Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za jun 02, 2018 7:44 am 
Offline

Geregistreerd: zo maart 09, 2008 12:52 pm
Berichten: 95
Woonplaats: De Bollenstreek ( ZH )
Geachte forumleden,

Ik weet het na 3 keer vernieuwen echt niet meer.
En ik heb toch echt ( 3 x scheepsrecht ) de werkplaatsadviezen 1:1 als zodanig ter hand genomen.

Revisiehandelingen ( genoemde onderdelen zijn de duurdere versie's, dus geen.. economic )

Vernieuwd de chremekleurige kunststofachtige stootbussen
vernieuwd de zwarte afdichtrubbertjes met de schuinezijde aan de juiste kant

Ook de 4 veren opgemeten, rechtheid vork gecheckt, geen roest en/of slijtage op de chrome schokbrekerbuizen
Juiste hoeveelheid voorgeschreven olie, etc. etc.

Probleemstelling ( nu al de 3e keer )

De zwarte afschuifrubbertjes ( afdichtings ) worden na verloop van circa 1 jaar zo hard als plastic.
Ook tref ik ze dan vervormd aan.
Nogmaals het zijn de duurdere rubbertjes.
Na revisie doet de voorvork het de 1ste maanden voorbeeldig, daarna voel ik dat het genoemde probleem hernieuwd aan het terugkomen is.

Als voorvorkolie gebruik ik goede kwaliteit olie, degene die men in de crosserij toepast.
N.b. ik wil geen merknamen benoemen, daar ik het gewoon niet zeker weet.

Nu mijn vraag!

Kan het zijn dat de voorvorkolie de boosdoener is ?
Synthetische olie ?! en misschien wel zwart natuurrubber ?! dempingsrubbertjes.

Alvast bedankt voor jullie meedenken.

Groet,
John Smit


Bijlagen:
Duurdere set 57.05.16.jpg
Duurdere set 57.05.16.jpg [ 9.94 KiB | 1132 keer bekeken ]
Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jun 02, 2018 9:07 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jan 08, 2010 6:08 pm
Berichten: 2574
Woonplaats: Dronten
Ik heb hetzelfde probleem (gehad)
viewtopic.php?f=4&t=47229
De gebruikte olie:
Eurol front fork, SAE15


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jun 02, 2018 9:10 am 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46562
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Lijkt me toch dat de makers tegenwoordig oliebestendig rubber gebruiken.

Anders komen ze echt uit een ei.

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jun 02, 2018 9:24 am 
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 27, 2005 2:01 am
Berichten: 9439
Woonplaats: Koog aan de Zaan
Dempingsrubbertjes zijn niet bestand tegen de voorvork oliën.

Je kunt je afvragen of de rubbers wel over de juiste specificaties beschikken.
ik geloof daar namelijk geen zak van.

Bulk rubbers, 0.001 centen handel.

Cross voorvork olie is een kreet, een business kreet, goed voor de emotie het gevoel dus, het zal hierdoor ook wel iets duurder zijn, maar brengt je op een straat brommer helemaal niets.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jun 02, 2018 3:54 pm 
Offline

Geregistreerd: zo maart 09, 2008 12:52 pm
Berichten: 95
Woonplaats: De Bollenstreek ( ZH )
Bedankt voor de info.

Ik denk dat ik het dan ga zoeken in voorvorkolie op mineraalbasis.

Wie wil mij daar vrijblijvend advies in geven.
Ik doel dan op de onderstaande 2 vragen.
De daarna te maken (olie)keuze en e.v.t. ook nog een zoektocht naar het juiste rubbermateriaal ligt geheel op mijn verantwoording, dat is natuurlijk niet meer dan logisch.

Vraag 1.

Wie heeft er goede ervaring met een merk voorvorkolie die op mineraalolie basis is ?
Ik denk toch dat ik 1 stapje terug dien te doen, dus in dit geval kiezen voor de klassieke minerale olie.

Vraag 2.

Volgens mij ( ervaring van weleer ten tijde van werken in industrie ) is rubber op neopreembasis geschikt voor oppervlakkig contact met olie ?
Echter in je voorvork is het rubber constant ermee ondergedompeld, dus dat vraagt een * echt * olie bestendigheid.
Wie heeft daar enig kennis en kunde in ?
Dit voordat ik een zoektocht ga beginnen in kringen van de olie- en gasindustrie.

Alvast bedankt.

Groet,
John Smit


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jun 02, 2018 4:19 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 10, 2002 2:43 pm
Berichten: 9307
Woonplaats: Zuid-Oost Limburg
www.rubberhuis.nl

Daar weten ze niks van Kreidler.
Maar wel alles van rubber.

Ik laat er wel eens iets maken van rubber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jun 02, 2018 4:37 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 15, 2013 4:38 pm
Berichten: 168
Woonplaats: eindhoven
Hallo John.
Ik heb ook dat probleem gehad en ben toen heel toevallig met een zundapp man (restaurateur) in contact gekomen en die vertelde mij dat de moderne synthetische olie niet goed is voor de voorvorken van oldtimers en hij rade mij aan om KROON CLASSIC Monograde 30 motorolie te gebruiken, nu rij ik al weer twee jaar zonder problemen rond met een uitstekende demping.

GRT BULLET :rs


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jun 02, 2018 11:31 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 30, 2008 11:18 pm
Berichten: 671
Woonplaats: Nootdorp
Ik weet het nu zeker John na jou verhaal gelezen te hebben,zoek het
niet in de olie maar in het rubber heb ooit ergens
in 99’ olie/hitte bestendig rubbers laten maken(zonder schuin kantje) die zitten er nu
nog in en werkt nog perfect
Gr Ron


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jun 03, 2018 5:37 am 
Offline

Geregistreerd: zo maart 09, 2008 12:52 pm
Berichten: 95
Woonplaats: De Bollenstreek ( ZH )
Beste forumleden,

Ik heb nu al 3 glasheldere reactie's ontvangen, daar waar ik direct mee aan slag kan gaan.
Daarvoor mijn hartelijke (hobbie)dank !

Casper ( www.rubberhuis.nl ) : actie mijnerzijds, ik neem contact met hen op en.. laat mij adviseren.
Bullet ( Kroon olie Classic monograde 30 ) : actie mijnerzijds, ik heb nog 1 duur rubbersetje over en.. ga deze monteren en opvullen met de Classic Kroon olie.
Ronnie (de juiste rubbersoort ) : actie mijnerzijds, ik schaf bij " het rubberhuis " de juiste rubbersoort aan en vul de beide vorkbenen toch weer FF op met de synthetische olie.

Uiteraart ga ik dit uitproberen met 2 verschillende voorvorken, dus bij 2 bromfietsen.

Sleutelen vindt ik een leuke bezigheid, mits het zinvol c.q. en vooral afdoende is.
N.l. 1x per jaar preventief je voorvork moeten demonteren is klinkklare onzin.
Dat heeft de Kreidlerfabriek destijds niet in zijn onderhoudsinterval(boekjes) vermeld.

Heren, dank voor de kraakheldere uitleg.

Groet,
John Smit


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jun 03, 2018 10:22 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 30, 2008 11:18 pm
Berichten: 671
Woonplaats: Nootdorp
Ik laat de rubber ringen maken door
Bernard Sanders John en wat de olie betreft het
aller belangrijkste is dat het niet schuimt je kunt
en dat zijn er volgens mij ook velen ATF olie voor
gebruiken.
Gr Ron


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 04, 2018 7:18 am 
Offline

Geregistreerd: vr feb 03, 2006 6:28 pm
Berichten: 718
Woonplaats: Sint Isidorushoeve
ATF olie is qua aanvreten juist het verkeerde spul. Kan behoorlijk agressief zijn en bevat ook veel toevoegingen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 04, 2018 1:53 pm 
Offline

Geregistreerd: zo maart 09, 2008 12:52 pm
Berichten: 95
Woonplaats: De Bollenstreek ( ZH )
Geachte forumleden,

Vrijblijvende product info.

Onderstaande detaillering is niet.. voor een ieder onder ons hobbyisten geschikt.
Je dient er n.l. geen (overmatig)detailstress van te gaan krijgen.
Ikzelf ben er al bijna 63 lentes uitemate goed tegen bestand, vandaar !

Stap 1

a] Eerst uitzoeken ( detaillering ) en.. het dan in 1 keer goed kunnen repareren..
Daar ben ik van gecharmeerd.

Stap 2

a] het speciaal laten vervaardigen dat brengt een kostenplaatje, daar ben ik nog niet uit.

b] en het afgeschuinde randje aan 1 zijde van de rubber afsluitring is zeker weten geen standaard concept, vandaar.

Stap 3 ( conclusie met een bijna 99.9 % aan zekerheid )

a] de rubbersoorten die voor constante (olie)onderdompeling in aanmerking komen is beperkt tot maar 2 soorten. Resp. NBR en VITON, waarbij VITON tot de
allerbeste onder extreem goede oliebestendigheid vallen. Jawel ook uitermate geschikt voor moderne rubberopvretende benzines en aromaten.

b] afmetingen BU - BI - Dikte d in mm behoren te zijn resp. 24 (BU ) en 13 (BI) en dikte (d) met aan 1 zijde een afgeschuind randje van circa 0.5 mm.

c] zie item b, handicap: de vereiste maatvoering 24 x 13 x 2 behoort niet tot de standaard levering, maarer werd mij verstaan " daar valt wel uit te komen "

d] het gebruik van synthetische voorvorkolie is uit den boze, het dient de ouderwetse klassieke minerale voorvorkolie te worden. PUNT UIT !

e] zie d, ga mij hierna ook nog FF verdiepen in het nog ruimschoots verkrijgbare assortiment van minerale voorvork oliesoorten

e] ik ga voor de iets duurdere VITON rubbers, temeer de keerringen er ook van vervaardigd zijn. En 3x scheepsrecht is genoeg, ik stop met dat rubbergeknoei.

Onderstaand een stukje van de databladen c.q. specificaties.

EIGENSCHAPPEN VAN VITON ® RUBBER (FKM) HT-1270 / TD70CC

Viton ® rubber is uitermate geschikt voor industriële toepassingen. Het heeft een zeer goede chemische- en olie bestendigheid. Daarnaast heeft het materiaal de hoogste weerstand tegen koolwaterstoffen, zuren, logen en zelfs oxidanten. De mechanische eigenschappen blijven intact bij temperaturen tot 250 ºC. Viton ® rubber wordt daarom veel toegepast in de (petro) chemie.

EIGENSCHAPPEN VAN NBR RUBBER (NITRIL) 70 SHORE

NBR rubber is speciaal ontwikkeld om aantasting door olie te voorkomen. Dit betekent dat de mechanische eigenschappen intact blijven, zelfs bij direct contact met oliën en vetten. NBR rubber wordt met name gebruikt om afdichtingen en andere onderdelen voor industriële omgevingen te vervaardigen. Ook vindt het zijn toepassing in de voedingsmiddelenindustrie, bijvoorbeeld als onderdelen in vulmachines van diverse dranken.

Groet,
John Smit


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 04, 2018 3:08 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46562
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
NBR zit ook in de keerringen. Dus dat gebruik je toch ook voor die zuigerplaatjes. Dan kan je elke willekeurige voorvorkolie gebruiken. Inclusief de ATF en motorolie.
Doe je dit niet als Kreidlerhandelaar ben je verkeerd bezig.

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 04, 2018 5:24 pm 
Offline

Geregistreerd: zo maart 09, 2008 12:52 pm
Berichten: 95
Woonplaats: De Bollenstreek ( ZH )
_______________________________________________________________________________________________________________________________________
NBR zit ook in de keerringen. Dus dat gebruik je toch ook voor die zuigerplaatjes. Dan kan je elke willekeurige voorvorkolie gebruiken. Inclusief de ATF en motorolie.
Doe je dit niet als Kreidlerhandelaar ben je verkeerd bezig.

Enzo

_______________________________________________________________________________________________________________________________________

Hallo Enzo,

Als er 1 is die exact de fabrikanten regels hanteert ( vooral als het iets is vanuit het Kreidleradviesboekje van weleer of ORI spul ), dan ben jij het wel.
Geregeld bekijk ik op dit forum jouw vrijblijvende input, en als er 1 het predicaat pietje precies(reactie) heeft.. dan " ben jij het wel "

Ik als leek in de olie- en rubberbusiness heb mij door een fabrikant gespecialiseerd in specifiek industriespul ( petrochemie ) laten adviseren.
Er staat in hun datasheets dat de toepassing bedoeld is in systemen gevuld met minerale olie, daar geven zij de volledige garantie erop.
Wie ben ik om daaraan te gaan twijfelen.

Net als met het product Triboron..
Die fabrikanten kijken wel hun linker uit om verkeerde dingen in hun datasheets te vermelden.

Misschien kan jij mij en.. de andere zelfsleutelende hobbyisten ermee helpen.
Jij hebt en... dat is nagenoeg bijna zeker ook nog weleens een keertje je voorvork(en) gereviseerd, dus ook op die websites de aldaar verkrijgbare rubberringetjes aangeschaft.
Op al mijn aangeschafte plastic zakjes met inhoud van 2 stuks van die rubber ringetjes staat niet vermeld wat het voor soort rubbermateriaal het is.
Ik heb het uiteraart wel mondeling aan hen opgevraagd.

Jij als mede detail- c.q. perfectionist ( althans dat vindt ik ) , weet jij wat voor rubbermateriaal het dan is ?
Want, ik schrok mij hedenochtend rot van hoeveelheid ringen ik nog nieuw in mijn laadjes heb, eeuwig zonde!

Misschien kan jij vrijblijvend wat meer licht op deze zaak schijnen.

Groet,
John


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 04, 2018 7:36 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46562
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Helaas heb ik ook lades vol. Inderdaad ook sets. Maar bij wie ik ze destijds heb gekocht weet ik niet meer.

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jun 05, 2018 5:20 pm 
Offline

Geregistreerd: zo maart 09, 2008 12:52 pm
Berichten: 95
Woonplaats: De Bollenstreek ( ZH )
Beste mede forumleden,

Voor degene die het (techno met helaas veel text)dialoog als topic wat meerwaarde vinden of vonden !?


Wat mij betreft mag vanaf nu deze topic voorvork perikelen FF tot nader order gesloten worden.
Daar ik heb pas meer info medio september 2019.
Het topic sluiten ja/neen bepaald verder ( de Kreidler webmaster Maarten )

Eerlijkheid duurt het langst !
Ben n.l. verantwoordelijk voor een onvoorziene / onwetende verschrijving mijnerzijds.

Nou, daar gaat tie dan!

Van de inmiddels 5 voorvorken die ik destijds ( jaar 2017/2018 ) gereviseerd heb, blijken er bij 2 ervan toch.. door mijzelf de economic revisiesets gehanteerd te zijn.
n.b. van de andere sets weet ik 100% zeker dat bij minimaal 2 ervan de wat duurdere revisiesets zijn gebruikt.

Hoe ben ik daar achtergekomen ?!

Ben n.l. vandaag " overigens keurig netjes " door 1 van de (web)leveranciers ervan op de hoogte gebracht.
n.b. en hij/zij kan n.l. heel simpel checken wat ik circa 10 maanden geleden op hun web aangeschaft heb. Punt uit en meer dan prima!

Daarom nodig een grondige praktijk vervolgactie mijnerzijds.

1. hedenmiddag 2 splinternieuwe duurdere sets aangeschaft ( nu ook zelfs ook met speciale keer- en o-ringen erbij ) , deze 2 supersets codeer ik duidelijk als de duurdere versie, en in de nazomer 2018 ga ik deze monteren

2. vanuit mijn mini magazijntje pak ik ook 1 van de (nieuwe) economic revisiesets, en die monteer ik ook opnieuw

3. tevens eind volgende week met iemand in gesprek om toch daarnaast ook de VITON versie’s aan te gaan schaffen, echter hebben deze niet de aan 1 zijde standaard afschuining

4. zie de items 1 en 2 en 3, hoe dan ook tap ik alle synthetische olie af, en vul ik al de aan her revisie onderhavige voorvorken af met minerale olie, ik denk dat dit dan het fabrikaat Euro of Castrol zal gaan worden

De zitting / topic wordt wat mijzelf verdaagd totdat er meer duurtest(duidelijkheid) is, en dat wordt dan pas vanaf september 2019.
Op naar circa 16 maanden verder, maaruh.. ook IK eerst nog van dit tot nu mooi voorjaar ! / zomer !? gaan genieten.
Medio september 2019 laat ik wel weer wat in detail van mij horen.

Nooit verwacht dat ik naast de Triboron ook nog een uitgebreide voorvorktest zou gaan doen.
Maar dat heb ik helemaal zelf over mij afgeroepen, vandaar!
Ik blijf het best leuk vinden hoor.

Als afsluiting.

Mijn welgemeende excuses voor het beetje onvoorzien gestichte ( economic - semi ori en duurder product ) verwarring.

Groet,
John Smit


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jun 05, 2018 11:08 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jan 08, 2010 6:08 pm
Berichten: 2574
Woonplaats: Dronten
Voor nu dan toch alvast bedankt voor al je moeite!
Ik wacht het rustig af.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: superstar en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6. Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!
Uw advertentie op Kreidler.nl!