Kettingkast probleem

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jan
Berichten: 3305
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 98 keren

Kettingkast probleem

#1 Bericht door Jan » 06 apr 2018, 17:16

Mannen, ik heb een onwillige kettingkast, ik ben inmiddels 3 volle uren aan het kloten, maar wat ik ook probeer hij blijft aanlopen, dan weer aan de voorkant en dan weer aan de achterkant.
Ik heb een 160 mm Leleu achternaaf en heb de metalen kettingkast steun die over de holle as zit ook gemonteerd, maar daar heb ik tot nu toe ook weinig mee bereikt.
Kettingkast is NOS dus daar mankeert niets aan.
Als ik alleen het bovenste gedeelte monteer, dan loopt hij vrij, maar zodra ik de onderste helft erin klik en vastzet loop het spul weer aan.
Allereerst de vraag, in welke stand moet de beugel met lip staan, of is daar geen vaste stand voor bedacht?
Wat is de beste ervaring, kijkend naar je achtertandwiel, op welke klokpositie is deze beugel bedacht?
12 uur, 3 uur of 6 uur?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 591 keren
Ontvangen waarderingen: 825 keren

Re: Kettingkast probleem

#2 Bericht door Caspar » 06 apr 2018, 17:54

3 uur.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 591 keren
Ontvangen waarderingen: 825 keren

Re: Kettingkast probleem

#3 Bericht door Caspar » 06 apr 2018, 17:55

Kettingkast kun je met een föhn warm maken en bijbuigen

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Kettingkast probleem

#4 Bericht door MichelVH » 06 apr 2018, 18:02

Ik heb exact hetzelfde gehad. Gewoon de verfstripper erop en bijbuigen die handel.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60430
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Kettingkast probleem

#5 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 apr 2018, 18:23


Jan
Berichten: 3305
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 98 keren

Re: Kettingkast probleem

#6 Bericht door Jan » 06 apr 2018, 19:05

Deze kettingkast is nieuw en heeft nog het bekende ruwe oppervlak.
Of hij echt NOS is, dat weet alleen de kettingkast zelf, nieuw is hij wel.
Op dit moment staat de beugel naar beneden op 6 uur klok positie en hij drukt de kettingkast onderhelft richting wiel.
Hierdoor kunnen beide helften niet uit hun vertanding schieten en open gaan staan.
Dit effect verkrijg je bij zowel 12 uur als 6 uur positie.
Op 3 uur positie werkt dit niet, maar wat is wijsheid in deze.
Het is voor 99% goed, maar oh oh wat zit het kritisch.
De ketting loopt niet door het midden van de kettingkast maar de ketting loopt bijna tegen de achterzijde van de kettingkast.
Ik ga straks met de verfstripper de zaak even rustig verwarmen en richting wiel duwen.
Vervolgens in de gewenste positie vasthouden totdat hij weer is afgekoeld.
Wordt vervolgd.

Jan
Berichten: 3305
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 98 keren

Re: Kettingkast probleem

#7 Bericht door Jan » 06 apr 2018, 20:19

Meteen maar even de daad bij het woord gevoegd en met de verfstripper wat verhit en richting wiel gedrukt en vastgehouden ( met doek in mijn handen :D ) Resultaat is top, hij is onder en boven 3 mm omgebogen en loopt nu mooi vrij.
Nog nooit zo lang over een kettingkast gedaan, maar ben nu wel dik tevreden!!

Roland
Berichten: 5116
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 89 keren

Re: Kettingkast probleem

#8 Bericht door Roland » 06 apr 2018, 21:01

Mooi Jan, ik werd er na 11 kreidler te hebben opgebouwd steeds beter in. Klap met de rubberenhamer hier, beetje buigen daar en tadaaa.

De onderkanten blijven nog wel eens een uitdaging, zeker als je een uitsparing hebt voor het 1e echte type achterbrug slot. Kunst is om zo min mogelijk de tandjes te korten. O ja Jan, ze waren allemaal NOS en lagen dik onder het nieuwe stof :lol:

Rolando

Jan
Berichten: 3305
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 98 keren

Re: Kettingkast probleem

#9 Bericht door Jan » 07 apr 2018, 10:31

Roland: ik verwacht een hoop gepiel en gekloot bij een oude kromme kettingkast, maar niet bij een nieuwe.
Dat het nauw luistert moge duidelijk zijn, slecht 4 boutjes waarvan de 2 aan de voorzijde op het steuntje nog te verbuigen zijn, verder zijn het vaste punten.
De verfstripper op een nieuwe kettingkast zetten is nou niet meteen het eerste waar je mee begint, maar gaande weg is er kennelijk geen ontkomen aan, maar uiteindelijk tadaaa :D

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Kettingkast probleem

#10 Bericht door Zatopek » 07 apr 2018, 13:05

Respect Jan, ik was er op een gegeven moment volledig klaar mee en heb een chroom kettingrandje uiteindelijk gemonteerd :oops: omdat ik anders vreesde dat de volledige Kreidler ergens in het Spaarne kwam te liggen :mrgreen: Vind het ook niet fraai maar alles beter dan dat aanlopen.

Jan
Berichten: 3305
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 98 keren

Re: Kettingkast probleem

#11 Bericht door Jan » 07 apr 2018, 16:43

Dank je Jilles, het heeft alles bijelkaar 4 uur geduurd, word je toch stapelgek van. Bij de eerst volgende kettingkast pak ik binnen 20 minuten de verfstripper, dat werkt echt goed.
Ik kan me jouw fustratie helemaal indenken.
Ik ben ooit met Henk3bakvoet in de Bollenstreek wezen rijden en Henk zijn Kreidler had een kapotte condensator, dat betekent 3 minuten rijden en dan kapt de brommer ermee. Laten afkoelen, stukje rijden en weer kappen etc etc.
Ik heb Henk toen echt met heel veel moeite kunnen weerhouden om zijn brommer niet in zijn geheel in de Leidsevaart te pleuren, hij had het helemaal gehad met dat ding. Hij droomt er nog weleens van en af en toe komt het verhaal weer boven en moet hij het even bij me kwijt :D

Plaats reactie