aanhanger voor de Kreidlers bouwen
- tinus77
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 20 feb 2003, 13:12
- Locatie: Biervliet
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
aanhanger voor de Kreidlers bouwen
Beste brommervrienden,
Ik ben geruime tijd niet op de site geweest, e.e.a. in verband met tijdgebrek en met name een geschil met onze forumleden. Diegene welke zich aangesproken vindt weet wel wie, Maarten heeft zijn beste gedaan om te bemiddelen maar de persoon in kwestie was niet redelijk naar mijn oordelen. Maar goed, ik pak de draad weer op.
Ik ben bezig met het bouwen van een aanhanger voor de Kreidlers, ik heb via mijn pa een oude Alpenkreuner te pakken gekregen en ga deze ombouwen. Nu heb ik hgier een vraag over, wellicht kan iemand mij helpen.
In de 1e foto zie je hoe hij was, in de 2e foto hoe hij nu is. Op de tweede foto zie je terplaatse van de wielen aan weerszijden een opstaand deel. hier zit een schokbreker aan vast. Aan de onderzijde van het chassis zit ook nog een bladveer dwars gemonteerd.
Weet iemand of de opstaande veren verwijderd kunnen worden zodat ik een vlakke bodem verkrijg zonder dat het onderstel los komt van de rest van het chassis. Graag jullie reacties.
Ik ben geruime tijd niet op de site geweest, e.e.a. in verband met tijdgebrek en met name een geschil met onze forumleden. Diegene welke zich aangesproken vindt weet wel wie, Maarten heeft zijn beste gedaan om te bemiddelen maar de persoon in kwestie was niet redelijk naar mijn oordelen. Maar goed, ik pak de draad weer op.
Ik ben bezig met het bouwen van een aanhanger voor de Kreidlers, ik heb via mijn pa een oude Alpenkreuner te pakken gekregen en ga deze ombouwen. Nu heb ik hgier een vraag over, wellicht kan iemand mij helpen.
In de 1e foto zie je hoe hij was, in de 2e foto hoe hij nu is. Op de tweede foto zie je terplaatse van de wielen aan weerszijden een opstaand deel. hier zit een schokbreker aan vast. Aan de onderzijde van het chassis zit ook nog een bladveer dwars gemonteerd.
Weet iemand of de opstaande veren verwijderd kunnen worden zodat ik een vlakke bodem verkrijg zonder dat het onderstel los komt van de rest van het chassis. Graag jullie reacties.
- Bijlagen
-
- DSC00654.JPG (45.09 KiB) 11007 keer bekeken
-
- DSC00636.JPG (32.89 KiB) 11007 keer bekeken
- jbussink
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 14 feb 2005, 19:31
- Locatie: naast de buren
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
de opstaande 'veren'zijn schokbrekers je kunt ze wel verwijderen maar
ik denk dat je aanhanger dan meer door de lucht vliegt dan dat hij de weg raakt dus of je brommer dan heel overkomt is nog maar de vraag
om een vlakke bodem te krijgen is het mooier om de as te vervangen met een met torsievering
CB
ik denk dat je aanhanger dan meer door de lucht vliegt dan dat hij de weg raakt dus of je brommer dan heel overkomt is nog maar de vraag
om een vlakke bodem te krijgen is het mooier om de as te vervangen met een met torsievering
CB
- Andy
- Berichten: 10341
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 344 keren
Bladveer veert en schokbreker dempt, dan blijft ide dus niet op en neer schommelen.
Bladveer en schokbreker is afsgesteld op een bepaalde gewicht, aangezien je 2 kreidlers erop zet van 160 kilo zou die het mischien zonder demping kunnen.
Heb wel vaker oude (omgebouwde) aanhangers zonder demping gezien.
Andy,
Bladveer en schokbreker is afsgesteld op een bepaalde gewicht, aangezien je 2 kreidlers erop zet van 160 kilo zou die het mischien zonder demping kunnen.
Heb wel vaker oude (omgebouwde) aanhangers zonder demping gezien.
Andy,
-
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Een bladveer heeft enige zelfdemping , je zou het kunnen proberen (niet invetten) wat je wel kunt doen om ruimte te krijgen is de onderste demper bevestiging lager zetten en de demper schuin zetten of/inkorten.Andy schreef:Bladveer veert en schokbreker dempt, dan blijft ide dus niet op en neer schommelen.
Bladveer en schokbreker is afsgesteld op een bepaalde gewicht, aangezien je 2 kreidlers erop zet van 160 kilo zou die het mischien zonder demping kunnen.
Heb wel vaker oude (omgebouwde) aanhangers zonder demping gezien.
Andy,
Gr,
Ed
- papabrolli
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 10 jul 2005, 19:43
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Tinus, ook mijn trailer is een omgebouwde vouwcaravan zonder schokdempers.De bladveer bij jouw onderstel zit dwars gemonteerd wat de demping al ten goede komt, zeker als je naar de stand van de wielen kijkt. De wielen staan onderaan naar binnen waardoor je de volle veergang benut. Ik zou de schokdempers verwijderen en eens een rondje proefrijden om te controleren hoe e.e.a. achter de auto ligt.
als alles normaal achter de auto ligt gewoon de schokdempers verwijderen en een vlakke vloer bouwen. Mochten de schokbrekers echt noodzakelijk zijn ga je voor de optie van Ed. Schuin monteren. Als je dan een paar kortere schokbrekers haalt kom je altijd weg met de ruimte.
Succes met verbouwen, Paps
als alles normaal achter de auto ligt gewoon de schokdempers verwijderen en een vlakke vloer bouwen. Mochten de schokbrekers echt noodzakelijk zijn ga je voor de optie van Ed. Schuin monteren. Als je dan een paar kortere schokbrekers haalt kom je altijd weg met de ruimte.
Succes met verbouwen, Paps
- pluisje
- Berichten: 1918
- Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
- Locatie: Monster
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
je kan het ook op de Italiaanse manier doen;
laat de schokbrekers een stuk naar beneden uit steken,
zie vaak bij Panda's bij de achterwielen.
dus het stuk wat nu omhoog steekt er af slijpen
en gebruiken (of iets nieuws maken) voor een profiel wat onder de as naar
beneden steekt.
laat de schokbrekers een stuk naar beneden uit steken,
zie vaak bij Panda's bij de achterwielen.
dus het stuk wat nu omhoog steekt er af slijpen
en gebruiken (of iets nieuws maken) voor een profiel wat onder de as naar
beneden steekt.
- Bijlagen
-
- vering omzetten.GIF (3.69 KiB) 10808 keer bekeken
- speedypro
- Berichten: 520
- Lid geworden op: 01 dec 2004, 00:16
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Ook op een aanhanger zit een type-goedkeuring toch? Als je nu aan het rijwiel gedeelte(laat ik zo de as en dissel maar noemen) veranderingen aanbrengt vervalt deze goedkeuring en kan je bij controle in de problemen komen. Dit overkwam een kennis van mij die zijn tot motortrailer omgebouwde aanhanger kon laten staan en niet meer verder ermee mocht rijden. Ik vraag me weleens af wat het uiteindelijk gekost heeft zulke ombouwprojecten, en of het niet handiger was geweest om een originele(2dehands) motortrailer aangeschaft te hebben. Ze zijn er al vanaf ongeveer 450 euro nieuw. Zelf kocht ik een jaar geleden een motortrailer(voor twee motoren) voor 300 euro in nieuwstaat, daar kan je zelf toch niet voor knoeien?
Speedypro
Speedypro
- papabrolli
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 10 jul 2005, 19:43
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- speedypro
- Berichten: 520
- Lid geworden op: 01 dec 2004, 00:16
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Als je mazzel heb krijg of koop je een goede basis voor laten we zeggen 100 euro, vaak klopt van de bedrading niets, dus moet dat vervangen worden, zeker nu je verplicht bent een mist achterlicht te kunnen laten branden, dus nieuwe lamp-units erop. Dan moeten er U profielen opgelast worden, je wilt ook een oprijgoot hebben en misschien tranenplaat om de aanhanger dicht te maken, hier en daar een lik verf en nog wat klein spul, en tel dat bij elkaar op.150 euro bovenop de 100 euro aanschaf is dan zo gehaald. Je motortrailer is klaar maar op de typegoedkeuring is het nog steeds bijvoorbeeld een vouwcaravan, ik zou niet lekker in de rondte rijden dan. Of sla ik de plank finaal mis betreffende de type goedkeuring?
Speedypro
Speedypro
- koepelsekreidler
- Berichten: 3371
- Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
- Locatie: schagerbrug
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 25 nov 2005, 09:38
- Locatie: grunning
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
wat een gesukkel en een gemartel met zo'n oude ex DDR klapkar ,
dit werkt niet en kost heel veel tijd waar je niets aan hebt.
en zo'n licht ook nog als een dweil achter de auto
ik heb er zelf ook over lopen denken en het idee maar snel over boord gezet , want het kan heel simpel anders.
koop een nieuwe , want zo lang er komplete aanhangers nieuw worden aangeboden voor nog geen 450,- euro rijklaar (kunnen 3 Kreidlers op)
en kun je ook nog voor andere doeleinden gebruiken.
dan ga je toch niet 2 zaterdagen of meer zitten te martelen en te knooien.
een zaterdag beunen levert minimaal 150,- euro op , en als je zelf gaat knooien moet je een basis hebben , er mee aan het werk , plaatmateriaal is duur , banden zijn meestal niets meer (uitgedroogd) , verlichting en spatbordjes , en wat verf , doe je met 150,- euro ook niet veel .
dus als je 2 zaterdagen bij beunt ben je al klaar en heb je een nieuwe ,
alles voor elkaar , geen gesukkel en gestres.
dit werkt niet en kost heel veel tijd waar je niets aan hebt.
en zo'n licht ook nog als een dweil achter de auto
ik heb er zelf ook over lopen denken en het idee maar snel over boord gezet , want het kan heel simpel anders.
koop een nieuwe , want zo lang er komplete aanhangers nieuw worden aangeboden voor nog geen 450,- euro rijklaar (kunnen 3 Kreidlers op)
en kun je ook nog voor andere doeleinden gebruiken.
dan ga je toch niet 2 zaterdagen of meer zitten te martelen en te knooien.
een zaterdag beunen levert minimaal 150,- euro op , en als je zelf gaat knooien moet je een basis hebben , er mee aan het werk , plaatmateriaal is duur , banden zijn meestal niets meer (uitgedroogd) , verlichting en spatbordjes , en wat verf , doe je met 150,- euro ook niet veel .
dus als je 2 zaterdagen bij beunt ben je al klaar en heb je een nieuwe ,
alles voor elkaar , geen gesukkel en gestres.
- tinus77
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 20 feb 2003, 13:12
- Locatie: Biervliet
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Ik sluit me volledig aan bij RM74 want waar gaat dit eigenlijk over...
Ik stel een technische vraag en/of vraag advies. Dan begint er iemand over wetgeving omdat dat allemaal zo belangrijk is en vervolgens begint Reliant Robin over beunen... is dit zo legaal dan?
Affin, het maakt mij verder niks uit hoor maar IK ben graag bezig. Beter gezegd: ik sleutel nog liever dan dat ik ga rijden
De ideeen van Andy en pluisje ga ik proberen, jullie horen van mijn ervaringen.
Ik stel een technische vraag en/of vraag advies. Dan begint er iemand over wetgeving omdat dat allemaal zo belangrijk is en vervolgens begint Reliant Robin over beunen... is dit zo legaal dan?
Affin, het maakt mij verder niks uit hoor maar IK ben graag bezig. Beter gezegd: ik sleutel nog liever dan dat ik ga rijden
De ideeen van Andy en pluisje ga ik proberen, jullie horen van mijn ervaringen.
- Melvin
- Berichten: 8298
- Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
- Locatie: Gelderland
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 131 keren
Misschien een bredere vaste as onder lassen?
En dan gewoon wielkasten aan de buitenkant maken.
Op zo'n aanhanger zit geen typegoedkeur, dit is alleen voor
aanhangers boven de 750 kilo.
Met zo'n aanhangertje mag je gewoon met de kentekenplaat van de auto rijden (maar dan wel in het wit)
Misschien zit er wel een typegoedkeur op, maar er zit iig geen kenteken bij een aanhanger die max beladen maar 750 mag wegen of minder.
Je kan hier dus mooi een motoraanhanger van maken thijs
En dan gewoon wielkasten aan de buitenkant maken.
Op zo'n aanhanger zit geen typegoedkeur, dit is alleen voor
aanhangers boven de 750 kilo.
Met zo'n aanhangertje mag je gewoon met de kentekenplaat van de auto rijden (maar dan wel in het wit)
Misschien zit er wel een typegoedkeur op, maar er zit iig geen kenteken bij een aanhanger die max beladen maar 750 mag wegen of minder.
Je kan hier dus mooi een motoraanhanger van maken thijs
- Kreidler Arthur
- Berichten: 1254
- Lid geworden op: 12 aug 2006, 17:19
- Locatie: Voorhout
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Andre
- Berichten: 3357
- Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
- Locatie: Heos zeeland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
van speedypro is een erg mooie kar en in verhouding met het werk en qualiteit niet duur.
Wat ook belangrijk is is de wielmaat hoe groter het wiel hoe lichter het trekt en dit merk je best goed.
Ik had deze aanhanger naar Lexmond geprobeerd maar stuitert aardig over de weg ik zou voor een kan net als die van speedy gaan.
Het zwenkwiel bij de kar van speedy had ik ook gekocht compleet en was 12,50 bij de Makro kun je het zelf niet voor maken.
Wat ook belangrijk is is de wielmaat hoe groter het wiel hoe lichter het trekt en dit merk je best goed.
Ik had deze aanhanger naar Lexmond geprobeerd maar stuitert aardig over de weg ik zou voor een kan net als die van speedy gaan.
Het zwenkwiel bij de kar van speedy had ik ook gekocht compleet en was 12,50 bij de Makro kun je het zelf niet voor maken.
Laatst gewijzigd door Andre op 11 jan 2007, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.