aanhanger voor de Kreidlers bouwen

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
tinus77
Berichten: 198
Lid geworden op: 20 feb 2003, 13:12
Locatie: Biervliet
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

aanhanger voor de Kreidlers bouwen

#1 Bericht door tinus77 » 09 jan 2007, 21:37

Beste brommervrienden,

Ik ben geruime tijd niet op de site geweest, e.e.a. in verband met tijdgebrek en met name een geschil met onze forumleden. Diegene welke zich aangesproken vindt weet wel wie, Maarten heeft zijn beste gedaan om te bemiddelen maar de persoon in kwestie was niet redelijk naar mijn oordelen. Maar goed, ik pak de draad weer op.

Ik ben bezig met het bouwen van een aanhanger voor de Kreidlers, ik heb via mijn pa een oude Alpenkreuner te pakken gekregen en ga deze ombouwen. Nu heb ik hgier een vraag over, wellicht kan iemand mij helpen.

In de 1e foto zie je hoe hij was, in de 2e foto hoe hij nu is. Op de tweede foto zie je terplaatse van de wielen aan weerszijden een opstaand deel. hier zit een schokbreker aan vast. Aan de onderzijde van het chassis zit ook nog een bladveer dwars gemonteerd.

Weet iemand of de opstaande veren verwijderd kunnen worden zodat ik een vlakke bodem verkrijg zonder dat het onderstel los komt van de rest van het chassis. Graag jullie reacties.
Bijlagen
DSC00654.JPG
DSC00654.JPG (45.09 KiB) 11007 keer bekeken
DSC00636.JPG
DSC00636.JPG (32.89 KiB) 11007 keer bekeken

Gebruikersavatar
brolli21
Berichten: 3345
Lid geworden op: 23 mei 2003, 11:17
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#2 Bericht door brolli21 » 09 jan 2007, 21:41

de opstaande veren kunnen NIET verwijderd,dit zijn je schokdempers.

Gebruikersavatar
jbussink
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 feb 2005, 19:31
Locatie: naast de buren
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door jbussink » 09 jan 2007, 21:42

de opstaande 'veren'zijn schokbrekers je kunt ze wel verwijderen maar
ik denk dat je aanhanger dan meer door de lucht vliegt dan dat hij de weg raakt dus of je brommer dan heel overkomt is nog maar de vraag
om een vlakke bodem te krijgen is het mooier om de as te vervangen met een met torsievering
CB

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10341
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 344 keren

#4 Bericht door Andy » 09 jan 2007, 21:46

Schokbrekers verwijderen je as vastlassen en je banden minder hard oppompen, dat zijn gelijk je dempers :idea:

Andy,

Gebruikersavatar
tinus77
Berichten: 198
Lid geworden op: 20 feb 2003, 13:12
Locatie: Biervliet
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door tinus77 » 09 jan 2007, 21:49

De as vastlassen, hoe bedoel je dat? En wat zou volgens jullie de functie van de bladveer dan zijn?

Gebruikersavatar
brolli21
Berichten: 3345
Lid geworden op: 23 mei 2003, 11:17
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#6 Bericht door brolli21 » 09 jan 2007, 21:55

de bladveer veert,de schokdempers dempen...

de schokdempers zorgen er dus voor dat het veren veren blijft,en niet stuiteren wordt

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10341
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 344 keren

#7 Bericht door Andy » 09 jan 2007, 21:55

Bladveer veert en schokbreker dempt, dan blijft ide dus niet op en neer schommelen.

Bladveer en schokbreker is afsgesteld op een bepaalde gewicht, aangezien je 2 kreidlers erop zet van 160 kilo zou die het mischien zonder demping kunnen.
Heb wel vaker oude (omgebouwde) aanhangers zonder demping gezien.

Andy,

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#8 Bericht door Ed.P » 09 jan 2007, 22:59

Andy schreef:Bladveer veert en schokbreker dempt, dan blijft ide dus niet op en neer schommelen.

Bladveer en schokbreker is afsgesteld op een bepaalde gewicht, aangezien je 2 kreidlers erop zet van 160 kilo zou die het mischien zonder demping kunnen.
Heb wel vaker oude (omgebouwde) aanhangers zonder demping gezien.

Andy,
Een bladveer heeft enige zelfdemping , je zou het kunnen proberen (niet invetten) wat je wel kunt doen om ruimte te krijgen is de onderste demper bevestiging lager zetten en de demper schuin zetten of/inkorten.
Gr,

Ed

Gebruikersavatar
papabrolli
Berichten: 2073
Lid geworden op: 10 jul 2005, 19:43
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door papabrolli » 09 jan 2007, 23:44

Tinus, ook mijn trailer is een omgebouwde vouwcaravan zonder schokdempers.De bladveer bij jouw onderstel zit dwars gemonteerd wat de demping al ten goede komt, zeker als je naar de stand van de wielen kijkt. De wielen staan onderaan naar binnen waardoor je de volle veergang benut. Ik zou de schokdempers verwijderen en eens een rondje proefrijden om te controleren hoe e.e.a. achter de auto ligt.
als alles normaal achter de auto ligt gewoon de schokdempers verwijderen en een vlakke vloer bouwen. Mochten de schokbrekers echt noodzakelijk zijn ga je voor de optie van Ed. Schuin monteren. Als je dan een paar kortere schokbrekers haalt kom je altijd weg met de ruimte.

Succes met verbouwen, Paps

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#10 Bericht door pluisje » 10 jan 2007, 08:59

je kan het ook op de Italiaanse manier doen;

laat de schokbrekers een stuk naar beneden uit steken,
zie vaak bij Panda's bij de achterwielen.

dus het stuk wat nu omhoog steekt er af slijpen
en gebruiken (of iets nieuws maken) voor een profiel wat onder de as naar
beneden steekt.
Bijlagen
vering omzetten.GIF
vering omzetten.GIF (3.69 KiB) 10808 keer bekeken

Gebruikersavatar
tet
Berichten: 1387
Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
Locatie: hoofddorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door tet » 10 jan 2007, 17:30

Weet iemand of de opstaande veren verwijderd kunnen worden zodat ik een vlakke bodem verkrijg zonder dat het onderstel los komt van de rest van het chassis.
waarom een vlakke bodem?je krijgt toch ook wielkasten?of wil je de vloer hoger dan de wielen maken?

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8298
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 131 keren

#12 Bericht door Melvin » 10 jan 2007, 22:22

De wielen kunnen ook aan de buitenkant zitten, dit is meestal ook het geval bij normale aanhangers.

Gebruikersavatar
tinus77
Berichten: 198
Lid geworden op: 20 feb 2003, 13:12
Locatie: Biervliet
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door tinus77 » 10 jan 2007, 23:15

Het probleem met de schokbrekers is dat de bovenzijde van de bevestiging raakt aan de trappers en uitlaat van mijn RMC-tjes. De bovenzijde van de wielen zit nog een dikke 10cm. lager en vormen geen problemen(ook niet met wielkasten erop.

Mijn Honda Monkey past er overigens wel zo op.. :P

Gebruikersavatar
speedypro
Berichten: 520
Lid geworden op: 01 dec 2004, 00:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door speedypro » 11 jan 2007, 00:06

Ook op een aanhanger zit een type-goedkeuring toch? Als je nu aan het rijwiel gedeelte(laat ik zo de as en dissel maar noemen) veranderingen aanbrengt vervalt deze goedkeuring en kan je bij controle in de problemen komen. Dit overkwam een kennis van mij die zijn tot motortrailer omgebouwde aanhanger kon laten staan en niet meer verder ermee mocht rijden. Ik vraag me weleens af wat het uiteindelijk gekost heeft zulke ombouwprojecten, en of het niet handiger was geweest om een originele(2dehands) motortrailer aangeschaft te hebben. Ze zijn er al vanaf ongeveer 450 euro nieuw. Zelf kocht ik een jaar geleden een motortrailer(voor twee motoren) voor 300 euro in nieuwstaat, daar kan je zelf toch niet voor knoeien?

Speedypro

Gebruikersavatar
papabrolli
Berichten: 2073
Lid geworden op: 10 jul 2005, 19:43
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door papabrolli » 11 jan 2007, 00:13

speedypro schreef:Ik vraag me weleens af wat het uiteindelijk gekost heeft zulke ombouwprojecten, en of het niet handiger was geweest om een originele(2dehands) motortrailer aangeschaft te hebben.
Speedypro
In mijn geval 125,00 euro :lol: voor een geremde trailer waar 3 Kreidlers op kunnen :lol:

Paps

Gebruikersavatar
speedypro
Berichten: 520
Lid geworden op: 01 dec 2004, 00:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#16 Bericht door speedypro » 11 jan 2007, 00:37

Als je mazzel heb krijg of koop je een goede basis voor laten we zeggen 100 euro, vaak klopt van de bedrading niets, dus moet dat vervangen worden, zeker nu je verplicht bent een mist achterlicht te kunnen laten branden, dus nieuwe lamp-units erop. Dan moeten er U profielen opgelast worden, je wilt ook een oprijgoot hebben en misschien tranenplaat om de aanhanger dicht te maken, hier en daar een lik verf en nog wat klein spul, en tel dat bij elkaar op.150 euro bovenop de 100 euro aanschaf is dan zo gehaald. Je motortrailer is klaar maar op de typegoedkeuring is het nog steeds bijvoorbeeld een vouwcaravan, ik zou niet lekker in de rondte rijden dan. Of sla ik de plank finaal mis betreffende de type goedkeuring?

Speedypro

Gebruikersavatar
koepelsekreidler
Berichten: 3371
Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
Locatie: schagerbrug
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#17 Bericht door koepelsekreidler » 11 jan 2007, 06:50

een compleet achterlicht balkje met bekabeling en een werkend mistachterlicht
kost
€ 27.50
ik heb ze zien liggen bij desto in callantsoog

daar ken je geen dag voor lopen knoeien

mart

Reliant Robin
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 nov 2005, 09:38
Locatie: grunning
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door Reliant Robin » 11 jan 2007, 09:52

wat een gesukkel en een gemartel met zo'n oude ex DDR klapkar ,
dit werkt niet en kost heel veel tijd waar je niets aan hebt.
en zo'n licht ook nog als een dweil achter de auto

ik heb er zelf ook over lopen denken en het idee maar snel over boord gezet , want het kan heel simpel anders.

koop een nieuwe , want zo lang er komplete aanhangers nieuw worden aangeboden voor nog geen 450,- euro rijklaar (kunnen 3 Kreidlers op)
en kun je ook nog voor andere doeleinden gebruiken.
dan ga je toch niet 2 zaterdagen of meer zitten te martelen en te knooien.

een zaterdag beunen levert minimaal 150,- euro op , en als je zelf gaat knooien moet je een basis hebben , er mee aan het werk , plaatmateriaal is duur , banden zijn meestal niets meer (uitgedroogd) , verlichting en spatbordjes , en wat verf , doe je met 150,- euro ook niet veel .
dus als je 2 zaterdagen bij beunt ben je al klaar en heb je een nieuwe ,
alles voor elkaar , geen gesukkel en gestres.

Gebruikersavatar
RM74
Berichten: 582
Lid geworden op: 02 sep 2003, 14:51
Locatie: Sneek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#19 Bericht door RM74 » 11 jan 2007, 10:05

Je koopt toch ook geen nieuwe John Bos Kreidler omdat dat veel werk bespaart? Ik zie al dat 'geknooi' als 100% ontspanning (en er is hier bij mij thuis tot groot verdriet van mijn vrouw al heel wat afgeknooid).

Gebruikersavatar
tinus77
Berichten: 198
Lid geworden op: 20 feb 2003, 13:12
Locatie: Biervliet
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#20 Bericht door tinus77 » 11 jan 2007, 15:45

Ik sluit me volledig aan bij RM74 want waar gaat dit eigenlijk over...

Ik stel een technische vraag en/of vraag advies. Dan begint er iemand over wetgeving omdat dat allemaal zo belangrijk is en vervolgens begint Reliant Robin over beunen... is dit zo legaal dan? #-o

Affin, het maakt mij verder niks uit hoor maar IK ben graag bezig. Beter gezegd: ik sleutel nog liever dan dat ik ga rijden :wink:

De ideeen van Andy en pluisje ga ik proberen, jullie horen van mijn ervaringen.

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8298
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 131 keren

#21 Bericht door Melvin » 11 jan 2007, 15:59

Misschien een bredere vaste as onder lassen?
En dan gewoon wielkasten aan de buitenkant maken.

Op zo'n aanhanger zit geen typegoedkeur, dit is alleen voor
aanhangers boven de 750 kilo.
Met zo'n aanhangertje mag je gewoon met de kentekenplaat van de auto rijden (maar dan wel in het wit)

Misschien zit er wel een typegoedkeur op, maar er zit iig geen kenteken bij een aanhanger die max beladen maar 750 mag wegen of minder.

Je kan hier dus mooi een motoraanhanger van maken thijs

Gebruikersavatar
Kreidler Arthur
Berichten: 1254
Lid geworden op: 12 aug 2006, 17:19
Locatie: Voorhout
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#22 Bericht door Kreidler Arthur » 11 jan 2007, 17:24

Ik sluit me ook aan bij RM 74!
Lekker porrelen in het schuurtje,das toch pure ontspanning!
Nou kan je hem helemaal naar je eigen ideeen maken.
Ik zou zeggen ga zo door!
Gr. Arthur

Gebruikersavatar
speedypro
Berichten: 520
Lid geworden op: 01 dec 2004, 00:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#23 Bericht door speedypro » 11 jan 2007, 17:57

Ik wil niemand afkraken ofzo een ieder moet doen waar hij zin in heeft.
Maar voor 300 euro ga ik niet lopen klooien en risico lopen.

Speedypro
Bijlagen
dsc_1796__small__163.jpg
dsc_1796__small__163.jpg (59.07 KiB) 10493 keer bekeken
dsc_2012__small__159.jpg
dsc_2012__small__159.jpg (74.11 KiB) 10493 keer bekeken

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#24 Bericht door Andre » 11 jan 2007, 21:17

van speedypro is een erg mooie kar en in verhouding met het werk en qualiteit niet duur.
Wat ook belangrijk is is de wielmaat hoe groter het wiel hoe lichter het trekt en dit merk je best goed.
Ik had deze aanhanger naar Lexmond geprobeerd maar stuitert aardig over de weg ik zou voor een kan net als die van speedy gaan.
Het zwenkwiel bij de kar van speedy had ik ook gekocht compleet en was 12,50 bij de Makro kun je het zelf niet voor maken.
Laatst gewijzigd door Andre op 11 jan 2007, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#25 Bericht door Andre » 11 jan 2007, 21:18

deze kar dus..

Plaats reactie