van de gasbuis spelingsvrij om het stuur draaien.
Het handvat knijpt als het ware de gasbuis om het stuur.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma feb 26, 2018 9:13 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46824
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Wij hebben ook een uitdaging. Een onderlangs gashendel repareren waar het schroefdraad uit de kabelaansluiting ligt.
Maatje was gelukkig dat hij hem op de Utrecht beurs kon scoren. \:D/ Maar thuis gekomen draaide hij bij. :cry: Opgelicht en zelf in enthousiasme niet goed gekeken.

Grafnekken.

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma feb 26, 2018 9:48 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 16, 2017 9:26 pm
Berichten: 787
Woonplaats: Nootdorp
Wordt het lassen en schoontappen of een timesert?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma feb 26, 2018 10:13 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46824
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
MichelVH schreef:
Wordt het lassen en schoontappen of een timesert?
lassen kan je vergeten.
Wordt rond maken en een idd een soort time-sert er in maken. Lijmen zal de beste manier zijn. Er is heel weinig vlees En daarop de schroefnippel zelf maken.
Ori is fijne draad.

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma feb 26, 2018 10:48 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 12, 2014 3:33 pm
Berichten: 251
Woonplaats: Leiden
MichelVH schreef:
Wordt het lassen en schoontappen of een timesert?


Michel, hoevaak moet ik je nog vertellen dat deze hendels niet lasbaar zijn? :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma feb 26, 2018 10:52 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 12, 2014 3:33 pm
Berichten: 251
Woonplaats: Leiden
Enzo-tvdzijden schreef:
Wij hebben ook een uitdaging. Een onderlangs gashendel repareren waar het schroefdraad uit de kabelaansluiting ligt.
Maatje was gelukkig dat hij hem op de Utrecht beurs kon scoren. \:D/ Maar thuis gekomen draaide hij bij. :cry: Opgelicht en zelf in enthousiasme niet goed gekeken.

Grafnekken.

Enzo


Tijdens mijn zoektocht naar dit type hendel viel me ook vaak op dat het rubberen handvat hard geworden was en een deel van het schroefdraad had weg gesleten van de zijkant.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma feb 26, 2018 11:16 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 16, 2017 9:26 pm
Berichten: 787
Woonplaats: Nootdorp
Oh ja hahaha klopt Marwin. Time sert schroeft niet diep, dus is wel de moeite. Anders een glad messing busje getapt erin lijmen inderdaad.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ben v V, Monsma en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6. Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!
Uw advertentie op Kreidler.nl!