Afstelling koppeling
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 16 mei 2018, 17:11
- Locatie: Oldemarkt
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Afstelling koppeling
Beste,
Na lang door oude topics zoeken en het lezen van de sleutelboeken ben ik momenteel even ten einde raad.
Zoals de titel al doet vermelden heb ook ik problemen met het afstellen van mijn koppeling.
Mijn brommer trok al iets in zn 1 met de koppeling in. Met het wiel van de grond kreeg ik met mijn voet het wiel absoluut niet stil. Afijn, onderdelen besteld en het koppelingsdeksel er af. Mijn kabel heeft zoals beschreven wordt in de boeken iets speling. Wanneer ik echter de 'puntjes' van het hevel en het carter gelijk heb gezet op moment van aangrijpen middels de vulringetjes, is mijn speling tussen het korte stiftje en de (schotel?) Na montage van het hele handeltje volledig weg. Ik heb de 3 m7 (6 plaats koppeling) boutjes met de schroevendraaier hand vast gezet en daarna 1, 1,5, 2 slagen enz. uit gedraaid. Ik krijg echter pas speling wanneer ik ze een stuk verder uit draai. (Lees vanaf een slag of 5/6). Nu zou ik zeggen dat er vulringen af moeten, om speling te krijgen. Wanneer ik dit doe kloppen echter de puntjes niet meer.
Het verlossende antwoord heb ik niet elders op het forum kunnen vinden en ik hoop dat op deze manier wel te vinden.
Alvast enorm bedankt!
Een vriendelijke groet
Daan
Na lang door oude topics zoeken en het lezen van de sleutelboeken ben ik momenteel even ten einde raad.
Zoals de titel al doet vermelden heb ook ik problemen met het afstellen van mijn koppeling.
Mijn brommer trok al iets in zn 1 met de koppeling in. Met het wiel van de grond kreeg ik met mijn voet het wiel absoluut niet stil. Afijn, onderdelen besteld en het koppelingsdeksel er af. Mijn kabel heeft zoals beschreven wordt in de boeken iets speling. Wanneer ik echter de 'puntjes' van het hevel en het carter gelijk heb gezet op moment van aangrijpen middels de vulringetjes, is mijn speling tussen het korte stiftje en de (schotel?) Na montage van het hele handeltje volledig weg. Ik heb de 3 m7 (6 plaats koppeling) boutjes met de schroevendraaier hand vast gezet en daarna 1, 1,5, 2 slagen enz. uit gedraaid. Ik krijg echter pas speling wanneer ik ze een stuk verder uit draai. (Lees vanaf een slag of 5/6). Nu zou ik zeggen dat er vulringen af moeten, om speling te krijgen. Wanneer ik dit doe kloppen echter de puntjes niet meer.
Het verlossende antwoord heb ik niet elders op het forum kunnen vinden en ik hoop dat op deze manier wel te vinden.
Alvast enorm bedankt!
Een vriendelijke groet
Daan
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 16 mei 2018, 17:11
- Locatie: Oldemarkt
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Afstelling koppeling
Dat weet ik inderdaad. Met die ringetjes heb ik gezorgd dat de puntjes op hevel en carter gelijk staan. Echter is na montage van het geheel inclusief volledig in en 2 slagen Uit, geen speling aanwezig op het korte stiftjeLVS schreef:er zijn ringetjes in diverse diktes .
1,5 mm
1,2
1
0,8
0,5
##
- LVS
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: Afstelling koppeling
het asje moet nog kunnen draaien , als de veer volledig vlak gespannen is.
zodra de veer op 1,5 ………….. of 2 slagen terug zit .
dan heeft het asje de goede speling .
misschien staat het puntje niet goed op het asje ?
zodra de veer op 1,5 ………….. of 2 slagen terug zit .
dan heeft het asje de goede speling .
misschien staat het puntje niet goed op het asje ?
- LVS
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: Afstelling koppeling
er zijn de laatste jaren asjes in de handel gekomen zonder een puntje .
dus dat wordt er dan ingeslagen .
;;
dus dat wordt er dan ingeslagen .
;;
- Caspar
- Berichten: 13598
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: Afstelling koppeling
Ik lees M7 en 6 plaats hart.
Zijn de 3 gaten in de dekplaat en diafragma veer ook groter gemaakt ?
Anders komt de boel ook niet goed vrij
Zijn de 3 gaten in de dekplaat en diafragma veer ook groter gemaakt ?
Anders komt de boel ook niet goed vrij
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 16 mei 2018, 17:11
- Locatie: Oldemarkt
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Afstelling koppeling
Dag Caspar,Caspar schreef:Ik lees M7 en 6 plaats hart.
Zijn de 3 gaten in de dekplaat en diafragma veer ook groter gemaakt ?
Anders komt de boel ook niet goed vrij
Allereerst bedankt voor je reactie. De gaten zijn groter en de bouten gaan dus niet stroef of lastig door de 2 genoemde onderdelen heen.
De werking van de koppeling is zoals ik hem getest heb verder goed op deze manier. Alles vast en 2 slagen los, dan in de versnelling rollend werkt de koppeling naar behoren, het enige probleem is dat het stiftje dus geen speling heeft.
Daan
- b.bonk
- Berichten: 3675
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 231 keren
- Ontvangen waarderingen: 512 keren
Re: Afstelling koppeling
dus dan zijn we weer bij wat lvs schreef puntjes zijn een indicatieCaspar schreef:Dan zou het opgelost moeten zijn door een vulringetje weg te nemen van de korte drukstift
maar niet altijd een graat meter.
mvg bertus
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 16 mei 2018, 17:11
- Locatie: Oldemarkt
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Afstelling koppeling
Na wat spelen met de vulringen heb ik weer speling op mijn stiftje. De puntjes heb ik maar buiten beschouwing gelaten. Koppeling werkt nagenoeg goed. Morgen maar weer even los halen en de boutjes iets verder in draaien. Stationair loopt hij in zn 1 namelijk wel lager dan in de vrij. Het is beter dan voor ik er aan begon, maar wil het nu goed hebben.
Bedankt voor de info!
Bedankt voor de info!
- Caspar
- Berichten: 13598
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: Afstelling koppeling
In de eerste versnelling heeft hij altijd meer weerstand dan in de vrij.
Je kunt een andere olie proberen. Ik vind de BelRay Gearsaver SAE80W wel prettig.
Anderen zweren bij ATF-fluid , dat is dunner
Je kunt een andere olie proberen. Ik vind de BelRay Gearsaver SAE80W wel prettig.
Anderen zweren bij ATF-fluid , dat is dunner
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: Afstelling koppeling
En gaat eerder lekken dus !Caspar schreef:In de eerste versnelling heeft hij altijd meer weerstand dan in de vrij.
Je kunt een andere olie proberen. Ik vind de BelRay Gearsaver SAE80W wel prettig.
Anderen zweren bij ATF-fluid , dat is dunner
Enzo
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 16 mei 2018, 17:11
- Locatie: Oldemarkt
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Afstelling koppeling
Ik heb er nu een flesje eurol 'handgeschakeld' in zitten. Is SAE80 W GL1. En dat hij meer weerstand heeft is inderdaad logisch, Maar hij loopt wel heel erg laag stationair in zn 1, op de bok kan ik hem met mijn voet met wat moeite tegenhouden.
- LVS
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: Afstelling koppeling
is het koppeling buitenhuis niet ingeslagen ? dan krijg je ook wat meer kans op slippen .
en het binnenhuis mag ook geen slingering hebben .. soms helpt het om het binnenhuis een halve slag te verdraaien .
##
en het binnenhuis mag ook geen slingering hebben .. soms helpt het om het binnenhuis een halve slag te verdraaien .
##